sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

#6 Aktuality o Starship: První statický zážeh na orbitální rampě!

Statický zážeh jednoho motoru Raptor 2 byl prvním statickým zážehem Super Heavy B7 a také prvním statickým zážehem na orbitální startovní rampě.

Od minulého dílu našeho nepravidelného seriálu o Starship sice moc času neuběhlo, ale na základně Bocha Chica v jižním Texasu se toho opět hodně událo. SpaceX nadále pokračuje v testování prototypů Superheavy B7 a Starship S24 v rámci příprav na orbitální let. Nyní už jsou tyto testy divácky daleko atraktivnější, jelikož už neprobíhají pouze tlakové zkoušky, ale SpaceX začala provádět statické zážehy a to nejen na Starship, ale vůbec poprvé jsme se dočkali statického zážehu Superheavy B7 na orbitální startovní rampě, který proběhl 10. srpna kolem 00:25 našeho času. A jelikož právě B7 je vybrána pro první orbitální let, tak se SpaceX stará o náležitou propagaci a na svém Twitteru zveřejnila informace o zážehu i s fotkou ze zážehu. Samozřejmě se práce neodvádí jen v Texasu. Práce na rampě na Floridě stále pokračují a aktuálně se integrační věž skládá z již šesti segmentů z osmi.

Dechberoucí pohled na 33 motorů Raptor 2 na Superheavy B7.
Dechberoucí pohled na 33 motorů Raptor 2 na Superheavy B7.
Zdroj: https://twitter.com/

Začneme asi u toho nejzajímavějšího, co se v posledních pár dnech událo. 10. srpna, krátce po půlnoci našeho času, provedla Superheavy B7 první statický zážeh na orbitální startovní rampě. Nejdříve se ale podíváme, co tomuto zážehu předcházelo. V minulém díle jsme psali, že Superheavy B7 byla poškozena explozí během Spin Prime testu, při němž se testuje náběh motorů. Tato exploze lehce poškodila motorovou sekci na Superheavy a tak nikdo nevěděl jestli půjde B7 do šrotu a nebo jestli se jí SpaceX pokusí opravit. Po přesunu Superheavy ze startovního stolu byla převezena do Mega Bay, kde z ní byly postupně odmontovány všechny motory. Následovala pravděpodobně inspekce motorové sekce Superheavy a následně začali pracovníci opět připojovat motory zpět k raketě.

6. srpna se Superheavy vydala zpět na orbitální rampu, kde se jí ujal jeřáb, který ji usadil na orbitální startovní stůl. Během zvedání se potvrdily informace, že se na B7 nenachází všech 33 motorů, ale jen 20 motorů Raptor Boost ve vnějším prstenci. Důvod k instalaci jen dvaceti motorů oficiálně oznámen nebyl, ale je velmi pravděpodobné, že SpaceX nechtěla riskovat poškození motorů Raptor Center, které jsou konstrukčně o něco složitější a tudíž i časově náročnější na výrobu. Případná oprava motorů by tak mohla start o něco oddálit. Po usazení Superheavy na rampu přišly na řadu dva Spin Prime testy, které už byly úspěšné. Na řadu tak přišlo tankování pohonných látek a již zmíněný statický zážeh. Jednalo se o zážeh jednoho motoru Raptor Boost a trval přibližně 4 sekundy. Během testu byla také pořízena tato fotografie, kterou SpaceX zveřejnila na Twitteru.

Statický zážeh jednoho motoru Raptor 2 byl prvním statickým zážehem Super Heavy B7 a také prvním statickým zážehem na orbitální startovní rampě.
Statický zážeh jednoho motoru Raptor 2 byl prvním statickým zážehem Super Heavy B7 a také prvním statickým zážehem na orbitální startovní rampě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Fotka z druhého statického zážehu Superheavy na orbitální rampě.
Fotka z druhého statického zážehu Superheavy na orbitální rampě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Tím to ale neskončilo. Jen o den později byl proveden další zážeh jiného motoru, který netrval 4 sekundy, ale pětkrát déle. SpaceX při tomto dvacetisekundovém zážehu testovala autogenní tlakování nádrží. Autogenní tlakování funguje zjednodušeně tak, že plyny, které se vytvoří v motoru jsou následně odvedeny zpět do nádrže. Tím je zajištěn správný provozní tlak. Nyní se Superheavy B7 připravuje na převoz zpět do Mega Bay, kam bylo minulou noc převezeno jedenáct motorů Raptor Center, které se budou instalovat na Superheavy. Zde se můžete podívat na dvě videa od NASA Space Flight. V prvním videu se můžete podívat na první statický zážeh Superheavy na orbitální rampě a v druhém videu se můžete podívat na zmíněný druhý zážeh, který trval 20 sekund.

Statický zážeh Starship S24.
Statický zážeh Starship S24.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

A nyní se přesuneme ke Starship S24. Ta 9. srpna provedla dva Spin Prime testy všech šesti motorů a 10. srpna, stejně jako Superheavy B7, provedla statický zážeh. Zajímavé bylo, že oba testy (statický zážeh Superheavy a Starship) od sebe nedělily ani tři hodiny. Starship S24 provedla jeden statický zážeh dvou motorů, což nám následně potvrdila i SpaceX. Pravděpodobně to byl jeden Raptor Center a jeden Raptor Vac, který se používá pro chod ve vakuu. Z tohoto testu jsme měli od SpaceX nejen fotku z testu, ale i video. Kromě statického zážehu a Spin Prime testu už ale Starship S24 žádný další test neprováděla.

Diagram vývoje exemplářů Super Heavy a Starship včetně údajů o jejich testech.
Diagram vývoje exemplářů Super Heavy a Starship včetně údajů o jejich testech.
Zdroj: https://cdn.discordapp.com/

Co se týče prototypů, které by ty současné v případě problémů nahradily, tak následovník Superheavy B7 je prototyp B8, který je již dokončen a jediné co mu chybí, jsou raketové motory Raptor. Následovník prototypu Starship S24 je S25. Ta je z veliké části nedokončená a v případě vážného poškození S24 by pravděpodobně trvalo 1-2 měsíce dokončit Starship S25. Můžeme jen doufat, že k tomu nedojde, jelikož by musela S25 projít znovu všemi testy. Zdržení v tom nejhorším případě by tak mohlo být v řádu měsíců.

Na konci července byly také provedeny nějaké úpravy na ramenech systému Mechazilla. Konkrétně byl doinstalován tlumící systém, který bude mít za úkol tlumit nárazy během záchytu Superheavy, nebo Starship. 6. srpna se ale vyskytl problém. Když Superheavy B7 mířila ke startovacímu stolu a ramena byla v pohybu nahoru, tak se ozvala rána a v okolí ramen začala unikat hydraulická kapalina. Nevíme tedy přesně co prasklo, nebo se poškodilo, ale zabránilo to ramenům v pohybu. To byl také důvod, proč byla Superheavy umístěna na startovní stůl jeřábem a ne za pomoci ramen. Zatím nevíme jestli se již podařilo závadu odstranit, ale jelikož se jeřáb připravuje na přesun ke startovacímu stolu, aby mohl přesunout Superheavy na transportéry, tak se dá předpokládat, že se stále pracuje na opravě.

Instalace šestého segmentu integrační věže na Floridě.
Instalace šestého segmentu integrační věže na Floridě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Nyní se podíváme, jak pokračuje stavba rampy na Floridě, kde se od minulého dílu také pokročilo. Integrační věž poporostla o další dva segmenty a aktuálně se tak skládá z šesti segmentů. Dále byly v komplexu LC-39A spatřeny nádrže na metan. Stavební práce v budoucím stavebním areálu pro Superheavy Starship u Roberts Road také pokračují. Probíhá výstavba posledních segmentů integrační věže, dále se připravují části systému Mechazilla, probíhají práce na základech pro Mega Bay a také probíhá stavba budovy, která nejspíše bude sloužit k sestavování kosmických lodí Starship a raket Superheavy. V Boca Chica k tomu aktuálně slouží tři velké stany, které podle Muska také jednou nahradí pevná velká budova.

Pohled na celý areál u Roberts Road. Nahoře můžete vidět Hangar X, ve spod rozestavěnou halu která bude pravděpodobně plnit stejný účel jako montážní stany v Texasu, vpravo v horní polovině můžeme vidět základy pro floridskou Mega Bay a vlevo jsou vidět ramena systému Mechazilla.
Pohled na celý areál u Roberts Road. Nahoře můžete vidět Hangar X, ve spod rozestavěnou halu která bude pravděpodobně plnit stejný účel jako montážní stany v Texasu, vpravo v horní polovině můžeme vidět základy pro floridskou Mega Bay a vlevo jsou vidět ramena systému Mechazilla.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Poslední tři zbývající segmenty integrační věže.
Poslední tři zbývající segmenty integrační věže.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Díly pro systém Mechazilla. Na obrázku můžeme vidět dvě ramena, QD Arm pro Starship a nebo vozík, na který budou ramena usazena.
Díly pro systém Mechazilla. Na obrázku můžeme vidět dvě ramena, QD Arm pro Starship a nebo vozík, na který budou ramena usazena.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zajímavé je, že ramena záchytného systému, která se připravují na Floridě, jsou výrazně kratší než ty, které se aktuálně používají v Texasu. Podle některých spekulací je možné, že ramena na integrační věži u startovní rampy budou sloužit pouze ke spojování Superheavy se Starship a ne k záchytu během přistání. K tomu by mohla sloužit druhá integrační věž, která by byla daleko menší a sloužila by pouze k zachytávání přistávajících raket a kosmických lodí. To však není nikde oficiálně potvrzené a jedná se jen o spekulace veřejnosti.

Tímto bychom měli shrnuté dění kolem projektu Superheavy Starship od 23. července do 13. srpna a ještě před samotným závěrem bych Vás chtěl odkázat na web ElonX.cz, kde najdete ty nejnovější díly rozhovoru Elona Muska s Timem Doddem s českými titulky. Pokud jste tedy tento nový rozhovor kombinovaný s prohlídkou Starbase ještě neviděli, určitě ElonX navštivte.

Na závěr bych Vám rád ukázal fotku, kterou Elon Musk zveřejnil na svém Twitteru se slovy: „Jednoho dne to bude Mars.” Představa je to velmi hezká.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/

A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.teslarati.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Použité zdroje informací:
https://sites.google.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FZwZBv7VEAAL_Kc?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FWrdyF4XoAMvpBk?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZ6Oht-UUAASmx2?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FZw1vIAXkAEnVmL?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZxC7sNaIAEwNsY?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FZy_esUXkAEGJnc?format=jpg&name=small
https://pbs.twimg.com/media/FZRXlhCXwAAGkXF?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZRXlhEWIAEdSOr?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZRXlhBXEAcgd35?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZ75wM2XoAAgEvr?format=jpg&name=900×900

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
2 let před

Díky. Je to kvapík. Snad vše klapne. Stupňů je vyráběno několik viz brendan lewis.

Ondřej J.
Ondřej J.
2 let před

Konečně je poslední týdny zase cítít chtíč a optimismus co nejdříve odstartovat. Ale nechybí ještě ta startovní licence od FAA?

Kamil
Kamil
2 let před

K poslední fotce: k čemu by byla Super Heavy na Marsu? Říkalo se přeci, že plně natankovaná StarShip by měla vystartovat z Marsu, doletět k Zemi a přistát tu, SH netřeba.

Lubo
Lubo
2 let před
Odpovědět  Matěj Soukup

..myslim, ze SuperHeavy bude mat zmysel aj na Marse, alebo aj hocikde inde, ten extra kick, delta v, dost pomoze urychlit cestu dalej do Slnecnej sustavy, k Jupiteru povedzme, alebo aj pri navrate na Zem.. popripade sa nebude musiet dotankovavat StarShip na orbite.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpovědět  Lubo

Možnosti SHS jsou obrovské. Jde o to je využít.

Kamil
Kamil
2 let před

Teď jsem viděl na kosmo.cz info: že startovní příležitosti budou od 1.9. a byl tam datum 14.9. jako možný pro let. Že bychom se brzo dočkali?

Jiří Hošek
2 let před
Odpovědět  Kamil

Na kosmo.cz se píše, že udělená licence Federálního komunikačního úřadu FCC z 8.10.2022 (tedy nikoli startovní příležitosti) je na období od 1.9.2022 do 1.3.2023. Co se tam ale nepíše, je skutečnost, že SpaceX stále nemá startovní povolení od Federální letecké správy FAA.

Datum „cca 14.9.“ je tam uvedeno s odkazem na tweet GrandpaJoe. Jenže GrandpaJoe píše v komentářích pod svým tweetem, že je to jeho odhad (spekulace) na základě toho, co vše je nutné ještě provést. Otázku „Proč NET 14.9.?“ odbyl slovy „Protože jsem to řekl!“

PetrV
PetrV
2 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Přesně tak, jsou to úvahy na základě informací zasvěceného. FAA do toho může požadovat něco, co nevíme. Důležité je, že probihají komplexní zkoušky smerující k letu.

Jiří Hošek
2 let před
Odpovědět  PetrV

GrandpaJoe píše, že je to jeho amatérská spekulace.
https://twitter.com/Grandpajoe42/status/1557469480510529541

https://kosmonautix.cz/2022/08/13/6-aktuality-o-starship-prvni-staticky-zazeh-na-orbitalni-rampe/