sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

#6 Aktuality o Starship: První statický zážeh na orbitální rampě!

Statický zážeh jednoho motoru Raptor 2 byl prvním statickým zážehem Super Heavy B7 a také prvním statickým zážehem na orbitální startovní rampě.

Od minulého dílu našeho nepravidelného seriálu o Starship sice moc času neuběhlo, ale na základně Bocha Chica v jižním Texasu se toho opět hodně událo. SpaceX nadále pokračuje v testování prototypů Superheavy B7 a Starship S24 v rámci příprav na orbitální let. Nyní už jsou tyto testy divácky daleko atraktivnější, jelikož už neprobíhají pouze tlakové zkoušky, ale SpaceX začala provádět statické zážehy a to nejen na Starship, ale vůbec poprvé jsme se dočkali statického zážehu Superheavy B7 na orbitální startovní rampě, který proběhl 10. srpna kolem 00:25 našeho času. A jelikož právě B7 je vybrána pro první orbitální let, tak se SpaceX stará o náležitou propagaci a na svém Twitteru zveřejnila informace o zážehu i s fotkou ze zážehu. Samozřejmě se práce neodvádí jen v Texasu. Práce na rampě na Floridě stále pokračují a aktuálně se integrační věž skládá z již šesti segmentů z osmi.

Dechberoucí pohled na 33 motorů Raptor 2 na Superheavy B7.
Dechberoucí pohled na 33 motorů Raptor 2 na Superheavy B7.
Zdroj: https://twitter.com/

Začneme asi u toho nejzajímavějšího, co se v posledních pár dnech událo. 10. srpna, krátce po půlnoci našeho času, provedla Superheavy B7 první statický zážeh na orbitální startovní rampě. Nejdříve se ale podíváme, co tomuto zážehu předcházelo. V minulém díle jsme psali, že Superheavy B7 byla poškozena explozí během Spin Prime testu, při němž se testuje náběh motorů. Tato exploze lehce poškodila motorovou sekci na Superheavy a tak nikdo nevěděl jestli půjde B7 do šrotu a nebo jestli se jí SpaceX pokusí opravit. Po přesunu Superheavy ze startovního stolu byla převezena do Mega Bay, kde z ní byly postupně odmontovány všechny motory. Následovala pravděpodobně inspekce motorové sekce Superheavy a následně začali pracovníci opět připojovat motory zpět k raketě.

6. srpna se Superheavy vydala zpět na orbitální rampu, kde se jí ujal jeřáb, který ji usadil na orbitální startovní stůl. Během zvedání se potvrdily informace, že se na B7 nenachází všech 33 motorů, ale jen 20 motorů Raptor Boost ve vnějším prstenci. Důvod k instalaci jen dvaceti motorů oficiálně oznámen nebyl, ale je velmi pravděpodobné, že SpaceX nechtěla riskovat poškození motorů Raptor Center, které jsou konstrukčně o něco složitější a tudíž i časově náročnější na výrobu. Případná oprava motorů by tak mohla start o něco oddálit. Po usazení Superheavy na rampu přišly na řadu dva Spin Prime testy, které už byly úspěšné. Na řadu tak přišlo tankování pohonných látek a již zmíněný statický zážeh. Jednalo se o zážeh jednoho motoru Raptor Boost a trval přibližně 4 sekundy. Během testu byla také pořízena tato fotografie, kterou SpaceX zveřejnila na Twitteru.

Statický zážeh jednoho motoru Raptor 2 byl prvním statickým zážehem Super Heavy B7 a také prvním statickým zážehem na orbitální startovní rampě.
Statický zážeh jednoho motoru Raptor 2 byl prvním statickým zážehem Super Heavy B7 a také prvním statickým zážehem na orbitální startovní rampě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Fotka z druhého statického zážehu Superheavy na orbitální rampě.
Fotka z druhého statického zážehu Superheavy na orbitální rampě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Tím to ale neskončilo. Jen o den později byl proveden další zážeh jiného motoru, který netrval 4 sekundy, ale pětkrát déle. SpaceX při tomto dvacetisekundovém zážehu testovala autogenní tlakování nádrží. Autogenní tlakování funguje zjednodušeně tak, že plyny, které se vytvoří v motoru jsou následně odvedeny zpět do nádrže. Tím je zajištěn správný provozní tlak. Nyní se Superheavy B7 připravuje na převoz zpět do Mega Bay, kam bylo minulou noc převezeno jedenáct motorů Raptor Center, které se budou instalovat na Superheavy. Zde se můžete podívat na dvě videa od NASA Space Flight. V prvním videu se můžete podívat na první statický zážeh Superheavy na orbitální rampě a v druhém videu se můžete podívat na zmíněný druhý zážeh, který trval 20 sekund.

Statický zážeh Starship S24.
Statický zážeh Starship S24.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

A nyní se přesuneme ke Starship S24. Ta 9. srpna provedla dva Spin Prime testy všech šesti motorů a 10. srpna, stejně jako Superheavy B7, provedla statický zážeh. Zajímavé bylo, že oba testy (statický zážeh Superheavy a Starship) od sebe nedělily ani tři hodiny. Starship S24 provedla jeden statický zážeh dvou motorů, což nám následně potvrdila i SpaceX. Pravděpodobně to byl jeden Raptor Center a jeden Raptor Vac, který se používá pro chod ve vakuu. Z tohoto testu jsme měli od SpaceX nejen fotku z testu, ale i video. Kromě statického zážehu a Spin Prime testu už ale Starship S24 žádný další test neprováděla.

Diagram vývoje exemplářů Super Heavy a Starship včetně údajů o jejich testech.
Diagram vývoje exemplářů Super Heavy a Starship včetně údajů o jejich testech.
Zdroj: https://cdn.discordapp.com/

Co se týče prototypů, které by ty současné v případě problémů nahradily, tak následovník Superheavy B7 je prototyp B8, který je již dokončen a jediné co mu chybí, jsou raketové motory Raptor. Následovník prototypu Starship S24 je S25. Ta je z veliké části nedokončená a v případě vážného poškození S24 by pravděpodobně trvalo 1-2 měsíce dokončit Starship S25. Můžeme jen doufat, že k tomu nedojde, jelikož by musela S25 projít znovu všemi testy. Zdržení v tom nejhorším případě by tak mohlo být v řádu měsíců.

Na konci července byly také provedeny nějaké úpravy na ramenech systému Mechazilla. Konkrétně byl doinstalován tlumící systém, který bude mít za úkol tlumit nárazy během záchytu Superheavy, nebo Starship. 6. srpna se ale vyskytl problém. Když Superheavy B7 mířila ke startovacímu stolu a ramena byla v pohybu nahoru, tak se ozvala rána a v okolí ramen začala unikat hydraulická kapalina. Nevíme tedy přesně co prasklo, nebo se poškodilo, ale zabránilo to ramenům v pohybu. To byl také důvod, proč byla Superheavy umístěna na startovní stůl jeřábem a ne za pomoci ramen. Zatím nevíme jestli se již podařilo závadu odstranit, ale jelikož se jeřáb připravuje na přesun ke startovacímu stolu, aby mohl přesunout Superheavy na transportéry, tak se dá předpokládat, že se stále pracuje na opravě.

Instalace šestého segmentu integrační věže na Floridě.
Instalace šestého segmentu integrační věže na Floridě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Nyní se podíváme, jak pokračuje stavba rampy na Floridě, kde se od minulého dílu také pokročilo. Integrační věž poporostla o další dva segmenty a aktuálně se tak skládá z šesti segmentů. Dále byly v komplexu LC-39A spatřeny nádrže na metan. Stavební práce v budoucím stavebním areálu pro Superheavy Starship u Roberts Road také pokračují. Probíhá výstavba posledních segmentů integrační věže, dále se připravují části systému Mechazilla, probíhají práce na základech pro Mega Bay a také probíhá stavba budovy, která nejspíše bude sloužit k sestavování kosmických lodí Starship a raket Superheavy. V Boca Chica k tomu aktuálně slouží tři velké stany, které podle Muska také jednou nahradí pevná velká budova.

Pohled na celý areál u Roberts Road. Nahoře můžete vidět Hangar X, ve spod rozestavěnou halu která bude pravděpodobně plnit stejný účel jako montážní stany v Texasu, vpravo v horní polovině můžeme vidět základy pro floridskou Mega Bay a vlevo jsou vidět ramena systému Mechazilla.
Pohled na celý areál u Roberts Road. Nahoře můžete vidět Hangar X, ve spod rozestavěnou halu která bude pravděpodobně plnit stejný účel jako montážní stany v Texasu, vpravo v horní polovině můžeme vidět základy pro floridskou Mega Bay a vlevo jsou vidět ramena systému Mechazilla.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Poslední tři zbývající segmenty integrační věže.
Poslední tři zbývající segmenty integrační věže.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Díly pro systém Mechazilla. Na obrázku můžeme vidět dvě ramena, QD Arm pro Starship a nebo vozík, na který budou ramena usazena.
Díly pro systém Mechazilla. Na obrázku můžeme vidět dvě ramena, QD Arm pro Starship a nebo vozík, na který budou ramena usazena.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zajímavé je, že ramena záchytného systému, která se připravují na Floridě, jsou výrazně kratší než ty, které se aktuálně používají v Texasu. Podle některých spekulací je možné, že ramena na integrační věži u startovní rampy budou sloužit pouze ke spojování Superheavy se Starship a ne k záchytu během přistání. K tomu by mohla sloužit druhá integrační věž, která by byla daleko menší a sloužila by pouze k zachytávání přistávajících raket a kosmických lodí. To však není nikde oficiálně potvrzené a jedná se jen o spekulace veřejnosti.

Tímto bychom měli shrnuté dění kolem projektu Superheavy Starship od 23. července do 13. srpna a ještě před samotným závěrem bych Vás chtěl odkázat na web ElonX.cz, kde najdete ty nejnovější díly rozhovoru Elona Muska s Timem Doddem s českými titulky. Pokud jste tedy tento nový rozhovor kombinovaný s prohlídkou Starbase ještě neviděli, určitě ElonX navštivte.

Na závěr bych Vám rád ukázal fotku, kterou Elon Musk zveřejnil na svém Twitteru se slovy: „Jednoho dne to bude Mars.” Představa je to velmi hezká.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/

A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.teslarati.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Použité zdroje informací:
https://sites.google.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FZwZBv7VEAAL_Kc?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FWrdyF4XoAMvpBk?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZ6Oht-UUAASmx2?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FZw1vIAXkAEnVmL?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZxC7sNaIAEwNsY?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FZy_esUXkAEGJnc?format=jpg&name=small
https://pbs.twimg.com/media/FZRXlhCXwAAGkXF?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZRXlhEWIAEdSOr?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZRXlhBXEAcgd35?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FZ75wM2XoAAgEvr?format=jpg&name=900×900

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
2 let před

Díky. Je to kvapík. Snad vše klapne. Stupňů je vyráběno několik viz brendan lewis.

Ondřej J.
Ondřej J.
2 let před

Konečně je poslední týdny zase cítít chtíč a optimismus co nejdříve odstartovat. Ale nechybí ještě ta startovní licence od FAA?

Kamil
Kamil
2 let před

K poslední fotce: k čemu by byla Super Heavy na Marsu? Říkalo se přeci, že plně natankovaná StarShip by měla vystartovat z Marsu, doletět k Zemi a přistát tu, SH netřeba.

Lubo
Lubo
2 let před
Odpověď  Matěj Soukup

..myslim, ze SuperHeavy bude mat zmysel aj na Marse, alebo aj hocikde inde, ten extra kick, delta v, dost pomoze urychlit cestu dalej do Slnecnej sustavy, k Jupiteru povedzme, alebo aj pri navrate na Zem.. popripade sa nebude musiet dotankovavat StarShip na orbite.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Lubo

Možnosti SHS jsou obrovské. Jde o to je využít.

Kamil
Kamil
2 let před

Teď jsem viděl na kosmo.cz info: že startovní příležitosti budou od 1.9. a byl tam datum 14.9. jako možný pro let. Že bychom se brzo dočkali?

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  Kamil

Na kosmo.cz se píše, že udělená licence Federálního komunikačního úřadu FCC z 8.10.2022 (tedy nikoli startovní příležitosti) je na období od 1.9.2022 do 1.3.2023. Co se tam ale nepíše, je skutečnost, že SpaceX stále nemá startovní povolení od Federální letecké správy FAA.

Datum „cca 14.9.“ je tam uvedeno s odkazem na tweet GrandpaJoe. Jenže GrandpaJoe píše v komentářích pod svým tweetem, že je to jeho odhad (spekulace) na základě toho, co vše je nutné ještě provést. Otázku „Proč NET 14.9.?“ odbyl slovy „Protože jsem to řekl!“

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Přesně tak, jsou to úvahy na základě informací zasvěceného. FAA do toho může požadovat něco, co nevíme. Důležité je, že probihají komplexní zkoušky smerující k letu.

Jiří Hošek
2 let před
Odpověď  PetrV

GrandpaJoe píše, že je to jeho amatérská spekulace.
https://twitter.com/Grandpajoe42/status/1557469480510529541

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.