sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

ŽIVĚ A ČESKY: Progress MS-20 míří k ISS

Progress je ruská nepilotovaná kosmická loď, která byla vyvinuta pro to, aby zásobovala sovětské stanice Saljut a později i stanici Mir. Od roku 2000 jsou lodě Progress pravidelnými návštěvníky i Mezinárodní kosmické stanice ISS. Svým vzhledem se velice podobá ruské pilotované lodi Sojuz, ovšem v mnoha ohledech se zároveň liší. Těmi největšími rozdíly jsou například to, že v Progressech se nenachází žádná sedadla pro posádku, tudíž je tu více místa na náklad. Dalším velkým rozdílem je i to, že loď Progress se na rozdíl od Sojuzů nemá vrátit zpět na Zemi. Při sestupu totiž shoří v její atmosféře a s ním i nepotřebný materiál a odpad ze stanice. Aby ale mohl Progress přivézt na stanici náklad a poté od ní i odletět a shořet, tak musí nejprve odstartovat ze Země. Jeden takový start rakety Sojuz 2.1a s lodí Progress z kazašského kosmodromu Bajkonur z rampy 31/6 nás čeká již zítra 3. 6. 2022 v 11:32 našeho času. Poté, co loď odstartuje, bude následovat stíhání a následné připojení k ISS. To by mohlo přijít už cca 3 a půl hodiny po startu, protože je možné využít takzvaný superrychlý letový profil. Loď Progress bude ve svých útrobách ukrývat cca 2500 kg nákladu a bude se jednat, jako obvykle, o potraviny, zásoby pitné vody, hygienické potřeby, oblečení, palivo, až po věci potřebné většinou k ruským experimentům.

Závěrečný přehled
Datum startu: 3. 6. 2022 v 11:32 našeho času
Místo startu: 31/6, kosmodrom Bajkonur, Kazachstán
Raketa: Sojuz 2. 1a
Náklad: Progress MS-20
Hmotnost nákladu: 2500 kg (v útrobách Progressu)
Finální oběžná dráha: 418 × 422 km se sklonem 51,65° vůči rovníku (Po připojení k ISS k modulu Zvezda)

Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 11:15 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Náš přenos z připojení k ISS spustíme zhruba ve 14:35 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

vreckam

zasoby jsou spolecne pro ruskou i nasa cast, nebo se progressem zasobuji jen rusci astronauti?

Radim Pretsch
Odpovědět  vreckam

Primárně si každá strana vozí své věci na svých lodích. Pokud je potřeba využít kapacitu partnera (zejména rusácké možnosti vozit náklad dolů jsou velmi omezené), pak se to řeší bartrem. Vy nám vezmete tohle a my vám zase támhle to.

Michal Václavík
Odpovědět  vreckam

Progress MS-20 má na palubě i zásoby pro USOS.

Rudolf

Zdravím Vás,velice se mě líbí téma kosmonautiky a docela pravidelně sleduji starty raket a všechno dění okolo vesmíru.
Ale hlodá mě jeden dotaz na který se mě zeptala má příbuzná,která starty sleduje se mnou a já na něj nemám odpověď.
Když se naloží nákladní loď odpadem a dalším nepoužitelným materiálem,tak se nechává shořet v atmosféře,ale proč neshoří,když letí k ISS.
Je to tím,že do atmosféry letí daleko větší rychlostí,než když se letí k ISS.Sleduji při startech telemetrii a cca ve 200 km je rychlost něco okolo 10 000 km/hod a pak se zvyšuje na kosmickou rychlost 27 000,-Km/hod,ale většinou už nenabírá výšku,ale právě se jen snaží zrychlit a pak postupně manévruje v hodinách až dnech k ISS.
Děkuji za vysvětlení pokud mě odpovíte.

Ivo