ŽIVĚ A ČESKY: Progress MS-19 se vydává k ISS

Start Progressu MS-10.

V úterý ráno se můžeme těšit na start rakety Sojuz 2.1a s kosmickou lodí Progress MS-19. Start je naplánován na 15. února v 05:25 našeho času. Sojuz 2.1a se vznese z rampy 31/6 na kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu a jak již bylo zmíněno, na jeho vrcholu se bude nacházet kosmická loď Progress MS-19. Samotná kosmická loď má na výšku 7,23 metru, v průměru 2,72 metru a na ISS dokáže dopravit 2,5 tuny nákladu. Připojení k Mezinárodní vesmírné stanici by mělo proběhnout 17. února a Progress se připojí k modulu Poisk.

CubeSaty, které jsou na palubě kosmické lodi Progress

Zdroj: https://space.skyrocket.de/

Progress MS-19 dopraví na ISS pohonné látky o celkové hmotnosti 430 kg, 40 kilogramů stlačeného dusíku v tlakových nádobách, potraviny, 420 litrů vody pro systém Rodnik, vědecké experimenty a další zařízení o celkové hmotnosti 1 600 kg. Progress MS-19 dopraví na ISS přibližně 2 490 kg nákladu. Dále také na stanici dopraví šest ruských experimentálních 3U CubeSatů JUZGU-55. CubeSaty byly vyvinuty na Jihozápadní státní univerzitě v Kursku a budou usazeny na modul ISS během výstupu do volného prostoru.

Závěrečný přehled:

• Místo startu: Rampa 31/6, kosmodrom Bajkonur, Kazachstán
  • Čas startu: 15. února 05:25 SEČ
  • Raketa: Sojuz 2.1a
  • Náklad: Kosmická loď Progress MS-19
  • Hmotnost nákladu: Na ISS bude dopraveno 2 490 kg nákladu.
  • Oběžná dráha: Nízká oběžná dráha s výškou 420 × 420 kilometrů a sklonem 51,65° vůči rovníku.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 05:10 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

11 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Progress MS-19 se vydává k ISS”

1. mauron napsal:

Dobrý den. Existuje, prosím, nějaké srovnání spotřeby paliva Sojuzu (Progresu) při dvoudenním letu a při „express“ tříhodinovém letu? Je to stejné? A případně i srovnání s Falconem a Dragonem. Který je ekonomičtější ve spotřebě paliva, třeba k porovnání ke kilogramu vyneseného nákladu k ISS?

2. Palma napsal:

Možná trochu hloupý dotaz: k čemu je na ISS potřebný dusík, který se tam právě veze?

Southwestern State University (nevím proč je použit tento anglický název v článku), tedy Jihozápadní státní univerzita v Kursku tedy Юго-Западный государственный университет a z toho je tedy i název družic JUZGU, což je zkratka univerzity.

Ahoj Matěji.Máš tam rozpor,resp. chybu v datu připojení,v článku je 17.2. což neodpovídá,když bude přenos hned zítra za cca 2,5h po startu.Ale jinak super,díky za článek!