Vesmírná technika: Elektronika marsovského vrtulníku Ingenuity

VT_2022_18

Na elektronické vybavení marsovského vrtulníku Ingenuity byly při stavbě kladeny protichůdné nároky. Na jedné straně tu byl omezený rozpočet a také šibeniční termíny. Na druhé straně však vrtulník potřeboval systémy, které odolají kosmickému záření a poradí si také s nepříjemnými výkyvy teplot. Vše se nakonec podařilo vyřešit chytrou kombinací komerčně dostupných dílů a součástek určených pro leteckou a vojenskou techniku. Výsledkem je až nečekaně odolný stroj, který nevídaným způsobem překonává počáteční předpoklady.

Pokud Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku pořadu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Vesmírná technika vychází na MALL.TV každý pátek .

Kromě Vesmírné techniky najdete na internetové televizi MALL.TV i další pořady Kosmonautixu. Každý den zde vycházejí Vesmírné zprávy, které informují o dění v kosmonautice. Také zde najdete živě a česky komentované přímé přenosy startů raket pod názvem Vesmírné starty.

Pokud si chcete prohlížet tyto pořady přímo v aplikaci na svém telefonu, tabletu nebo na chytré televizi, zde je návod jak naladit MALL.TV

6 komentářů ke článku “Vesmírná technika: Elektronika marsovského vrtulníku Ingenuity”

1. HM napsal:

Snad jsem to jen nepřeslechl, ale ve videu chyběla zmínka o velmi důležité části elektroniky Ingenuity – dvojici mikrokontrolérů Texas Instruments TI TMS570.
    Díky nim (a s nimi propojenými FPGA) a softwaru v jejich flash paměti se vrtulník vůbec udrží ve „vzduchu“ – je tam pravděpodobně veškerá regulace v reálném čase.

Díky za zajímavé informace – přece jen, technika, která zrovna létá, má jiné „kouzlo“ než „jak to tehdy bylo“ (což je ovšem také vždy zajímavé).
    BTW není někde ke stažení ten SW vrtulníčku? že by se dala vyrobit taková DIY verze na Zemi.