sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Revolv Space

Italsko-nizozemská společnost Revolv Space byla vybrána k dodání šesti jednotek pohonu solárních panelů, prodávaných pod názvem SARA. Jednotky jsou určeny pro nadcházející misi cubesat společnosti Blue Canyon Technologies.

IFT-10

Společnost SpaceX plánuje provést další zkušební let sestavy Starship/Super Heavy 24. srpna. Let má proběhnout po dokončení vyšetřování neúspěchu předchozí mise a získání schválení od Federálního úřadu pro letectví.

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Skládání první rakety Vega-C

Sestavování nosné rakety Vega-C, která vyrazí na svou premiérovou misi, začalo 15. dubna dopravením prvního stupně P120 na tuhé pohonné látky na vzletovou rampu raket Vega, která se nachází na evropském kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně. Mimochodem P120 bude létat i na raketě Ariane 6 – buďto ve dvojicích nebo ve čtveřicích (podle charakteru mise) jakožto pomocný urychlovací stupeň. V průběhu 22. dubna došlo k usazení mezistupně na vrchol P120C. Na tomto mezistupni pak bude umístěn druhý stupeň Z40, který je také na tuhé pohonné látky.

Usazování mezistupně na první stupeň premiérové rakety Vega-C.
Usazování mezistupně na první stupeň premiérové rakety Vega-C.
Zdroj: https://www.esa.int/

Hlavním nákladem premiérového startu nové evropské rakety bude vědecká družice LARES-2, za kterou stojí Italská kosmická agentura ASI. Sekundární náklad pak tvoří šest CubeSatů. Jelikož si evropská raketa Vega vedla velice dobře, rozhodly členské státy ESA na setkání ministrů v prosinci 2014, že schválí vývoj silnější varianty Vega-C, která má reagovat na vývoj trhu a dlouhodobé potřeby zákazníků. Vega-C u referenční polární oběžné dráhy ve výšce 700 kilometrů nabízí nosnost až 2,2 tuny oproti dosavadní tuně a půl. Kromě toho také nabízí větší prostor pro uložení nákladu. Nová verze rakety by měla pokrýt známé potřeby evropských zákazníků bez navýšení provozních nákladů.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…Vega-C_inaugural_flight_VV21.jpg
https://www.esa.int/…interstage_integration.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MarekB
MarekB
3 let před

Díky za článek. Podla údaju nosnosti sa bude Vega-C zaraďovat medti stredne ťažké nosiče?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  MarekB

Ta hranice není úplně ostře definovaná, ale z mého osobního pohledu je 2,2 tuny na SSO v 700 km stále spíše lehký nosič. Středně silný nosič by podle mého názoru měl na takovou dráhu dopravit alespoň 3, spíše 4 tuny. Ale je to asi individuální.

MarekB
MarekB
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jasne, díky za odpoveď. Je to neco jak polárna obežná dráha – není presne na stupne definovaná.

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Takže i takový Antares považujete za lehký nosič? 🙂

Vojta
Vojta
3 let před
Odpověď  MarekB

Taky mě trochu překvapilo, jak moc přidali na nosnosti. S kategorizací bych si hlavu nelámal, důležitější je, proč se k tomu rozhodli a jaké to bude mít následky.
Důvodem je především využití motoru P120 jak na Veze-C tak na Ariane 6. Výkony horních stupňů z toho musejí být odvozené, aby byl nosič efektivní.
Následkem bude spolu se zavedením Ariane 62 zmenšení díry mezi Vegou a Ariane a tím pádem vcelku bezbolestné vyřazení Sojuzu z flotily ESA. Na druhou stranu vznikla větší díra pod Vegou. K Electronu je celkem daleko (200 kg na SSO), ale uvidíme, jak si povede Firefly Alpha, která by to mohla vyplnit (630 kg na SSO).

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  Vojta

Vega C je hlavně navržená tak, aby ekonomicky pokryla program Copernicus a další podobné mise. Používat na tento účel A62 nebo Falcon 9(který letěl se Sentinelem 6 za 95 milionů dolarů) by se dost prodražilo.
P120 bude v příštích letech ještě posílen, což přidá Ariane6 dvě tuny na LEO. Nikde jsem nenašel údaj o kolik bude silnější Vega C, ale pár stovek kilogramů na SSO to bude.
Vega C může teoreticky letět i bez boosteru (tzv. Vega C light) s nosností do 500 kg, což může vykrýt díru pod Vegou. V Evropě se ale vyvíjí i další rakety o podobné nosnosti a určitě bude politická vůle spíš protlačit je.

Radek
Radek
3 let před
Odpověď  MarekB

Obecně má mít středně těžký nosič nosnost minimálně 2t na LEO, což Vega-C splňuje. I když sovětská definice byla tužím až od pěti tun.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.