sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Curiosity nepojede přes aligátoří záda

Selfie Curiosity z 11. října 2019

Ačkoliv se poslední dobou hlavní pozornost upíná na vozítko Perseverance, tak ani jeho starší sourozenec netrpí nudou. Vozítko Curiosity se po většinu času v březnu snažilo vystoupat na útvar Greenheugh Pediment. Jedná se o pozvolný svah, na jehož vrcholu se nachází rozdrcený pískovec. Vozítko již před dvěma lety tuto oblast krátce navštívilo – tehdy rover zdolal severní stěnu a nyní se vrací k jižní části, aby ji podrobněji prozkoumal. 18. března si však experti všimli nečekané změny terénu před sebou a rozhodli se, že se vozítko vrátí. Prostor před Curiosity totiž byl pokrytý útvary, kterým se říká ventifakty. Těchto větrem zbroušených kamenů bylo víc, než kolik jich rover viděl za deset let svého provozu na Marsu. Právě tento typ kamenů se před lety postaral o velmi výraznou degradaci povrchu kol roveru Curiosity. Od té doby už pozemští experti našli způsoby, jak zpomalit proces poškozování kol.

Do akce nasadili i algoritmus pro řízení trakce, který umožnil snížit frekvenci kontroly stavu kol. Součástí balíčku opatření bylo také rozhodnutí plánovat cesty roveru tak, aby se těmto ostrým kamenům vyhýbal. Právě to se týká i aktuálně objeveného pole ventifaktů tvořených pískovcem – ten je mimochodem nejtvrdší horninou, na který zatím Curiosity na Marsu narazila. Experti již objevené oblasti dali neoficiální název gator-back, což se dá přeložit jako aligátoří záda. Odborníci sice dopředu analyzovali celou oblast pomocí snímků z oběžné dráhy, ovšem ventifakty byly vidět až z mnohem větší blízkosti.

23. března roku 2022 (3 423. sol Curiosity na Marsu) pořídily kamery MastCam snímky, ze kterých bylo složeno toto 360° panorama. Pole větrem zbroušených kamenů (ventifaktů) dostalo od pozemního týmu neoficiální označení gator-back.
23. března roku 2022 (3 423. sol Curiosity na Marsu) pořídily kamery MastCam snímky, ze kterých bylo složeno toto 360° panorama. Pole větrem zbroušených kamenů (ventifaktů) dostalo od pozemního týmu neoficiální označení gator-back.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Z fotek od Curiosity bylo zcela jasně vidět, že tohle by pro naše kola nebylo dobré,“ říká Megan Lin, projektová manažerka Curiosity z Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii a dodává: „Jízda by musela být pomalá a nebyli bychom schopni aplikovat nejlepší metody řízení roveru.“ Oblast gator-back rozhodně není neprůjezdná, pouze její přejezd nestojí za rizika s tím spojená – nejde jen o vliv na kola, ale i o složitost přejezdu. Experti proto pracují na nové trase, po které se rover Curiosity vydá, aby mohl dál studovat horu Mount Sharp. Na tento 5,5 km vysoký vrchol Curiosity pomalu stoupá už od roku 2014. Díky této cestě může vozítko studovat odlišné sedimentační vrstvy, které před miliardami let formovala voda. Tyto vrstvy pomáhají vědcům porozumět tomu, zda případný mikroskopický život měl šanci přežít v dávném marsovském prostředí.

15. března (3 415. sol pobytu Curiosity na Marsu) pořídily kamery Mastcam několik snímků, které pokrývají pole ventifaktů - pískovcových kamenů, které byly vlivem větru obroušeny do ostrých hran. Toto pole dostalo neoficiální označení gator-back.
15. března (3 415. sol pobytu Curiosity na Marsu) pořídily kamery Mastcam několik snímků, které pokrývají pole ventifaktů – pískovcových kamenů, které byly vlivem větru obroušeny do ostrých hran. Toto pole dostalo neoficiální označení gator-back.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Útvar Greenheugh Pediment je široká svažitá pláň na úpatí Mount Sharp, která se táhne do vzdálenosti zhruba dva kilometry. Vědci zapojení do projektu roveru Curiosity si jí poprvé všimli na snímcích z oběžné dráhy ještě před přistáním vozítka, které nastalo v roce 2012. V této oblasti kolem Mount Sharp je totiž Greenheugh Pediment jedinečným útvarem. Vědci proto chtěli lépe porozumět tomu, jak vznikl.

V jeho blízkosti se také nachází val Gediz Vallis Ridge, který byl zřejmě vytvořen nesoudržnou drtí, která se sem svezla ze svahů hory. Curiosity má pořád zůstat v nižších oblastech Mount Sharp, kde je dostatek stop dávného působení vody a kde mohla existovat prostředí vhodná pro život. Rover se sice do horních částí Mount Sharp nedostane, ovšem zhruba kilometr a půl dlouhý přejezd přes Greenheugh Pediment vstříc Gediz Vallis Ridge by mohl nabízet možnost, jak velmi snadno prostudovat materiál pocházející z výrazně vyšších míst blízké hory. „Z dálky vidíme balvany o velikosti osobních automobilů, která byly sem dolů dopraveny z vyšších úrovní Mount Sharp. Možná v tom hrála svou roli voda na konci pozdní mokré fáze Marsu,“ říká Ashwin Vasavada, vědec z JPL zapojený do projektu a pokračuje: „Nevíme, co je to zač a právě proto jsme to chtěli vidět zblízka.

Rover Curiosity vyfocený kamerou MAHLI na robotickém rameni 26. února 2020 v oblasti Greenheugh Pediment
Rover Curiosity vyfocený kamerou MAHLI na robotickém rameni 26. února 2020 v oblasti Greenheugh Pediment
Zdroj: https://planetary.s3.amazonaws.com/

V průběhu dalších týdnů proto Curiosity sjede z oblasti Greenheugh Pediment dolů do míst, která už dříve prozkoumalo. Jde o přechodovou část mezi oblastí bohatou na jíly a lokalitou s vyšším obsahem sulfátů. Jíly se formovaly v době, kdy bylo prostředí na úpatí hory vlhké a nacházely se tu potůčky a jezírka. Soli se pak formovaly v době, kdy Mars průběžně vysychal. „Bylo opravdu fascinující vidět kameny, které přečkaly čas, kdy jezera vysychala a byla nahrazena suchými písečnými dunami,“ říká Abigail Fraeman, vědkyně z JPL zapojená do projektu a dodává: „Jsem opravdu zvědavá, co najdeme při naší další cestě po upravené trase.

Gediz Vallis Ridge
Gediz Vallis Ridge
Zdroj: https://www.researchgate.net/

Až za sebou rover Curiosity nechá oblast gator-back, budou jeho kola brázdit mnohem bezpečnější terén. Inženýři se však nyní zaměřují na známky opotřebení robotické paže vozítka, která nese (kromě jiného) i vrtačku. Během uplynulého roku přestaly fungovat brzdové mechanismy na dvou kloubech robotického ramene. Každý kloub má naštěstí záložní díly, které umožňují i nadále pokračovat v činnosti ramene včetně vrtání. Experti však již analyzují možnosti co možná nejlepšího využívání ramene, aby bylo zajištěno, že tyto záložní díly budou pracovat, jak dlouho to jen bude možné.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia23378-annotated-1041.jpg
https://www.nasa.gov/…degree-panorama-of-greenheughs-gator-back-rocks-web.jpg
https://www.nasa.gov/…/e1-pia25175-curiosity-finds-greenheughs-gator-back-rocks-16.jpg
https://planetary.s3.amazonaws.com/web/assets/pictures/20200321_PIA23624_downsized.jpg
https://www.researchgate.net/…-Gediz-Vallis-located-within-the-sulphate-bearing.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.