ŽIVĚ: Americko-německý výstup z ISS

Američan Raja Chari a jeho německý kolega Matthias Maurer by se měli ve středu vydat do volného kosmického prostoru. Chari, který zažije druhý výstup v životě, oblékne jakožto velitel výstupu  skafandr s červenými pruhy, Maurer, kterého čeká v tomto směru premiéra, bude mít čistě bílý oblek. Jejich výstup by měl v první řadě obnášet instalaci propojek hadic ve ventilovém modulu chladicího systému, ale na dvojici čekají i další úkoly. NASA na svém webu avizovala, že se bude na určená místa vnějšího pláště instalovat tepelná izolace, ale i některé elektronické systémy. Dvojice bude natahovat kabeláž, modernizovat sestavu kamer s vysokým rozlišením a kromě příhradové konstrukce se dostanou i na moduly Kibó a Columbus – dojde třeba k propojení plošiny Bartolomeo, aby na ni v budoucnu mohl manipulátor umístit vědecké přístroje.

Zmíněné dvojici astronautů budou pomáhat v útrob stanice jejich kolegové Kayla Barron a Thomas Marshburn. Jejich práce bude souviset s obsluhou staničního manipulátoru Canadarm2. K přepnutí skafandrů na vnitřní zdroje elektrické energie by mělo dojít ve 13:50 SEČ, což bude oficiálně považováno za začátek kosmického výstupu. NASA TV ale vysílá již od 12:30. Níže najdete nejen okno přehrávače přímého přenosu, ale i povedenou animaci, která přehledně ukáže plánovaný průběh výstupu. Na vlastní oči tak uvidíte, že naplánovaných činností tentokrát opravdu není málo.