Třetího února v 19:13 SEČ odstartovala z floridské rampy 39A raketa Falcon 9, která v rámci mise Starlink 4-7 dopravila na oběžnou dráhu 49 nových telekomunikačních družic této sítě. Druhý stupeň nosiče dopravil náklad na požadovanou dráhu s perigeem (nejbližším bodem oběžné dráhy) ve výšce 210 kilometrů nad Zemí, kde se družice oddělily. SpaceX pokaždé vypouští své družice na takto nízké dráhy, aby v případě, že nějaká družice neprojde sérií kontrol po oživení, nezůstávala na oběžné dráze zbytečně dlouho. Odpor okolního prostředí v této výšce se postará o rychlý zánik dané družice v atmosféře. Vypuštění na nižší oběžnou dráhu sice klade na družice vyšší nároky pro dosažení finální dráhy, ale jde o jednoduchou a účinnou pojistku proti tomu, aby kolem Země obíhaly neaktivní družice, které mohou představovat riziko. Nyní se tato pojistka bude hodit.
Družice vypuštěné v rámci zmíněné mise Starlink 4-7 byly bohužel hned druhý den po startu výrazně zasaženy geomagnetickou bouří. Tento jev spojený s projevy kosmického počasí způsobuje ohřátí atmosféry a tím pádem se zvyšuje i její hustota. Nejvíce se to projeví právě na velmi nízkých drahách, což je případ i vypuštěných Starlinků. Podle dat z palubních GPS senzorů se zdá, že družice z této várky čelily o 50 % vyššímu odporu atmosféry, než bývá běžné u jiných startů. Pozemní středisko proto přikázalo družicím, aby vstoupily do tzv. bezpečného režimu, ve kterém změní svou orientaci v prostoru – natočí se ve směru letu nejužší stranou, aby měly co nejmenší odpor. SpaceX zároveň zahájila jednání se Space Force’s 18th Space Control Squadron a firmou LeoLabs, aby bylo možné častěji aktualizovat údaje o dráze družic z pozemních radarů.
Předběžná analýza ukazuje, že zvýšený odpor atmosféry v nízkých výškách zabrání družicím opustit bezpečný režim, což je nezbytné pro začátek manévrů ke zvýšení oběžné dráhy. Ze 49 vypuštěných družic tak zřejmě rovných 40 buďto v nejbližší době zanikne v atmosféře Země, nebo v ní už dokonce zaniklo. Pozitivní je, že deorbitované družice již nepředstavují žádné riziko pro jiné družice. SpaceX navíc své družice navrhla tak, aby při vstupu do atmosféry z valné většiny shořely. Je tak zajištěno, že na Zemi nedopadnou žádné velké zbytky. V praxi se tak potvrdilo, že opatření, která firma přijala jako preventivní kroky k eliminaci kosmické tříště, opravdu fungují a v budoucnu se mohou hodit.
Zdroje informací:
https://www.spacex.com/updates/
Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2021/11/5_Anntenna.jpg
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2022/01/51870446669_008626e6a8_6k.jpg
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2022/01/51870446979_c62a042167_6k.jpg
Neřekl bych, že se všechny taková opatření „hodí“. Právě naopak, teď se projevuje negativní stránka toho, že jsou vypouštěny na tak nízkou dráhu. To je vždy něco za něco a asi i trochu selhala předpověď kosmického počasí (pokud je něco takového aspoň trochu spolehlivé na týden dopředu). Zajištění úplného shoření v atmosféře je samozřejmě i v tomto případě pozitivní.
Doplním jednu drobnost: v podkladech pro schválení provozu družic Starlink byl i rozbor dopadu trosek po deorbitaci, ze kterého vyplývá, že při průchodu atmosférou neshoří 100% satelitu, ale v případě verzí s laserovými pojítky na Zemi mohou dopadnout kusy optických elementů, které odolají vysokým teplotám. Tak až někomu spadne nějaká skleněná čočka na hlavu, tak budeme vědět odkud to bylo. 🙂
Díky za info. To jsem nevěděl.
To platilo jen pro úplně první prototypy a družice typu v0.9. Šlo o komponenty z karbidu křemíku, ale od v1.0 se už používají jiné materiály, které zcela shoří.
Viz třeba tady: https://spectrum.ieee.org/spacex-claims-to-have-redesigned-its-starlink-satellites-to-eliminate-casualty-risks
Ostatně i přímo SpaceX v tom aktuálním prohlášení uvádí, že na zem nic nedopadne, a to šlo o družice s lasery. Předpokládám, že nelžou. 🙂
Jaký to bude mít dopad na další míse? Bude pauza, dokud atmosféra nesplaskne? Nebo budou vypouštět družice výš?
Informace zatím chybí.
Keď sa tie satelity natočia, aby mali najmenší profil, znamená to výpadok signálu?
V této fázi, kdy jsou družice na doručovací dráze, ještě nejsou v ostré službě a nepodílí se na komunikaci se zákazníky. To nastává až po dosažení finální dráhy.
K takémuto stavu ale môže dôjsť aj v ostrej prevádzke, či nie? Potom to bude znamenať výpadky signálu?
Pracovní dráha je o skoro 300 km výš. Tam už je to zhoustnutí atmosféry mnohem menší, takže není potřeba provádět podobná opatření.