18. ledna zveřejnila společnost Boeing nové informace o průběhu příprav na výrazně odloženou misi OFT-2. NASA i Boeing podle této zprávy pokračují v pokrocích, aby se mohla mise OFT-2 vydat vstříc stanici ISS v rámci programu Commercial Crew Program. Týmy nedávno dokončily odčerpávání pohonných látek z lodi Starliner pro OFT-2. Tento proces probíhá v obslužné hale lodí Starliner na Kennedyho středisku. Odčerpání pohonných látek je přípravou na oddělení návratové kabiny od servisního modulu SM-2, který bude nahrazen jiným exemplářem.
„Tým zodpovědný za Starliner a úspěšné dokončení vývojové fáze lodě jsou nezbytné k udržení provozu ISS do roku 2030,“ uvedl Steve Stich, manažer NASA pro Commercial Crew Program a dodal: „Odhodlání týmu vyvinout účinná nápravná opatření po prvním pokusu o start OFT-2 svědčí o jeho trvalém odhodlání bezpečně létat v příštích letech s astronauty.“ V prosinci se Boeing rozhodl přesunout servisní moduly, které jsou v současné době ve výrobě, pro nadcházející letové zkoušky bez posádky a s posádkou. Servisní modul původně plánovaný pro pilotovanou testovací misi CFT (Crew Flight Test) bude využit pro misi OFT-2. Zmíněnou misi CFT naopak obslouží servisní modul plánovaný pro první post-certifikační misi Starlineru, která se označuje jako Starliner-1.
Když bylo nyní dokončeno odčerpávání pohonných látek, mohla se loď přesunout z místnosti vyhrazené pro práci s nebezpečnými látkami do produkční haly. „Jelikož jde o postup, který běžně neděláme, musel náš tým věnovat dost času pečlivé koordinaci a posouzení správné konfigurace kosmické lodi a pozemního vybavení, ale také následnému provedení podle tohoto plánu, aby byla zajištěna bezpečnost našeho týmu,“ uvedl John Vollmer, viceprezident a programový manažer Boeingu pro Commercial Crew Program.
Jakmile dojde v dalších týdnech k oddělení návratové kabiny a servisního modulu, bude stávající servisní modul SM-2 odeslán do střediska White Sands Test Facility, který v Novém Mexiku provozuje NASA. Tady proběhnou dodatečné testy, které se zaměří na problémy, které se projevily na ventilech okysličovadla. Vyšetřování problémů s ventily ukázalo, že nejpravděpodobnější příčinou je interakce mezi vzdušnou vlhkostí a oxidem dusičitým, který prosakoval skrz teflonové těsnění ventilu, což vedlo ke korozi. Stále pokračují zkoušky, aby bylo možné lépe porozumět, jak tento proces ovlivňuje chování ventilů v různých podmínkách.
Testy jsou různé a najdeme mezi nimi i ty, při kterých jsou ventily v kontrolovaném prostředí vystaveny teplotám a dalším podmínkám, kterým byla loď vystavena před plánovaným startem mise FT. Výsledky těchto testů pomohou při probíhajícím vývoji nápravných opatření, která mají zabránit opakování podobných problémů na budoucích servisních modulech. Tým například navrhl proplachovací systém, který bude integrován do lodi a měl by chránit ventily před potenciálním vystavením vzdušné vlhkosti ve výrobní hale, v obslužné věži i na startovní rampě.
Pokrok zažívá i nový servisní modul SM-4, který bude připojen k návratové kabině pro misi OFT-2. Tento exemplář byl nedávno přesunut z výrobní oblasti do místnosti pro práci s nebezpečnými látkami, kde na něj čekaly tlakové zkoušky. Zbývající úkoly před připojením tohoto servisního modulu k návratové kabině pro OFT-2 obnáší akceptační zkoušky, závěrečné připojení kabelových svazků, instalaci fotovoltaických panelů a závěrečné dokončovací práce.
Zástupci NASA a Boeingu stále pracují s časovým harmonogramem, ve kterém se dostupné okno pro start Atlasu V pro OFT-2 otevírá v květnu. Bližší termín však bude upřesněn v době, kdy bude loď připravena. Bude potřeba brát v úvahu také provoz na kosmodromu v daném období, ale i podmínky na stanici ISS. Stejně tak probíhají jednání i o termínu startu pilotované testovací mise CFT. Ty však budou zhodnoceny a upřesněny, až bezpečně a úspěšně skončí mise OFT-2.
Přeloženo z:
https://starlinerupdates.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FJa0kO2XsAciO6d?format=jpg&name=4096×4096
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2021/08/oft2transfer-1.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2019/12/Screen-Shot-2019-12-19-at-13.59.56.png
https://live.staticflickr.com/65535/49205202267_2279f574fc_k.jpg
Líbí se mi jejich pozitivní myšlení a povzbuzující afirmace, určitě mají mentálního kouče nebo esoterického manažera…
Souhlas. V kontextu skutečného dění je to dost hrozné čtení.
Mne sa páči vyjadrenie NASA, že „je to nezbytné pro provoz ISS do roku 2030“.
Tak snáď to stihnú do toho 2030.
První co mne napadlo. Že CrewDragon už za sebou bude mít pomalu celý kontrakt a oni se chystají na druhou testovací misi…
Tomu říkám fofr, s takovou poletí možná ještě letos. Je vidět, že si vzali vzor od většího, tedy od SLS.
Docela mazec. Zejména když to chvíli vypadalo (2019?), že z politických důvodů by jako první měl k ISS přivézt Američany Boeing.
„Odhodlání týmu vyvinout účinná nápravná opatření po prvním pokusu o start OFT-2 svědčí o jeho trvalém odhodlání bezpečně létat v příštích letech s astronauty.“
Co jen mi to připomíná??? Aha, už vím, kdysi se to používalo podobně, jen to znělo jinak: „Snaha se cení, ale není koksovatelná“.
No nic, tak jen doufejme, že je ta vytrvalá snaha přejde a že za pár let poletí i lidé i když abych řekl pravdu, trochu se o ně začínám být poté, co čtu, že nikdy neprovedli zkušební natankování a poté odtankování lodě, která má lítat s lidmi.
Určitě je potřeba během práce na modulu stihnout spoustu dalších věcí, vybrat starou dovolenou, vyplnit sebehodnocení za minulý rok, školení BOZP, etické školení, pak kurzy typu Konstruktivní zpětná vazba nebo Careers in Motion. A v neposlední řadě nezanedbávat družení s kolegy při vysedávání v kuchyňce u kafe…
Ono se to možná nezdá, ale kosmická loď je velice náročné zařízení a veškeré kroky jsou komplexní a složité. Je tedy potřeba postupovat opatrně.
Ono se to fakt nezdá, ona dokonce i raketa je složitá, kluci od SLS a nebo Bo by mohli vyprávět. Jenže když ono zadání zní udělat to co nejsložitější a dělat to co nejdéle, protože se to vyplatí a bude déle co dělat. Pak se nedivme, že problém s ventily řeší proplachovacím systémem když se dá snadno řešit záslepkami. No jo, ale na záslepkách se moc nedá vydělat.
ERRROR!!!
Je to ale zkrat v myšlení, dosud to měli vše dělat na co nejvyšší cenu a co nejdelší čas a teď když to dělají za pevnou cenu nejsou schopni se přepnout do normálního režimu a jedou stále postaru. Pokud by se jelo postaru, NASA by platila další stamiliony za opravy sofware a ventilů a já nevím čeho, protože to přece posvětili a dali k tomu souhlas. No kluci z Boeingu se budou muset nastavit na jiné myšlení, v opačném případě budou muset odejít do BO, tak asi ještě nějakou dobu vydrží.
Zase bych jim tolik nekřivdil. Situace není dobrá, ale dělají vše pro její vyřešení.
Za mě má Boeing z ostudy kabát. A jediné co mu umožní jej svléct je pravidelný, bezpečný, rutinní provoz cenově konkurenční s CD.
Zatím má to třeskutě pozitivní PR lehce negativní vyznění na pozadí současného stavu.
Po těch letech od prvního nepříliš provedeného startu je sebevětší nasazení nic. Boeingu se teď počítá jen výsledek. Jejich vlastní vinou.
Musím souhlasit s předřečníky, nikdo jim nekřivdí. Já jsem četl tu stostránkovou analýzu senátu k MAXu a u Boeingu byli (a možná ještě jsou) chytří lidé, kteří vidí a konstruují věci v souvislostech, ale jsou drsně ušlapáváni manažery mnoha úrovní, kteří se jen snaží udržet u koryta. (Což je ovšem u korporací obvyklý stav.) Myslím, že před pár lety probíhala diskuze ve stylu:
Konstruktér: musíme tam přidat těchhle pět věcí, abychom mohli servisní modul odtankovat.
Manažer: A proč, přece to natankujeme, odvezeme na oběžnou dráhu a pak to shoří.
Konstruktér: No, kdyby na rampě nastal jakýkoli problém a museli bychom to dávat zase dolů.
Manažer: Nic se nestane, těch pět věcí by snížilo užitečnou hmotnost a zvedlo cenu – nedávejte je tam.
Ano myslím si, že tak nějak to asi bude, ale to v žádném případě tuto společnost neomlouvá, spíše naopak.
To: tomfor
Vy jste mě pobavil! 😀
Je to přesně tak, jde o firemní kulturu a ta v Boe se s tou v SpX nedá srovnat.
Asi je potřeba, aby něco silně vyhnilo a nastal radikální vnitřní ozdravný proces, jinak to s Boe nedopadne dobře.
Mě osobně je celkově z Boeingu upřímně smutno.
Kazdopadne drzim Starlineru palce at to tentokrat vyjde. Konkurence je ku prospechu vsech.
Tady nejde o konkurenci. Doprava do Vesmíru, zejména pilotovaná, je unikátní a specifická a nejde srovnávát s letectvím nebo automobilismem.
Pro NASA/ USA by to v prvé řadě znamenalo bezprecedentní situaci kdy by měly k dispozici dva dopravce se dvěma různými loděmi. Respektive třemi při započtení Orionu.
To má dopad na přístup do Vesmíru a možnost plánování.
Bohužel ani Starliner ani Orion nemá na to být konkurencí Crew Dragonu. Oba dva to jsou pozůstatky nezřízeného plýtvání. Konkurence musí nabízet obdobnou službu za obdobných podmínek a to tak nějak tady není.
Nedávno jsem četl článek, jak kosmický byznis bude důležitý pro ekonomiku, národní bezpečnost, dopravu osob a nákladů. USA se nemůže spoléhat jen na SpaceX. Musí zachovat konkurenci do budoucna. Oni se to časem naučí. Koukejte na Číňany jak se rychle učí. Pochopili to úplně správně o co jde. Protože jak k tomu přistupují Rusové je špatně. Na prvním místě armáda a vojenské využití, pak poměřování pindíků. Pak teprve ekonomika.Ivo