Máme tu nový rok a první start v roce 2022 připadl firmě SpaceX a její raketě Falcon 9, která vynese družice Starlink. SpaceX si tyto družice sama vyrábí a jejich úkolem je poskytnout celosvětové připojení k internetu. Primárně je tento projekt určen pro hůře dostupné oblasti, kde je velmi špatné pokrytí mobilním signálem. Družice konstelace Starlink jsou vyráběny doslova na páse. Díky této sériové výrobě cena na výrobu jedné družice značně klesla a SpaceX je schopna díky takovéto sériové výrobě za jeden den vyrobit několik družic.
Družice Starlink v1.5 jsou družice nové generace, které jsou vybaveny systémem laserové komunikace. Díky tomu mohou družice komunikovat přímo mezi sebou na oběžné dráze a není nutné přeposílat signál z družic přes pozemní stanice. Dále jsou družice vybaveny sluneční clonou, která propouští radiové vlny, ale zabraňuje odrazu světla od lesklých antén. Na toto řešení SpaceX přistoupila po stížnostech astronomů, jelikož jim družice Starlink rušily pozorování. Naštěstí SpaceX se aktivně snaží spolupracovat s astronomy a na jejich žádost přijala opatření, kterým je právě sluneční clona.
O pohon se stará Hallův motor. Tento typ motoru nepracuje na způsobu spalování paliva a okysličovadla, ale na principu urychlení iontů v elektrickém poli. V motoru probíhá ionizace plynného média (v tomto případě kryptonu) urychlenými elektrony, které jsou produkovány na katodě a urychlovány magnetickým vířivým polem. Nárazem urychlených elektronů do kryptonových atomů vznikají kladně nabité ionty. Vzniklé plazma je poté elektrostaticky urychleno a rychlostí 10–50 km/s opouští trysky motoru. Vytváří tak tah o síle řádově setin až jednotek newtonu.
Kvůli vyšší hmotnosti družic Starlink v1.5 dokáže Falcon 9 vynést o 7 družic méně než v případě první generace v1.0. Rozdíl hmotnosti mezi první a druhou generací je 35 kg. Na první pohled to může působit jako malý hmotnostní rozdíl, ale po vynásobení počtem družic, které poletí na této misi (49), se dostáváme na zhruba stejnou hmotnost jako v případě první generace družic, které byly o 35 kg lehčí, ale při jedné misi se vyneslo až 60 družic.
Pro tuto misi byl vybrán první stupeň B1062, pro který to bude čtvrtý let. První stupeň přistane na mořskou plošinu A Shortfall of Gravitas, která bude čekat 637 km od místa startu a o záchranu aerodynamických krytů se postará loď Doug, která kryty vyloví z vody a bude čekat 673 km od místa startu.
Závěrečné informace:
- Místo startu: LC-39A, Kennedyho vesmírné středisko, Florida
- Čas startu: 6. prosince 22:49 SEČ
- Raketa: Falcon 9 Block 5 (První stupeň B1062)
- Náklad: 49 družic Starlink
- Hmotnost nákladu: 14 455 kg
- Oběžná dráha: Počáteční dráha s výškou 339 × 210 km se sklonem 53,22° vůči rovníku. Finální dráha 540 × 540 km se stejným sklonem.
Náš přenos ze startu spustíme zhruba ve 22:35 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://cs.wikipedia.org/
https://everydayastronaut.com/
https://everydayastronaut.com/
Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2019/03/D7Rb8dsVUAIeQXY.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/HallThruster_2.jpg
Těším se na start, to se neokouká…
Nevíte přátelé z hlavy jakou bude mít dnešní start dráhu? Venku je po nějaké době jasno 🙂 bylo by možné od nás zahlédnout vláček? Jednou se mi to nízko nad obzorem podařilo. Bylo to jako zjevení. Otázka je dráha a asi i „odrazivost“ satelitů, asi už to není co kdysi.
Hledal jsem info na Spacex, Everydayastronaut, Heavens above (tam je kolonka, ale zatím prázdná), nevím kde ještě hledat, no jsem i líný, přiznávám 🙂
Hezký večer všem!
Startuje z Floridy – na cílovou dráhu se sklonem 53… ale startuje na jihovýchod. Takže přelet startu přes nás nebude vidět.
Jestli chceš koukat na vláčky – tak se podívej na stránky findstarlink.com
Klasický sklon 53°, ale k tomu ,abychom viděli družice, je potřeba, aby v té výšce bylo ještě světlo. V létě je to skoro celou noc, ale v zimě je to jen krátce po soumraku a krátce před svítáním. V době, kdy poletí nad Evropou tak budou ve stínu.
V prvním kole přes nás vůbec nepoletí. Startuje na jihovýchod (ne na severovýchod jako obvykle).
https://celestrak.com/NORAD/elements/supplemental/
Pravda, zjistil jsem to až během přenosu.
Až mall.tv udělá něco s tím, aby se tam dalo použít chrombook s ChromOS. Ale to bych chtěl asi hodně.
Díky kosmonautixu za komentovaný přenos. Pár startů jsem vynechal a překvapila mě kvalita obrazu z palubních kamer a že jich na horním stupni bylo víc. Je škoda, že není stále kvalitní obraz z přistání prvního stupně. V době dronů by to neměl být takový technický problém. Ale i tak jsou Space X mezi ostatními kosmodopravci v přenosech jedničkou.
Jsme rádi, že jste byl s námi. Dá se říci, že množství výpadků postupně klesá. 🙂