Rok 2021 z pohledu kosmických agentur

Už jen pár dní zbývá z roku 2021 a toto období svádí k bilancování. Na našem webu vyjdou v dalších dnech články, které se pokusí podrobně zmapovat výhled do roku 2022 i rekapitulovat rok 2021. Než se k tomu však dostaneme, nechme ty nejpovolanější, aby se k tomuto tématu vyjádřili. Kosmické agentury NASA, ESA a Roskosmos totiž v několika uplynulých hodinách vydaly svou rekapitulaci nejdůležitějších momentů, které přinesl rok 2021. Během několika minut si tak připomenete všechny památné chvíle – a že jich bylo.

NASA pochopitelně nemůže začít ničím jiným než přistáním Perseverance na Marsu, ale zmínky se dočká i vrtulník Ingenuity, Dalekohled Jamese Webba, IXPE, Parker Solar Probe, či TESS. NASA totiž do svého videa správně nezařadila jen starty či přistání, ale i úspěchy misí vypuštěných již dříve. Video obsahuje také záběry z přípravy hardwaru pro chystané mise programu Artemis, který udělal v roce 2021 významný pokrok. Chybět nemůže ani dění na ISS, nebo příprava stanice Gateway, výběr pilotovaného lunárního landeru či první přípravné krůčky pro pilotovanou výpravu na Mars.

Evropská kosmická agentura se ve svém videu nejprve zaměřuje hlavně na Webbův teleskop, Solar orbiter, JUICE, či ExoMars 2022. Opět se tak dočkáme povedeného mixu sond vypuštěných v roce 2021 a sond, které byly vypuštěny dříve, ale v roce 2021 o sobě daly významným způsobem vědět. ESA měla v roce 2021 na ISS hned dva kosmonauty, což ve videu nemůže chybět. ESA se také podílí na programu Artemis a proto nechybí ani připomenutí pokroků ve vývoji servisních modulů lodí Orion. Dočkáme se také informací o přípravě na raketu Ariane 6, či startech družic Galileo a družicích sledujících Zemi.

Ruské video se zaměřuje (kromě jiného) na natáčení filmu Výzva na ISS, kterou pořizovala posádka startující v lodi Sojuz MS-19, ale dočkáme se také záběrů z přípravy rakety Sojuz 5, nebo turistického Sojuzu MS-20. Najdete zde i záběry z příprav budoucích kosmických projektů jako je observatoř Milimetron, sonda Veněra-D, případně moduly kosmické stanice. Také Rusové připomínají úspěchy dříve vypuštěných misí – konkrétně jde o observatoř Spektr-RG.

2 komentářů ke článku “Rok 2021 z pohledu kosmických agentur”

1. Homer napsal:

Bude aj nejaký prehľad toho, čo sa v roku 2021 nepodarilo?