sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dvojitý test padáků pro ExoMars byl úspěšný

Největší dosud vyrobený padák pro přistání na Marsu dokončil svůj první úspěšný výškový shozový test. Jde o významný milník, který zajišťuje, že se start mise ExoMars 2022 v příštím roce opravdu stihne. Zkouškami tak letos prošly jak primární tak i sekundární padáky mise. V nadpisu ale píšeme o dvojitém testu. Ve skutečnosti totiž v americkém Oregonu proběhly zkoušky dvě – ta první přišla 21. listopadu a druhá následovala 3. prosince. V rámci těchto testů se pozornost zaměřila na podzvukový padák o průměru 35 metrů, který v roce 2023 zajistí zpomalení klesání přistávací plošiny Kozáček s roverem Rosalind Franklin. V čem se od sebe oba testy lišily? V tom, kdo vyrobil testovaný padák. První test totiž absolvoval padák vyrobený evropskou společností Arescosmo, zatímco ve druhém případě se testoval produkt americké firmy Airborne Systems.

Oba padáky se krásně uvolnily a roztáhly,“ popisuje Thierry Blancquaert, vedoucí evropského týmu zaměřeného na misi ExoMars a dodává: „Využili jsme maximum zkušeností nasbíraných při předešlých testech. Díky tomuto dvojitému úspěchu, který následoval po působivé zkoušce primárního padáku, jsme opravdu na správné cestě ke startu. Prokázali jsme, že máme dva padáky, které mohou letět na Mars.“ Experti budou pokračovat v testech, které mají ověřit odolnost pro závěrečný výběr padáků. V roce 2022 jsou možnosti provedení dalších výškových shozů jak pro primární tak i sekundární padák. Očekává se, že primární padák dodá Airborne Systems a sekundární zajistí Arescosmo, ale vše bude záviset na výsledcích březnové testovací kampaně.

Start evropsko-ruské mise ExoMars 2022 je plánován na září roku 2022. Po zhruba devítiměsíčním přeletu meziplanetárním prostorem vstoupí sestupový modul do atmosféry Marsu rychlostí 21 000 km/h. V této fázi zajistí zpomalení tepelný štít. Pak se ke slovu dostanou postupně dva padáky – každý z nich má ještě vlastní výtažný padáček. Závěrečné přistání pak proběhne motoricky a započne 30 sekund před plánovaným dosednutím. Primární padák bude mít průměr 15 metrů a otevře se v době, kdy sestava stále poletí nadzvukovou rychlostí. Sekundární padák o průměru 35 metrů se pak otevře už v podzvukové rychlosti.

Úpravy a zkoušky padáků pro ExoMars se staly prioritou po sérii neúspěšných shozů v letech 2019 a 2020. První úspěšný výškový shoz proběhl letos v červnu, kdy bezchybně zafungoval primární padák od Airborne Systems. V rámci těchto testů utrpěl sekundární padák o průměru 35 metrů od firmy Arescosmo jediné drobné poškození, ke kterému došlo zřejmě vlivem nečekaného odpojení výtažného padáku během nafukování. I přesto však padák dokázal zpomalit připojené břemeno podle očekávání. V dalších měsících došlo k úpravě výtažného padáčku a kevlarové výztuhy byly na dvou prstencích vrchlíku nahrazeny nylonem, což mělo zajistit lepší srovnání pevnosti a elasticity materiálu padáku, aby se snížilo riziko roztrhnutí.

Inspekce primárního hlavního padáku pro ExoMars o průměru 15 metrů po pozemní zkoušce vytažení v rychlosti 200 km/h.
Inspekce primárního hlavního padáku pro ExoMars o průměru 15 metrů po pozemní zkoušce vytažení v rychlosti 200 km/h.
Zdroj: https://www.esa.int/

Změny padákového systému se nejprve otestují na stanovišti dynamických zkoušek v kalifornském JPL, aby se ověřilo, jak proběhne uvolnění padáku z jeho úložného prostoru. Takové testy je možné opakovat v krátkém rozestupu, aby se snížilo riziko nejrůznějších anomálií. Výškové shozové zkoušky však oproti tomu vyžadují komplexní logistiku a také velmi přísně definované počasí. Tím pádem se těžko plánují a často musí být na poslední chvíli odvolány, protože se situace změnila. Inženýři musí při těchto zkouškách zohledňovat směr a rychlost větru v různých výškách, aby byl zajištěn hladký sestup a snadné nalezení hardwaru po dopadu. Oblast, kam testovaný hardware dopadá, je navíc přístupná pouze vrtulníkem. Vítr tedy nesmí zanést testované kusy nad obydlené oblasti. V době shozové zkoušky navíc nesmí pršet, být mlha či dokonce ani zataženo. I vlhkost musí mít potřebnou úroveň, aby se nehromadila na povrchu balónu o objemu 335 000 metrů krychlových. Pokud by k tomu došlo, zkondenzovaná voda by stékala dolů a testovaný hardware a jeho elektronika by byly vystaveny nežádoucí vlhkosti.

Jakmile jsou všechny podmínky splněny a tým dostal povolení k zahájení napouštění helia do balónu, mohly začít závěrečné přípravy na let do výšky 29 kilometrů. Tady došlo k uvolnění jistícího mechanismu a testovaný hardware se vydal směrem dolů. Došlo k uvolnění výtažného padáčku, který vytáhl hlavní padák z jeho obalu. „Každý, kdo se na této kampani podílel, ať už přímo na místě nebo někde jinde, musel dlouho čekat na správné startovní okno s vhodnými meteorologickými podmínkami,“ popisuje Blancquaert a dodává: „Po nalezení padáků jsme pozorovali pouze drobné a nevýznamné trhlinky dlouhé 1 – 2 centimetry a také oděrky na dvou padákových lanech. Zcela jistě už můžeme za tohoto stavu bez obav letět, ale pořád je tu prostor pro změny. Pečlivě proto budeme analyzovat výsledky testů z počátku příštího roku.

Přeletový a sestupový modul mise ExoMars 2022.
Přeletový a sestupový modul mise ExoMars 2022.
Zdroj: https://www.esa.int/

Všechny kvalifikační zkoušky padákového systému provádí společný tým expertů z agentury ESA, firem Thales Alenia Space Italy (hlavní kontraktor mise ExoMars), Thales Alenia Space France (zodpovídá za padákový systém), Vorticity (návrh padáků a analýza zkoušek) a Arescosmo (výroba padáků a obalů). JPL poskytla inženýrské konzultace, přístup k testovacímu zařízení pro dynamickou extrakci padáků a také lokální podporu na místě zkoušek. Samotné extrakční testy probíhají ve spolupráci s firmami Airborne Systems, která kromě jiného dodala padáky pro americkou misi Mars 2020 a Free Flight Enterprises, která poskytuje zázemí pro skládání a balení padáků. Airborne Systems navíc poskytuje své služby v oboru návrhu a výroby padáků. Firma Near Space Corporation poskytuje vypouštění balónů z Oregonu, zatímco středisko Esrange zajišťuje to samé ze švédské Kiruny.

Padákový systém je jen jedním prvkem celé komplexní mise. V uplynulých měsících se významných změn dočkaly různé další části, jelikož fáze funkčních testů pomalu končí a pozornost se nyní zaměřuje na startovní kampaň na Bajkonuru. „Díky neskutečnému úsilí všech našich partnerů dokončujeme všechny otevřené případy této velmi komplexní mise, abychom zajistili, že k Marsu vypustíme robustní hardware,“ zmiňuje Blancquaert a dodává: „Souběžně s tím již naplno běží příprava startovní kampaně. Těšíme se na přesun jednotlivých částí na Bajkonur koncem března či začátkem dubna. Čeká nás úžasný rok.

Sekvence vystřelování padáků v rámci mise ExoMars 2022.
Sekvence vystřelování padáků v rámci mise ExoMars 2022.
Zdroj: http://www.esa.int

Mise ExoMars 2022 má startovat na raketě Proton-M s horním stupněm Briz-M  z kazašského kosmodromu Bajkonur mezi 20. zářím a 1. říjnem 2022. Přistání v oblasti Oxia Planum je naplánováno na 10. června 2023. Rover pak sjede z přistávací plošiny a začne hledat geologicky atraktivní lokality. Jakmile je najde, začne zde vrtat, aby zjistil, zda se někdy na naší sousední planetě nevyskytoval život.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2021/07/exomars-chute-june2021.jpg
https://www.esa.int/…/21531682-1-eng-GB/Parachute_inspection.jpg
https://www.esa.int/…/ExoMars_spacecraft_composite_dynamic_balancing_test.jpg
https://www.esa.int/…/ExoMars_2022_parachute_deployment_sequence.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
uzba
uzba
2 let před

Chcem sa opýtať, čo znamená nadzvukový padák v atmosfére Marsu. Ďakujem.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  uzba

Jde vždy o rychlost zvuku v daném prostředí.

jirik
jirik
2 let před

Rychlost zvuku na Marsu je menší, než na Zemi, asi 240 m/s (na zemi asi 340 m/s).

vlado67
vlado67
2 let před

Prečo je nižšia rýchlosť zvuku. Kôli redšej atmosfére?

JirkaCV
JirkaCV
2 let před
Odpověď  vlado67

Nižší teplota (-63°C) a jiné složení (CO2):

c = (259 + (-63) x 0,607) = 220 m/s

… zhruba a průměrně (dost závisí na teplotě).

SFENCE
SFENCE
2 let před

Cituji: „Největší padák, jaký se kdy podíval k Marsu, dokončil svůj první úspěšný výškový shozový test. “

To znamena, ze nejaky obdobne velky padak uz na Marsu byl?
Tykalo se to vozitka Perseverance?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  SFENCE

Zatím žádný takto velký padák na Marsu nebyl. Vozítko Perseverance mělo padák o průměru necelých 22 metrů.

vik_tor
vik_tor
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pristavaci modul Perseverance vazil 1026.4 kg. Podle pomeru plochy padaku by mel ExoMars vazit 1225 Kg. Nic tak tezkeho se na Mars pokud vim nikdy nedostalo. Nevite kolik ma realne vazit pristavaci modul ExoMarsu 2022?

vik_tor
vik_tor
2 let před
Odpověď  vik_tor

Omluva, ne 1225, ale 2596. To mi prijde strasne moc

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  vik_tor

Počítáte to přímou úměrou, ve které zohledňujete průměr padáku a hmotnost nákladu, ale takhle to v reálu nefunguje. Do hry vstupují i další faktory – třeba množství pohonných látek pro přistávací zážeh atd. Svou roli hraje i to, že zatímco Perseverance měl jeden padák, ExoMars bude mít dva – nadzvukový a podzvukový. To vše ovlivňuje výpočet.

vik_tor
vik_tor
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pocital ksem to v pomeru druhych mocnin polomeru padaku. Mate ale pravdu. Neuvedomil jsem si ale ze tam bude hrat roli pristavaci zazech. Perseverance melo asi vice paliva a silnejsi motor pro pristavaci zazech a tak mu stacil mensi padak. Protze podle Wikipedie jsou pristavaci modul Perseverance a ExoMArsu cca stejne tezke.

Dekuji

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  vik_tor

Není vůbec zač. 😉

SFENCE
SFENCE
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

Rozumim. Nemelo by tam tedy byt spise Nejvetsi padak, ktery se podiva k Marzu?
Prave, ze tam byl pouzit cas minuly, tak sem si rikal, ze uz tam nejaky obdobne velky padak asi byl.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  SFENCE

Pokud bych zvolil tuto formulaci, zase by se ozvali lidé, kteří by (právem) namítali, že to zní, jako kdybych tímto tvrzením říkal, že na Mars už nikdy nepoletí žádný větší padák než tenhle. Je to příkald věty, kteá nemá ideální řešení.

SFENCE
SFENCE
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je pravda.

Neslo by to formulovat nejak jako: Nejvetsi dosud vyrobeny padak pro pristani na Marsu …?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  SFENCE

Já to zkusím, ale jestli se objeví nějaký hnidopich, který v komentáři začne rozpitvávat tuhle formulaci … 😀 😉 Ne, sranda. 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.