sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Maketa prvního stupně New Glenn

Společnost Blue Origin se 11. listopadu pustila do přesunu plnorozměrové neletové makety znovupoužitelného prvního stupně chystané rakety New Glenn. Maketa (též označovaná jako simulátor či pathfinder) měla namířeno na vzletovou rampu LC-36 na Cape Canaveral Space Force Station, kterou má Blue Origin v dlouhodobém pronájmu. Konstrukce dlouhá 57 metrů umožní technikům firmy nacvičit činnosti spojené s přesunem budoucího letového hardwaru. Tomu ostatně odpovídal i aktuální přesun. Maketa opustila výrobní halu firmy Blue Origin, která se nachází nedaleko Kennedyho střediska a na transportéru se vydala na pomalou cestu vstříc rampě LC-36.

Firma Blue Origin uvedla, že maketa poslouží k několika provozním zkouškám, které pomohou připravit techniku i zaměstnance na práci s letovým hardwarem. Tyto testy obnáší například ověření transportní trasy, simulace recyklace a údržby, spojování stupňů či vývoz na vzletovou rampu. „Ačkoliv není určen k letu, tak tento hardware poskytne našemu týmu nedocenitelná data pro budoucí práci s raketou,“ uvedla firma a dodala: „Všechny tyto zkoušky činností posouvají New Glenn blíže k prvnímu letu.

Stejně jako reálný první stupeň rakety New Glenn, měří i jeho maketa v průměru 7 metrů a najdeme na ní také identická „křidélka“, která se za letu použijí k manévrování během sestupu a přistání. Firma Blue Origin plánuje přistávat s prvními stupni rakety New Glenn na lodi, která bude čekat v dráze letu. Podle firmy je maketa prvního stupně tvořena předním, středním a zadním modulem. Struktura napodobuje hmotnost, pozici těžiště, vnější obrysy a také externí rozhraní letového hardwaru.

Start New Shepard z východetexasského testovacího centra Blue Origin
Start New Shepard z východetexasského testovacího centra Blue Origin
Zdroj: http://i.space.com/images/

Soukromě financovaná raketa New Glenn se stane prvním orbitálním nosičem firmy Blue Origin. Společnost miliardáře Jeffa Bezose aktuálně provozuje suborbitální nosič New Shepard, který létá ze západního Texasu na hranici kosmického prostoru. Letos v červenci tento stroj svezl první lidskou posádku, ve které byl Jeff Bezos a další tři pasažéři. Další zhruba desetiminutový let New Shepardu s čtyřčlennou posádkou přišel v říjnu.

Na počátku letošního roku firma Blue Origin oznámila, že se premiérový start rakety New Glenn posouvá z původně očekávaného konce roku 2021 na konec roku 2022. Od tohoto únorového oznámení však nepřišla žádná další aktualizace o změnách tohoto harmonogramu. Ačkoliv je rampa na Mysu Canaveral téměř hotová, firma Blue Origin zveřejnila jen velmi málo informací o stavu letového hardwaru, průběhu jeho výroby, či zkoušek.

Maketa prvního stupně New Glenn v montážní hale.
Maketa prvního stupně New Glenn v montážní hale.
Zdroj: https://image.cnbcfm.com/

Raketa New Glenn bude po dokončení vysoká 95 metrů, což z ní bude dělat jeden z nejvyšších nosičů, které kdy z Floridy startovaly. První stupeň bude pohánět celkem sedm motorů BE-4, které budou spalovat směs kapalného kyslíku (okysličovadlo) a kapalného metanu (palivo). Těchto sedm motorů vytvoří podle firmy Blue Origin při plném výkonu tah 1 746 tun. Firma Blue Origin by měla aktuálně dokončovat vývoj motorů BE-4, které nejprve poletí v roce 2022 na novém nosiči firmy United Launch Alliance, raketě Vulcan. Dva motory BE-4 budou pohánět první stupeň rakety Vulcan.

Motor BE-4
Motor BE-4
Zdroj: https://cdn.vox-cdn.com/

Samotný pokrok ve vývoj těchto motorů zažil několik zpoždění. To donutilo United Launch Alliance přizpůsobit harmonogram příprav prvního Vulcanu pozdějšímu doručení letových motorů. Horní stupeň rakety New Glen bude jednorázově použitelný. O jeho pohon se mají postarat dva raketové motory BE-3U, které budou spalovat směs kapalného kyslíku a kapalného vodíku. Tyto motory budou (jak již název napovídá) odvozeny od motoru BE-3, který je spolehlivě používán na suborbitálním nosiči New Shepard.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://s.yimg.com/…/fb4458ba55859cc20c0aa7665e60f131
http://i.space.com/…launch-jan-22-2016.jpg?1453571126
https://image.cnbcfm.com/…1614269562&w=720&h=405
https://cdn.vox-cdn.com/…/C6PVqvpWMAIDq4V__1_.0.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
2 let před

Až to poletí, tak se půjdu opít.

vesmirny.technicak
vesmirny.technicak
2 let před
Odpověď  Kamil

To zž budeme na Marsu

PetrDub
PetrDub
2 let před
Odpověď  Kamil

Dobrá zpráva je, že v té době už se nebudou kvůli Covidu dělat žádné „manévry“, takže se můžeme jít opít i hromadně :-).

Homer
Homer
2 let před
Odpověď  PetrDub

Ono sa zdá, že Číňania vymysleli umelú inteligenciu, ktorá sa úspešne rozvíja vo forme nového vírusu… Takže to tak rýchlo asi nebude.

Prosím, brať s dávkou sarkazmu.

Petr Spurný
Petr Spurný
2 let před

V tuto chvíli ještě na míle vzdálené i Starhopperu. Ten motor jim asi dává zabrat.

Maniak
Maniak
2 let před
Odpověď  Petr Spurný

Doufám, že se brzy dočkáme. Na papíru vypadá dost slibně.

Vojta
Vojta
2 let před

Pěkná obluda. Škoda, že to jde tak pomalu, ale aspoň je vidět, že to nějak jde.
Nejdřív jsem si myslel, že změnili design motorové sekce, protože jsem si myslel, že nebude rozšířená. Pak jsem se podíval na staré vizualizace a je to stejné, jen je ta „sukýnka“ natřená na černo, takže se to schová.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.