Druhý exemplář evropského servisního modulu pro americké lodě Orion dorazil do USA. Právě floridský kosmodrom bude jeho poslední zastávkou, než se toto špičkové zařízení vydá s prvními astronauty v lodi Orion na cestu k Měsíci v rámci mise Artemis II. Letoun Antonov vzlétl z letiště v německých Brémách 13. října ráno. Ve svých útrobách ukrýval servisní modul Orionu uložený ve speciálním transportním kontejneru. Po příletu na Kennedyho středisko budou následovat nezbytné kontroly, po kterých bude servisní modul ESM-2 spojen s kabinou pro posádku. Společně tak vytvoří kompletní loď Orion.
Servisní modul představuje kritickou součást lodi Orion. Poskytuje pohon, energii, řízení teploty a posádce bude dodávat kyslík a vodu. Jeho díly se vyrábí v deseti evropských státech, ale je tu jeden díl, který se po montáži v Německu vrací do USA – tím je hlavní motor Orionu, který byl recyklován z raketoplánu Atlantis. Právě ten se postará o hlavní změny dráhy nové lodi. Než se však sestava vydá k Měsíci, musí proběhnout celá řada zkoušek. Vždyť půjde o první pilotovanou výpravu k Měsíci od mise Apollo 17 v roce 1972.
„Pro ESA jde o další velký krok k Měsíci. Naši astronauti budou létat v Orionu na stanici Gateway. Stále pracujeme na tom, aby se evropští astronauti dostali na povrch Měsíce před koncem dekády a přitom stále na obzoru vyhlížíme Mars jakožto další cíl pilotovaného průzkumu,“ říká David Parker, ředitel pro pilotovaný a robotický průzkum v ESA. Evropský průmysl se zavázal k dodávce jednoho servisního modulu pro Orion ročně. „Spolupráce mezi NASA a ESA postoupila na novou úroveň. Jsme skutečně spolehlivými partnery,“ říká Philippe Deloo, projektový manažer programu ESA z ESA. ESA má dodat do USA minimálně šest servisních modulů, přičemž o dalších třech pro stanici Gateway se aktuálně jedná. Airbus, jakožto primární dodavatel pro ESA, má postavit prvních šest servisních modulů.
Na Kennedyho středisku je v těchto dnech značný ruch. Vůbec poprvé tu totiž jsou tři lodě Orion v různých fázích výroby. První Orion pro nepilotovanou misi Artemis I bude již brzy usazen na vrchol rakety SLS. Spolu s ním poletí do vzdálenosti 64 000 km za Měsícem i evropský servisní modul, aby se prokázaly jejich schopnosti. „Agentury i průmyslové firmy z různých kontinentů nepřetržitě pracují na mimořádném mezinárodním projektu, abychom dostali tuto komplexní kosmickou loď na vzletovou rampu,“ říká Cathy Koerner, programová manažerka Orionu z NASA. Orion pro první pilotovanou misi Artemis II již na Floridě je a nyní k němu dorazil i evropský servisní modul. A na Floridu už dorazila i přetlaková kostra Orionu pro Artemis III. V rámci této mise by se měli lidé vrátit na povrch Měsíce. V Evropě již začala integrace třetího servisního modulu právě pro tuto misi. Základní struktura již dostává držáky nejrůznějšího vybavení.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Second_European_Service_Module_departs_from_Germany.jpg
https://www.esa.int/…/Integration_of_the_second_European_Service_Module.jpg
https://www.esa.int/…/The_second_European_Service_Module_takes_off_to_USA.jpg
https://www.esa.int/…/The_second_European_Service_Module_departs_from_Germany_to_USA.jpg
Kdo bude první Evropan na Měsíci? Co třeba čerstvý evropský rekordman Thomas Pesquet? Další kdo strávil v kosmu rok.
Na to je zatím stále velmi brzo.
Vzhledem k potřebným přípravám na to zase tak brzo není.
Takže už se to řeší? Měl by to tedy být někdo ze starších astronautů (rok výběru 2009/2015)?
Pockal bych na dokonceni vyvoje a otestovani pristavaciho lunarniho systemu.
Do toho se musi osvedcit Artemis a Orion.
Kdyz clovek vidi co se deje se Starlinerem k ISS, tak pristich 10 let jeste nemusime zadneho cloveka pochodujiciho po Mesici videt.
Zase je fér říct, že Boeing není v mnoha ohledech zrovna vzorný příklad.