Manažeři NASA na Kennedyho středisku dali v pondělí zelenou pokračování příprav na blížící se start čtyř členů posádky k Mezinárodní kosmické stanici. Stále však ještě zbývá analyzovat změny, které se týkají toaletního systému v kosmické lodi firmy SpaceX. „V programu komerčních letů s posádkou máme s firmou SpaceX ještě nějakou práci, která musí před letem proběhnout,“ uvedl Steve Stich, manažer programu NASA pro pilotované komerční mise, v tiskovém prohlášení v pondělí ráno. Experti NASA chtějí více času na analýzu informací od SpaceX, které se týkají úprav toalety v lodi Crew Dragon. Palubní toaletu totiž při poslední misi s čistě amatérskou posádkou Inspiration4 potkal problém.
Bill Gerstenmaier, viceprezident SpaceX pro stavbu a letovou spolehlivost uvedl, že věří, že zbývající dvě nevyřešené technologické záležitosti „jsou na dobré cestě k vyřešení“ včas před startem další lodi Crew Dragon k ISS. Tato mise, známá také jako Crew-3 má zatím plánovaný termín startu v neděli 31. října v 7:21 SEČ. Pozor, jen o pár hodin dříve se bude ve střední Evropě měnit čas ze SELČ na SEČ!
Mise Crew-3 bude již třetí operační misí SpaceX pro rotaci posádek v rámci kontraktu s NASA a pátým letem lodi Crew Dragon celkově. Velitel Raja Chari, pilot Tom Marshburn a letoví specialisté Kayla Barron a Matthias Maurer se v úterý přesunuli z Houstonu na Kennedyho středisko, aby zahájili závěrečnou předletovou přípravu. Pokud by byl dodržen plánovaný termín startu v neděli ráno, připojil by se Crew Dragon k ISS v pondělí 1. listopadu v 5:10 SEČ. Loď pak u stanice zůstane do dubna příštího roku, kdy ji má vystřídat další Crew Dragon.
Zástupci NASA a SpaceX se v pondělí sešli, aby provedli zhodnocení připravenosti k letu FRR (Flight Readiness Review), v rámci kterého probírali stav zbrusu nové kabiny lodi Crew Dragon, která dostala jméno Endurance. Řešil se také stav připravenosti nosné rakety Falcon 9, pozemních systémů, kosmické stanice i výcviku posádky, která se má vydat na oběžnou dráhu. V procesu bylo také zhodnocení příprav na návrat posádky mise Crew-2, která by se měla v lodi Crew Dragon Endeavour vrátit na Zemi příští týden. Jednou z technických otázek, které se stále řeší, je závěrečné schválení změn v toaletním systému lodi pro misi Crew-3. Ta další je spojena s toaletou lodi Crew Dragon, která je momentálně připojena k ISS a má se na Zemi vrátit 4. nebo 5. listopadu i se čtyřmi lidmi, kteří tak zakončí svůj půlroční pobyt na oběžné dráze.
„Všichni dotázaní dali dnes zelenou pokračování příprav s tím, že berou na vědomí, že je potřeba uzavřít dva zbývající okruhy testů a zhodnocení,“ uvedla Kathy Lueders, přidružená administrátorka NASA pro kosmický provoz a dodala: „Proces FRR je jedním z posledních důležitých kroků, které nás připraví na let.“ V pondělí také pokračovala příprava souvisejícího hardwaru. SpaceX přepravila plně natankovanou loď Crew Dragon Endurance z přípravné budovy na Mysu Canaveral do integračního hangáru raket Falcon 9 na Kennedyho středisku. V pátek by měli inženýři předložit nová data o toaletním systému a také dalších prvcích mise. Na manažery totiž v tento den čeká zhodnocení připravenosti ke startu LRR (Launch Readiness Review).
Mise Inspiration4 odstartovala 15. září z Kennedyho střediska a o tři dny později kabina Crew Dragonu bezpečně přistála ve vlnách Atlantiku. Šlo o první čistě amatérskou pilotovanou misi bez většího zapojení vládních organizací. Jediným problémem, který se během třídenní mise objevil, byla závada na toaletě v lodi Crew Dragon Resilience. Bill Gerstenmaier uvedl, že došlo k uvolnění trubice v systému pro uskladnění moči. „V lodi máme nádrž, ve které se skladuje moč. Uvnitř této nádrže je trubice, která se odpojila nebo rozpojila. Tím umožnila, aby se moč nedostala do skladovací nádrže, ale v podstatě do systému ventilátoru,“ popsal Gerstenmaier s tím, že tento problém nezpůsobil misi Inspiration4 žádné významné problémy.
„Jakmile se loď vrátila, podívali jsme se do jejích útrob a ukázalo se, že pod stěnami kabiny došlo ke kontaminaci,“ popsal Gerstenmaier a dodal: „Pak nás napadlo, že by možná mohla být podobná závada i na pilotované misi, která je v rámci mise Crew-2 na oběžné dráze. Pustili jsme se tedy do ověřování přímo v lodi připojené k ISS a ano, objevily se některé náznaky kontaminace pod stěnami kabiny.“ Astronauti použili k inspekci toalety Crew Dragonu zařízení zvané boroskop. Pozemní týmy se nyní chtějí ujistit, že zjištěná závada nebude představovat riziko pro návrat astronautů z mise Crew-2 v příštím týdnu. Agentura také již dříve uvedla, že je připravena dát posádce instrukce, aby mezi odpojením od stanice a přistáním v oceánu méně využívali palubní toaletu.
„Pro misi Crew-3 jsme tento problém vyřešili. Nádrž je nyní tvořena plně svařenými díly, takže už nemůže dojít k uvolnění a rozpojení spoje,“ popsal Gerstenmaier, který si před přechodem ke SpaceX vysloužil respektovanou pozici inženýra a manažera NASA. SpaceX poskytla data o změnách designu inženýrům agentury NASA, kteří tyto úpravy stále vyhodnocují. U lodi Crew Dragon, která je stále na oběžné dráze, se experti z NASA a SpaceX zaměřují především na to, jak mohl případný únik moči přispět v průběhu času ke korozi jednotlivých dílů. SpaceX používá k odstranění čpavku z moči látku s obchodním názvem Oxone, což je chemicky hydrogenperoxosíran draselný.
„Udělali jsme rozsáhlé zkoušky, ve kterých jsme vzali vzorky hliníku a aplikovali jsme na ně směs moči a látky Oxone. Následně jsme tyto vzorky umístili do komory, která napodobuje vlhkost a teplotu na palubě ISS. Poté jsme sledovali vývoj koroze v průběhu delší doby,“ popsal Gerstenmaier a doplnil: „Poznali jsme, že rozvoj koroze je omezený v podmínkách nízké vlhkosti, která panuje na ISS. Jsme tedy seznámeni s možnou úrovní koroze v lodi pro misi Crew-2.“ Toaleta v lodi Crew Dragon Endeavour, která je nyní připojena k ISS, také zažila menší využívání, než jaké čekalo na toaletu při misi Inspiration4. Zatímco astronauti při misi Inspiration4 používali toaletu tři dny, posádka mise Crew-2 ji využívala pouze po dobu jednoho dne mezi startem a příletem ke stanici.
„Na Inspiration4 byla kontaminace o něco rozsáhlejší než na Crew-2. Bereme to tedy tak, že Inspiration4 je pro nás v určitém smyslu hraničním případem pro další postup,“ uvedl Gerstenmaier a dodal: „Udělali jsme všechny analýzy, udělali jsme fyzické zkoušky, udělali jsme testy vzorků hliníku a ukazuje se, že jsme se správně rozhodli, když jsme záměrně vybrali hliníkovou slitinu, která je velmi odolná vůči korozi. Z celkové perspektivy jsme tedy ve velmi dobrém stavu. Budeme všechno kontrolovat dvakrát a něco i třikrát. Máme ještě několik vzorků, které vyjmeme z testovacích komor a analyzujeme je. Budeme ale připraveni zajistit bezpečný návrat posádky.“
Inženýři se navíc pustili do inspekce i dalších podobných spojů v lodi Crew Dragon, aby se ujistili, že u žádného dalšího dílu nehrozí podobná možnost rozpojení za letu. „Sami jsme si stanovili výzvu … nezaměřovat se jen na okamžitý problém nebo čistě na jeho opravu,“ vysvětluje Gerstenmaier a dodává: „Snažíme se nahlédnout až za ten problém, hledáme jeho základní příčinu, která by mohla mít širší uplatnění, což nám pomůže létat bezpečněji.“ SpaceX se navíc rozhodla přidat několik stehů do výtažných padáků lodi Crew Dragon Endurance poté, co inženýři objevili „malý obrusný díl“ na padácích použitých při misi Inspiration4.
„Všimli jsme si, že k tomu došlo. Provedli jsme poletovou inspekci. Poučili jsme se, že tam jsou stehy, které mohou být zesíleny,“ popsal Stich a dodal: „Pustili jsme se tedy do úpravy padáků pro Crew-3. Technici zajistili dodatečné šití, což přidalo určitou ochranu, na což dohlíželi zástupci NASA.“ Leckdo by mohl tyto bezpečnostní kroky navíc považovat za projevy paranoie, ale Gerstenmaier v pondělí uvedl, že spíše dává přednost výrazu „zůstat ve střehu“.
„Hledáme drobné náznaky nebo drobné, prakticky nepatrné, nedokonalosti, kvůli kterým by se někdo mohl podívat na graf a říct si, proč se tady zvýšila teplota nebo se tady změnil tlak,“ vysvětluje Stich a dodává: „Proto se opravdu snažíte proniknout do všech těchto věcí a snažíte se jim porozumět, abyste je pak mohli vylepšit a létat bezpečně. To je obecná kultura, kterou podle mě SpaceX má. Jde o kulturu poznávání, inženýrskou kulturu nebo kulturu testování, kterou měla v minulosti už NASA a my ji přijímáme. To samé platí i na naší straně. Máme inženýry, kteří řeší problémy a zkoumají systém a zajišťují, že můžeme pokračovat v bezpečných letech.“
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2021/10/51200950430_6faa782088_k.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FCkrri3XsAYhBoA?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FCFK4haWQAEETV1?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/E_u_WvSWQAgdd1w.jpg:large
https://live.staticflickr.com/65535/51137531971_60498806fd_b.jpg
http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/uvkPvjLsYAQBL6JNsSGCPX.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/KHSO5.png
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2021/03/jsc2021e007778_1.jpg
Díky za článek.
Ale v názvu asi vypadlo slovo NA start.
Nebo:
Chystá se start Crew-3 a analyzují se úpravy toalety
nad hvězdičkami hodnocení je:
Kontaktujte autora článku – hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Konec konců je to nedůležité. Hlavní je obsah.
Díky všem za upozornění, je to opravené.