Další týden je za námi a před vámi je čerstvý přehled těch nejzajímavějších událostí, které přinesla kosmonautika v uplynulých sedmi dnech. Kosmotýdeník se tentokrát v rámci hlavního tématu zaměří na aktuální přípravy na první orbitální let rakety Super Heavy a lodě Starship. Po úspěšném statickém zážehu totiž Elon Musk oznámil velmi blízké datum startu, ale co této akci ještě brání? Dále se podíváme na první kompletní sestavení rakety SLS s lodí Orion, anebo na poslední start rakety Ariane 5 před vypuštěním Dalekohledu Jamese Webba. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Starship poletí možná již do měsíce
Dnes se vypravíme na základnu Boca Chica, kterou v jižním Texasu provozuje společnost SpaceX a provádí tam testování, stavbu a letové zkoušky jejich nového nosiče Super Heavy a lodi Starship. Aktuálně jsou na základně v plném proudu práce, které by měly vyústit v první zkušební orbitální let, při kterém bude loď Starship vynesena na oběžnou dráhu. Ačkoli jsme se dle dřívějších prohlášení měli dočkat prvního orbitálního letu již v letošním létě, tak ani zběsilé tempo SpaceX nedokázalo zajistit, že se tento ambiciózní plán podaří uskutečnit. Nyní se však zdá, že by orbitální let mohl nastat už brzy, ale je nutné mít na paměti, že žádné vyřčené datum nemá v této fázi vývoje valnou hodnotu. Tento optimismus však přichází z dobrého důvodu. 22. října totiž proběhly hned dva statické zážehy motorů na Starship S-20 a po jejich provedení vydal Elon Musk tweet, kde uvedl: „Pokud vše půjde dobře, bude Starship připravena na svůj první orbitální let již příští měsíc, čeká se na schválení regulačními orgány,“. Pojďme se podívat, co tomuto ambicióznímu plánu nyní stojí v cestě.
Páteční dva statické zážehy lodi Starship S-20 byly vůbec prvními zážehy tohoto exempláře s aktuálně osazenými motory a zároveň první statický zážeh vakuové verze metanového motoru Raptor. Tyto testy přišly po sérii tlakových a kryogenních testů, které vyvrcholily takzvaným testem preburneru. Loď Starship S-20 se má účastnit zmíněného orbitálního letu a tak je zatím nejpokročilejším exemplářem, který byl na Boca Chica postaven. Disponuje třemi motory Raptor pro použití v atmosféře a třemi motory s rozšířenou expanzní tryskou, které jsou určené pro použití v kosmickém prostředí.
Loď S-20 bude vynesena nosičem Super Heavy s označením B-4, který disponuje dokonce 29 motory Raptor pro použití v atmosféře. Společně by tato sestava měla uskutečnit start z rampy na Boca Chica, který by měl loď S-20 dostat k jednomu necelému orbitálnímu obletu Země a posléze jí zase poslat zpět do atmosféry, kde by se měla pokusit o přistávací manévr, ale pouze na hladině oceánu. Půjde tak nejen o první test letu celé sestavy, ale také o první oddělení od sebe během letu, dosažení snad i orbitální rychlosti a následné dva testy přistání. Jak B-4 tak S-20 nebudou přistávat na žádné plošině, jejich záchrana tedy není možná. Půjde pouze o test samotného přistávacího manévru. Zároveň se bude zkoušet také první dokončený plný tepelný štít lodi S-20, zda bude schopen odvádět teplo, které bude vznikat při průletu atmosférou.
Právě tepelný štít je nyní další z řady velkých technických výzev. Je složen z keramických šestiúhelníkových destiček. Při ploše Starship je jasné, že je jich značné množství a SpaceX se snaží najít cestu pevného, spolehlivého, ale také rychle aplikovatelného spoje. Malé úseky tepelného štítu se nacházely již na předchozích exemplářích, které prováděly malé skoky v atmosféře. S-20 má kompletní tepelný štít. Po dvou statických zážezích upadlo jen několik málo destiček, přičemž cílem je samozřejmě, aby neodpadávaly žádné. Jak bylo glosováno, díky statickému zážehu se ukázaly ty, které nebyly připojeny nejlépe.
Jak je z předchozích řádků patrné, bude se jednat o výrazně komplikovanější test, než všechny předchozí krátké lety, které předvedly předchozí exempláře lodí Starship. Z toho všeho je patrné, že před SpaceX je řada neznámých, které mohou s optimistickým výhledem na první orbitální let ještě značně zamávat. Krom technických obtíží, které korunuje vůbec první let nosiče Super Heavy, na kterém bude pracovat neuvěřitelných 29 motorů (operační verze nosiče budou létat s 33 motory), jsou to problémy také byrokratické.
Federální letecký úřad FAA, který je tím, kdo bude úředně povolovat operace z tohoto kosmodromu, totiž v těchto dnech řeší dopady činností na kosmodromu na místní životní prostředí. Ačkoli má areál vydanou zprávu o dopadech na životní prostředí, tak ta pochází již z roku 2014, kdy se plánovalo, že z tohoto kosmodromu budou létat rakety Falcon 9 a Falcon Heavy. Tento záměr byl však v průběhu vývoje přehodnocen a přešlo se na vývoj lodí Starship a Super Heavy.
Rozsah projektu se tedy zásadně změnil. Federální úřad tak váhá s povolením ke startu, protože by rád dokončil přezkum dopadů současných aktivit na životní prostředí. FAA proto v pondělí uspořádala veřejná slyšení, v rámci kterých do středy poslalo svůj názor na tuto problematiku asi 120 lidí. Tyto veřejné připomínky byly více než dva ku jedné pro podporu záměru FAA provést novou komplexní studii hodnocení dopadů na životní prostředí předtím, než povolí start.
Pokud jde o dopisy, které se zastávaly SpaceX, přicházely většinou od lidí mimo Texas. Naopak lidé z místní komunity a obyvatelé blízkého okolí požadují většinou nový přezkum dopadů aktivit SpaceX na tuto oblast. „Ve skutečnosti jsme již viděli ničivý dopad nedávného selhání, po kterém se po okolí rozlétly trosky a zasypaly místní pláž i vzácné mokřady,“ uvedla Joyce Hamilton, obyvatelka z okolí.
Další obyvatelka, tentokrát z blízkého města Brownsville jménem Rebecca Hinojosa zase argumentuje destruktivním vlivem na místní obyvatele. SpaceX dle jejích slov přivedla do oblasti silnou gendrifikaci, která se projevuje zvyšováním nájmů, zvyšováním cen nemovitostí a odchodem původních usedlíků z oblasti. Naopak jiní zase poukazují na pozitivní dopady přílivu obrovského kapitálu, který se SpaceX přichází. „Elon Musk si vybral naši komunitu jako další domov pro své operace s firmou SpaceX a velmi, velmi rychle po založení se stala z naší oblasti, která měla pozici jedné z nejchudších, jednou z nejhledanějších lokalit v celém státě. Nyní jsme jedním z nejvyhledávanějších míst pro život a výchovu našich dětí,“ řekla Jessica Tetreau, komisařka města Brownsville.
Celkově se jedná o poměrně zásadní událost, která může výrazně zpozdit případné aktivity SpaceX. Pokud by FAA dospěla k názoru, že je třeba vypracovat nový posudek vlivu na životní prostředí, mohla by šetření trvat řadu měsíců i déle než rok. Připomínky k současnému veřejnému dotazování, mohou být posílány do 1. listopadu. Rozhodnutí FAA se však neočekává brzy. Federální úřad se zatím soustředí na posuzování konkrétních aktivit a letů, včetně sběru případných trosek, či možností dopadů explozí na místní obyvatele.
Společnost SpaceX se nyní soustředí zejména na dokončení infrastruktury orbitální rampy a zázemí, které je nutné mít hotové před prvním letem. Na vertikální věž jsou v posledních týdnech přidávána nejen ramena, která budou dodávat pohonné látky a další kapaliny do rakety, ale také speciální mechanismy, které se budou starat o budoucí chytání přistávajících nosičů Super Heavy. Dokončovány jsou také nádrže u rampy, kde se budou skladovat pohonné a provozní látky.
Jak je z výše uvedeného patrné, před prvním orbitálním letem se může stát ještě celá řada věcí, které mohou tento první pokus odsunout až do příštího roku. Optimistické prohlášení Elona Muska proto berme vždy spíše jako motivační, než jako pevné stanovení data letu.
Kosmický přehled týdne:
Dnes v 04:10 SELČ úspěšně odstartovala největší evropská raketa Ariane 5 s dvojicí telekomunikačních družic SES-17 a Syracuse 4A. Jednalo se o poslední start tohoto nosiče před nejočekávanějším startem posledních let – startem dalekohledu Jamese Webba, který se již nachází na evropském kosmodromu v Kourou. Zároveň se jednalo o poslední certifikační let, který ověřoval drobné změny na raketě, zejména tedy oddělování jejího aerodynamického krytu. Vzhledem k úspěšnému startu již můžeme být pomalu optimističtí, že startu dalekohledu nyní nebrání nic závažného.
Premiérový start mise Artemis I, při které vůbec poprvé poletí super raketa SLS a má poslat loď Orion na oblet Měsíce, by se mohl uskutečnit 12. února 2022. Tehdy se otevírá první startovní okno, které se dá stihnout se současným dokončením všech předstartovním testů. Sestavu čeká na konci prosince vývoz na rampu a posléze také zkušební tankování, které by mohlo proběhnout v lednu. Podkud vše proběhne bez technických obtíží, vrátí se sestava ještě do haly VAB, kde budou dokončeny všechny přípravy a posléze se vydá na rampu šest dní před plánovaným datem startu. Patnáctidenní okno pro start začíná právě 12. února. Nicméně pořád se jedná o předběžný plán, který se může během následujících testů rychle změnit.
Přehled z Kosmonautixu:
V této rubrice naleznete přehled všech kosmonautických témat, kterým jsme se věnovali v uplynulém týdnu skrz publikované články. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní připomenout. Týden jsme načali článkem o tom, jak do Spojených států dorazil evropský servisní modul pro loď Orion, která poletí na první pilotovanou výpravu Artemis II. Sonda BepiColombo před nedávnem vůbec poprvé proletěla kolem Merkuru a už nyní se objevují první vědecké střípky, které během průletu nasbírala. Hubbleův kosmický dalekohled rozhodně nepatří do starého železa, což opět prokázal, když se tentokrát zaměřil na vodní páru na Europě. Dále jsme se podívali, jak měl evropský teleskop Intergal namále. Zásadní událostí týdne byl rozhodně příjezd lodi Orion, která poletí na misi Artemis I, do haly VAB. Vůbec poprvé se tak blížilo sestavení rakety SLS s lodí Orion. Další nával skvělých fotografií přinesl Thomasův fotokoutek. Informovali jsme vás také o blížícím se největším českém festivalu kosmických aktivit – Czech Space Week. Pravidelný měsíční přehled pokroků při přípravě stanice, která se bude nacházet u Měsíce, vyšel i tentokrát. I tento týden jsme sledovali přípravy na start možná nejočekávanější kosmické mise této dekády. Dalekohled Jamese Webba se nyní nachází v čisté místnosti na evropském kosmodromu. Jižní Korea se pokusila o start své první čistě domácím průmyslem postavené rakety Nuri, která měla při svém premiérovém startu bohužel problémy s posledním stupněm. Již tradičně vás zveme na setkání ve Valašském meziříčí, kde se můžete těšit na řadu přednášek z kosmonautiky. Hned poté jsme se vypravili zkoumat, proč jsou některé planetky posety kameny. I tento týden vyšel další díl seriálu Vesmírná technika. V noci ze soboty na neděli jsme vás pak zvali na sledování posledního startu evropské rakety Ariane 5 před tím, než poletí dalekohled Jamese Webba.
Snímek týdne:
V hale VAB byla vůbec poprvé sestavena kompletní superraketa SLS i s lodí Orion. Sestava je připravována na start mise Artemis I, při které půjde hlavně o ověření celé architektury rakety i lodě. Loď se během tohoto letu vydá na nepilotovaný oblet kolem Měsíce – poletí však mnohem dál, než například všechny předchozí výpravy Apollo.
Video týdne:
Jižní Korea v tomto týdnu provedla zkušební let své nové orbitální rakety Nuri. Tato raketa je prvním čistě v Jižní Koreji vyvinutým kosmickým nosičem, a tudíž do něj bylo vkládáno mnoho nadějí. Třístupňová raketa odstartovala 21. října v 10:00 SELČ a první i druhý stupeň odvedly dobrou práci. Třetí stupeň však pracoval o 46 sekund kratší dobu a nedokázal tak hmotnostní a rozměrovou maketu nákladu vynést na oběžnou dráhu. I tak se jedná o velmi úspěšný testovací let, který Jižní Koreje přinese řadu cenných dat.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2021/08/starship4.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FCTy7lpXEAUvUDB?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FCUYqYGWEAAH5Rr?format=jpg&name=large
https://i.ibb.co/jg12GTd/Starship20-static-fire-211022.jpg
https://i.imgur.com/aOUvLAB.jpg
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2019/06/30934147078_d3fc6602fb_k.jpg
Vypadá to, že dva nejzajímavější starty nás čekají v příštím roce. Neumím si dobře představit, jak by nevyzkoušený nosič B4 mohl letět ještě letos, nadto se Starship 20. Bude muset proběhnout ještě řada testů, nemají povolení a do hry zasáhne i zimní počasí. Rád se nechám překvapit, ale cokoli do konce roku bude pro mě příjemný šok.
Odhliadnuc od vsetkeho, pacil by sa mi nazov prislusnej casti Kosmotydenniku „Starship poletí možná již do Měsíce“. Vid. pan Broucek aj Michael Ardan.
Nutnost dělat plnou EIA by byla pro projekt Starship pořádná rána. Pokud je někdo schopen vynést jako vážně míněný argument, že v mokřadech kolem Brownsville bylo před třemi lety čtyřicet hnízd Kuklíka, a nyní jen tři, tak na posuzování dopadů startů na ochotu tuleňů pářit se (týkalo se rampy SLC-4E) – jak Elon někde psal – se bude vzpomínat se slzou v oku.
Tahle ekologická karta je nesmírně silná, a bohužel snadno zneužitelná. Dejte jim (ekologickým aktivistům) do rukou pušku (hodně peněz), střílet (podávat žaloby, dělat obstrukce) už budou sami. Nechci zpochybňovat důležitost ochrany životního prostředí, ale současný stav dává malé skupině lidí nebo i jednotlivci obrovskou moc torpédovat a roky brzdit jakýkoliv projekt (netýká se zdaleka jen kosmonautiky).