Mise Inspiration4 lodi Crew Dragon vstoupí do historie. Což o to, turistů už na oběžnou dráhu vyrazilo několik, ale až doposud platilo, že při každé pilotované misi je na palubě minimálně jeden profesionální astronaut. V posádce mise Inspiration4 ale nikoho takového nenajdete – všechno jsou to „amatéři“. Projekt s charitativním přesahem počítá s třídenním letem kosmické lodi, ve které bude čtyřčlenná posádka. Crew Dragon se nebude spojovat se stanicí ISS, oproti které vystoupá na vyšší oběžnou dráhu. Startovní okno trvá pět a čtvrt hodiny a otevírá se ve čtvrtek ve 2:02 SELČ.
Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 1:45 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://www.elonx.cz/
https://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2021/04/crew.jpg
Som rad, ze zazivame tieto chvile.
Tak… drzim palce.
Chci se zeptat jak je to u lodi Crew Dragon s přípravou a výcvikem posádek. Kdo zaučuje piloty lodí v jejich ovládání a zvládání krizových situací?
Jistě nelze vše svěřit počítačům a posádka musí během letu dělat některé úkony ručně. U posádek letících k ISS chápu, že je na palubě minimálně jeden profesionál, který už ve vesmíru byl a s řízením kosmických lodí, zejména pak raketoplánu, má zkušenosti, ale i tito lidé se musí zaškolit na nový typ.
U amatérského výletu, kde všichni poletí poprvé, to platí dvojnásob.
Ví někdo jak to má SpaceX ošetřené?
Dále se chci zeptat kolik takový třídenní výlet stojí.
Dva členové posádky (velitel Isaacman a pilotka Proctor) prošli kromě základního i rozšířeným výcvikem, který obnáší řízení lodi v krizových situacích.
Celou loď pro tuto misi koupil a zaplatil Isaacman, který do ní pak pozval další členy posádky. Celková cena se pohybuje kolem 200 milionů dolarů.
Děkuji za odpověď, ale dotaz jsem myslel obecně a to jak je to s výcvikem pilotů i posádek na Crew Dragon. Kdo ten výcvik zajišťuje a jak to probíhá?
Pokud tyto lety provozuje SPACEX, ale posádky nominuje NASA, tak mi není jasné jak je s přípravou posádek na samotný start, přílet k ISS a poté návrat. Nikde jsem se o tom nic nedočetl.
Základ výcviku stojí v obou případech na SpaceX. NASA cvičí astronauty na práci na ISS, výstupy do volného prostoru atd. ale výcvik na start, přistání či nečekané situace za letu zajišťuje SpaceX.
Crew Dragon dokaze letet uplne sam automaticky. to dokazal na misi Crew Demo-1. Ostatne i prvni astronaute a kosmonaute „na nic moc nesahali“ a jejich lety byly plne automaticke.
Isaacman je profesionalni pilot / akrobaticky pilot, pro nej nebylo tezke si nastudovat specifika orbitalni mechaniky. Tohle je pro nej bezpecnejsi zabava nez jeho akrobaticke letani 🙂
Rizko selhani je pomerne male, lod je certifikovana NASA pro lidskou posadku. Takze nebezpecne az tak moc ne, krome pripadneho:
1) bude jim spatne
2) nenadale zdravotni potize, s nucenym zkracenim letu (nejde deorbitovat kdykoliv a kdekoliv)
3) pristani mimo planovanou oblast – nebezpeci kde pristanou a jak prezit nez je vyzvednou
Ale to prvni prezijou a ty dalsi dve moznosti jsou malo pravdepodobne.
A dekuji za prima prenos! Byl to fofr dneska, moc dlouho se necekalo a pak to slo raz na raz 🙂
Chtěl bych poděkovat Dušanovi a všem dalším, že přichystali tento přenos i ve dvě ráno. Asi není potřeba zdůrazňovat, jak jsem se na záznam těšil. Bohužel, MALL opět nepřekvapil a zklamal, takže z přenosu je teď jen prvních několik minut, pak video nepochopitelně skočí skoro na konec a následně se přehrávač nějak divně „sesype“. Zatím tedy je jen originál od SpaceX (také moc pěkný, a mimochodem tam zodpovídají i na otázku, co Dušan řešil: ten plyšový indikátor je opravdu zlatý retrívr, jako symbol za všechny, kteří pomáhají v nemocnici, pro kterou se vybírají ty peníze). A snad to v MALL spraví, abychom měli i Dušanův komentář. Protože, co můžu posoudit z toho začátku, tak je moc hezky připravený. Třeba děkuju za ty aktuální záběry z přípravy kopule, to bylo moc pěkné překvápko!
Hezký den,
na opravě se pracuje.
Ještě abych přidal aktuální informace: Dragon už má úspěšně za sebou oba zážehy motorů, takže je na své finální dráze ve výšce 585 km nad Zemí a na twitteru je už i malé video pohledu kamerou skrz kopuli ve špičce dragonu na Zem. Ale v kopuli zatím není ničí hlava 🙂
Nemohl jsem se v noci dívat na přenos a ráno koukám na záznam a strašná škoda, od T-4 záznam chybí, start není, pokračuje to až když je Dragon na orbitě. Dá se to prosím nějak zachránit a spravit? Předpokládám, že p. Majer tomu věnoval spoustu času na přípravu a byl kvůli tomu v noci vzhůru a navíc jde o historicky mimořádnou událost, tak jestli to jde nějak spravit, tak prosím zkuste to (nemám čas teď hledat kam napsat na Mall TV). Děkuji.
Hezký den,
na opravě se pracuje.
Este by to chcelo mat tam hore nejaku Bigelow-nafukovacku, kde by mohli zadokovat a vystret si chrbaty 🙂
Ale Bigelow je, zda sa, nejako uspaty.
Ono by se něco nafukovacího vešlo klidně do trunku, ale problém je asi s hmotností (i při abortu) a pak jak to uvolnit a zadokovat k tomu.
Ja som mal skor na mysli, ze by tam hore uz nieco ako B 330 (https://en.wikipedia.org/wiki/B330) kruzilo a SpaceX turisti by tam mohli prespavat po vikendoch 🙂
Ako viem, trochu fantazirujem, ale mam pocit, ze uz od toho nie sme daleko.
Axiom připravuje vlastní moduly a stanici. Ty nafukovačky nezískali jedinou novou zakázku a pokud jsem zachytil tak bankrotují.
Hmm, zaznam na Mall zatim stale jen zacatek a konec 🙁
Hezký den,
na opravě se pracuje.
Prosím Dugi, napíšete sem, až bude záznam v pořádku? Díky předem.
Zkusím to. 😉
Tak to zkusím já, ať další nemusí zkoušet…
Záznam se zdá v pořádku.
R.
Byl jste rychlejší, teď jsem přišel z oběda a hned jsem to chtěl napsat. 😉
…že by nějaká výjimečná chyba MallTV, která se ještě nestala? Hmmm…
Chtěl jsem si s chutí pustit česky komentovaný záznam, od jisté doby koukám raději na originální přenos, ale jaké to překvapení, že značná část úplně chybí 🙂
MallTV za 5*****
Hezký den,
na opravě se pracuje.
Hmm, se pracuje… Jsme rádi, že opouštíte Mall.tv a vracíte se na YT. 😉
Pracuje se na opravě poškozeného záznamu. O přechodu nebyla řeč ani v náznaku.
Já jsem už delší dobu přesvědčen, že jediný způsob jak „opravit“ problémy se záznamy, je opustit Mall.tv a proto jsem si tak do Vás mírně rýpnul za tvrzení „na opravě se pracuje“.
Věřím, že to půjde i bez toho.
To já bych se teda Mall.tv zastal. Na začátku to drhlo značně, ale celkem rychle se to zlepšovalo a tohle je za dlouhou dobu první problém, na který si vzpomínám. Jinak jsou záznamy k dispozici prakticky okamžitě i ve vysoké kvalitě a i jde sledovat během přenosu opožděně, tj. že během živého přenosu koukáte, co se dělo třeba před 5 minutami. Jediné, co mě napadá, že když sledujete takhle opožděně a přenos skončí, tak vás nenechá dokoukat a skončí i vám. Ovšem protože je hned k dispozici záznam, tak prostě stačí skočit tam, kde jste byli.
Já už s Mall.tv problém nemám (a že jsem na začátku měl!). Předpokládám, že tohle je výjimečná událost. Jasně, na youtube by se to asi nestalo, ale pokud se to nebude opakovat, nemyslím, že by šlo o vážný problém.
Jsem rád, že zde zazněl i tento názor. Věřím, že podobné zkušenosti mohou mít i další uživatelé. Vím, že na internetu platí, že z těch, kdo nemají problém s ozve třeba jen procento, zatímco z těch, kdo problém mají, se ozve často skoro sto procent. Nikomu to nezazlívám, jen prostě vím, že ta spokojená většina ( mluvím teď obecně o uživatelích internetu) často mlčí a tak jsou slyšet více ti, kterým to nejde.
Ja som to tak vyriešil. Pozerám originálny prenos na YouTube a na Mall prdím. Sem tam si niečo informatívne od kosmonautix pozriem ale inak sa snažím mall vyhýbať. U mňa je to spôsobené aj tým že TV v podstate ani nepozerám a v prehliadači mám už tak veľa stránok a ďalšiu nepotrebujem. Ale ešte majú kus práce pred sebou než sa to aspoň priblíži YouTube.
Jsme rádi, že jste našel variantu, která vám vyhovuje.
Melo by jit o pilotovanou misi, ktera probehne nejdale od Zeme od dob Apolla.
To ne. Také mise k HST byly dál. Například při vynesení HST byl Discovery STS-31 na dráze ve výši 613 – 615 km. A protože se dráha HST postupně snižovala, při následných údržbářských misích raketoplány vždy výšku dráhy HST opět zvýšily.
Tak to jdu opravit i do fora,jestli me to pusti. Vychazel jsem ze soucasne vzdalenosti HT od Zeme, cca 540 km.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hubble%C5%AFv_vesm%C3%ADrn%C3%BD_dalekohled
Diky za informace.
Rádo se stalo. Ta informace je z článku Antonína Vítka v L+K 24/90.
https://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/pil_lety/usa/sts/sts-31/index.htm
30.května 2020 letěla poprvé posádka na falconu 9 v dragonu do výšky 400km u iss. Po necelých 16 měsících v něm letí čtyři turisti bez žádného profesionálního kosmonauta do výšky 585km. To je neuvěřitelné!!!!
Je to opravdu obdivuhodné co Musk dokázal a co ještě dokáže. Jaký je to rozdíl oproti Bezosovi nebo Bransonovi. To jsou úplní břídilové.
Tak to kéž by takových „břídilů“ bylo víc.
Kosmické aktivity BO a Virgin zdaleka nejsou jen ony suborbitální skoky. O těch se letos jenom nejvíc mluví.
jenom to ne, Branson je jen baron Prášil, který jen bere dotace a ohrožuje lidi. Ten jeho poslední let byl na hraně, je jen otázka času než se něco stane. Ten jeho kočkopes neměl být nikdy schválený pro provoz. Ale pro prachy se schválí cokoliv.
Tak hlavne jsou jedni z mala odvazlivcu, kteri do podobneho podnikani sli a za to zaslouzi obdiv.
Na svete jsou obri korporace, ktere podnikaji i v leteckem/kosmickem prumyslu a ani se o podobnou formu podnikani nepokusily. Pritom by to bylo dalsi odbytiste pro jejich produkty.
Zatim se Boeing, nebo LM ci Airbus drzi pri zdi a experimentalni dopravni prostredky delaji max. jako zakazku pro NASA, ESA ci armadu.