Kosmická loď Starliner od firmy Boeing v prosinci 2019 vinou několika softwarových chyb nedokázala doletět ke stanici ISS a nesplnila tak několik úkolů definovaných pro nepilotovanou testovací misi. Po dokončení vyšetřování proto padlo rozhodnutí tuto misi zopakovat. Raketa Atlas V i s lodí Starliner už stojí na rampě SLC-41 floridského Mysu Canaveral a vše směřuje v času 19:20 SELČ, kdy má dojít ke startu. Pokud bude spolupracovat počasí (zatím jen 60% pravděpodobnost dobrých podmínek), rádi pro Vás připravíme tradiční komentovaný přímý přenos.
Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 18:50 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.
EDIT 3. srpna 20:30
Startovat by se mělo 4. srpna v 18:57 SELČ.
EDIT 3. srpna 16:35
Firma ULA oznámila, že se dnes o start nepokusí. Další informace má poskytnout později.
Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://www.nasa.gov/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/49240591762_d72eff44ff_o.jpg
To je fofr, takhle kdyby dobývali Měsíc, tak tam ještě nejsou.
Nový termín – zítra (středa) v 18:57 SELČ.
Díky, doplněno.
Inženýři Boeingu odhalili během příprav „známky neočekávané polohy ventilů“ v pohonném systému lodi.
Ano, teoreticky může jít o vadný senzor, který hlásí planý poplach.
Ano, teoreticky to může být falešné hlášení vadného čidla, nebo také chyba sofware odpovídajícího za zpracování hlášení. Závada může mít i harwarovou povahu
např. v procesoru a v neposlední řadě v ovládání ventilů, poškozeném ventilu nebo cizím tělese v pracovním prostoru ventilu. Takže velmi široký záběr pro kvalifikovanou diagnostiku problému.
Ma plan pre OFT-2 nejake odlisnosti od OFT-1 ? Jeden rozdiel, o ktorom viem, je doplneny kryt dokovacieho portu.
Ano, to je nejviditelnější rozdíl. Ale pak jsou tam desítky menších rozdílů, které jsou vynucené doporučeními vyšetřovací komise. Ale to nejsou fyzické změny. Ve většině případů šlo spíše o SW změny.
Dakujem za odpoved.
Doplnim otazku: boli do planu misie pridane nejake testovania (manevrovanie, komunikacia, …), ktore neboli v povodnej misii OFT-1 ?
Vyšetřovací komise kladla na testování softwaru asi největší důraz. Boeing a NASA se měly nově zaměřit nejen na testování jednotlivých dílů, ale i na zkoušky celé sestavy, ve které se může projevit interference a tak dále. Právě tato část testů byla před první misí podceněna. Zcela jistě tak můžeme říct, že před misí OFT-2 proběhla celá řada testů, které měly ověřovat něco, co se před tou první nedělalo.
odlozeno i dnes 4.8.
Ano, viz dnešní krátká zpráva. Tento článek už nebudeme aktualizovat. Nový termín zatím není znám.