Rover Perseverance se chystá na odběr prvního vzorku

NASA se připravuje na další velký moment marsovského roveru Perseverance. Ten se totiž chystá na odběr svého prvního vzorku, který by měly budoucí mise dopravit k analýze na Zemi. Tento šestikolový geolog nyní pátrá po vědecky zajímavém cíli v oblasti kráteru jezero, která dostala jméno Cratered Floor Fractured Rough. První odběr vzorku bude pro celou misi důležitým milníkem a očekává se, že k němu dojde někdy během následujících dvou týdnů. Rover Perseverance přistál v kráteru Jezero 18. února letošního roku a 1. července začala jeho vědecká fáze, během které má vozítko prozkoumat zhruba 4 kilometry čtvereční, které mohou obsahovat nejhlubší a nejstarší vrstvy odhaleného podloží v kráteru Jezero.

Geologická jednotka Cratered Floor Fractured Rough vyfocená 8. července 2021 roverem Perseverance.

Geologická jednotka Cratered Floor Fractured Rough vyfocená 8. července 2021 roverem Perseverance.

Když před 52 lety odebral Neil Armstrong první vzorek z Moře klidu, zahájil proces přepisování znalostí lidstva o Měsíci,“ říká Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor NASA pro vědecký výzkum z ředitelství NASA a dodává: „Jsem plně přesvědčen, že první vzorek, který Perseverance odebere z kráteru Jezero, udělá (společně s těmi, které přijdou později) to samé s našimi znalostmi o Marsu. Jsme na prahu nové éry planetárního výzkumu a objevování.“ Armstrongovi trval odběr prvního lunárního vzorku 3 minuty a 35 sekund. Perseverance bude pro tento úkol na Marsu potřebovat zhruba 11 dní. Musí totiž dostat pokyny, které se přenáší na miliony kilometrů a přitom bude spoléhat na nejkomplexnější a nejschopnější, ale také nejčistší zařízení, které kdy bylo dopraveno na Mars – Sampling and Caching System.

Přístroj PIXL - vstupní otvor pro záření je obklopen diodami.

Přístroj PIXL – vstupní otvor pro záření je obklopen diodami.

Sekvence odběru vzorků začíná tím, že se rover postaví tak, aby měl vše potřebné v dosahu dvoumetrové robotické paže. Poté zahájí průzkumné snímkování, aby pozemní vědecký tým mohl určit přesné místo pro odběr prvního vzorku. Stejně tak se bude určovat i další cíl ležící ve stejné oblasti, který se použije pro vědecký výzkum blízkých lokalit. „Cílem je získat cenná data o kameni, ze kterého odebereme vzorek tím, že najdeme jeho geologické dvojče, na kterém provedeme podrobnou lokální analýzu,“ popisuje Vivian Sun, vedoucí vědecké kampaně z kalifornské JPL a dodává: „Na tomto geologickém dvojčeti nejprve trochu obrousíme svrchní vrstvu kamene a prachu, abychom odhalili čerstvý nezvětralý povrch. Ten pak ofoukneme pomocí zařízení Gas Dust Removal Tool, abychom mohli zahájit analýzu pomocí přístrojů SHERLOCPIXL, a WATSON na hlavici robotické paže.

SHERLOC - letový exemplář.

SHERLOC – letový exemplář.

SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals), PIXL (Planetary Instrument for X-ray Lithochemistry), a kamera WATSON (Wide Angle Topographic Sensor for Operations and eNgineering) přinesou výsledky minerální a chemické analýzy obroušené oblasti. Přístroje SuperCamMastcam-Z umístěné na hlavě roveru se budou na tomto procesu také podílet. Když SuperCam vypálí své laserové pulsy na obroušený povrch, provede spektrální analýzu obláčku odpařeného materiálu a nasbírá i další data. Kamera Mastcam-Z zase pořídí fotky celého procesu ve vysokém rozlišení. Spolupráce těchto tří vědeckých přístrojů umožní bezprecedentní analýzu geologických materiálů v dané lokalitě.

Bit Carousel roveru Perseverance

Po dokončení vědeckého výzkumu před vrtáním na jeden sol, tedy marsovský den, omezíme činnosti roveru,“ říká Sun a dodává: „To nám umožní plně dobít palubní akumulátory pro činnosti, které proběhnou další den.“ Odběrný den začne tím, že rameno pro manipulaci se vzorky uvnitř zařízení Adaptive Caching Assembly vyjme jedno pouzdro na vzorky, zahřeje jej a následně jej přemístí k jádrovému vrtáku. Konstrukce nazvaná bit carousel pak přepraví trubici k příklepové vrtačce na robotickém rameni Perseverance. Ta se pak postará o vrtání do dosud nedotčeného „dvojčete“ kamene, který byl v minulých solech analyzován. Během jádrového vrtání se získá vzorek, který rozměry připomíná psací křídu.

Rameno Perseverance pak přemístí sestavu tvořenou bitem a trubicí zpět do carouselu, který ji vrátí zpět do Adaptive Caching Assembly. Tady bude změřen objem vzorku a pořízeny jeho fotografie. Dojde také k hermetickému uzavření pouzdra a jeho uložení. Až obsah tohoto pouzdra uvidíme příště, bude se nacházet ve speciální čisté místnosti pozemské analytické laboratoře, kde jej prostudují přístroje příliš velké na to, abychom je dopravili na Mars. „Ne všechny vzorky, které Perseverance odebere, budou souviset s hledáním dávného života. Neočekáváme, že by první vzorek poskytl definitivní odpověď, ať už by byla jakákoliv,“ říká Ken Farley, vědec z Caltechu zapojený do projektu a dodává: „Ačkoliv kameny nacházející se v této geologické jednotce nejsou pro organické látky dobrou časovou schránkou, věříme, že tu jsou od doby vzniku kráteru Jezero. Byly by tedy nesmírně cenné pro zaplnění mezer v našich geologických znalostech o historii této oblasti. Je to něco, co nutně potřebujeme znát, pokud chceme zjistit, zda někdy na Marsu byl život.