5 skrytých zajímavostí na roveru Perseverance

O nejnovější americké pojízdné laboratoři určené k výzkumu Marsu se toho už napsalo hodně. Přesto se na vozítku dají najít detaily, o kterých mnoho lidí nemusí vůbec vědět – některé jsou čistě dekorativní, jiné plní i nějakou skutečnou funkci. NASA nyní vydala článek, kde informuje o pěti takových detailech – pravidelní čtenáři našeho webu už mají náskok, protože o některých detailech, které Vám dnes představíme, jsme již psali v nějakém starším článku. Vozítko Perseverance nese kromě špičkových vědeckých přístrojů i různé symboly, hesla a objekty – od úlomků meteoritů až po čipy se jmény 10,9 milionu lidí.

Pozlacené plakety na Pioneeru 10 a 11 nesou první lidské mezihvězdné poselství.

Pozlacené plakety na Pioneeru 10 a 11 nesou první lidské mezihvězdné poselství.
Zdroj: http://www.enterprisemission.com/

Podobné „bonusy“ nejsou v kosmonautice nic výjimečného – jde o tradici starou několik desítek let a v žargonu pracovníků NASA mají tyhle věci i svůj vlastní výraz – festooning. Na některé starší si určitě vzpomenete sami – zlaté plakety s vyobrazením muže a ženy na sondách Pioneer 10 a 11, zlatá deska na sondách Voyager 1 a 2, ale i úlomky z trosek Světového obchodního centra, které bylo zničeno 11. září 2001 na roverech SpiritOpportunity. A Spirit nesl ještě připomínku tragicky ztracené posádky raketoplánu Columbia.

Taková výzdoba přidává umělecké prvky na mise, které jinak ovládají pouze exaktní věda a technologie. Je to ale také vyjádření trvalé pocty kolegům, kteří pomohli připravit půdu pro průzkum lidstva ve vesmíru,“ popisuje Jim Bell of Arizona State University, který připravoval festooning pro téměř všechna americká marsovská vozítka včetně Perseverance. Bell je hlavním vědeckým pracovníkem kamer Mastcam-Z, což je dvojice zoomovatelných kamer, které budou po přistání vytvářet působivá barevná panoramata marsovského povrchu.

Pence na roveru Curiosity.

Pence z roku 1909 na roveru Curiosity neměla jen připomínat sté výročí Lincolnovy pence, ale také to, že geologové při průzkumu a fotografování pozemských útvarů často používají pence jako měřítko. Mince na roveru Curiosity slouží podobnému účelu – Vědci ji používají jako kalibrační terč, na kterém si mohou ověřit správné nastavení kamery MAHLI. Jelikož se kalibrační terče často fotí, představují ideální místo pro přidání nějakého hesla či dekorativního symbolu, který má veřejnost vidět. Stejně jako Curiosity vznikl i rover Perseverance v kalifornské JPL a proto se i na něm najde nějaký festooning, který většinou plní dvojí úkol. Zde je pět slibovaných detailů.

Výše zmíněné kamery Mastcam-Z budou představovat hlavní oči vozítka a jedná se o zatím nejpokročilejší systém, jaký Bell a jeho kolegové vyvinuli. Jejich primární kalibrační terč má i sekundární funkci – slouží jako sluneční hodiny pro edukační účely. Samotný terč tvoří barvy a několik odstínů šedé. Díky tomu se mohou vědci ujistit, že nastavení kamer ohledně barevného podání je správné a odpovídá aktuální pozici Slunce nebo zaprášení atmosféry.

Kalibrační terč kamer Mastcam-Z na vozítku Perseverance.

Rovery Spirit a Opportunity měly podobné sluneční hodiny, které byly vybaveny nápisem „Two Worlds, One Sun“, tedy „Dva světy, jedno Slunce“. Sluneční hodiny jsou také na vozítku Curiosity, kde je nápis: „To Mars to Explore“, což se dá volně přeložit jako „Vstříc Marsu, vstříc zkoumání“. Sluneční hodiny vozítka Perseverance jsou vybaveny nápisem „Two Worlds, One Beginning“, tedy „Dva světy, jeden počátek“. Tohle heslo odkazuje na skutečnost, že se obě planety zformovaly ze stejného prachového mračna.

Ale tento terč není vybaven jen barvami, stupni šedé a nápisem. Jsou tu také kresby prvních forem pozemského života – cyanobakterie, kapradinu a dinosaura. Jsou zde také obrázky muže a ženy inspirované plaketami sond Pioneer a zlatými deskami sond Voyager. To vše odkazuje na astrobiologické úkoly mise roveru Perseverance – hledání stop dávného mikrobiálního života na povrchu planety. A aby toho nebylo málo, tak na vnějším okraji kalibračního terče je bonusový nápis „Jsme sami? Přišli jsme sem, abychom hledali stopy života a odebrali vzorky Marsu pro studium na Zemi. Těm, kteří následují, přejeme bezpečnou cestu a radost z objevování.“ Tuto zprávu pak obklopují fráze „Radost z objevování“ v různých jazycích.

Kalibrační terč přístroje SHERLOC na vozítku Perseverance.

Miliony lidí na celém světě se ve volném čase věnují geocachingu – s pomocí GPS navigace hledají na různých místech „poklady“, které tam uložili ostatní hráči. Čím je keška nedostupnější, tím větší radost má člověk z jejího objevení. Jedna keška je však vzdálenější než všechny ostatní – jde o speciální minci na vozítku Perseverance. Je vyrobena z materiálu pro průzory na helmách a je do ní vyryta adresa fiktivního jmenovce přístroje, ke kterému patří celý kalibrační terč – SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals). Tento přístroj bychom našli na konci třímetrového robotického ramene.

SHERLOC spolupracuje s kamerou WATSON (Wide Angle Topographic Sensor for Operations and eNgineering) a pokaždé, když WATSON pořídí snímek kalibračního terče, uloží se tato fotka (společně s ostatními) do veřejně dostupného online archivu fotek z mise Perseverance na adrese mars.nasa.gov. Ale na kalibračním terči pro SHERLOC je víc zajímavých věcí – za účelem jemného doladění nastavení přístroje sem vědci přidali plátek meteoritu z Marsu. Kromě zmíněného kousku průzoru přilby jsou tu také čtyři vzorky materiálů pro skafandry. V průběhu času tak bude možné sledovat, jak si jednotlivé vzorky poradí se zaprášenou atmosférou Marsu nebo jak odolají kosmickému záření.

Meteorit, který je součástí kalibračního terče přístroje SuperCam se dostal i na Mezinárodní kosmickou stanici.

Meteorit, který je součástí kalibračního terče přístroje SuperCam se dostal i na Mezinárodní kosmickou stanici.

Svého oblíbeného materiálu se nechtějí vzdát ani geologové. Proto tvůrci analytického přístroje SuperCam  poslali na Perseverance vlastní kousek meteoritu. SuperCam je laserový přístroj, jehož pulsy míří na kameny a regolit a senzory pak sledují vytvořené výpary, aby určily jejich složení. Tento konkrétní meteorit je už zkušeným cestovatelem – podíval se předtím totiž na Mezinárodní kosmickou stanici a následně se po návratu na Zemi dostal na rover Perseverance. Části kamery SuperCam, která se nachází na „hlavě“ vozítka, poskytla francouzská kosmická agentura CNES, která dodala také vzorek meteoritu.

Destička na zadní vzpěře, která nese tři čipy s téměř 11 miliony jmen.

Destička na zadní vzpěře, která nese tři čipy s téměř 11 miliony jmen.

Od dob roverů Spirit a Opportunity dává JPL šanci zájemcům z řad veřejnosti „letět“ na různé mise k Marsu tím, že tam dotyčný pošle své jméno. Vozítko Curiosity, zatím poslední americký průzkumník Marsu, který se dotkl Rudé planety, nese mikročip s 1,2 miliony jmen zájemců z celého světa. Tenhle rekord však Perseverance s přehledem překonala – Na třech čipech je celkem 10,9 milionu jmen lidí. Společnost jim dělá 155 finálových esejí, které NASA poslaly děti v rámci akce na pojmenování vozítka.

Na čipy budou mít dobrý výhled kamery na hlavě vozítka – nachází se totiž na desce uprostřed zadní vzpěry. Doplňuje je laserem vypálená grafika symbolizující Zemi a Mars, které propojuje hvězda dávající světlo oběma světům.  Fráze „Explore as one“, tedy něco jako „jednotný průzkum“ je formou morseovky zapsána do slunečních paprsků, které propojují obě planety. I tohle se dá považovat za pokračování odkazu sond Voyager a Pioneer.

Rok 2020 bude do historie zapsán v souvislosti s celosvětovou pandemií Covid-19. Inženýrům se i přes ztížené podmínky povedlo připravit vše na start – od stavby až po testy vozítka v čistých místnostech na Floridě a v Kalifornii. Tým chtěl ukázat složitost těchto výzev, kterým lidstvo čelí a zároveň poděkovat zdravotníkům, kteří riskovali své vlastní životy, aby mohli pomoci nemocným. Na levou stranu těla roveru proto přidali speciální hliníkovou destičku, na které vidíme planetu Zemi podepřenou Asklépiovou holí – hadem ovinutou holí, která je už od antiky spojená s léčbou a lékařstvím.

Připomínka celosvětového boje s Covid-19 a poděkování zdravotníkům letí k Marsu na roveru Perseverance.

Připomínka celosvětového boje s Covid-19 a poděkování zdravotníkům letí k Marsu na roveru Perseverance.

5 komentářů ke článku “5 skrytých zajímavostí na roveru Perseverance”

No to si marsoarcheologové budou lámat hlavu, až za 10k let najdou tu plaketu s hadem: „Pozemšťané si mysleli, že Zemi sežere obrovský had, tak se snažili přemístit na Mars!“
    Nebo tak něco 🙂

2. Jirka S. napsal:

Jen taková zajímavost, na roveru by měl být také trackovací kód pro hru Geocaching.