sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA souhlasí s komerční misí na ISS

NASA a Axiom Space podepsaly dohodu o první misi komerčních astronautů k ISS, která proběhne nejdříve v lednu 2022. „Jsme nadšeni, že vidíme, jak má více lidí přístup k vesmírným letům prostřednictvím této první soukromé mise lidí na stanici,“ uvedla Kathy Lueders, přidružená administrátorka pro pilotované mise z ředitelství NASA a dodala: „Jedním z našich původních cílů v rámci Commercial Low-Earth Orbit Development Program a opět v rámci našeho Commercial Low-Earth Orbit Development Program je to, že naši poskytovatelé mají jiné zákazníky než NASA, což může rozvíjet komerční ekonomiku na nízké oběžné dráze Země.

Mise označovaná jako Ax-1 (Axiom Mission 1) odstartuje z Kennedyho střediska na Floridě a zamíří k ISS, kde posádka stráví osm dní. Plánovači NASA i Axiom Space zkoordinují činnosti soukromých zákazníků s činností členů posádky stanice i pozemními týmy na Zemi. Axiom si služby pro misi (zásoby pro posádku, úložný prostor a další běžně využívané zdroje) zakoupí od NASA. Agentura si pak od firmy zakoupí možnost dopravy vědeckých vzorků, které musí být udržovány v chladu, zpět na Zemi.

Mezinárodní kosmická stanice vyfocená posádkou lodi Sojuz MS-08, která se 4. října 2018 odpojila od stanice.
Mezinárodní kosmická stanice vyfocená posádkou lodi Sojuz MS-08, která se 4. října 2018 odpojila od stanice.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

První pilotovaná komerční mise k ISS je zlomovým okamžikem pro expanzi lidstva z naší planety. Jsme rádi, že se nám podařilo navázat partnerství s NASA,“ říká Michael Suffredini, prezident Axiom Space a dodává: „Prosperující komerční trh na nízké oběžné dráze Země začíná tím, že rozšíříme přístup i pro netradiční uživatele, kteří to myslí vážně. Přesně to je cílem našich soukromých pilotovaných misí.“ NASA otevřela ISS komerčním aktivitám včetně pilotovaných misí v návaznosti na plán rozvinout na nízké oběžné dráze pevnou ekonomiku založenou na soutěživosti. Potřeby agentury pro dosažení tohoto cíle (výzkum účinků vesmírného prostředí na člověka, vývoj technologií a testování posádek za letu) budou platit i po ukončení provozu ISS. Komerční firmy mohou naplnit tyto potřeby, poskytnout vhodné prostory či dopravní možnosti. Souhlas s Ax-1 je důležitým krokem ke stimulaci poptávky po službách pilotované kosmonautiky, aby se NASA stala jen jedním z mnoha zákazníků na nízké oběžné dráze.

Na misi Ax-1 byla navržena posádka ve složení Michael López-Alegría, Larry Connor, Mark Pathy a Eytan Stibbe. Tito soukromí astronauti budou zkontrolováni ze strany NASA i mezinárodních partnerů, jak je běžné u každé posádky stanice. Tito lidé také podstoupí testy zdravotního stavu u NASA, které budou nezbytné pro schválení letu. López-Alegría bude v roli velitele mise a jeho náhradníky budou Peggy Whitson a John Shoffner. Jakmile navržená posádka projde schvalovacím procesem, začne jejich příprava na let. Té se zúčastní nejen NASA a mezinárodní partneři, ale i SpaceX, která zde bude v roli dopravce na stanici. Při výcviku dojde k seznámení soukromých astronautů se systémy a postupy (včetně krizových) jak na ISS tak v lodi Crew Dragon. Podle aktuálního plánu by měl trénink začít letos v létě.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2021/01/Esqdui4XMAAKPBe-2048×1072.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr1
Petr1
3 let před

Myslím si, že není úplně šťastné řešení propůjčovat ISS k takovým to aktivitám. Z článku nejsou jasné podrobnosti celé akce a jaký to pro koho bude mít přínos.
Vycházím z toho, že ISS byla v první řadě vyvinuta a dále je provozována k vědeckým účelům. Z logiky věci by měla sloužit v první řadě k základnímu výzkumu jevů, které na zemi nelze dělat buď vůbec nebo jen velmi obtížně. Vezmeme-li v úvahu ohromné náklady, které jsou s výrobou, vypouštěním a provozováním této stanice spojené, tak by také měla sloužit zejména k původnímu účelu.
Pokud by komerční lety a delší pobyt ve vesmíru byly tak zajímavé, že by si na sebe vydělaly, tak soukromému sektoru nikdo nebrání, aby podobnou orbitální stanici, byť patrně menší, vyvinul, vyrobil, vypustil na oběžnou dráhu a provozoval ji např. jako orbitální hotel. Nic proto tomu, pokud někdo takový obchodní model bude realizovat ze svých prostředků a na své podnikatelské riziko.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Petr1

NASA sama přišla s tímto modelem – chce pomoci rozjet tento byznys a dát mu tímto pomoc do začátku. Tohle je jen špička ledovce – mnohem více běží komerční výzkum, který si třeba objedná nějaká firma. ISS má ale potenciál sloužit i jako inkubátor pro další kosmické firmy, které ji chtějí využít komerčně. Ve výsledku tento krok NASA pomůže rozvinout nový ekonomický sektor, který by se bez této prvotní pomoci rozvíjel mnohem pomaleji.

Petr1
Petr1
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tady hodně záleží na tom o jaký výzkum se bude jednat a jak to bude s jeho financováním. Pokud soukromá firma vypíše grant na experiment prováděný na ISS a zaplatí jej ze svého, tak proč ne.
Pokud vím tak ještě poměrně nedávno Trump projevil zájem, aby NASA z celého projektu vystoupila a ISS zprivatizovat. Nevím jestli jsem správně informován, ale tato informace kolem mě proběhla a to je věc, která se mi vůbec nelíbí.
Podobné tendence jsou i u nás. Tedy snaha soukromého sektoru, aby stát z veřejných peněz určených na vědu a výzkum platil jejich aplikovaný výzkum místo základního výzkumu v AV ČR a na vysokých školách. Mám obavu, aby se v případě ISS nejednalo o něco podobného.

petrH
petrH
3 let před
Odpověď  Petr1

Ale o to přece NASA jde. NASA chce podpořit vznik nové orbitální stanice(ideálně ne jedné) která by fungovala čistě na komerční spolupráci a od které by si NASA jen nakupovala služby. Stejný model který je u dopravy astronautů na ISS. Soukromá společnost je dodavatelem pro NASA i další komerční zákazníky.
Postavit vlastní vesmírnou stanici od základu určitě lze, ale je to nákladnější a riskantnější než s podporou NASA. Axiom nejen, že dopraví na ISS komerční zákazníky, ale i připojí k ISS postupně tři vlastní moduly pro komerční výzkum a pobyt. To je bezpečný postup. Následně se tyto moduly odpojí a vznikne z nich dalším doplňováním už nová samostatná stanice. A o to NASA jde podpořit soukromníky a služby u nich jen nakupovat, protože to bude pro NASA levnější a celkově to podpoří trh. Cesta už na oběžnou dráhu je prošlapaná. Nasa se může věnovat vzdálenějším cílům a projektům kde není komerční potenciál tak na dohled.

Petr1
Petr1
3 let před
Odpověď  petrH

Informace o třech nových modulech je pro nová a děkuji za ni. Pokud to opravdu bude fungovat na tomto principu a uživatel nových modulů se bude finančně podílet na provozu stanice, tak s tím nemám problém.

Kamil
Kamil
3 let před
Odpověď  Petr1

Jak to tak chápu, tohle není turistický let, ale let se soukromými výzkumníky. Samozřejmě, asi by bylo efektivnější zadat jejich výzkumy profesionálním výzkumníkům s plným kosmonautickým výcvikem, a jistě to pro pány bude úžasná dobrodružná cesta, za kterou si příplatili ze svého, ale nevidím důvod, proč by výzkumy na ISS měli dělat jen profesionálové z NASA.
Věřím, že brzo se vytvoří poptávka z univerzit nebo firem po letech jejich lidí do kosmu, kteří nebudou profesionálními kosmonauty, ale budou to vědci a technici s minimálním výcvikem. Pro mě bude ideální Axiom segment.
Pro turisty budou nejlepší lety StarShip bez připojování k nějaké stanici a kde bude bude dostatek místa pro všechny zábavy v beztížném stavu a dostatek okének pro pozorování Země.

Petr1
Petr1
3 let před
Odpověď  Kamil

Posádky na ISS zdaleka netvoří jen profesionálové z NASA. To jsou možná piloti Crew Dragon, ale většinu posádky tvoří odborníci z nejrůznějších oborů. Již proto, že ISS je stanicí mezinárodní tak je jasné, že NASA nemůže posádky obsazovat na 100%. V posledním letu Crew Dragonu jsou dva Američané, Francouz a Japonec+2 Rusové a 1 Američan, kteří přiletěli v Sojuzu. Posádka je tedy opravdu mezinárodní.

Michal Václavík
3 let před

Teď to ale ještě musí schválit všichni partneři programu ISS. Takže tak úplně vyhráno formálně není, ale neočekává se, že by do toho někdo hodil vidle.

Greyfin
Greyfin
3 let před

Rusům to vadit nebude ? Kdysi to byl jejich byznys.

fourge
fourge
3 let před
Odpověď  Greyfin

Presne tu ma napadla situacia, ze byvam v jednom byte spolocne s inymi spolubyvajucimi, aj ked mame kazdy svoju cast bytu, tak by sa mi nepacilo, keby tam zrazu pribudli +4 ludia na tyzden, bez toho ze by to niekto so mnou prejednal a stanovil podmienky. Je to velmi obrazne napisane, ale asi pochopitelne co myslim.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  fourge

No oni tam i Rusové vozili (a budou vozit) v Sojuzech také „své“ kosmické turisty. V tomto směru si tedy obě hlavní agentury nemají co vyčítat. 😉

Kamil
Kamil
3 let před

Bude to posádka s nejvyšším věkovým průměrem v historii, protože poletí druhý, třetí a čtvrtý nejstarší člověk v historii. Starší byl ve vesmíru jen John Glenn. A to se ještě na ISS setkají s pátým nejstarším (toho odsunou z druhého místa)

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.