ŽIVĚ: New Shepard se chystá na cestující

Ve středu v 17:15 SELČ by měl z texaské základny Van Horn odstartovat 18 metrů vysoký jednostupňový nosič New Shepard. Ten si odbyl premiéru už letos v lednu a jeho oddělitelná kabina nese celou řadu prvků, které cílí na pilotované mise – od komunikačního spojení s řídícím střediskem až po pohlcovače vlhkosti z atmosféry. Také dnes bude v jednom ze šesti křesel figurína Mannequin Skywalker, ale před startem aktuální mise NS-15 proběhne nácvik činností, které mají simulovat nástup cestujících. Po přistání kabiny také pracovník firmy vyzkouší otevírání průlezu a vyzkouší se výstup imaginárních cestujících. To jsou jednoznačné známky, že se blíží pilotované suborbitální skoky do výšky okolo 100 kilometrů.

EDIT 16:45
Start se odkládá na 17:56 SELČ.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EyzBO-VXMAQXZz1?format=jpg&name=large

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

29 komentářů ke článku “ŽIVĚ: New Shepard se chystá na cestující”

  1. gdgdgdgdg napsal:

    Mě pořád udivuje že bo pořád testuje to samé a  SpaceX začalo později a už má lidi na orbitě.

  2. Josif napsal:

    Oceňuji, co Blue Origin dělá, ale zdá se mi, že to silné finanční zázemí je možná spíš na škodu. Všechno si v klidu testují, už to trvá léta, nic je netlačí k tomu, aby měli konečně i nějaké ty příjmy z provozu. Tím nechci tvrdit, že se nemá testovat, ale tímhle přístupem by New Glenn nezačal vynášet zakázky dřív než v roce 2027 a to se jedná o větší raketu a bude provádět složitější manévry než New Shepard.

    • Dušan Majer napsal:

      Pasažéři nejsou v tomto případě prioritou. Jak už tu zaznělo, New Shepard již několikrát pomohl NASA při vynášení nejrůznějších experimentů na suborbitální dráhu.

      • Josif napsal:

        Beru to tak, že pasažéři jsou od začátku prezentováni jako důvod vzniku New Sheparda. Samozřejmě je fajn, že se našlo i další využití, které je ve svém důsledku vlastně i užitečnější.
        Jen když se podívám třeba na Crew Dragon, tam byla samozřejmě taky spousta testů, ale po testu úniku za letu přišel nepilotovaný let na orbitu a potom už pilotovaný let. U New Sheparda přišel po testu úniku za letu nepilotovaný let a poté další a další…
        Ale teď koukám, že pilotovaný let by měl přijít už brzy, takže paráda 🙂
        Tou finanční zajištěností jsem myslel třeba i to, že si právě můžou dovolit velmi pečlivé testování, které samozřejmě zabere čas. Takovou výhodu třeba nemá Virgin Galactic. U nich se to sice taky táhne, ale tam mám pocit, že by potřebovali co nejdříve začít vozit turisty. Třeba je to jen můj pocit, ale u SpaceShipTwo cítím větší tlak na zahájení slibovaného provozu, než u New Sheparda 🙂

    • Vasek napsal:

      A nezapomeňte co řekl Musk – jestli se splní jeho slova tak do Starship posadí lidi až bude mít za sebou stovky startů. To je pořád s tímto testováním zatím nesrovnatelné.

  3. Borin napsal:

    Nezdá se, že by Musk do svých projektů cpal peněz účelně méně. Co mne ale napadlo tak nějak podvědomě při testu New Sheparda, že SpaceX v posledních týdnech s SN8 atd. (nezlobte se za můj pocit) testuje šrot. Je jasné, že Musk testuje hlavně mechanismus přistání s posádkou – ale …dostanou se někdy na bezpečná procenta? … To jediný motor New Sheparda ukázal skvělou funkčnost. A ekologická pára.

    • Dušan Majer napsal:

      Srovnávat 18 metrů vysoký suborbitální stroj s více než padesátimetrovým orbitálním (který je navíc jen horním stupněm) dost dobře nejde.

      • Borin napsal:

        Rozměry a hmotnost jsou rozdílné, požadavek bezpečně přistát (se spolehlivým motorem) je ale stejný. S nadšením sleduji ty pokusy o zhoupnutí a přistání. Stejně si myslím, že pro tak velkou loď (jen kabiny s posádkou) bude reálnější na oběžné dráze Země výměna za nějaký specializovaný „landing braker“.

        • Dušan Majer napsal:

          Tím se ale celý systém zkomplikuje a prodraží, takže je vhodné to zkoušet bez něj.

        • merjev napsal:

          Porovnáváte nesrovnatelné. Pokud bych už mněl s něčim srovnávat New Sheparda, tak s Falcon 9 a možná ani to ne. No a to jednoznačně vede Space X.
          Starship je projektována pro zcela odlišný účel. Návrat posádky na zemi je v tomto případě pouze jedna z mnoha činností které musí zvládnou a nějaký „landing braker“ pro návrat z oběžné dráhy ne Zemi neřeší přistání posádky například na Maru nebo Měsíci. A to zcela pomíjím spáteční cestu z Marsu resp. Měsíce.

          • Borin napsal:

            Přistání na Marsu a start zpět k zemi bude snazší kvůli nižší přitažlivosti a řídší atmosféře. Na Marsu mají získat palivo na cestu zpět. Pokud u Země by šlo udělat tu komplikaci s připojením „landing braker“, získávali by paliva o to méně. … Ale nechám se překvapit budoucími nápady 🙂

        • SaturnV napsal:

          Je pravda, že podle mě je představa Starship přistávající s posádku pomocí tohoto manévru naprosto nereálná.

          • KarelT napsal:

            Přesně, to říkám už od začátku. Jako náklaďák nebo tanker dobrý, nevadí že to občas rozmlátí. Ale bez nějakého záchranného systému do toho lidi těžko posadí.

          • Dušan Majer napsal:

            Dovolím si otázku: Pokud bychom brali záchranný systém posádky jako analogii k vystřelovací sedačce ve stíhačkách, tak kolik dopravních letadel má vystřelovací sedačky pro stovky cestujících?
            Cílem je prostě vyladit celý systém tak, aby dosáhl spolehlivosti komerčních letadel. Proto taky mají první lidé letět až po stovkách bezpilotních misí.

          • SaturnV napsal:

            Rakety nikdy nebudou bezpečné jako letadla. Nikdy. Procházíte atmosférou a štít se zahřeje na 1000°C. O pár milimetrů dál musí být -200°C. Pokud nějaké dlaždice odpadnou a kyslík v přední nádrži začne vřít, tak jste ztraceni. Pak ještě musíte udělat belly flop, kterým jistě nepotěšíte ani posádku ani techniku (ať už je v nákladovém prostoru nebo v motorech). Jestli byl raketoplán nebezpečný, tak je tohle šílenost.

          • Dušan Majer napsal:

            Nikdy? To je zajímavé slovo, které už v minulosti vytrestalo mnoho futurologů. 😉

          • SaturnV napsal:

            Necháme se překvapit 😀

    • Ivo napsal:

      Lidi stále nechápou, že jde o testování, takže vše jsou jen zkoušky a pak máte možnost to testovat separátně a nakonec to sešrotovat a nebo to poskládáte a vytřískáte z toho ještě nějaká data navíc a ušetříte něco na tom, že to nemusíte rozebírat.

      S tou ekologickou párou si laskavě zjistěte jak neekologicky se vodík vyrábí a zkapalňuje a pak si třeba sám sobě dejte pár přes tvář. 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.