New Shepard se předvede poprvé naživo!

Společnost Blue Origin nebyla v minulých letech ohledně svých plánů příliš sdílná a tak si právem vysloužila nálepku jedné z nejtajemnějších forem kosmického průmyslu. To se ale v současné době začíná měnit. Tři úspěšné lety  zařízení New Shepard korunované třemi úspěšnými přistáními byly vždy kvalitně zdokumentované množstvím kamer a fanoušci kosmonautiky se jimi mohli kochat ze záznamů. Dnes se ale karta obrací a firma Blue Origin slibuje, že čtvrtý let New Shepard bude vysílat živě. V našem článku najdete okno s přehrávačem.

Důležité je, že při aktuálním testu bude již počtvrté použit stejný stroj, který absolvoval i minulé mise. Společnost by chtěla nasimulovat havarijní situaci, kdy kabině (ve které by jednou měli být lidé) selže jeden z padáků. Stejně tak se bude ladit i manévrování i celkové chování pohonného stupně. Původně se mělo startovat již v pátek, ale pokus byl odložen kvůli drobným problémům s těsnícím kroužkem, který musel být vyměněn. Dnes by již nemělo startu stát nic v cestě – zážeh motoru je naplánován na 16:35 našeho času.

Zdroje informací:
https://www.blueorigin.com/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2015/11/03_bo_landing_download.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

52 komentářů ke článku “New Shepard se předvede poprvé naživo!”

  1. maiden napsal:

    Jakou minimální velikost by musela mít raketa, která by dokázala na ISS dopravit JEDNOHO kosmonauta po zrychlené trajektorii a sama se vrátit zpátky?
    Přeci jen, Falcon už je docela mrcha na vynášení všeho možnýho, ale tohle kapesní taxi… To vypadá skoro jako by ho člověk mohl mít u garáže.

    • Dan napsal:

      Tohle kapesní taxi lítá jen nahoru a dolu a to je pro dosažení orbity docela podružné, dělá se to jen proto, abyste nebrzdil o vzduch a neboural do kopců. Mnohem důležitější je horizontální rychlost, kteroužto BO v tomto případě vůbec neřeší.
      K té nejmenší raketě, když si zaspekulujeme a nebudeme brát v potaz certifikaci, tak astronaut potřebuje nějakou loď s podporou života a možností dokovat a schopností přežít návrat, takže cokoli, co nevynese cca 2 tuny (nevím o takto lehké lodi) je ze hry, vizte https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_launch_systems (a to nepočítáme s návratem nosiče) Není to sranda.

      • gg napsal:

        NS mi přijde skoro jako napůl prototyp pro jejich budoucí horní stupeň. Aspoň má zhruba takové rozměry, jaké bych čekal.

      • Racek napsal:

        No, takové lodě programu Mercury neměly ani jeden a půl tuny …

      • Dan napsal:

        Pravda. Po napsání svého příspěvku jsem se jal hledat a jako první právě Mercury a dost mě překvapila ta nízká hmotnost. Nicméně, problém Mercury pro doručení jednoho astronauta na ISS je ten, že na orbitě nemůže manévrovat (RCS slouží pouze k natáčení lodě) a nedisponuje stykovacím uzlem, čímž by výše uvedené zadání nemohla splnit. Ale i tak jsem čekal dejme tomu 3 tuny a ona měla nějakých 1,4 tuny.

    • Malky napsal:

      Falcon 9 je tak sotva na hranici minimální rakety se znovupoužitelným prvním stupněm. Pokud byste chtěl znovupoužitelný i horní stupeň (a ani neuvažujte o SSTO), tak byste potřeboval minimálně Falcon Heavy a k tomu horní stupeň s dobrým ISp. Byl by to obrovský stroj, a v takovém případě už je celkem jedno jestli se do kapsle na vrchu strčí jeden člověk nebo sedm, to neudělá téměř žádný rozdíl…
      NS je pěkná hračka, ale neporovnatelná s raketami schopnými dosáhnout orbity, natož se znovupoužitelnými (které budou nevyhnutelně muset být mnohem větší).

  2. Na to přistání nosiče jsem zíral s otevřenou pusou. Teprve s mraky v okolí si člověk, snad alespoň trochu, uvědomuje, jak ohromný technický problém to musí být. Sledovat podobně Falcona, jdu se rovnou převinout.

    Už nikdy neuvidím startovat Saturn ani raketoplán, ale rád bych někdy na vlastní oči viděl přistávat jednu z těchto nových hraček.

  3. roman.hronza napsal:

    Působivé. I když jen hračka, tak přistání bylo velmi elegantní. Tyhle legrácky generují značná očekávání prakticky použitelného prostředku…

  4. MU napsal:

    moc pěkné video…… nebylo by špatné dvě rakety na sobě jako dvoustupnová a udělat jeden oblet kolem země 😀

  5. Vojta napsal:

    V každém případě mají skvěle zvládnutou regulaci tahu motoru. Těžko říct, jaký je poměr hmotnosti startující a přistávající rakety, ale malý nebude a zvládnout start i přistání (včetně vznášení se na místě) na jeden jediný motor… Klobouk dolů.

  6. Jouzef napsal:

    jeste offtopic : jak je na tom Virgin Gala? uz o nich dlouho nebylo slyset.. jakmile BO vyveze prvniho cloveka tak je po Knightovi…

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Zaostávají, pracují na náhradním exempláři, který by měl nahradit předloni zničený stroj.

    • Cateye napsal:

      Jestli projekt Space Ship Two opravdu skončí bude to bohužel vinou nevyhraněného ega Richarda Bransona, který si vstup do tohoto odvětví představoval jako Hurvínek válku a pro nějž je momentálně tento projekt spíše nechtěným dítětem. Protože v porovnaní toho co je použitelnější a méně náročnější na logistiku vychází koncepce Space Ship Two už z logiky věci pořád výhodněji a pružněji než New Shepard.

      • Racek napsal:

        Obávám se že je to přesně naopak. Jak se říká, v jednoduchosti je síla. A koncepce BO je opravdu nejjednodušší možná a založená na vyzkoušených technologiích.

  7. Jaroslav Alois napsal:

    Je to zcela jistě bezpečnější “ skok“ na hranici vesmíru, než uhlíková letadla.

  8. Vladimír podivínský napsal:

    Co je na tom? Falcon by to jistě zvládl také 🙂

  9. Kamil napsal:

    Tak ve znovupoužitelnosti vyhráli BO. Už to vypadá hodně rutinně – jen dotankovat a letět. Suborbitální skoky do Vesmíru pro obyčejné smrtelníky jsou za dveřmi.

    • Ondra_99 napsal:

      Vyhrali oproti komu? Pokud vim, tak to co dela BO nikdo jiny nedela.

      Pokud je to pokus o srovnani se SpaceX, tak krom toho, ze 1. stupen Falcon 9 je o hodne vetsi, tak napriklad pri oddeleni pri poslednim letu mel F9 rychlost ~8323 km/h byl sice ‚jenom‘ 69,4 km vysoko, ale zato letel balistickou trajektorii, ktera ho moc pri navratu nezpomali (takze si vse musi odrit motory). BO se motor vypl pri 3541 km/h (vic nez polovicni rychlost) a tim, ze leti kolmo nahoru, tak vlastne zabrzdi na nulu a pak zacne volne padat, nejvetsi rychlost, ktere dosahl v prubehu letu byla ~4028 km/h. To se nemuze se SpaceX vubec srovnavat…

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Myslím, že to bylo myšleno ve stylu, že vyhráli na poli kosmické turistiky – Virgin Galactics proti nim momentálně ztrácí. Jinak je to přesně tak, jak píšete.

      • Kamil napsal:

        Projektů na znovupoužitelný dopravní prostředek pro vesmírné turisty bylo a je hned několik … BO ale podle mě tohle zvládnou jako první.

        Vedle SpaceX vyhráli samozřejmě taky … bokud to bereme v absolutní kategorii raket bez dalších kriterií. Jinak to ale srovnávat nemá cenu, protože jde o odlišné koncepce a účely raket.

  10. Kenny007 napsal:

    Pěkné, 101km… Jsou to jen suborbitální skoky ale i tak nádherný pohled.Už se těším na většího bratra New Sheepardu.

  11. Jouzef napsal:

    Mno chvilkama sem si predstavoval jak se nepovede restart motoru a  bude to pekna rana….

  12. kopapaka napsal:

    Pěkně udělaný – a výhoda, že ta raketa nikam neuletí 🙂

  13. milantoš napsal:

    Nemá v 15:45 začínat jen přenos a start v 16:55 ?

  14. Jouzef napsal:

    Tohle by si zaslouzilo zive komentovani ale..

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.