sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly 8. července představily svou první Strategii mezinárodního partnerství , plán, jak nejnovější americká vojenská složka hodlá přejít od sporadické globální spolupráce k promyšlenější a integrovanější vesmírné koalici.

Neuraspace

Společnost Neuraspace vyvíjí s podporou Evropské kosmické agentury software založený na umělé inteligenci, který má operátorům pomoci lépe využívat navigační signály GNSS pro sledování družic a předcházení kolizím.

Maxar Intelligence

Společnost Maxar Intelligence, poskytovatel družicového snímkování a geoprostorových dat, podepsala tři smlouvy v celkové hodnotě 204,7 milionu dolarů s nezveřejněnými vládními zákazníky na Blízkém východě a v Africe.

TraCSS

Koalice zástupců průmyslu žádá vedení podvýborů pro rozpočtové prostředky Sněmovny reprezentantů a Senátu aby financovaly systém koordinace vesmírného provozu (TraCSS) Úřadu pro vesmírný obchod (Office of Space Commerce).

Neptun

Čínští vědci navrhují první čínskou misi k Neptunu v roce 2033. Cílem je vypustit sondu s radioizotopovým pohonem na oběžnou dráhu Neptunu a studovat i jeho měsíc Triton.

European Launcher Challenge

Evropská agentura ESA 7. července oznámila, že společnosti Isar Aerospace, MaiaSpace, Orbex, PLD Space a Rocket Factory Augsburg postoupily do soutěže European Launcher Challenge. Každá společnost bude mít nárok na kontrakty v hodnotě až 169 milionů eur na vynesení institucionálních užitečných nákladů.

PTS-R

Americké vesmírné síly zrušily soutěž mezi společnostmi Boeing a Northrop Grumman na stavbu nové třídy komunikačních družic odolných proti rušení. Zrušený program, známý jako Protected Tactical Satellite Communication-Resilient (PTS-R), byl spuštěn v roce 2020.

Johnston

Americké letectvo odložilo návrh na výstavbu dvou raketových přistávacích ploch na atolu Johnston, odlehlém ostrově ve střední části Tichého oceánu. Důvodem jsou obavy o životní prostředí. Dne 5. července o tom informoval americký vojenský deník Stars and Stripes.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První test iontového pohonu stanice Gateway

Systém, který bude zajišťovat pohon stanice Gateway kolem Měsíce zažil nedávno svou první aktivaci – šlo o začátek mnoha pozemních zkoušek, které mají zajistit, že modul PPE (Power and Propulsion Element) je připraven k letu. NASA společně s firmami Maxar Technologies a Busek Co. úspěšně otestovala šestikilowattový pohonný subsystém SEP (solar electric propulsion), který je určen pro modul PPE. Statické zážehy jsou financovány Direkotoriátem vědeckých technologických misí, který pomáhá zlepšit vývoj komerčních kosmických možností. Při těchto testech se ověří opakované aktivace a vypnutí pohonu včetně dalších scénářů, které mohou v reálném provozu nastat. Během testů se má ze všech úhlů pohledu prověřit, že systém je připraven na let k Měsíci a dlouhodobou službu v tomto prostředí.

Je to úžasný první krok k ověření pohonného systému modulu PPE, který má splňovat požadavky Gateway,“ říká Mike Barrett, manažer modulu PPE z Glennova střediska a dodává: „Tento pohon bude kriticky důležitý pro doručení prvních částí stanice Gateway na oběžnou dráhu Měsíce a také nám pomůže vytvořit dynamickou průzkumnou platformu pro patnáctileté období stanice Gateway.

Pohon SEP je asi o 30 % silnější, než cokoliv, co firmy Maxar, či Busek, zatím postavily pro kosmický průmysl. Později bude několik těchto šestikilowattových pohonů spřaženo do jednoho celku, aby bylo dosaženo plánované úrovně 50 kW pro modul PPE. V součtu tak bude tento modul disponovat nejsilnějším iontovým pohonem, jaký se kdy dostal do kosmického prostoru. Právě modul PPE bude zajišťovat manévrování stanice Gateway, čímž otevře dveře průzkumu Měsíce možnostem, jaké dříve nebyly možné.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ppe-gateway-test.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
4 let před

Díky za článek. Budou stačit pro napájení těch iontových motorů solární panely, budou muset být dost rozsáhlé?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jan Jancura

Přesně tak, u modulu PPE budou opravdu velké fotovoltaické panely.

Jan Jancura
Jan Jancura
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, už jsem si to našel u článku o Gateway z 11/2020. Jsem zvědavý jak se vyřeší úpravy pohonu PPL z důvodu společného přeletu HALO+PPL, nějaké rozhodnutí mělo padnout v dubnu t.r. Tak se těším na další článek.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Jan Jancura

Mám obavy, že přezkum Preliminary Design Review modulu PPE, který byl plánován na duben, sklouzl na pozdější termín v letošním roce. Vyplývá to z článku na blogu Maxaru z 31. března.
Memorandum Úřadu generálního inspektora NASA z 31. března zmiňuje tříměsíční dopad pandemie koronaviru na termín revize CDR plazmového diagnostického balíčku určeného k měření charakteristik elektrického pohonu PPE (skluz z února na květen).

Bozek
Bozek
4 let před

Nevíte prosím někdo jaký tah motory budou mít?

Bozek
Bozek
4 let před
Odpověď  Bozek

Jedinou představu tahu takhle velkého motoru jsem našel zde: https://epic-src.eu/wp-content/uploads/24_EPICWorkshop2017_SITAEL_EPIC_WS_1b.pdf

50KW by mohlo mít tah kolem 2.1N, ale kolik to bude reáně tady u toho, to se mi vygooglit nedaří 🙂

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Bozek

Elektrický pohonný systém modulu PPE o výkonu 49 kW vznikne kombinací čtyř 6kW motorů BHT-6000 (Busek Hall thruster) od společnosti Busek a dvou 12,5kW motorů AEPS (Advanced Electric Propulsion System). Motory AEPS vyvíjí Aerojet Rocketdyne na základě přímé smlouvy s NASA a do PPE byly převedeny ze zrušeného programu ARM.

Motor AEPS má tah 0,59 N, motor BHT-6000 má tah 0,29 N. Pohon PPE má při 49 kW a denní spotřebě 8 kg xenonu tah celkem 2,34 N. Viz poslední tabulka na straně 9 http://electricrocket.org/2019/651.pdf
Zdroj je starý rok a půl. Před rokem však bylo rozhodnuto o společném vynesení PPE s modulem HALO. Důsledkem rozhodnutí bude delší doba tranzitu na NRHO než je uvedeno ve zdroji. Aktuálně má přelet z sub-GTO na NRHO trvat 10 měsíců.

Bozek
Bozek
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuji za info. Spotřeba xenonu mě hodně překvapila :-O

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.