NASA přemýšlí o křesle v jarním Sojuzu

Na ISS se již 20 let střídají posádky a NASA si chce udržet nepřetržitou sérii přítomnosti svých lidí na palubě orbitálního komplexu. NASA proto pracuje na krocích, které by měly i v budoucnu zajistit za všech podmínek schopnost dopravy astronautů na oběžnou dráhu. Agentura proto nyní zvažuje, že si obstará jedno místo v nadcházející misi lodi Sojuz, která má na jaře dopravit na ISS nové kosmonauty. Agentura proto vydala veřejný podnět s cílem identifikovat všechny možnosti, které by potenciálně mohly v daném časovém rámci poskytovat dopravní služby posádek nad rámec možností, které NASA využívá v rámci projektu Commercial Crew Program.

NASA spolupracuje s firmami SpaceX a Boeing na zajištění bezpečného a spolehlivého transportu posádek na ISS a zpět. Nedávný úspěch testovací mise DM-2 a start i připojení operační mise Crew-1 byl velkým milníkem v poskytování dopravních služeb z amerického území prostřednictvím komerčních kosmických lodí. Připravovaná operační mise Crew-2 a opakovaný nepilotovaný test lodi Starliner od Boeingu mají v tomto trendu pokračovat. Zajištění místa v lodi Sojuz by mělo být pojistkou, která zajistí, že na ISS bude neustále aspoň jeden americký astronaut. NASA preferuje poskytnutí barterů v rámci této doplňkové služby přepravy posádek, nemá tedy jít o výměnu finančních prostředků.

Aktuální stav připojených lodí k ISS.

Aktuální stav připojených lodí k ISS.

Kvůli provozním omezením je vhodné, aby členové posádky letěli na stanici ve stejné lodi, ve které se budou vracet. Posádka, která momentálně pobývá na stanici, se musí vrátit v Sojuzu (respektive Crew Dragonu) v průběhu dubna a května. Start mise Crew-2 je přitom momentálně plánován na 20. dubna. Může se však stát, že bude start odložen, případně že misi potkají na oběžné dráze problémy, kvůli kterým se bude muset předčasně vrátit. NASA by v takovém případě riskovala, že na palubě stanice nebude žádný Američan. „V NASA máme jednu často používanou frázi – odlišná zastupitelnost. Znamená to, že máme vždy záložní plán, který nám zajistí volnou cestu i když narazíme při původním plánu na problém,“ říká Robyn Gatens, výkonný ředitel pro ISS z centrály NASA a dodává: „Těšíme se na další rotaci posádek v rámci mise SpaceX Crew-2. Snažíme se také zajistit, abychom mohli i nadále maximalizovat využívání stanice a minimalizovat jakékoli riziko tím, že by v nadcházejícím jarním Sojuzu byl americký astronaut.

16 komentářů ke článku “NASA přemýšlí o křesle v jarním Sojuzu”

1. ov42 VÝSTRAHA napsal:

Novickij a Dubrov složili úspěšně zkoušky ohledně připojení Nauky k ISS. Zároveň byla zveřejněna fotka obou z tréninku, na ramenou mají emblém mise se jmény Novickij, Dubrov a VAN DE HAI! Čili chudák Korzakov asi ostrouhá.

2. ov42 VÝSTRAHA napsal:

Já ten článek četl v originále včera a také jsem pochopil, že NASA opravdu CHCE to místo v dubnovém Sojuzu a ráda by se pojistila, že pokud neklapne výměna Crew 1 za Crew 2, aby alespoň jeden Američan na ISS zůstal.

Leda kus za kus. Megan Mc Arthur by letěla na Sojuzu a místo ní Rus. A na oběžné dráze by se zase prohodili. Jen nevím, jestli je to za 6 týdnů možné.

• ov42 VÝSTRAHA napsal:

Meghan je pilotem, k tomu asi Rusa nepustí, a určitě ne bez nějakýho pořádnýho výcviku. Pokud NASA to místo získá, nejpravděpodobnějším kandidátem by podle spekulací na zahraničních webech byl Mark van de Hai, byl náhradníkem Rubinsové, čili by měl být připravený, navíc již v Sojuzu letěl a Rusky taky nejspíš bude umět díky tomu lépe, než Meghan. Otázkou je, co by za to Rusové získali. Oni ty tři lidi budou potřebovat nahoře teď a ne až v září.

Tak pilota Dragonu udělají z Thomase Pasqueta. A o ruštinu Meghan bych se neobával, určitě ji zvládá dostatečně na to, aby zvládla start v Sojuzu na sedadle pasažéra

• ov42 VÝSTRAHA napsal:

Pochybuji, že jsou všichni američtí astronauti schopni se domluvit rusky. Megan se nikdy na misi Sojuzu nepřipravovala, poprvé a zatím naposledy letěla na Atlantisu k Hubblovi.

Podle mě je ruština základní studijní předmět všech dlouhodobých obyvatel ISS. Všichni se musí umět dorozumět navzájem a platí, že Američané mluví rusky a Rusové anglicky

Stěžejní mi tady přijde poslední věta prvního odstavce. Bohužel se zřejmě jedná o práci google-translatoru, která se s češtinou moc nepotkala. Sám jsem si ji musel přečíst třikrát než jsem ji rozšifroval.

NASA prostě simuluje rizika a jejich řešení. Neviděl bych v tom pochybnosti o Crew-2, či dokonce o Dragonech. Je to standardní „contingency management“. Omlouvám se, ale nenapadá mě český ekvivalent.

Nejspíš k tomu nedojde. NASA už není ochotná Rusům za pilotované lety platit a Rusové chtějí dolary, ne barter.

4. ov42 VÝSTRAHA napsal:

No to by se ale Rusové museli vzdát jednoho místa na ISS pro kritickou dobu, kdy plánují důležité připojení Nauky a s tím související sérii výstupů do volného prostoru. Vzhledem k tomu, že Crew 2 již je hotová a jsou tam bezpochyby závazky k ESA i JAXA, další Rus by mohl odstartovat až s Crew 3 A to je trochu pozdě, pokud už konečně opravdu Nauka odstartuje podle plánu. Je vidět, že Amíci si nejsou jist, zda Drak v tom dubnu skutečně bude moci odstartovat. A Rusům se asi úplně nechce startovat v lodi, která má za sebou jeden zkušební bezpilotní a jeden zkušební let pilotovaný, když mají loď, která už není zrovna největší výkřik módy, ale funguje 50 let beze ztráty lidského života a která od té doby obstála i při několika dosti kritických chvilkách.

• JirkaBerka napsal:

Hmm. Tak bez ztráty života to teda nebylo. Komarov, Dobrovolskij, Pacajev, Volkov se jako nepočítají?

Ďábel je skryt v detailu. Když to upřesníte/ omezíte na těch „50 let“ tak to téměř (chybí 4,5 měsíce) sedí. Pak můžete o smrtelných nehodách decentně pomlčet a hned to vypadá jinak. Je to samozřejmě pravda, ale řekl bych, že o pravdu tu zrovna nejde. A ještě to doladíte poznámkou „dosti kritické chvilky“ (bravůrně) zvládl. No nekup to.

• ov42 VÝSTRAHA napsal:

Ti to odnesli právě před padesáti lety.

Poletí tedy na oplátku Rus v Crew-3?

Nedávno jsem spočítal, že Američané letěli již 64x v Sojuzu, je v tom tedy i 7 cest Amerických turistů (osmý byl Jihoafričan) a palubu Sojuzu celkem poznalo 55 amerických občanů.
    Naopak raketoplánem Rusové letěli 22x