sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Kuiper

Projekt Kuiper společnosti Amazon uzavřel svou první leteckou dohodu. Partnerství s JetBlue má od roku 2027 zpřístupnit přibližně 75 letadlům širokopásmové připojení k družicím na nízké oběžné dráze Země.

U.S. Space Force

Více než 80 důstojníků amerických Vesmírných sil minulý týden jako první absolvovalo nový roční kurz pro výcvik důstojníků. Tento program zahrnuje seznamování s vesmírnými operacemi, kybernetickou válkou a zpravodajstvím.

Spacedock

Spacedock, startup sídlící v Silicon Valley, dříve známý jako Orbital Outpost X , 20. srpna oznámil plány na demonstraci univerzálního připojovacího zařízení pro vesmírné systémy při misi, která by měla letět v roce 2026.

AscendArc

Společnost AscendArc se sídlem v Portlandu v Oregonu prodala svůj první malou geostacionární komunikační družici společnosti KT Sat, vlajkovému jihokorejskému operátorovi.

True Anomaly

Společnost True Anomaly, startup zaměřený na vesmírné technologie a zaměřený na obranu se sídlem v Coloradu, najal Sarah Walterovou, výkonnou ředitelku pro družicový průmysl, na pozici provozní ředitelky.

Vesmírné velitelství

Bílý dům 2. září oznámil dlouho očekávané přemístění velitelství amerického vesmírného velitelství z Colorado Springs v Coloradu do Huntsville v Alabamě, čímž zrušil rozhodnutí předchozího prezidenta Bidena z roku 2023 ponechat velitelství v Coloradu.

General Atomics

Společnosti General Atomics a Kepler Communications demonstrovaly spojení dvoumotorového letounu De Havilland Canada DHC-6-300 a družice. V demonstraci navázal optický komunikační terminál společnosti General Atomics namontovaný na letadle komunikaci s optickým terminálem Tesat na komunikační družici Kepler.

Muon Space

Společnost Muon Space se po navýšení financování o 90 milionů dolarů snaží rozšířit výrobní kapacity a zaměřit se na rostoucí poptávku po stále výkonnějších družicích v hmotnostním rozmezí 100–500+ kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Počasí pro Falcon už vypadá lépe

O tom, že počasí pro pondělní pokus o start Falconu 9 na misi Starlink 1-19 nebylo ideální, se vědělo už od neděle. SpaceX se ale přesto chtěla pokusit o vzlet, nakonec však zhruba 45 minut před startem oznámila, že kvůli špatnému počasí sáhne po odkladu o 24 hodin. Předpověď už vypadá lépe – z pondělních 60 procent nepříznivých podmínek je jen 40 procent. Pokud by se start odložil ještě o jeden den, dostali bychom se dokonce pouze na dvacetiprocentní pravděpodobnost špatných podmínek v místě startu. Pro úterý a středu však zůstává střední riziko špatného počasí v místě přistání prvního stupně. Jisté tedy není nic, ale my budeme určitě připraveni Vám přinést start plánovaný na 4:59 živě a s českým komentářem.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 4:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D6o5z9OW0AUn9Js.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vojta
Vojta
4 let před

Když řídící systém zaregistroval racky na přistávací plošině, tak strhnul řízení 😉

Už to nesleduju úplně pravidelně, ale už jsem dlouho neviděl telemetrii prvního stupně po oddělení (byla zpět až už u StarLink 1-18). Nevíte někdo, jestli byl nějaký důvod, proč ji nevysílali?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vojta

Oficiální důvod nebyl, objevily se pouze neoficiální spekulace. Hloupí diváci totiž nepochopili, že se telemetrie a záběry z pozemních kamer (při návratu na pevninu) posílají jinou cestou, čímž vzniká časový posun. Objevily se proto obvinění, že je to celé jen předem připravená fraška a SpaceX to tedy raději odstranila, než aby se hádala s hlupáky. Jsem proto velice rád, že se SpaceX rozhodla k telemetrii prvního stupně vrátit.

KarelT
KarelT
4 let před

Škoda stupně, nadruhou stranu už si svoje odpracoval na předchozích misích. Uvidíme co bude příčinou selhání. Nicméně k motorickému vertikálnímu přistání pilotovaných stupňů jsem skeptický. U náklaďáků je celkem jedno že se občas nějaký rozmlátí, pořád se to bohatě vyplatí.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  KarelT

To se právě musí časem vyladit.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
4 let před

Vůči čemu se počítá rychlost prvního stupně? I když je v nejvyšším bodě dráhy, než začne klesat, má stále rychlost cca 7000km/h. Čekal bych že v tomto bodě bude rychlost nulová. Pokud je to tedy rychlost vertikální.
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Jde o celkovou rychlost vůči zemskému povrchu – stupeň totiž po oddělení neletí kolmo vzhůru (pak by měl v apogeu nulovou rychlost). Jelikož je na balistické dráze, tak i když nestoupá, stále letí dál od msíta startu a to je právě ta ukázaná rychlost.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Chápu jak to myslíte, ale nesedi mi to – přece když startuje, je jeho boční rychlost vůči zem. povrchu téměř nulová, jen se zvětšuje výška, a ukazatel rychlost se přitom rychle zvyšuje.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Při startu je to něco trochu jiného. Raketa několik prvních sekund letí kolmou vzhůru a pak teprve začíná sklánět špičku k obzoru. Dokud letí vertikálně, tak pouze nabírá výšku a neletí do strany – to je třeba případ Starship nebo New Shepard. Ale pro dosažení oběžné dráhy je nutné sklonit špičku k obzoru a dosáhnout první kosmické rychlosti. V tu chvíli už raketa nenabírá jen výšku, ale hlavně rychlost do strany. V závěrečné fázi letu pak raketa letí prakticky vodorovně se Zemí – výška už zůstává +/- stejná a moc se nezvyšuje. Hlavní je získat rychlost, aby mohla být dosažena oběžná dráha.

David R.
David R.
4 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

7000 km/h v nejvyšším bodě je úplně správně. Zbytek co chybí do první kosmické, dodá nákladu druhý stupeň. Rychlost je prostě rychlost, jako v autě, tedy v tom směru, kterým právě jede.
Je v tom jen jeden malý háček a sice že když se podíváte na telemetrii druhého stupně, zjistíte, že to číslo je menší, než je 1. kosmická rychlost. Je zvláštní, že se na to nikdo neptá. Je to ale tím, že SpaceX udává rychlost vůči povrchu Země, a ten se otáčí, zatímco 1. kosmická se počítá už „vůči vesmíru“, tedy čistě jako rychost rotace krát obvod kruhu.

Michal Andrej
Michal Andrej
4 let před
Odpověď  David R.

Takže pri vynášaní na polárnu dráhu bude v telemetrii rýchlosť druhého stupňa na orbite vyššia? Idem si to overiť v nejakých minulých štartoch ☺

zvejkal
zvejkal
4 let před

Ahoj.
Ak nieco dohladas, potesilo ma keby si to sem vlozil – ci sa ten fakt teda potvrdil, alebo nie 🙂

zvejkal
zvejkal
4 let před
Odpověď  zvejkal

To malo patrit pod Michal Andrej 🙁

David R.
David R.
4 let před
Odpověď  zvejkal

Na polární dráze je v telemetrii Transporter-1 údaj 28568 km/h, což je +/- očekávaná vyšší rychlost, a zároveň je to i důvod, proč je na polární dráhu nižší nostnost.

zvejkal
zvejkal
4 let před
Odpověď  David R.

Dakujem za informaciu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.