sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Počasí pro Falcon už vypadá lépe

O tom, že počasí pro pondělní pokus o start Falconu 9 na misi Starlink 1-19 nebylo ideální, se vědělo už od neděle. SpaceX se ale přesto chtěla pokusit o vzlet, nakonec však zhruba 45 minut před startem oznámila, že kvůli špatnému počasí sáhne po odkladu o 24 hodin. Předpověď už vypadá lépe – z pondělních 60 procent nepříznivých podmínek je jen 40 procent. Pokud by se start odložil ještě o jeden den, dostali bychom se dokonce pouze na dvacetiprocentní pravděpodobnost špatných podmínek v místě startu. Pro úterý a středu však zůstává střední riziko špatného počasí v místě přistání prvního stupně. Jisté tedy není nic, ale my budeme určitě připraveni Vám přinést start plánovaný na 4:59 živě a s českým komentářem.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 4:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D6o5z9OW0AUn9Js.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vojta
Vojta
4 let před

Když řídící systém zaregistroval racky na přistávací plošině, tak strhnul řízení 😉

Už to nesleduju úplně pravidelně, ale už jsem dlouho neviděl telemetrii prvního stupně po oddělení (byla zpět až už u StarLink 1-18). Nevíte někdo, jestli byl nějaký důvod, proč ji nevysílali?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vojta

Oficiální důvod nebyl, objevily se pouze neoficiální spekulace. Hloupí diváci totiž nepochopili, že se telemetrie a záběry z pozemních kamer (při návratu na pevninu) posílají jinou cestou, čímž vzniká časový posun. Objevily se proto obvinění, že je to celé jen předem připravená fraška a SpaceX to tedy raději odstranila, než aby se hádala s hlupáky. Jsem proto velice rád, že se SpaceX rozhodla k telemetrii prvního stupně vrátit.

KarelT
KarelT
4 let před

Škoda stupně, nadruhou stranu už si svoje odpracoval na předchozích misích. Uvidíme co bude příčinou selhání. Nicméně k motorickému vertikálnímu přistání pilotovaných stupňů jsem skeptický. U náklaďáků je celkem jedno že se občas nějaký rozmlátí, pořád se to bohatě vyplatí.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  KarelT

To se právě musí časem vyladit.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
4 let před

Vůči čemu se počítá rychlost prvního stupně? I když je v nejvyšším bodě dráhy, než začne klesat, má stále rychlost cca 7000km/h. Čekal bych že v tomto bodě bude rychlost nulová. Pokud je to tedy rychlost vertikální.
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Jde o celkovou rychlost vůči zemskému povrchu – stupeň totiž po oddělení neletí kolmo vzhůru (pak by měl v apogeu nulovou rychlost). Jelikož je na balistické dráze, tak i když nestoupá, stále letí dál od msíta startu a to je právě ta ukázaná rychlost.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Chápu jak to myslíte, ale nesedi mi to – přece když startuje, je jeho boční rychlost vůči zem. povrchu téměř nulová, jen se zvětšuje výška, a ukazatel rychlost se přitom rychle zvyšuje.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Při startu je to něco trochu jiného. Raketa několik prvních sekund letí kolmou vzhůru a pak teprve začíná sklánět špičku k obzoru. Dokud letí vertikálně, tak pouze nabírá výšku a neletí do strany – to je třeba případ Starship nebo New Shepard. Ale pro dosažení oběžné dráhy je nutné sklonit špičku k obzoru a dosáhnout první kosmické rychlosti. V tu chvíli už raketa nenabírá jen výšku, ale hlavně rychlost do strany. V závěrečné fázi letu pak raketa letí prakticky vodorovně se Zemí – výška už zůstává +/- stejná a moc se nezvyšuje. Hlavní je získat rychlost, aby mohla být dosažena oběžná dráha.

David R.
David R.
4 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

7000 km/h v nejvyšším bodě je úplně správně. Zbytek co chybí do první kosmické, dodá nákladu druhý stupeň. Rychlost je prostě rychlost, jako v autě, tedy v tom směru, kterým právě jede.
Je v tom jen jeden malý háček a sice že když se podíváte na telemetrii druhého stupně, zjistíte, že to číslo je menší, než je 1. kosmická rychlost. Je zvláštní, že se na to nikdo neptá. Je to ale tím, že SpaceX udává rychlost vůči povrchu Země, a ten se otáčí, zatímco 1. kosmická se počítá už „vůči vesmíru“, tedy čistě jako rychost rotace krát obvod kruhu.

Michal Andrej
Michal Andrej
4 let před
Odpověď  David R.

Takže pri vynášaní na polárnu dráhu bude v telemetrii rýchlosť druhého stupňa na orbite vyššia? Idem si to overiť v nejakých minulých štartoch ☺

zvejkal
zvejkal
4 let před

Ahoj.
Ak nieco dohladas, potesilo ma keby si to sem vlozil – ci sa ten fakt teda potvrdil, alebo nie 🙂

zvejkal
zvejkal
4 let před
Odpověď  zvejkal

To malo patrit pod Michal Andrej 🙁

David R.
David R.
4 let před
Odpověď  zvejkal

Na polární dráze je v telemetrii Transporter-1 údaj 28568 km/h, což je +/- očekávaná vyšší rychlost, a zároveň je to i důvod, proč je na polární dráhu nižší nostnost.

zvejkal
zvejkal
4 let před
Odpověď  David R.

Dakujem za informaciu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.