Kosmotýdeník 437 (25.1. – 31.1.)

Máme za sebou další týden plný kosmonautiky a je tak ideální čas na čtyř sté třicáté sedmé vydání Kosmotýdeníku, které vám opět shrne to nejzajímavější, co kosmonautika přinesla v uplynulých sedmi dnech. V hlavním tématu se tentokrát podíváme na nácvik krizového přistání lodi Starliner, nevynecháme ani dění kolem prototypů Starship. Budeme se také věnovat oznámení o opakování statického zážehu centrálního stupně SLS a zapomenuto nebude ani na tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.

Boeing trénoval nouzové přistání Starlineru

Kosmické lodě a rakety jsou jen obraznou třešinkou na velkém dortu tvořeném nespočtem týmů, systémů a organizací. Tento rozsáhlý systém má nejen připravit vše k letu a nechat usednout posádku na palubu lodi a vypustit je do kosmického prostoru, ale samotný let a přistání pak zajišťuje další velká skupina odborníků, včetně zdravotníků, ale i místních samospráv v přistávacích oblastech. Překvapivě právě i lokální nemocnice, bezpečnostní složky a lidé žijící v místech plánovaných přistání kosmických lodí jsou důležitými články celého kosmického letu. Právě na ně se krom jiného nyní soustředila důležitá zkouška, kterou zajišťovaly týmy společnosti Boeing. Pojďme se na to podívat.

Loď Starliner po přistání z mise OFT

Loď Starliner po přistání z mise OFT
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Týmy zabezpečující přistání lodi Starliner společnosti Boeing, ve spolupráci s odborníky z NASA, provedly nedávno zkoušku, která simulovala nouzové přistání lodi Starliner v oblasti White Sands v Novém Mexiku. To vše v rámci příprav na první pilotovanou misi této lodi, která nese označení CFT (Crew Flight Test). Avšak i tento test je součástí posledních příprav na misi předcházející, která bude bezpilotní a bude startovat letos v březnu (mise OFT-2 – Orbital Flight Test-2).

Jakmile dojde k přistání lodě Starliner, je velmi důležité, aby zabezpečovací týmy dokázaly dostat z lodi posádku co nejdříve. V ideálním případě do hodiny od přistání. V této simulaci šlo o to vyzkoušet přistání s vážně zraněným členem posádky. Takové přistání vyžaduje spolupráci s místními traumatologickými týmy, které jsou vyškoleny v poskytování pomoci nejvyšší úrovně, popřípadě úzce specializované péče. „Spolupracujeme s traumatologickými centry úrovně 1, která jsou plně personálně vybavena zdravotnickým personálem a připravena pro různé specifické podmínky, či netradiční obory, což nám umožňuje řešit i ty nejméně pravděpodobné události díky spojení s místními specialisty a odborníky,“ řekl Michael Schertz, lékařský koordinátor projektu Starliner a vedoucí týmu pro přistání a zotavení.

Nácvik vynesení zraněného člena posádky ze Starlineru

Nácvik vynesení zraněného člena posádky ze Starlineru
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Během tohoto cvičení tým simuloval scénář, ve kterém bylo třeba jednoho člena posádky převést k lékařskému vrtulníku Air Center a s ním do nemocnice University of New Mexico (UNMH) v Albuquerque. UNMH je jediné akademické zdravotní středisko ve státě a slouží jako primární fakultní nemocnice pro Lékařskou fakultu University of New Mexico, což znamená, že jejich zaměstnanci využívají špičkový lékařský výzkum, technologie a jsou schopni zprostředkovat speciální péči o pacienty. „I když je pravděpodobnost zdravotního incidentu vyžadujícího tuto úroveň péče opravdu malá, nedokážeme zaručit, že se to nestane, abychom toto riziko zcela vyloučili. Proto se připravujeme na to nejhorší v naději, že to nikdy nebudeme potřebovat,“ řekl Chris Ferguson, astronaut Boeingu a ředitel programu komerčních posádek.

Na rozdíl od Crew Dragonu společnosti SpaceX je Starliner navržen tak, aby přistával na pevnině, přičemž se očekává, že přistane v jedné z pěti vytipovaných oblastí. Dvě tyto zóny se nachází v Novém Mexiku, po jedné pak v Utahu, Arizoně a Kalifornii. Bezpečnostní týmy koordinují případnou medicínskou spolupráci s University of Utah Health pro případ přistání v Utahu, Banner – University Medical Center Tucson, akademickou nemocnici přidruženou k Arizonské univerzitě, pro přistávací zónu v Arizoně a Edwards Air Force Base pro přistání v Kalifornii.

Během tohoto závěrečného testu nazvaného „run-for-record“ byly připraveny i různé překážky za účelem simulace nouzového scénáře, ve kterém se týmu podařilo lokalizovat Starliner, připravit loď na otevření a otevřít poklop a vyprostit posádku z lodi za méně než hodinu. „Týmy určené k vyzvednutí pracují velmi intenzivně,“ řekl Ferguson. „Existují zásadní důvody, proč by posádka měla být vyjmuta z lodi ve stanoveném čase, tedy asi za hodinu. To vyžaduje veškerou zručnost, koordinaci a kooperaci posádky i podpůrných týmů. Tento konkrétní nácvik byl brán jako promoce celého týmu a všichni si vedli velmi dobře. Byl jsem na jejich výkon opravdu hrdý.“

Přesun zraněného člena posádky do vrtulníku

Přesun zraněného člena posádky do vrtulníku
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Nesmíme zapomínat, že většina míst určených k přistání je opravdu vzdálená od nejbližší civilizace. Na těchto místech navíc mohou během 24 hodin proběhnout extrémní teplotní výkyvy a krom jiného je zde i velké riziko setkání s nebezpečnou divokou zvěří, která zahrnuje hady, štíry, anebo třeba pumy. Tohle vše může ohrozit nejen posádku, ale i záchranné týmy. Podpůrný personál je proto mírně naddimenzovaný, aby v případě potřeby mohl být kterémukoli členu posádky poskytnuta potřebná pomoc. „Mise programu Commercial Crew nekončí, dokud členové posádky nejsou bezpečně mimo Starliner,“ řekl Steve Stich, manažer programu Commercial Crew Program NASA. „Cvičení, jako je právě toto, jsou nezbytná pro zajištění toho, že je celý tým připraven na každý možný scénář.“

Boeing také trénuje s hasičskými útvary White Sands a Dugway a několika obcemi v okrese Cochise, aby bylo zajištěno, že budou v případě potřeby k dispozici i místní záchranné složky. „I když se snažíme zajistit celou operaci hlavně pomocí vlastních zdrojů, spoléháme i na místní úřady, které nám pomohou s bezpečností a ochranou veřejnosti během přistání,“ řekl Ferguson. „Trauma týmy v našich zdravotnických zařízeních se také velmi zajímaly o účast a informace od odborníků z NASA ohledně kosmické medicíny. Vzhledem k tomu, že kosmické lety se stávají stále běžnějšími, bude stále větší potřeba obeznámení se s tímto oborem. Jedná se o specifické poznatky, které byly poskytnuty jak týmu Boingu, tak i zapojeným nemocnicím.“

Na závěr jen připomínáme, že mise OFT-2  – nepilotovaný testovací let lodi Starliner k Mezinárodní kosmické stanici je zatím stále plánován na ne dříve než 25. března.

Zajištění Starlineru po přistání

Zajištění Starlineru po přistání
Zdroj: https://assets.newatlas.com/

Kosmický přehled týdne:

NASA se rozhodla zopakovat zážeh centrálního stupně rakety SLS, který je určen pro misi Artemis I. Statický zážeh, při kterém pracovaly všechny čtyři motory RS-25, byl vrcholným testem kampaně Green Run, která měla ověřit, že návrh SLS i stav centrálního stupně odpovídá předpokladům a stupeň je připraven k letu. Zkouška měla původně ve Stennisově středisku trvat více jak osm minut, což mělo simulovat plnou délku hoření centrálního stupně během letu. Zkouška však byla předčasně ukončena kvůli příliš konzervativně nastaveným parametrům, což letové počítače vyhodnotily jako důvod k bezpečnému ukončení práce všech motorů. Stupeň nyní prochází drobnou renovací, vysouší se motory a probíhá také oprava jednoho kabelového svazku – jeho selhání však nebylo důvodem zastavení zážehu, jelikož byl dostatečně redundantní. Nový termín zážehu centrálního stupně byl stanoven na čtvrtý týden v únoru. Test bude trvat opět osm minut, motory poběží na 109% nominálního výkonu. Pro úspěšné získání všech potřebných dat je nutné, aby motory běžely alespoň čtyři minuty. Pokud zkouška dopadne dobře, bude trvat přibližně měsíc, než bude stupeň naložen na člun Pegasus. Poté bude převezen na Kennedyho kosmické středisko, kde bude připevněn k právě sestavovaným motorům SRB na startovní plošině. Stále existuje naděje, že by se ještě letos mohl uskutečnit start mise Artemis I.

Společnost Axiom představila posádku první komerční výpravy k Mezinárodní kosmické stanici. V lodi Crew Dragon společnosti SpaceX budou bývalý astronaut NASA a viceprezident společnosti Axiom Michael López-Alegría, který bude v pozici velitele, dále americký podnikatel, aktivista a investor Larry Connor v pozici pilota, kanadský investor a filantrop Mark Pathy a rizikový investor a filantrop Eytan Stibbe z Izraele. López-Alegría má za sebou již čtyři kosmické lety a naposledy navštívil Mezinárodní kosmickou stanici v roce 2007. Stane se vůbec prvním velitelem čistě komerční výpravy ke stanici. Jako záložní velitel byla určená Američanka a astronautka NASA Peggy Whitson a záložním pilotem je John Shoffner z Knoxville v Tennessee. Posádka na palubě stanice stráví osm dní, které vyplní vědeckými a filantropickými aktivitami. Connor, který založil a vedl organizace v realitním a neziskovém sektoru, bude spolupracovat s nemocnicemi Mayo Clinic a Cleveland Clinic na výzkumných projektech. Zamýšlí také poskytovat instruktážní lekce studentům na Dayton Early College Academy v jeho rodném městě Daytonu ve státě Ohio. Pathy spolupracuje s Kanadskou kosmickou agenturou i s Montrealskou dětskou nemocnicí, které bude pomáhat identifikovat výzkumné projekty týkající se zdraví, které by mohly být během dalších kosmických misí uskutečněny. Stibbe plánuje provádět vědecké experimenty izraelských vědců a podnikatelů koordinovaných nadací Ramon Foundation a Izraelskou kosmickou agenturou pro ministerstvo vědy a technologií. Zaměří se také na demonstrace popularizačních vědeckých aktivit z oběžné dráhy, které by inspirovaly izraelské děti, mládež a pedagogy. „Snažili jsme se dát dohromady posádku této historické mise tak, aby prezentovala celoživotní odhodlání zlepšovat životy lidí na Zemi, a jsem rád, že mohu říci, že jsme to s touto skupinou dokázali,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Axiom Space Michael Suffredini. „Je to jen první z několika kosmických posádek Axiom, jejichž soukromé mise na Mezinárodní vesmírnou stanici, mají sílu skutečně zahájit expanzivní budoucnost lidí v kosmickém prostoru – a po návratu zpět na Zemi pak významně měnit svět.“ Mise by měla proběhnout v lednu 2022. V médiích několikrát proběhlo, že by na této misi měl být přítomen i americký herec Tom Cruise s režisérem, ale jejich let proběhne až v nějaké další misi Axiom.

Posádka mise AX-1

Posádka mise AX-1
Zdroj: https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/

Přehled z Kosmonautixu:

Na tomto místě naleznete přehled všech témat a tedy článků, které jsme v uplynulém týdnu vydali. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme se na ně nyní podívat. Začali jsme hezky zostra a společně s námi jste mohli Živě a česky sledovat start Falconu 9, který vynášel rekordní počet družic. Hned poté jsme se podívali na šest nejdůležitějších věcí o marsovském vrtulníku, který společně s vozítkem Perseverance míří na Rudou planetu. Tento týden byl také ve znamení bohužel zatím neúspěšného čekání na start prototypu lodi Starship s číslem SN-9, který se měl vydat do 10, respektive 12,5 načež hned poté zase jen 10 kilometrů. Ke startu pak nedošlo kvůli problémům s federálním leteckým úřadem a nesrovnalostem, které chtěl po SpaceX, aby je před dalším letem napravila. Vyšel také další obsáhlý měsíční souhrn novinek, pokroků a detailů kolem přípravy stanice Gateway. Věnovali jsme se také jedné nadějné technologii. Jódový pohon by se dal využít pro pohon družic. I z Mezinárodní kosmické stanice se dají studovat bouřky a blesky. Tato zatím stále jen okrajově prozkoumaná relativně běžná věc byla tématem dalšího článku. Živě jste mohli sledovat výstup dvou amerických astronautů na Mezinárodní kosmické stanici. U planetky Bennu zatím stále pobývá americká sonda OSIRIS-REx, jejíž odlet je nyní plánován na květen. Poté zamíří k Zemi s cenným vzorkem materiálu z této planetky. Nezadržitelně se blíží jeden z kosmonautických vrcholů letošního roku, kterým je přistání vozítka Perseverance. Od tohoto okamžiku nás dělí již jen necelé dvě desítky dní. Na páteční večer jsme pro vás pak připravili tradiční Pokec s Kosmonautixem, kde na otázky diváků odpovídali Dušan Majer a Michal Václavík. Podrobněji jsme se také podívali na připravovaný horní stupeň rakety Ariane 6, který se chystá na testy. V sobotu večer pak tradičně vyšel další díl seriálu Vesmírná technika.

Snímek týdne:

Snímků týdne bude tentokrát víc. Společnost SpaceX chystala celý týden start a zkušební let Starship SN-9. Nakonec však bezpečnostní pochybení zřejmě na straně SpaceX daly vzniknout situaci, kdy federální úřad FAA nepovolil let tohoto exempláře, dokud tyto bezpečnostní problémy nebudou vyřešeny. Pěkný článek o tom dnes vyšel na ElonX. SpaceX však zatím nelenila a na rampu se hned vedle SN-9 dostal i další exemplář prototypu s označením SN-10. Dočkali jsme se tak dech beroucích pohledů, které si místo ve snímku týdne rozhodně zaslouží.

Starship SN-9 a SN-10

Starship SN-9 a SN-10
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zvedání Starship SN-10 na startovní stolec

Zvedání Starship SN-10 na startovní stolec
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Video týdne:

NASA zveřejnila záznam 500 sekund dlouhého testu motoru RS-25 číslo 0528, který testoval systém naklánění trysky během letu. Celý záznam si můžete prohlédnout níže.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://blogs.nasa.gov/
https://www.axiomspace.com/

Zdroje obrázků:
https://twitter.com/considercosmos/status/1355560079886589956/photo/1
https://twitter.com/cnunezimages/status/1355556075693629443/photo/1
https://twitter.com/johnkrausphotos/status/1355549113299984389/photo/1
https://www.nasa.gov/….oft-landing-3.jpg
https://www.nasa.gov/…/thumbnails/image/missiondrp1004885.jpg?itok=id481-RW
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/mdrp1004942.jpg
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…541426a45be5383a6f1520bde42bf3b3&oe=60399A69
https://pbs.twimg.com/media/Es_m1xdXcAEwIw7?format=jpg&name=4096×4096
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…5486031c74577183c12c361fd92491c1&oe=60399815
https://pbs.twimg.com/media/Es_qpgaW4AM7vmK?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Es_gmlzXAAAU0e5?format=jpg&name=large

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

2 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 437 (25.1. – 31.1.)”

  1. Pajuc napsal:

    Zdravím, rád bych se zeptal, co reparát Starlineru tak zdrželo.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.