sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Destrukční test Starship SN7.1

Podle dostupných informací by během dneška mělo dojít k tlakové zkoušce prototypu Starship SN7.1. Na texaské základně Boca Chica bude tento prototyp natlakován kapalným dusíkem a vnitřní tlak postupně poroste až do úrovně, kterou konstrukce testovací nádrže nevydrží a praskne. Jde o důležitou zkoušku, která inženýrům prozradí cenné informace o kvalitě výrobního procesu a zpracování nové oceli 304L, ze které jsou od SN7 vyráběny všechny nové prototypy Starship. V našem článku najdete přímý přenos celé akce, který zajišťuje kanál Nasaspaceflight.

EDIT 18. září 14:20
Dnes asi ze zkoušky nebude nic. Silnice u rampy je otevřena a na místo se vrací auta. Další možnost přijde v noci na zítřek.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EiC6gNzWsAE4l2c?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Proč nepoužijí titan. Při vícenásobném použití se cena rozmělní. Při pohledu do historie tak Rusové stavěli z titanu nádrže kosmické rakety o průměru 12,5 m.

H@ns
H@ns
4 let před
Odpověď  Vaclav

Netuším. Ale zeptej se na to Elona, ten ví víc.

MartinH
MartinH
4 let před
Odpověď  H@ns

Titan není zas tak drahej, ba naopak. Drahé je z něho něco vyrobit. Je hodně tvrdý a má vysoký bod tání.

U nás s ním uměli pracovat v Poldi Kladno. Odtud taky ten starý vtip: „Víte jak se pozná zedník z Kladna? Má majzlík z titanu.“

Goodman
Goodman
4 let před
Odpověď  MartinH

Nejenom v Poldi, ale i naše firma vyráběla (před dvěma roky) kolony z titanu. Titan jako materiál je velmi drahý, čili není pravdou, že by byl nějak levný. A taky jak jste naznačil, výroba je dost drahá. Krom toho je kladen důraz na čistotu, titan se např.svařuje v oddělených prostorech od ostatní výroby, musí se používat návleky a bílé obleky atd. Potíž s titanem nastává ve třech případech. Jedná se o ne moc pružný materiál, zde je ocel lepším řešením, špatně vede teplo (tj. nerozprostře se na celou konstrukci) a navíc pokud dojde během výroby ke kontaminaci, tak prakticky není možné onu kontaminaci odhalit testem. Takže na to přijdete až ve chvíli, kdy dojde ke kritickému okamžiku. Takže suma sumárum, udělat roštová kormidla z titanu je super věc, ale ne celou raketu.

racek
racek
4 let před
Odpověď  H@ns

Nevím o tom, že by používali pro konstrukci nádrží raket titan, jak výše uvedení připoměli, byl by dost nevhodný. Nicméně, možná došlo u Vás nebo Vašeho zdroje o záměnu s plášti ponorek, kde rusové skutečně titan používali. Rozměry by odpovídaly. Kromě toho, váhová úspora by asi nebyla úměrná přínosům, nehledě na technologické problémy výroby.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
4 let před
Odpověď  Vaclav

Cena titanu se opravdu nerozmělní. Mícháte, zjednodušeně, dva účetní pojmy – Výsledovku a Cash Flow (náklady a cenu).

Pokud bude SX kupovat tunu titanu, tak za ní dodavateli zaplatí, a to po dodání, ne za deset let, jednotnou cenu bez ohledu na to, kolikrát z ní vyrobená raketa někdy v budoucnu poletí.

A protože na vývoj má SX konečné množství peněz, nemůže, pro názornost, většinu peněz utratit za materiál. Tak by mohla mít plný sklad plechů, ale už by neměla na výrobu, vývoj, atd.

Je mi jasné, že Kosmonautix je o kosmonautice a ne ekonomice, či alespoň účetnictví. Ale některá základní pravidla bychom respektovat měli. Tvrzení typu – cena se rozmělní, to se v budoucnu zaplatí či dokonce že něco je zadarmo, jsou zavádějící a bohužel posilují nezdravé stereotypy (zdravotnictví, vzdělání, internet je zadarmo).

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  Vaclav

Pro stavbu letajicich prostredku opravdu potrebujete co nejlehci a zaroven velice pevny material. To ocel neni. Titan by byl fajn, je ho vsak malo, je drahy a prace s nim je komplikovana. Vyuziti najde na konstrukcnich dilech, nikoliv na plasti. Idealnimu materialu se nejvice priblizuji uhlikove kompozity. Vozy F1, nebo takovy Boeing Dreamliner jsou dobre priklady vyuziti. Elon Musk kompozity zavrhnul, coz povazuji za chybu. Uhlik jako prvek je velmi hojny a velmi levny. Pokud by S-x investovala do jeho zpracovani, stlacila by cenu tkaniny radove. Komplikace s uzitim kompozitu u rakety budou vicemene stejne kompexni, jako premluvit ke spolupraci tu ocel. Ta se da vsak dobouchat kladivem, jak bylo v garazi S-x casto videt. Kdyz tedy jeste nevim, co vlastne chci, je ta ocel idealni „hlina“ na uplacani rakety typu „garazovka“. Jak bude probihat seriova vyroba, na to jsem tedy opravdu zvedavy.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Tomas Kratochvil

Na ocel se přešlo nejen kvůli ceně, ale i díky tomu, že mnohem lépe odolává vysokým i nízkým teplotám.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, zasadnim benefitem mela byt take absence tepelneho stitu. Od toho planu bylo upusteno uz v simulacni fazi. Ocel je vsak 4x tezsi nez kompozity a sklenene dlazdice soucasne verze stitu jsou taky dost tezke. Snazi se je udelat tenke, ale ty muzou byt nachylne na prasknuti. Predstavte si, ze by SS vazila misto 120t jen 40t. ( pocitam s tezsim tepelnym stitem). U jakeho materialu trupu a stitu nakonec S-x skonci bych videl jako stale otevrenou zalezitost.

Maniak
Maniak
4 let před
Odpověď  Tomas Kratochvil

Ke každému problému najít tunu důvodů, proč je neřešitelný, dokáže každý. Naštěstí se občas najdou lidé, kteří mají potřebu dělat věci jinak. Kdyby takhle totiž uvažovali všichni, tak stále žijeme na stromech.

David R.
David R.
4 let před

Pane bože, to je zase otázka…..
Tady jde primárně o cenu. Ocel je několikrát levnější než hliník, titan mnohanásobně dražší. Platí pro materiál i zpracování. Auta ani letadla se také nedělají z titanu, pokud vím.
A proč jde o cenu: protože finální cíl je kolonizace Marsu. Loď sice je teoreticky použitelná stokrát, ale poletí-li na Mars, dožije se jen několika startů – nejvýš jednou za dva roky (+ 100 dnů). Je dokonce možné, že výroba paliva na zpáteční cestu cenou převýší výrobní cenu lodi. Pak by se vracely jen osobní lodi, podle počtu vracejících se lidí, a nákladní vůbec.
A do třetice – zůstane-li vyřazená loď na Marsu, je to pořád sto tun kvalitní oceli – a to je univerzální materiál, který se na Marsu bude in situ vyrábět (na rozdíl od hliníku) dost těžko. Zato recyklování oceli je velmi snadné, třeba na stavební armatury a pod. (u titanu vícemáně nereálné). Váha u lodi z oceli tedy nepředstavuje balast, ale cennou surovinu.

effendi
effendi
4 let před

Pochybuji, že se dožijeme použití uhlíkových kompozitů tak, jak je dnes známe v kosmonautice ve vetší míře. Natož z něj vyrobit něco co odolá takovému tepelnéu namáhání jako je start, let vesmírem a natož přistaní na objektu s atmosférou. Myslím si, že použiti oceli (k dnešním možnostem), je momentálně nejlepší cesta k dosažení obou cílů SpaceX.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  effendi

Pro Elona a jeho megalomanský projekt možná. Jiné projekty jako Electron od Rocket Labu, kompozity u orbitální rakety běžně používá již dnes. Plánují i záchranu boosterů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.