S tím, jak se blíží návrat lodi Crew Dragon z testovací mise DM-2, přichází čas začít řešit podmínky, které tento návrat ovlivňují. NASA a SpaceX počítají pro návrat Roberta Behnkena a Douglase Hurleyho zatím se sedmi přistávacími oblastmi. Zhruba dva dny před přistáním rozhodnou experti z NASA a SpaceX o primární a záložní přistávací lokalitě, které vyberou ze sedmi zmíněných. Další rozhodování o tom, kam Crew Dragon přistane, nastanou ještě předtím, než posádka nastoupí do lodi, dále pak po oddělení od stanice a nakonec i těsně předtím, než dojde k brzdicímu zážehu. Pozemní týmy budou vycházet z aktuálních předpovědí počasí v primární i záložní oblasti a výsledkem každého rozhodování bude jednoznačné určení, zda jsou tyto oblasti GO, nebo NO-GO pro přistání a následné vylovení.
Sedm zmíněných přistávacích oblastí dostaly označení Pensacola, Tampa, Tallahassee, Panama City, Cape Canaveral, Daytona a Jacksonville. K jejich výběru došlo podle zhodnocení několika faktorů. Vycházelo se třeba z data návratu, nebo z času s maximálním počtem možností návratu v geograficky odlišných lokalitách v rámci ochrany před změnami počasí.
Týmy také dávaly plusové body lokalitám, které v závislosti na orbitální mechanice vyžadovaly nejkratší čas mezi oddělením od ISS a přistáním. Stejně tak se vybírala i místa, která zajistí dosednutí za denního světla. Samotný Crew Dragon je schopen provádět manévry pro snižování oběžné dráhy s využitím svých motorů Draco, aby mohl zamířit do primární oblasti a přitom si zachoval možnost odklonu na záložní lokalitu, pokud si to meteorologické podmínky vyžádají. Nyní si ale posviťme na jednotlivé rozhodovací milníky.
Před oddělením (1 – 2 dny před plánovaným oddělením)
SpaceX a NASA společně rozhodnou o odletu 48 hodin před dosednutím do vody. Rozhodnutí se bude týkat stavu v primární a záložní přistávací oblasti.
6 hodin před oddělením
NASA a SpaceX rozhodnou o primární přistávací oblasti.
2,5 hodiny před oddělením
SpaceX bude sledovat změny podmínek až do času 2,5 hodiny před plánovaným oddělením, kdy se rozhodne o schválení oddělení. Pokud budou podmínky daných kritérií hraniční, rozhodne společný tým SpaceX a NASA, zda pokračovat s přípravami na oddělení.
Oddělení
NASA a SpaceX učiní závěrečné rozhodnutí k pokračování v době, kdy budou astronauti ve své lodi jen krátce před oddělením.
Volný let
Crew Dragon provede vzdalovací fázové zážehy i za předpokladu, že podmínky jsou hraniční nebo NO-GO. Do přistání může zbývat i více než 24 hodin a počasí se může změnit. Loď bude pokračovat ve svých zážezích, aby si zachovala možnost přistání v daném místě.
Zrušení
Pokud podmínky v místě dosednutí zůstanou NO-GO, vyhlásí NASA a SpaceX společně režim „wave-off“. V takovém případě zůstane Crew Dragon na oběžné dráze až do další možnosti přistání o 24 – 48 hodin později.
5 hodin před brzdicím zážehem (6 hodin před přistáním)
Pokud budou podmínky v dopadové oblasti blížit hranicím daných kritérií, tak NASA a SpaceX společně rozhodnou o tom, zda přikročit k brzdicímu zážehu.
Oddělení spojky (claw) Crew Dragonu
SpaceX bude sledovat změny podmínek během rozhodovacího procesu o brzdicím zážehu (30 minut před přípravou na oddělení spojky), kdy bude přijato závěrečné rozhodnutí o provedení brzdicího zážehu. Spojka se nachází na trunku Crew Dragonu a zajišťuje propojení systému řízení teploty, energie, a avioniky mezi trunkem a návratovou kabinou.
Podmínky pro vylovení:
- Rychlost větru: maximálně 4,5 m/s
- Výška vln a jejich perioda: Jde o vztah mezi výškou vlny a periodou (vzdálenost mezi dvěma vlnami). Pokud jsou tyto hodnoty shodné, je tento parametr NO-GO. Stejně tak nesmí být sklon vlny větší než 7°.
- Déšť: Méně než 25% pravděpodobnost srážek s intenzitou 25 dBz v dané oblasti (pozn. aut.: Jde o lehký déšť s intenzitou cca 1,3 mm/h).
- Blesky: Ve vzdálenosti menší než 16 km nesmí být v dané oblasti pravděpodobnost blesku vyšší než 25 %.
- Zkouška startu a visení vrtulníku: Úspěšný test potvrzující schopnost nasazení.
- Provozní omezení vrtulníku: Týkají se pohybu ve všech směrech, viditelnosti, výšky mraků a přítomnosti blesků.
- Podélný sklon (pitch) příčný náklon (roll) nesmí být více než 4°
- Oblačnost nesmí být níže než 150 metrů
- Viditelnost: Ne méně než 800 metrů za dne a 1,6 km v noci.
Aktuálně se s oddělením Crew Dragonu pro testovací misi DM-2 počítá 2. srpna v 1:34 SELČ, přistání by pak mělo přijít ve stejný den ve 20:42 SELČ.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/ccp_splashdown.pdf
Doplním, že k Floridě se od JV blíží tropická bouře NINE, která by v neděli 2.8. mohla zcela vyřadit ze hry přistávací oblasti Tallahassee, Tampa, Daytona a Cape. Viz předpověď NOAA
Bylo by hezke, kdyby mel Crew Dragon jako extra-zalozni system pro pripad selhani padaku pristani s pomoci motorů SuperDraco. Pri pristavani do more by to na ani nemuselo byt budvijak dokonale z hlediska koncove rychlosti dosednuti.
Taky tajně doufám, že na tom pořád neoficiálně pracují a v nouzi největší to mají v rukávu.
Otázka je, jak s tím systémem zamávala úprava po nehodě při testu (jestli například na oběžné dráze nejsou přívody paliva k motorům SuperDraco nějak zablokované).
Jo, taky doufám, že na tom pracují a nakonec bude Dragon přistávat na pevnině.
Tohle lovení z oceánu mě jako suchozemce děsí víc, než celý předcházející let do vesmíru.
Koukám, že to přístávání do vody je snad ještě horší než samotný start, co se týče ideálních podmínek. Sojuzy nic takového řešit nemusí, ten si to namíří na Kazachstán a tam to sebou mrskne a je hotovo 🙂 Tak si říkám, proč ti Američané se svými loděmi nepřistávaji taky raději na pevnině, třeba někde v arizonske pouští, daleko od lidí. Ruský Orjol by měl přistávat také na pevnině, mají už vybrané některé oblasti na ruském území.
Starliner přistává na pevnině – v Novém Mexiku. Přistávání na vodě má výhodu v tom, že je dopad přirozeně měkčí bez potřeby přistávacích motorů / nafukovacích vaků.