sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Velký evropský lunární lander

Mnoho vyspělých kosmických agentur v posledních letech obrací svou pozornost k Měsíci a Evropa nechce zůstat pozadu – naopak. ESA by ráda hrála na povrchu našeho souputníka významnou roli. Evropský lunární lander by to měl umožnit – má být navržen tak, aby umožnil různé typy misí s různými náklady. Celý projekt je nyní ve fázi intenzivních studií a pokud bude schválen, přejde rovnou do režimu plnohodnotného kosmického projektu. Na loňském zasedání ministrů členských zemí Space 19+ byly ke studiím schváleny dvě varianty nákladu – doručení logistických zásob pro pilotované mise na povrchu Měsíce a samostatná evropská vědecká mise na povrchu Měsíce, která může být spojena s dopravou vzorků na Zemi. Pro naše pravidelné čtenáře není tento projekt nový – už vloni jsme vydali článek o evropském lunárním landeru Heracles. ESA zřejmě toto jméno opustila, neboť nově tento projekt označuje pouze jako European lander.

V budoucnu je možné uvažovat i o jiných typech misí, které by kombinovaly více vědeckých experimentů, technologické demonstrátory a doručení nákladu. Silnou stránkou návrhu má být především všestrannost výsledného návrhu. Výběr prvního nákladu má proběhnout na konci fáze studií, což se očekává v roce 2022, přičemž se už nyní počítá s tím, že následně přijdou i další mise, které nabídnou nové příležitosti.

Vizualizace vykládky nákladu z evropského landeru.
Vizualizace vykládky nákladu z evropského landeru.
Zdroj: https://www.esa.int/

Američtí astronauti nikdy na Měsíci nežili během lunární noci. Ta je oproti té pozemské 14 dní dlouhá a teploty při ní klesají až k mrazivým -150°C. Evropští specialisté nyní pracují i na tom, aby projekt evropského landeru provázali s americkým programem Artemis. Jak již bylo uvedeno výše – jedním z jeho využití by mohlo být doručení významné části zásob jídla, vody, vzduchu a dalšího potřebného vybavení pro čtyřčlennou posádku mužů a žen, kteří mají na Měsíci strávit noc. Doručení 1,5 tuny nákladu představuje více než obyčejnou dodávku – bude to v podstatě prostředek pro přežití průzkumníků nových možností.

Abychom splnili výzvy spojené s přečkáním lunární noci, vyvíjíme nové technologie jako jsou regenerativní palivové články a radioizotopové zdroje energie, které mohou poskytnout dost energie k provozu domácnosti po celý den a stačí jim k tomu jen kilogram vybavení,“ říká Keith Stephenson, energetický inženýr programu European Lander.

Vzletový modul landeru Heracles startuje.
Vzletový modul landeru Heracles startuje.
Zdroj: https://www.esa.int/

Silná partnerství jsou nutná nejen pro mezinárodní fázi programu, ale i v Evropě samotné – právě evropské firmy z různých států totiž budou mít výrobu landeru na starost. ESA se snaží průběžně posilovat soutěživost těchto firem, což ve výsledku zlepší jejich globální konkurenceschopnost díky vývoji nových klíčových technologií – především spojených s kosmickým pohonem.

Zjišťování, co potřebujete pro raketový motor lunárního landeru, který je výkonný, spolehlivý a flexibilní, byla v posledních dvou letech vzrušující cesta. Připravujeme evropský průmysl na to, aby se dotkl lunárního regolitu,“ říká Rogier Schonenborg, systémový inženýr pohonů projektu European lander. Pro vědce je studium vlastností Měsíce lákavé, blízké a užitečné díky motivaci pochopit naše místo ve vesmíru. Evropský lander by umožnil víc než jen krátké exkurze na povrch s pár nástroji, které by přinesly jen malé množství dat. Podle vědeckých priorit by mohl lander zajistit dopravu lunárních dopravu vzorků na Zemi a to i z míst, která jsou těžko dosažitelná – tyto vzorky by dokázaly zaměstnat evropské laboratoře na další desítky let.

Projekt HERACLES využívá zázemí stanice Gateway včetně kanadského robotického ramene
Projekt HERACLES využívá zázemí stanice Gateway včetně kanadského robotického ramene
Zdroj: https://www.gmv.com

Ve světě udržitelných misí musí být evropský lander univerzální, nevyhnutelně narazíme na mnoho zdrojů různých požadavků, z nichž některé třeba zatím ani neznáme. Klíčem k systémovému návrhu je očekávat, jak změny na úrovni mise ovlivní požadované schopnosti individuálních systémů při zachování filosofie univerzálnosti,“ popisuje Nick Gollins, inženýr systémové podpory projektu European Lander.

Heracles v konfiguraci pro dodávku nákladu, například roveru pro astronauty programu Artemis
Heracles v konfiguraci pro dodávku nákladu, například roveru pro astronauty programu Artemis
Zdroj: https://www.esa.int

Vybavení pro dopravu vzorků na Zemi pomocí evropského landeru bylo intenzivně analyzováno několika evropskými firmami v průběhu posledních 4 let. Výzvy spojené s takovým projektem nelze podceňovat – pozornost vyžadují především aspekty navigace a řízení celé mise, nebo jejích rozhraní s dalšími prvky evropského průzkumného programu. „V posledních dvaceti letech skončila polovina pokusů o přistání na Měsíci neúspěšně. Přesto však  evropská inženýrská vyspělost může prověřit tuto klíčovou technologii a také motivovat budoucí generaci vědců a inženýrů,“ říká Alexander Cropp, inženýr, který má v programu European Lander na starost právě navigaci a řízení.

Aktuální plány počítají s tím, že by tento lander vynášela z Kourou ve Francouzské Guyaně raketa Ariane 64. Na Zemi by tento lander vážil 8,5 tuny, přičemž by na Měsíc mohl dopravit až 1500 kilogramů nákladu. Lander samotný má být 6 metrů vysoký a jeho průměr by měl být 4,5 metru. Mezi prvotními návrhy na možné náklady najdeme třeba zásoby, vědecké vozítko, systém pro dopravu vzorků regolitu na Zemi, balíčky technologických demonstrátorů, vybavení pro využívání místních zdrojů, vybavení pro výrobu elektrické energie a mnoho dalších.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/European_Large_Logistics_Lander_return.png
https://www.esa.int/…/European_Large_Logistic_Lander_unloading_cargo.jpg
https://www.esa.int/…/images/2019/05/heracles/19396894-1-eng-GB/Heracles.jpg
https://www.gmv.com/export/sites/gmv/images/noticias/News_2019/Grafico-HERACLES.png
https://www.esa.int/…/Heracles_cargo_Moon_landing_pillars.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Rozdíl mezi Apollo a Artemis je v tom, že Apollo přistávalo v různých oblastech dle výběru vědců a Artemis směřuje k stálé lunární stanici v jedné oblasti. Tady se otevírá prostor pro automaty aby vozily vzorky z libovolných oblastí Měsíce.
Čína své vzorky přiveze již letos a to bude událost. Evropa a Rusko naproti tomu je budou, pokud se jejich, zatím jen plány, uskuteční, vozit již jen v pozadí Artemis.
U návrhu mise zřejmě Orion nepoletí sólo pro evropské vzorky, ale dopraví je na Zem příležitostně mimo rámec své jiné speciální mise.

Hawk
Hawk
4 let před

Ty rozmery landeru jsou docela uctyhodne, trosku mi to zavani politikou ATV, kdy se koketovalo s tim,ze nakladni ATV se muze vyvinout v CTV.
Treba vyvojari evropskeho lunarniho landeru si chteji nechat otevrene dvere k pilotovane verzi.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Hawk

8,5 tuny nemůže nikdy stačit na pilotovaný lander.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Vaclav

A navíc – po dosednutí na Měsíc klesne hmotnost z 8,5 tuny na 1,6 tuny lander + 1,5 tuny náklad.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Souhlasim, jak jsem psal, me jen zaujali ty rozmery.

Evropsky lander(6×4.5):
„Lander samotný má být 6 metrů vysoký a jeho průměr by měl být 4,5 metru.“

Apollo lander(7,6×3,73):
„Lunární modul byla jediná část lodě, která se dostala až na povrch Měsíce. Má výšku 7,6 m, maximální průměr 3,73 metru a startovací hmotnost přibližně 14 500 kg až 16 400 kg. Skládala se ze dvou částí; z přistávacího a startovacího stupně. Při startu z povrchu Měsíce se vesmírná loď rozdělila .Přistávací stupeň zůstal na povrchu a z něj startoval orbitální stupeň.“
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lun%C3%A1rn%C3%AD_modul

Radim Pretsch
4 let před
Odpověď  Hawk

Pokud už tedy odkazujete na půl století starý lunární modul Apolla, pak ani rozměry současného evropského landeru moc úctyhodně nevypadají.

Navíc o nějaké poměřování metrů tady přece nejde. Důležitý je výkon, zjednodušeně kolik toho ten který lander dopraví na Měsíc a pak zpátky na orbitu/ Zem.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Velikost je dulezita, obzvlast u stehovaciho nakladaku.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Technická (čti hnidopišská) – hmotnost se nezmění, hmotnost je měřitelná i ve stavu beztíže (kde by podle této logiky měla být nulová) a pro uzavřený systém je stálá, pomineme-li relativistické efekty. Na váhách, na kterých se váží astronauti na ISS by to ukazovalo stále 8,5 tuny. Teda, pokud by se předtím nespotřebovávaly PL…

Tíhová síla je to, co se mění, ale je to díky menšímu grav. zrychlení, nikoli kvůli nižší hmotnosti.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Dan

Ne, nepsal jsem o tom, kolik kilogramů na Zemi je kilogramů na Měsíci.
Těch 1,5 tuny je hmotnost přistávacího modulu bez spotřebovaných pohonných hmot.

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Dan

Aha, špatně jsem si to vyložil. 🙂 Tím je moje poznámka irelevantní, omlouvám se.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Dan

V pohodě. Jen jsem chtěl napsat 1,6 tuny místo 1,5. Je to uvedeno v tabulce na konci zdrojového článku.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.