sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Raketa Electron selhala při své 13. misi

Lidé trpící triskaidekafobií mají po včerejšku další „důkaz“ nebezpečnosti čísla 13. Právě při třináctém letu rakety Electron přišla její havárie. Technicky vzato byla neúspěšná i první mise, ale tam nešlo o chybu rakety – ta tehdy pracovala dobře, pouze byla zničena po chybě pozemního vybavení. Při zatím posledním startu to ale bylo jinak. Nosič odstartoval z novozélandské rampy ve 23:19 našeho času a během práce horního stupně došlo k zatím blíže neupřesněné závadě, takže raketa nedosáhla rychlosti potřebné k usazení na oběžné dráze. Firma Rocket Lab zatím pouze oznámila neúspěch a omluvila se zákazníkům. Bližší detaily prý oznámí, až budou sami vědět více.

Raketa Electron před neúspěšnou misí.
Raketa Electron před neúspěšnou misí.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Let samotný probíhal vcelku normálně, při práci prvního stupně se pouze projevil silný střih větru, který však zřejmě neměl vliv na další průběh. Problémy nastaly až v době, kdy pracoval druhý stupeň. Ten se podle plánu oddělil od vyhořelého prvního stupně v čase 2:40. Motor Rutherford se podle plánu zažehl a sestava nabírala rychlost. V čase 5:41 se ale něco stalo. Diváci přímého přenosu to poznali tak, že zamrzl vysílaný obraz. Na tom by nebylo nic tak divného. K podobným událostem dochází při mnoha startech a i během tohoto startu se obraz párkrát seknul. Ostatně i moderátor přenosu uklidňoval, že videosignál je nyní příliš slabý na zachycení, ale pozemní stanice stále přijímá telemetrii.

Motor horního stupně rakety Electron. V této fázi ještě vše probíhalo správně.
Motor horního stupně rakety Electron. V této fázi ještě vše probíhalo správně.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

To byla pravda, ale při podrobnějším pohledu na čísla v pravém horním rohu bylo vidět, že ani přijímaná telemetrie nevypadá normálně. Rychlost dosáhla maximální úrovně 13 693 km/h, když se nosič nacházel 192,1 km vysoko. Ale pak oproti očekávání začala rychlost pomaličku klesat místo toho, aby rychle narůstala. Údaj o výšce sice pomaličku rostl, ale v čase 6:08 byla raketa ve výšce 194,8 km a rychlost byla pouze 13 669 km/h. V této fázi dosáhla sestava nejvyššího bodu dráhy. Pak začal údaj o výšce klesat a rychlost naopak rostla.

Firma RocketLab zakrátko přerušila svůj přímý přenos a o několik minut později vydala na Twitteru oznámení s omluvou, které následně na svém osobním profilu parafrázoval šéf firmy, Peter Beck. Pokud se během dne v této věci objeví nové informace, zařadíme je do tohoto článku formou aktualizace. Nyní nám nezbývá nic jiného, než popřát inženýrům hodně úspěchů při hledání příčiny.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EcHIseLU4AApX50?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/EcGrcCrVAAE_cn6?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/EcHKqF7U0AAYmBh?format=jpg&name=medium

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Škoda, je to sympatický stroj. Po téměř 100 letech narušil zažité schema pohonu čerpadel. Vypadalo to na zkrat a totální výpadek proudu. První stupeň šlapal jako hodiny. I ochranný kryt hladce odpadl, vypadalo to až do osudného okamžiku na hladký let.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  Vaclav

Raketa je to sympaticka, ten pohon cerpadel uz mene. Elektrika staci na pohon maleho Rutherfordu, skalovani na vetsi meritka je neefektivni. Je to takova z nouze cnost. Uberu komlexitu na turbocerpadle, abych ji pridal jinde. Baterie maji malou hustotu energie a nestaci jeden pack na pohon 2.stupne. Vypada to, ze raketa selhala prave pri hotswapu baterii.

Bohumil Boruvka
Bohumil Boruvka
4 let před
Odpověď  Tomas Kratochvil

Ono už se ví že to bylo baterkama?

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Tomas Kratochvil

Skladování energie se překotně vyvíjí, právě dosažený pokrok umožnil použití v raketě. Obří motory vzor F-1 se nastaví a u motorů kolem 100 tun tahu, pokud bude pokrok v bateriích pokračovat bych byl optimista.

fp
fp
4 let před
Odpověď  Vaclav

a aky vyznam ma pre velke motory pouzivat elektricke cerpadla ked je to nevyhodnejsie? efektivitu klasickych spalovacich turbin(v uzavretom cykle) to nikdy nedosiahne. to by musela byt energeticka hustota tych baterii vyssia ako v chemickom palive a to je asi nerealne

kto vie vyrobit klasicke turbocerpadlo pre raketovy motor, tak toho nikdy nenapadne prejst na elektricke cerpadlo. nuz a kto to vyrobit nevie tak nech sa to nauci 🙂

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  fp

baterka + cerpadlo je levne a dostupne. Turbocerpadlo s uzavrenym cyklem je drahe a vyzaduje hodne vyvoje. Celkem jen 10 (kdyz budem pocitat i N1) raket ma/melo uzavreny cyklus.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  Vaclav

A jste si vědom toho, že aby baterie měli stejnou hustotu energie jako kapalná raketová paliva a tím relativně stejnou „zátěž“, kterou je nutno navíc vynést pro čerpání paliva, tak potřebujete hustotu energie v bateriích zvýšit řádově, čti zhruba desetkrát? Kdy odhadujete, že tohoto bude dosaženo? Za 50 nebo 200 let? Já jen, že o zvyšování hustoty energie v bateriích a o převratných objevech slyším už 20 – 30 let. Tesla bude např. považovat za veliký úspěch, když hustotu energie v bateriích do 5 let zvýší o 30 %.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  Vaclav

1. měly
2. Kosmonautix by již měl diskusní redakční systém vyhodit z okna do kompostu. Neustálě problémy po odeslání příspěvků (zatuhnutí po odeslání nebo vyskočení chybového hlášení)z asi 5 počítačů v různých regionech Česka a prohlížečů, které zažívám je už děs. Takže si mé občasné dublované příspěvky, tímto vznikající, užijte. :O
3. V momentě kdy hustota energií v bateriích by dosáhla hustoty kapalných paliv, tak si uvědomte, že se bateriě stanou stejně nebezpečné jako kanystr s benzínem. S tím je pak nutno za nějakých 100 let, kdy toho možná bude dosaženo, počítat.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vladimir Todt

řešíme to. Komentář se vždy uloží, to je hlavní.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Vaclav

Posuzuji to komplexně. Odpadá zcela turbina a mechanický převod na čerpadlo, není potřeba žádné palivo. Dále vypotřebované baterie jsou odhazovány. Nikde jsem nenašel rozbor efektivity obou způsobů. Příkladně Li baterie jsou lehoučké a navíc se rýsuje cesta bateriím z umělých hmot, které slibují být výrazně lehčí a s výrazně vyšší kapacitou. Souhlasím s tím, že mnohé nadějné cesty končily slepou uličkou, nebo v nedohlednu. Uvidíme, zda se někdo k elektrice přidá, nebo se pokusí postavit výrazně silnější motor.

fp
fp
4 let před
Odpověď  Vaclav

li baterie su lahucke? no v porovnani s pb bateriami ano, ale v porovnani s chemickym kvapalnym palivom su neskutocne tazke a netreba zabudat, ze tu vahu raketa nesie od zaciatku do konca, kym pri pouziti turbiny na chem. palivo sa s kazdym kg spaleneho paliva(v turbine) ta raketa o to kg paliva odlahci, pri baterkach sa ziadne odlahcenie(nejake zanedbatelne tam je) sa nedeje

Dannz723
Dannz723
4 let před

A sakra 13. mise, to budou zase kecy o tom, jak je třináctka smolné číslo…

Hawk
Hawk
4 let před

Jak probiha vyrovnani vuci zakaznikum? Spolecnost je pro takove pripady pojistena?
Predpokladam, ze nabidne nahradni start, ale naklady na vyrobu satelitu by mela uhradit, stejne tak pripadny zisk z prodleni za dobu po kterou by satelit uz fungoval.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Hawk

Pojišťovnictví v kosmonautice běžně funguje bez problémů desítky let. Je to podnikání jako každé jiné a každý nese určitou míru rizika. Určitě je to nastaveno tak, aby nikdo nebyl v nápadné nevýhodě, ostatně pojišťoven, i těch velkých a schopných nést velká rizika , je přehršle.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  Hawk

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.