sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Raketa Electron selhala při své 13. misi

Lidé trpící triskaidekafobií mají po včerejšku další „důkaz“ nebezpečnosti čísla 13. Právě při třináctém letu rakety Electron přišla její havárie. Technicky vzato byla neúspěšná i první mise, ale tam nešlo o chybu rakety – ta tehdy pracovala dobře, pouze byla zničena po chybě pozemního vybavení. Při zatím posledním startu to ale bylo jinak. Nosič odstartoval z novozélandské rampy ve 23:19 našeho času a během práce horního stupně došlo k zatím blíže neupřesněné závadě, takže raketa nedosáhla rychlosti potřebné k usazení na oběžné dráze. Firma Rocket Lab zatím pouze oznámila neúspěch a omluvila se zákazníkům. Bližší detaily prý oznámí, až budou sami vědět více.

Raketa Electron před neúspěšnou misí.
Raketa Electron před neúspěšnou misí.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Let samotný probíhal vcelku normálně, při práci prvního stupně se pouze projevil silný střih větru, který však zřejmě neměl vliv na další průběh. Problémy nastaly až v době, kdy pracoval druhý stupeň. Ten se podle plánu oddělil od vyhořelého prvního stupně v čase 2:40. Motor Rutherford se podle plánu zažehl a sestava nabírala rychlost. V čase 5:41 se ale něco stalo. Diváci přímého přenosu to poznali tak, že zamrzl vysílaný obraz. Na tom by nebylo nic tak divného. K podobným událostem dochází při mnoha startech a i během tohoto startu se obraz párkrát seknul. Ostatně i moderátor přenosu uklidňoval, že videosignál je nyní příliš slabý na zachycení, ale pozemní stanice stále přijímá telemetrii.

Motor horního stupně rakety Electron. V této fázi ještě vše probíhalo správně.
Motor horního stupně rakety Electron. V této fázi ještě vše probíhalo správně.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

To byla pravda, ale při podrobnějším pohledu na čísla v pravém horním rohu bylo vidět, že ani přijímaná telemetrie nevypadá normálně. Rychlost dosáhla maximální úrovně 13 693 km/h, když se nosič nacházel 192,1 km vysoko. Ale pak oproti očekávání začala rychlost pomaličku klesat místo toho, aby rychle narůstala. Údaj o výšce sice pomaličku rostl, ale v čase 6:08 byla raketa ve výšce 194,8 km a rychlost byla pouze 13 669 km/h. V této fázi dosáhla sestava nejvyššího bodu dráhy. Pak začal údaj o výšce klesat a rychlost naopak rostla.

Firma RocketLab zakrátko přerušila svůj přímý přenos a o několik minut později vydala na Twitteru oznámení s omluvou, které následně na svém osobním profilu parafrázoval šéf firmy, Peter Beck. Pokud se během dne v této věci objeví nové informace, zařadíme je do tohoto článku formou aktualizace. Nyní nám nezbývá nic jiného, než popřát inženýrům hodně úspěchů při hledání příčiny.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EcHIseLU4AApX50?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/EcGrcCrVAAE_cn6?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/EcHKqF7U0AAYmBh?format=jpg&name=medium

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Škoda, je to sympatický stroj. Po téměř 100 letech narušil zažité schema pohonu čerpadel. Vypadalo to na zkrat a totální výpadek proudu. První stupeň šlapal jako hodiny. I ochranný kryt hladce odpadl, vypadalo to až do osudného okamžiku na hladký let.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpovědět  Vaclav

Raketa je to sympaticka, ten pohon cerpadel uz mene. Elektrika staci na pohon maleho Rutherfordu, skalovani na vetsi meritka je neefektivni. Je to takova z nouze cnost. Uberu komlexitu na turbocerpadle, abych ji pridal jinde. Baterie maji malou hustotu energie a nestaci jeden pack na pohon 2.stupne. Vypada to, ze raketa selhala prave pri hotswapu baterii.

Bohumil Boruvka
Bohumil Boruvka
4 let před
Odpovědět  Tomas Kratochvil

Ono už se ví že to bylo baterkama?

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpovědět  Tomas Kratochvil

Skladování energie se překotně vyvíjí, právě dosažený pokrok umožnil použití v raketě. Obří motory vzor F-1 se nastaví a u motorů kolem 100 tun tahu, pokud bude pokrok v bateriích pokračovat bych byl optimista.

fp
fp
4 let před
Odpovědět  Vaclav

a aky vyznam ma pre velke motory pouzivat elektricke cerpadla ked je to nevyhodnejsie? efektivitu klasickych spalovacich turbin(v uzavretom cykle) to nikdy nedosiahne. to by musela byt energeticka hustota tych baterii vyssia ako v chemickom palive a to je asi nerealne

kto vie vyrobit klasicke turbocerpadlo pre raketovy motor, tak toho nikdy nenapadne prejst na elektricke cerpadlo. nuz a kto to vyrobit nevie tak nech sa to nauci 🙂

bohyn
bohyn
4 let před
Odpovědět  fp

baterka + cerpadlo je levne a dostupne. Turbocerpadlo s uzavrenym cyklem je drahe a vyzaduje hodne vyvoje. Celkem jen 10 (kdyz budem pocitat i N1) raket ma/melo uzavreny cyklus.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpovědět  Vaclav

A jste si vědom toho, že aby baterie měli stejnou hustotu energie jako kapalná raketová paliva a tím relativně stejnou „zátěž“, kterou je nutno navíc vynést pro čerpání paliva, tak potřebujete hustotu energie v bateriích zvýšit řádově, čti zhruba desetkrát? Kdy odhadujete, že tohoto bude dosaženo? Za 50 nebo 200 let? Já jen, že o zvyšování hustoty energie v bateriích a o převratných objevech slyším už 20 – 30 let. Tesla bude např. považovat za veliký úspěch, když hustotu energie v bateriích do 5 let zvýší o 30 %.

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpovědět  Vaclav

1. měly
2. Kosmonautix by již měl diskusní redakční systém vyhodit z okna do kompostu. Neustálě problémy po odeslání příspěvků (zatuhnutí po odeslání nebo vyskočení chybového hlášení)z asi 5 počítačů v různých regionech Česka a prohlížečů, které zažívám je už děs. Takže si mé občasné dublované příspěvky, tímto vznikající, užijte. :O
3. V momentě kdy hustota energií v bateriích by dosáhla hustoty kapalných paliv, tak si uvědomte, že se bateriě stanou stejně nebezpečné jako kanystr s benzínem. S tím je pak nutno za nějakých 100 let, kdy toho možná bude dosaženo, počítat.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Vladimir Todt

řešíme to. Komentář se vždy uloží, to je hlavní.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpovědět  Vaclav

Posuzuji to komplexně. Odpadá zcela turbina a mechanický převod na čerpadlo, není potřeba žádné palivo. Dále vypotřebované baterie jsou odhazovány. Nikde jsem nenašel rozbor efektivity obou způsobů. Příkladně Li baterie jsou lehoučké a navíc se rýsuje cesta bateriím z umělých hmot, které slibují být výrazně lehčí a s výrazně vyšší kapacitou. Souhlasím s tím, že mnohé nadějné cesty končily slepou uličkou, nebo v nedohlednu. Uvidíme, zda se někdo k elektrice přidá, nebo se pokusí postavit výrazně silnější motor.

fp
fp
4 let před
Odpovědět  Vaclav

li baterie su lahucke? no v porovnani s pb bateriami ano, ale v porovnani s chemickym kvapalnym palivom su neskutocne tazke a netreba zabudat, ze tu vahu raketa nesie od zaciatku do konca, kym pri pouziti turbiny na chem. palivo sa s kazdym kg spaleneho paliva(v turbine) ta raketa o to kg paliva odlahci, pri baterkach sa ziadne odlahcenie(nejake zanedbatelne tam je) sa nedeje

Dannz723
Dannz723
4 let před

A sakra 13. mise, to budou zase kecy o tom, jak je třináctka smolné číslo…

Hawk
Hawk
4 let před

Jak probiha vyrovnani vuci zakaznikum? Spolecnost je pro takove pripady pojistena?
Predpokladam, ze nabidne nahradni start, ale naklady na vyrobu satelitu by mela uhradit, stejne tak pripadny zisk z prodleni za dobu po kterou by satelit uz fungoval.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpovědět  Hawk

Pojišťovnictví v kosmonautice běžně funguje bez problémů desítky let. Je to podnikání jako každé jiné a každý nese určitou míru rizika. Určitě je to nastaveno tak, aby nikdo nebyl v nápadné nevýhodě, ostatně pojišťoven, i těch velkých a schopných nést velká rizika , je přehršle.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpovědět  Hawk
https://kosmonautix.cz/2020/07/05/raketa-electron-selhala-pri-sve-13-misi/