sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Ax-4)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dawn Aerospace

Novozélandská společnost Dawn Aerospace 12. června oznámila, že podepsala závaznou partnerskou smlouvu s Oklahomským úřadem pro rozvoj vesmírného průmyslu (OSIDA) o provozování suborbitálního letounu Aurora Mark 2.

Ax-4

NASA a Axiom Space na neurčito odkládají soukromou misi Ax-4 na Mezinárodní vesmírnou stanici poté, co v části stanice, kde došlo k dlouhodobému úniku vzduchu, zjistily nový únik. Odložení má Roskosmosu poskytnout více času na prostudování nového úniku vzduchu v jednom z oddílů modulu Zvezda.

iQPS

Společnost Rocket Lab 11. června vynesla radarovou zobrazovací družici pro japonskou společnost iQPS, což je třetí start pro tohoto zákazníka během posledních tří měsíců. Raketa Electron odstartovala ze startovacího komplexu 1, rampy A.

BAE Systems

Společnost BAE Systems se spojila s jihokorejským konglomerátem Hanwha Systems, aby prozkoumala využití jejich technologie radaru se syntetickou aperturou (SAR) v Azalea, plánované zpravodajské, sledovací a průzkumné konstelaci.

Sierra Space

Společnost Sierra Space se sídlem v Coloradu 11. června oznámila formální spuštění divize Sierra Space Defense zaměřené na programy národní bezpečnosti. Obchodní jednotku povede Erik Daehler, bývalý manažer společnosti Lockheed Martin

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Sbalený rover Perseverance

Rover Perseverance byl uzavřen do ochranného pouzdra, které se postará, aby se citlivému vozítku nic nestalo během vstupu do atmosféry Marsu. Šestikolové vozítko bylo již dříve v čisté místnosti Kenneddyho střediska spojeno se sestupným modulem. Navzdory omezením kvůli pandemii koronaviru technici připojili sestavu roveru a sestupného modulu k zadnímu aerodynamickému krytu a následně mohl být připojen přeletový modul. V této fázi byly do útrob vozítka instalovány superčisté trubičky pro uložení vzorků určených k dopravě na Zemi. Po jejich instalaci se mohlo přikročit k instalaci tepelného štítu o průměru 4,5 metru, který bude muset při vstupu do atmosféry Marsu odolávat spalujícím teplotám. Rover tak byl definitivně uzavřen ve své ochranné schránce. Náhledový snímek tohoto článku je tedy poslední fotkou vozítka, kdy jej v celé kráse spatřily lidské oči přímo. Na snímku je navíc vidět, že kola už nemají ochranné návleky.

Sestava po připojení aerodynamického krytu.
Sestava po připojení aerodynamického krytu.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Dalším krokem bylo připojení této sestavy na adaptér, který bude představovat spojovací prvek mezi nákladem a raketou Atlas V od ULA. Spojování by mělo být dokončeno v průběhu tohoto týdne a poté bude možné přikročit k uzavření sestavy do bílého aerodynamického krytu od švýcarské firmy RUAG Space. Jakmile bude hotovo, dojde k přesunu z čisté místnosti k rampě 41 – konkrétně k obslužné věži VIF (Vertical Integration Facility), kde bude kryt s nákladem vyzvednut jeřábem vzhůru a připojen k hornímu stupni Centarur. Na začátku července, tedy v době, kdy už bude kryt sedět na raketě, dojde k instalaci plutoniového zdroje, který bude vozítku na Marsu generovat elektrickou energii.

Sestava, která se vydá k Marsu
Sestava, která se vydá k Marsu
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Start je zatím plánován nejdříve na 20. července, přičemž dvouhodinové okno se otevře v 15:15 SELČ. Pokud se start v tomto termínu nestihne, nic se neděje – okno zůstane otevřené až do 11. srpna a teoreticky by se dalo prodloužit do 15. srpna, jak uvedl Omar Baez, letový ředitel této mise. Oproti roveru Curiosity, který na první pohled připomíná, se Perseverance v mnoha ohledech liší. Však také jejich starty dělí devět let. Na palubě najdeme jiné přístroje a i technika doznala modernizace. Například během přistání 18. února 2021 přijde ke slovu systém pro manévrování a tím pádem přesnější výběr místa dosednutí.

Zvedání přeletové sestavy.
Zvedání přeletové sestavy.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/
Další krok: Uložení do aerodynamického krytu.
Další krok: Uložení do aerodynamického krytu.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200528-PH-CMM01_0001large.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200528-PH-CMM01_0002large.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200529-PH-CMM01_0003large.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200529-PH-CMM01_0005large.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200529-PH-CMM01_0004large.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Start bude v každém případě první kritickou sekvencí mise a bude končit teprve po navedení na dráhu k Marsu a separací PER.
Při pohledu do historie startovalo od roku 1988 v USA 13 misí, v Evropě 2, v Japonsku a Indii po jedné a všechny úspěšně odletěly. To signalizuje optimistickou prognózu. Pro úplnost v Rusku v tomto období startovaly 4 mise a odletěly pouze dvě. Čínská mise startující s ruskou misí též neodletěla.
Letošní okno, otevřené zhruba na jeden měsíc, má být využito následovně : 14.7 Emiráty na japonské raketě T-25, poté 20.7 USA T-31 a nakonec 23.7 Čína T-34.

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  Vaclav

Štartovacie okno sa otvára už za 28 dní !!!
Pristávať nas Marse sa bude za 272 dní !!!

tommy
tommy
4 let před

Teda, překvapilo mne, že plutoniový zdroj budou vkládat až na raketě. Chápu opatrnost a minimalizaci rizik pro práci s plutoniem, ale jak to tam budou přes celou přeletovou sestavu a kryt vkládat?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  tommy

Okýnkem, které je jak v aerodynamickém krytu, tak v té skořápce (zadním aerodanymický krytu) – jasně, že obě okýnka musí lícovat. Stejně to dělali u Curiosity.comment imagecomment imagecomment image

Tady je vidět zkouška vkládání ještě v montážní halecomment image

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
4 let před
Odpověď  tommy

Dělalo se to tak u téměř každé meziplanetární sondy s RTG zdrojem. New Horizons, Cassiny, Voyager, atd.
Jeden z důvodů, proč se instaluje až když je sonda na raketě, je bezpečnost a druhým je odvod tepla a vyrobené elektřiny. Zdroj MMRTG nejde vypnout, generuje teplo a z něj elektřinu neustále. Když je sonda uzavřena v přeletové schránce a to celé je uvnitř aerodynamického krytu, byl by dost problém na zemi dlouhodobě odvádět přebytečné teplo.

Atlas
Atlas
4 let před

Na obrazku kde su dva aerodynamicke kryty, to do jedneho ma vojst?
Lebo vyzeraju mensie. Alebo len opticky klam?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Atlas

Jsou to dvě poloviny, které společně vytvoří jeden kryt. Menší se zdají, jelikož jsou v pozadí a optika klame.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.