sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Kymeta

Společnost Kymeta pracuje na technologii konformní antény, která by mohla být integrována do těla raket Shockwave vyvíjených společností iRocket. Umožní tak propojení na více oběžných drahách, které bude podle nich zásadní pro americkou síť protiraketových raket Golden Dome.

Revolv Space

Italsko-nizozemská společnost Revolv Space má svého prvního zákazníka pro svou novou generaci pohonných jednotek solárních panelů (SADA) pro středně velké platformy a konstelace, produkt je známý jako MARA.

OHB

Šéf německé kosmické společnosti OHB uvedl, že má obavy z plánovaného společného evropského podniku složeného z dalších třech konkurentů, a to i přesto, že společnost vidí nové příležitosti v rostoucích evropských výdajích na vesmírné programy.

Dcubed

Německá společnost Dcubed, která se zabývá výrobou družicových komponentů, se přesouvá k technologii výroby ve vesmíru a sérií misí demonstruje výrobu velkých solárních panelů na oběžné dráze.

Ursa Major

Startup Ursa Major 18. listopadu oznámil, že získal financování ve výši 100 milionů dolarů v rámci série E a zajistil další dluhové závazky ve výši 50 milionů dolarů, což společnosti poskytlo nový vlastní kapitál a přístup k vypůjčenému kapitálu v rámci expanze na americký trh s obrannými technologiemi.

FAA

Federální úřad pro letectví (Federal Aviation Administration) zrušil omezení týkající se načasování komerčních startů, která byla vyvolána dopady vládního uzavření na správu vzdušného prostoru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Sbalený rover Perseverance

Rover Perseverance byl uzavřen do ochranného pouzdra, které se postará, aby se citlivému vozítku nic nestalo během vstupu do atmosféry Marsu. Šestikolové vozítko bylo již dříve v čisté místnosti Kenneddyho střediska spojeno se sestupným modulem. Navzdory omezením kvůli pandemii koronaviru technici připojili sestavu roveru a sestupného modulu k zadnímu aerodynamickému krytu a následně mohl být připojen přeletový modul. V této fázi byly do útrob vozítka instalovány superčisté trubičky pro uložení vzorků určených k dopravě na Zemi. Po jejich instalaci se mohlo přikročit k instalaci tepelného štítu o průměru 4,5 metru, který bude muset při vstupu do atmosféry Marsu odolávat spalujícím teplotám. Rover tak byl definitivně uzavřen ve své ochranné schránce. Náhledový snímek tohoto článku je tedy poslední fotkou vozítka, kdy jej v celé kráse spatřily lidské oči přímo. Na snímku je navíc vidět, že kola už nemají ochranné návleky.

Sestava po připojení aerodynamického krytu.
Sestava po připojení aerodynamického krytu.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Dalším krokem bylo připojení této sestavy na adaptér, který bude představovat spojovací prvek mezi nákladem a raketou Atlas V od ULA. Spojování by mělo být dokončeno v průběhu tohoto týdne a poté bude možné přikročit k uzavření sestavy do bílého aerodynamického krytu od švýcarské firmy RUAG Space. Jakmile bude hotovo, dojde k přesunu z čisté místnosti k rampě 41 – konkrétně k obslužné věži VIF (Vertical Integration Facility), kde bude kryt s nákladem vyzvednut jeřábem vzhůru a připojen k hornímu stupni Centarur. Na začátku července, tedy v době, kdy už bude kryt sedět na raketě, dojde k instalaci plutoniového zdroje, který bude vozítku na Marsu generovat elektrickou energii.

Sestava, která se vydá k Marsu
Sestava, která se vydá k Marsu
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Start je zatím plánován nejdříve na 20. července, přičemž dvouhodinové okno se otevře v 15:15 SELČ. Pokud se start v tomto termínu nestihne, nic se neděje – okno zůstane otevřené až do 11. srpna a teoreticky by se dalo prodloužit do 15. srpna, jak uvedl Omar Baez, letový ředitel této mise. Oproti roveru Curiosity, který na první pohled připomíná, se Perseverance v mnoha ohledech liší. Však také jejich starty dělí devět let. Na palubě najdeme jiné přístroje a i technika doznala modernizace. Například během přistání 18. února 2021 přijde ke slovu systém pro manévrování a tím pádem přesnější výběr místa dosednutí.

Zvedání přeletové sestavy.
Zvedání přeletové sestavy.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/
Další krok: Uložení do aerodynamického krytu.
Další krok: Uložení do aerodynamického krytu.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200528-PH-CMM01_0001large.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200528-PH-CMM01_0002large.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200529-PH-CMM01_0003large.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200529-PH-CMM01_0005large.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200529-PH-CMM01_0004large.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
5 let před

Start bude v každém případě první kritickou sekvencí mise a bude končit teprve po navedení na dráhu k Marsu a separací PER.
Při pohledu do historie startovalo od roku 1988 v USA 13 misí, v Evropě 2, v Japonsku a Indii po jedné a všechny úspěšně odletěly. To signalizuje optimistickou prognózu. Pro úplnost v Rusku v tomto období startovaly 4 mise a odletěly pouze dvě. Čínská mise startující s ruskou misí též neodletěla.
Letošní okno, otevřené zhruba na jeden měsíc, má být využito následovně : 14.7 Emiráty na japonské raketě T-25, poté 20.7 USA T-31 a nakonec 23.7 Čína T-34.

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  Vaclav

Štartovacie okno sa otvára už za 28 dní !!!
Pristávať nas Marse sa bude za 272 dní !!!

tommy
tommy
5 let před

Teda, překvapilo mne, že plutoniový zdroj budou vkládat až na raketě. Chápu opatrnost a minimalizaci rizik pro práci s plutoniem, ale jak to tam budou přes celou přeletovou sestavu a kryt vkládat?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  tommy

Okýnkem, které je jak v aerodynamickém krytu, tak v té skořápce (zadním aerodanymický krytu) – jasně, že obě okýnka musí lícovat. Stejně to dělali u Curiosity.comment imagecomment imagecomment image

Tady je vidět zkouška vkládání ještě v montážní halecomment image

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
5 let před
Odpověď  tommy

Dělalo se to tak u téměř každé meziplanetární sondy s RTG zdrojem. New Horizons, Cassiny, Voyager, atd.
Jeden z důvodů, proč se instaluje až když je sonda na raketě, je bezpečnost a druhým je odvod tepla a vyrobené elektřiny. Zdroj MMRTG nejde vypnout, generuje teplo a z něj elektřinu neustále. Když je sonda uzavřena v přeletové schránce a to celé je uvnitř aerodynamického krytu, byl by dost problém na zemi dlouhodobě odvádět přebytečné teplo.

Atlas
Atlas
5 let před

Na obrazku kde su dva aerodynamicke kryty, to do jedneho ma vojst?
Lebo vyzeraju mensie. Alebo len opticky klam?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Atlas

Jsou to dvě poloviny, které společně vytvoří jeden kryt. Menší se zdají, jelikož jsou v pozadí a optika klame.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.