sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Špičatá koruna jako základ mikropohonu

Dnešní článek bude o malé součástce z wolframu, která vypadá jako koruna s vysokými špičkami, která má poloviční velikost než euro-deseticent (tedy asi 1 cm). Přirovnání k evropské měně nebylo náhodné – tahle součástka je totiž součástí nejmenšího a nejpřesnějšího evropského pohonného systému. Indium FEEP Multiemitter (IFM) Nano Thruster má pomoci družicím vzdorovat odporu atmosféry, nebo slabému, ale trvalému vlivu tlaku slunečního záření. Podle potřeby může být do cubesatu či jiné malé družice umístěno odpovídající množství těchto pohonných systémů, přičemž se nabízí i možnost využít jich k přesnému manévrování jednotlivých složek družicových sítí, ale i k efektivnějšímu stahování objektů do atmosféry.

IFM Nano Thruster
IFM Nano Thruster
Zdroj: https://www.esa.int/

IFM Nano Thruster je miniaturní iontový pohon – používá elektrické pole k urychlení iontů tekutého india, čímž produkuje tah. Tekutý kov vzlíná pomocí kapilárního efektu skrz porézní wolframovou korunu a jejích 28 tenkých jehel, až se dostane do drobných otvorů na špičkách ostrých jako žiletky. Tady materiál zůstane díky povrchovému napětí až do chvíle, kdy dojde k vytvoření elektrického pole. To z tekutého kovu vytvoří miniaturní jehlany, z jejichž špiček pak vyletují pozitivně nabité ionty vytvářející tah.

Zatímco tahy jiných iontových motorů se měří v milinewtonech, pro IFM Nano Thruster už musíme sáhnout po mikronewtonech, tedy jednotkách tisíckrát menších. Tento systém dokáže generovat tah v rozmezí 10 – 400 mikronewtonů, přičemž krátkodobě je schopen dosáhnout 1000 mikronewtonů, tedy jednoho milinewtonu. Jedná se o výsledek patnáctileté spolupráce ESA s rakouskou firmou FOTECH. IFM Nano Thruster již byl otestován v kosmickém prostoru (na komerční radarové družicové síti ICEYE) a nyní je již komerčně dostupný a o jeho distribuci se stará firma ENPULSION, která má vazby na FONTEC. ESA již zvažuje použití této technologie na svých budoucích misích.

Detailní pohled na špičatou korunu systému IFM Nano Thruster
Detailní pohled na špičatou korunu systému IFM Nano Thruster
Zdroj: https://www.esa.int/

V pohonném systému nejsou žádné pohyblivé díly – pohonná látka (indium) je za pokojové teploty tuhá a k začátku činnosti potřebuje ohřát. Dlouhé a přesně tvarované jehly představují potenciální slabinu, ale nedávné zkoušky ve spolupráci s ESA vystavily pohonnou jednotku testovacím zážehům dlouhým tisíce hodin, během kterých se prokázala jejich spolehlivost.

IFM Nano Thruster byl na družicích ICEYE
IFM Nano Thruster byl na družicích ICEYE
Zdroj: https://www.esa.int/

Systém IFM Nano Thruster byl původně vyvíjen pro zvažovaný projekt Next Generation Gravity Mission, který pro vysokou přesnost gravitačních měření vyžadoval kompenzaci odporu horních vrstev atmosféry,“ vysvětluje Jose Gonzalez Del Amo, šéf sekce elektrických pohonů v ESA a dodává: „Je potěšující vidět, že produkt našel na komerčním trhu prázdné místo. Těší nás i to, že jeho základem je FEEP (Field Emission Electric Propulsion), který byl poprvé vynalezen v technologickém středisku Evropské kosmické agentury v Nizozemí.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/22030805-2-eng-GB/IFM_Nano_Thruster_crown.jpg
https://www.esa.int/…/ifm_nano_thruster/22031005-1-eng-GB/IFM_Nano_Thruster.jpg
https://www.esa.int/…/22030964-1-eng-GB/28-needle_thruster_crown.jpg
https://www.esa.int/…/05/iceye_satellite/22031087-1-eng-GB/ICEYE_satellite.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SaturnV
SaturnV
4 let před

Takže to vystřikuje indium a pohání se to tím dopředu?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  SaturnV

Ionty india.

pave69
pave69
4 let před

Super věc, úplně to láká postavit si doma v kuchyni 🙂 Ovšem na Zemi je to nanic 🙁
Tady na odborném webu by se myslím sneslo i víc technických údajů:
– zástavný objem motoru cca 0,8 U, tj. vhodné pro cubesaty cca 3U nebo větší
– spotřeba 10 až 40W dle výkonu trysky
– specifický impuls 3500s (při max výkonu) až 5000s (při 30W a 0,25mN) – celková obálka provozních režimů je větší, je na to celý graf
– ohřev (zkapalnění) média výkonem 5-10W
– napětí emitoru cca 8,5 kV, emisní proud 2 mA

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  pave69

Díky za doplnění. Vycházel jsem z článku na webu ESA, kde tyto detaily nebyly uvedeny.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  pave69

Díky za info.
A co dělají s elektrony?

Dan
Dan
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

Samozřejmě se jich musí zbavovat, emitují to (alespoň u klasických Xe motorů) za pomoci „otevřené CRT trubice“. A vzhledem k mizivé hmotnosti elektronu vůči iontu india je i vcelku jedno, kterým směrem.

pave69
pave69
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

No, prý je tam z hlediska typu neutralizéru flexibilita, buď termionický (něco jako žhavení elektronky, ale s baryem, které snižuje potřebnou teplotu emise elektronů), nebo „les“ uhlíkových nanotrubiček – tam zase usnadňuje emisi ostrý hrot trubičky.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  pave69

Ještě jednou díky. Ono se o té „neutralizaci“ často nemluví, je to takový „nepodstatný“ detail. Říkal jsem si, jestli tady třeba nepřišli s nějakou emisí záporných iontů nebo tak něco.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.