Týden utekl jako voda a nastává ta správná chvíle, abychom zrekapitulovali události v kosmonautice. Kosmotýdeník vám jako pokaždé přinese to nejzajímavější, co kosmonautika přinesla v uplynulých sedmi dnech. Tentokrát se v hlavním tématu podíváme na pokračující přípravu dvojice astronautů, kteří se chystají na první pilotovanou výpravu lodě Crew Dragon k Mezinárodní kosmické stanici. Dále se podíváme například na nestandardní přistání čínské rakety CZ-3B, anebo na nové fotografie připravované těžkotonážní ruské rakety Angara A5. Přeji vám pěkné čtení a příjemnou neděli.
Přípravy na DM-2 vrcholí
Tento týden se po Kennedyho kosmodromu pohybovali astronauti Doug Hurley a Bob Behnken. Důvod jejich přítomnosti je nasnadě. Pomalu ale jistě se blíží velmi očekávaná mise. Poprvé od roku 2011 by z americké půdy mohli odstartovat astronauti pomocí americké kosmické lodě a vyrazit na Mezinárodní kosmickou stanici. Bude se jednat o misi DM-2 v lodi Crew Dragon od společnosti SpaceX. A jelikož je start stále plánován na polovinu května, přípravy před premiérovým pilotovaným startem vrcholí. V tomto týdnu si astronauti vyzkoušeli celou řadu procedur a úkolů, které pak budou provádět v rámci svého letu. Pojďme se na to podívat.
I přes sílící pandemii koronaviru pokračuje dvoučlenná posádka ve výcviku. NASA se snaží celý proces udržet v chodu, samozřejmě po přijetí celé řady preventivních zdravotnických opatření. Nicméně i tak je celý tým připraven na to, že by se start musel nakonec odložit. SpaceX, NASA i řízení ISS mají pro tuto možnost připravené další plány. V současnosti však vše běží tak, aby start proběhl ve druhé polovině května.
Doug Hurley a Bob Behnken tak například tento týden navštívili kosmodrom, vyzkoušeli si kosmickou loď Crew Dragon a podstoupili některé procedury tak, jako by mělo dojít ke startu. Tento test nazvaný Crew Equipment Interface Test (CEIT) umožnil astronautům osahat hardware a zvyknout si na procesy, které je čekají před startem i během letu. V tomto článku naleznete fotografie z jejich testování samotné lodě Crew Dragon, kde prováděli simulace různých fází letu. Samotný exemplář lodi určené pro misi DM-2 je v současnosti v čisté místnosti na kosmodromu.
NASA také uvedla, že CEIT zahrnoval i testy těsnosti přetlakových skafandrů posádky, akustické testy samotné lodi, inspekci ovládacích displejů, kontrolu všech skladovacích boxů a ověření správného nastavení sedadel a správnou funkčnost jejich nastavování. Posádka se také účastnila nácviku únikového systému z rampy.
Hurley a Behnken během svého rušného tréninkového plánu neustále létají mezi Floridou, Texasem a Kalifornií. Příští týden se proto z Floridy přesunou do Houstonu, kde bude jejich výcvik pokračovat, tentokrát však budou studovat a obnovovat si své znalosti o Mezinárodní kosmické stanici. Výcvik bude například zahrnovat i metodu změny velikosti trupu skafandrů určených pro EVA ze stanice. Trupy skafandrů mají totiž nastavitelnou velikost, ale proces jejich přestavby je poměrně komplikovaný.
Důvod, proč astronauti pracují i na systémech stanice je ten, že původní letový plán mise DM-2 se průběžně proměnil. Od několikadenní mise se posunul na misi, která má trvat několik týdnů a nyní možná až tři měsíce. V současnosti je posádka na stanici jen tříčlenná a s přechodem na nové pilotované lodě a zpoždění, které při jejich nasazení vzniká, ubylo pracovních rukou pro provádění připravených experimentů. Dvojice tak doplní posádku stanice a pomůže s plněním pracovních úkolů. Vzhledem k tomu, že loď Starliner zřejmě potká odklad prvního pilotovaného letu, bude se každá ruka hodit. A to i přesto, že za pár dnů startuje pilotovaný Sojuz.
Administrátor NASA Jim Bridenstine uvedl, že stále platí plánovaný start v květnu. Dle jeho vyjádření se i samotná SpaceX cítí sebejistě v naplnění tohoto plánu, a to i přes dílčí úkoly, které je před startem ještě třeba vyřešit, a s ohledem na dva nedávné incidenty, které se prošetřují.
Zmíněné problémy, které ještě SpaceX řeší, se týkají padáků a motorů. Při posledním padákovém testu totiž došlo k předčasnému oddělení kabiny z podvěsu vrtulníku a nebyl tak aktivován padákový systém – maketa lodi tak byla zničena dopadem. Tento problém však snad bude brzy vyřešen. Chyba totiž nebyla na systému padáků, které prošly v posledních měsících inovacemi a nesou tak přídomek MK3. Nový typ padáků měl prodělat 24 testovacích shozů. SpaceX však schází do dokončení ještě dva testy. Nově prý proto použijí ke shozu místo vrtulníku nákladní letadlo C-130. Tyto shozy budou tedy teprve provedeny.
SpaceX však pracuje i na dalším problému. Při posledním letu rakety Falcon 9 (18. března), která vynášela dalších šedesát družic Starlink, došlo k předčasnému vypnutí jednoho z motorů na prvním stupni. Systém rakety kompenzoval ztrátu motoru zvýšenou prací zbývajících motorů, ale přistání prvního stupně již bohužel neproběhlo. Použitý první stupeň letěl již na svoji pátou misi. Administrátor NASA proto konstatoval, že jednak DM-2 poletí na novém prvním stupni, ale zejména NASA a SpaceX založili společnou vyšetřovací komisi, která má odhalit důvod selhání.
Jak již bylo řečeno, oba astronauti mise DM-2 by měli na stanici zůstat do léta. Pokud vše půjde podle plánu, měla by nejdříve na konci července odstartovat první operační mise Crew Dragonu s čtyřčlennou posádkou, která doplní posádku na nový sedmičlenný standard.
NASA mezitím pracuje na tom, aby dopady pandemie koronaviru byly na misi DM-2 co nejmenší s tím, že samozřejmě pokud se situace vyvine špatným směrem a bude třeba přejít na přísnější opatření (v současnosti běží výcvikové středisko na fázi 3, což znamená, že kdo není nezbytně nutný k práci, má pracovat z domova) a nastala by situace, že by výcvikové středisko přešlo do fáze 4 (všichni, krom nezbytného personálu nutného k zabezpečení bezpečnosti by museli pracovat z domova), došlo by pravděpodobně k vyjednání výjimky pro DM-2.
Kosmický přehled týdne:
Při posledním letu čínské rakety CZ-3B (9. března) došlo opět k dopadu prvního stupně rakety do obydlených oblastí Číny. Tentokrát však stupeň zůstal v celku a nedošlo ke kontaminaci místa toxickými pohonnými látkami. Stupeň byl totiž vybaven padákem, který zbrzdil jeho dopad. Není známo, zda šlo o test systému znovupoužitelnosti, anebo o opatření, které zmírní rizika rozlití toxických látek v obydlené oblasti tím, že zajistí doručení stupně v celku. Zde si můžete prohlédnout krátké video ukazující vypuštění padáku.
Dimitrij Rogozin na Twitteru zveřejnil fotografie rozestavěné rakety Angara A5, která je na kontrolní a měřicí stanici v Chruničevově centru, kde podstupuje poslední kontrolu před odesláním na kosmodrom Pleseck. Tato těžká ruská raketa dokáže na nízkou oběžnou dráhu vynést až 25 tun. Raketa by na svůj druhý testovací let měla vyrazit v první polovině letošního roku. Nákladem by měla být hmotnostní maketa.
Přehled z Kosmonautixu:
V této rubrice naleznete již tradičně přehled všech článků, které vyšly na serveru Kosmonautix za uplynulý týden. Vydáváme dva články denně, pojďme si je shrnout. Začali jsme živým sledováním toho, jak se Starship SN-3 přesouvala na startovní rampu. Mnoho nových projektů nyní cílí na využití u Měsíce a na Měsíci a tak jsme se podívali na jeden z nich. Test zážehů korekčních motorků pro přistání na Měsíci. I přes dopady pandemie koronaviru a zákaz většiny akcí se přeci jen uskuteční Noc Jurije Gagarina. V úterý jste se dočkali pokračování dalšího dílu seriálového opusu o stanici Mir – Svět nad planetou. Možnosti cubesatů jsou stále širší, a tak jsme se podívali na to, jak se NASA chystá cubesaty využít pro výzkum Slunce. Po čtvrt roce vyšel další díl seriálu Cesta k Artemis I a II. Premiéru měl také další díl našeho nejstaršího video seriálu Vesmírné výzvy. Evropsko-japonská sonda BepiColombo se v tomto týdnu chystala na přiblížení k Zemi, kde na ni čeká gravitační manévr. Další dobrou zprávou z Evropské kosmické agentury bylo, že vědecké meziplanetární sondy se opět vrací do aktivní služby. Podívali jsme se také na první verzi vydané příručky pro uživatele Starship, abychom ještě tu noc byly svědky bohužel neúspěšného testu Starship SN-3, při kterém se zbortila její spodní nádrž. Dobrou zprávou jistě je, že největší letoun současnosti a potenciální nosič prostředků pro dosažení kosmického prostoru – letoun Stratolaunch má opět naději na další vývoj. V sobotu jsme se ještě podívali na významný test Dalekohledu Jamese Webba.
Snímek týdne:
Snímek týdne nebude tentokrát úplně veselý. SpaceX prováděla v Boca Chica test testovacího exempláře Starship SN-3. Bohužel však došlo během kryogenního testu ke zborcení spodní nádrže. Tento exemplář Starship určený k statickému testu motoru Raptor a následnému krátkému letu, tak je bohužel na odpis. Příčina není zatím jasná, ale zdá se, že došlo k chybnému postupu při plnění nádrží.
Video týdne:
Ve videu týdne se tentokrát ohlédneme opět za přípravou mise DM-2, tedy první pilotované mise lodi Crew Dragon a vůbec první pilotované soukromé lodě, která se vydá na oběžnou dráhu. Při nácviku přesunu na rampu vzniklo 17. ledna moc pěkné video. Uvidíte v něm přípravu posádky v přetlakových skafandrech, cestu k vozidlu Tesla model X, které je následně dopraví k rampě, přesun k obslužnému rameni a následné procesy před nasednutím do lodi. Video má hodinu, ale určitě si jej užijete.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=48895.0;attach=1623683;image
https://pbs.twimg.com/media/EUmgEd5XgAEOx0L?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/EUmgFN5XkAEHURy?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/EUqbwwBVAAIOuxu?format=jpg&name=small
https://pbs.twimg.com/media/EUqcPPjWoAAKRXN?format=jpg&name=small
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200319-PH-SPX01_0020orig-2.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/KSC-20200319-PH-SPX01_0015orig.jpg
https://www.teslarati.com/…ingress-test-033020-SpaceX-Behnken-Hurley-2-crop-c.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=46109.0;attach=1623458;image
https://www.teslarati.com/…capsule-ingress-test-033020-SpaceX-Behnken-Hurley-5-crop-c.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/04/KSC-20200215-PH-SPX01_0001large.jpg
Díky za článek, jen si dovolím malé upřesnění. Na fotografiích není několik rozestavěných raket Angara-A5, ale jedná se o bloky jedné rakety. Vidíme centrální stupeň URM-1 a tři pomocné bloky URM-1, čtvrtý bude někde schovaný. K sestavení rakety dojde samozřejmě až na kosmodromu. Moc se na ten start těším, snad to tentokrát bude za denního světla a budou k dispozici kvalitnější záběry než s prvního startu.
A kdy ten start bude?
Termín zatím nebyl oznámen, jen že to bude v první polovině roku. Tak doufejme, že to dodrží.
Díky. Původně jsem to tak měl napsané, ale pak jsem narazil na informaci, že se jedná o více raket. A následně jsem špatně spočítal počet bloků. Máte pravdu vy, koukal jsem na zdroje ještě jednou. Formulaci upravím.
Nic ve zlém, ale ty skafandry SpaceX vypadají hodně zvláštně, připadají mi v tom spíše jako závodníci ze supersportu než astronauti.
Já vás chápu, mně se taky nikdy nelíbily. Trochu líp vypadají nafouknuté, což jsem dnes v tomto videu viděl poprvé.
Mě se nelíbí hlavně ty tmavé holínky, vypadá to hrozně.
Ty skafandry do Starlineru vypadají mnohem lépe.
Ty se mi taky nelíbí, vypadají jak tepláky. 🙂
A navíc u nich vidím i jednu funkční nedomyšlenost. Jestli se nepletu, nedá se u nich odklopit nebo odepnout přilba. Buď je nasazená nebo blemcá za krkem jako kapuce. To nemůže být při pohybu po lodi moc praktické.
Mno za mě byly asi nejhezčí ty z raketoplánu, ovšem co je pohodlné a praktické už musí posoudit někdo jiný
Pardon tak ne z raketoplánu, ale ty bílé z Apolla, ty jsou prostě TOP.
Hledí přilby se dá dobře odklopit.
Jste si tím opravdu jistý? Schválně jsem se snažil najít obrázek s odklopeným hledím a nenašel jsem. Naopak, detailní záběry na hledí ukazují spíš pevný lem.
Ve videu v čase cca 0:45 si Bob hledí sklápí.
Aha, to si nerozumíme, já pořád ještě komentuji skafandr od Boeingu.
Tomu se říká moderní design.
Přesně tak, mě se líbí moc 🙂
Je to kontrast proti tomu, na co jsme koukali prvních 60 let. Za pár let už nám to přijde normální, jako standardní skafandr.
Mě zase zarazilo nahrazení autobusu osobními Teslami. K nástupu astronauti potřebují asistenci a jednoduchá procedura se dost natáhla. Je to sexy, dobré PR pro firmu, ale trochu nepraktické.
A vtipný byl ten fotograf bez roušky, jediný. Kouzlo nechtěného. Asi jako si naši „prezidentovi muži“ nasadí roušky na focení nad plnými talíři 😉
Jojo pravda, možná ještě Tesla vymyslí nějaký elektrobus, pak by to bylo OK.
Copak skafandry. Ty svůj účel plnit nejspíš budou i když je jasné, že návrháři museli plnit zadání z dětské fantazie pana šéfa.
Horší je ovládací panel ve stylu módního mobilního telefonu či tabletu. S ergonomií to nemá zhola nic společného a astronautům to fakt nezávidím. Totéž se prosazuje i v dnešních autech (pouze 2 japonské automobilky mají rozum a nejedou v tom), i když vlastně všichni zasvěcení vědí, jaký je to nesmysl a jak je to nebezpečné. Doba je prostě šílená.
S tím musím souhlasit, sám mám v autě rádio s dotykovým displejem a je to možná pěkné na oko, ale opravdu strašně nepraktické a nebezpečné, zachraňují to jen ty ovladače na volantu. Nedokážu si představit jak může někdo na „tabletu“ ještě ovládat i klimatizaci atd. Tím můj vůz naštěstí ještě nedisponuje. V kosmické lodi jsem neletěl, takže těžko říct. Ono záleží kolik toho budou zase muset ovládat. Ty displeje budou spíše jen informativní. Manuální řízení lodi by mělo být určitě na joysticku, jinak si to ani neumím představit.
Hlavní prvky mají HW ovládání. navíc se tam toho tolik řídit nemusí.
Mě na Mazdě jde ovládat dotykový dispej pouze když je auto v klidu. Jinak většina se ovládá joistikem a nebo knoflíky. Já považuji dotykové dispeje za krajně nebezpečné, neb odvádějí pozornost. U těch skafandrů to nemohu tak posoudit, nicméně kosmonauti jsou na to určitě dobře trénováni, tak by to neměl být problém.
Ano. Mazda je jedna z těch dvou, kde neztratili rozum a ctí poznatky ergonomie. A abychom zůstali u tématu – když se podíváte na interiér Starlineru, ani Boeing nezešílel.
Ano, knoflík je pořád rychlejší než vyhledávat v několika vrstvách a tím i menší šance udělat chybu. Pro mě to bylo jedno z kritérií, kromě třeba ceny bočního zrcátka. Nějak se mi poslední dobou hejbaj sloupky u garáže a tak podobně … Ale to sem nepatří 🙂
Červ je zpátky? Tak to mne podrž.