sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Intelsat se díky pomocníkovi vrátil do služby

Družice Intelsat 901 už nemá skoro žádné pohonné látky a přesto se vrátila do komerční služby na geostacionární dráze nad Atlantikem – pomohlo jí k tomu zařízení MEV-1 od firmy Northrop Grumman, které se k ní 25. února připojilo. Šlo tehdy o první spojení dvou družic na geosynchronní dráze a také to bylo poprvé, kdy se spojily dvě družice, z nichž jedna na to nebyla stavěná. MEV-1 pak začal zajišťovat změny oběžné dráhy i orientace v prostoru, aby se o ně nemusel Intelsat starat. Intelsat 901 se na oběžnou dráhu dostal už v červnu 2001 pomocí rakety Ariane 4 a měl sloužit 13 let. Stále je schopen zajišťovat komunikační služby, ale kvůli nedostatku paliva musel přerušit svou funkci, ale nyní mu pomohl právě MEV-1.

Setkání Intelsatu 901 a MEV
Setkání Intelsatu 901 a MEV
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Sestava se nyní nachází nad 27,5° západní délky, odkud zajišťuje přenos televizního vysílání, hlasových a datových služeb přes Atlantik. Po spojení na konci února sem MEV-1 domanévrovala z pozice nad Tichým oceánem pomocí efektivních iontových motorů. Kromě přesunu se postarala i o snížení sklonu vůči rovníku – z 1,5° na požadovanou nulu.

Intelsat pak 2. dubna během zhruba šestihodinové fáze převedl na Intelsat 901 služby více než 30 soukromých i vládních zákazníků a nyní už družice, která šest let přesluhuje, opět pracuje v plném nasazení a poskytuje všechny služby. Intelsat vnímá prodlužování životnosti (jako je MEV) jako efektivní a cenově výhodnou možnost k minimalizaci přerušení služeb a ke zvýšení celkové flexibility družicových sítí, které pak mohou lépe reagovat na měnící se potřeby zákazníků.

Systém připojení MEV k cílové družici.
Systém připojení MEV k cílové družici.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

MEV-1 byla vypuštěna vloni v říjnu z Bajkonuru raketou Proton. Následně se pomocí vlastního pohonu dostala na dráhu shodnou s Intelsatem 901 a v únoru začalo přibližování. Ve finální fázi MEV-1 zasunula speciální záchytnou tyčku do trysky hlavního motoru Intelsatu – tento motor se naposledy použil jen pár týdnů po startu v roce 2001. Ze záchytné tyčky se pak vyklopily pojistky, které se postaraly o pevné zachycení a MEV-1 si mohla Intelsat přitáhnout. Oba objekty mají podle smlouvy zůstat spojené pět let, během kterých bude manévrování sestavy zajišťovat MEV-1 – po pěti letech bude intelsat dopraven na hřbitovní dráhu, MEV-1 se odpojí a bude se moci spojit s další družicí.

Northrop Grumman a SpaceLogistics plánují na konec letošního roku start druhého exempláře MEV – ten má startovat z Francouzské Guyany na Ariane 5. Úkolem MEV-2 bude spojení s družicí Intelsat 10-02 vypuštěné v roce 2004. Obě firmy navíc pracují na vývoji nového systému, který by umožnil instalovat na zákaznické družice malé pohonné balíčky, takže jedna mise obslouží i několik družic. Po premiéře plánované na rok 2024 by MRV (Mission Robotic Vehicle) mohla provádět i inspekce a opravy na oběžné dráze.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/mev1_art1.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…4718-94c0-2c4262f16bdc-prv.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/docking_mev.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SFENCE
SFENCE
4 let před

Jelikoz je to financne vyhodne reseni, da se ocekavat zarna a zajimava budoucnost 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  SFENCE

Ano, věřme tomu. 😉

ventYl
ventYl
4 let před
Odpověď  SFENCE

Podla mna zdaleka nejde len o to, ze je to financne vyhodne riesenie. Je to navyse technologicky dost zaujimave riesenie. A povedal by som, ze NG na to ide pekne zhurta. Osobne som cakal opatrnejsi postup. Pri mnozstve aktivnych, ale prazdnych druzic je to samozrejme lukrativny biznis a paci sa mi, ze neostali pri modeli 1 MEV = 1 druzica, ale snazia sa zvysit obsluznost.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  ventYl

On to v podstatě je docela opatrný přístup. Intelsat 901 už byl nevyužitelný – kdyby se MEV-1 nedokázala spojit, nebo by jej poškodila, nic by se nezměnilo. Byl tedy ideálním prostředkem k nacvičení všech postupů.

JP
JP
4 let před

Je to i cesta jak časem, až se dovychytá zachycování družic, GEO očistit od některých zombie satelitů, které tam škodí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.