Štítek ‘Mission Extension Vehicle’

Druhá družice dostane prodlouženou službu

SpaceLogistics LLC, dceřiná společnost Northrop Grumman dokončila spojení MEV-2 (Mission Extension Vehicle-2) ke komerční komunikační družici Intelsat 10-02, která díky tomu bude moci poskytovat i nadále své služby. V současné době je Northrop Grumman jedinou firmou, která nabízí prodloužení aktivní služby družic a aktuální spojení je druhým případem, kdy byl systém MEV-2 využit. Jako první se do historie zapsal MEV-1, který se v únoru 2020 spojil s družicí Intelsat 901. V jeho případě došlo ke spojení s cílovou družicí nad geostacionární dráhou, ale MEV-2 se s Intelsat 10-02 spojila přímo na provozní geostacionární dráze.

Intelsat se díky pomocníkovi vrátil do služby

Družice Intelsat 901 už nemá skoro žádné pohonné látky a přesto se vrátila do komerční služby na geostacionární dráze nad Atlantikem – pomohlo jí k tomu zařízení MEV-1 od firmy Northrop Grumman, které se k ní 25. února připojilo. Šlo tehdy o první spojení dvou družic na geosynchronní dráze a také to bylo poprvé, kdy se spojily dvě družice, z nichž jedna na to nebyla stavěná. MEV-1 pak začal zajišťovat změny oběžné dráhy i orientace v prostoru, aby se o ně nemusel Intelsat starat. Intelsat 901 se na oběžnou dráhu dostal už v červnu 2001 pomocí rakety Ariane 4 a měl sloužit 13 let. Stále je schopen zajišťovat komunikační služby, ale kvůli nedostatku paliva musel přerušit svou funkci, ale nyní mu pomohl právě MEV-1.

Historický úspěch – MEV-1 se spojil s družicí Intelsat

Čtyři a půl měsíce po startu na raketě Proton-M z kazašského Bajkonuru se zařízení MEV-1 (Mission Extension Vehicle) od firmy Northrop Grumman zapsalo do historie. Podařilo se mu totiž spojení s družicí na hřbitovní oběžné dráze, aby jí prodloužilo aktivní službu. Úspěšný manévr představuje přelomový moment ve způsobu, jak družice na oběžné dráze fungují. tohle je totiž jen začátek – budoucí stroje nemusí jen prodlužovat družicím aktivní službu, ale také je budou moci přemístit na bezpečnější oběžné dráhy.

Včerejší start Protonu-M byl úspěšný

Dnes se od horního stupně Briz-M oddělily obě vynášené družice – Euteslat 5 West B a MEV-1. 10. října 15:10

ŽIVĚ A ČESKY: Prototyp opraváře družic

Společnost Orbital ATK začala před několika lety pracovat na projektu Mission Extension Vehicle, zkráceně MEV. Cílem tohoto projektu bylo vyzkoušet technologie pro servisování družic na oběžné dráze, čímž by jim byla prodloužena životnost. Projekt nezanikl ani poté, co se firma stala součástí obřího koncernu Northtrop Grumman a dnes již první exemplář stojí na startovní rampě. Družice MEV-1 poletí na oběžnou dráhu společně s družicí EUTELSAT 5 West B na raketě Proton-M z kosmodromu Bajkonur. Start je zatím plánován na zítřek ve 12:17 našeho času.

Nová generace oprav satelitů

Je pravda, že v současné době není v provozu žádná technologie, která by servisovala družice, ale firma Orbital ATK připravuje možná ještě na konec letošního roku misi MEV-1, která by měla ozkoušet základní principy. Na letošní konferenci SATELLITE 2018 představila firma Orbital ATK novou generaci technologií určených pro servisování družic na oběžné dráze. Konkrétně jsme se dočkali představení dvou projektů: MEPs (Mission Extension Pods) a MRV (Mission Robotic Vehicle). Tyto dva projekty se mají připojit k vyvíjenému programu MEV (Mission Extension Vehicle), čímž vytvoří soubor produktů, který prodlužuje životnost družic na oběžné dráze.

Začíná stavba družice, která pomůže satelitům

Společnost Orbital ATK vypustila včera do světa tiskovou zprávu, která informuje o výrazném pokroku na cestě k prvnímu komerčnímu systému pro opravu družic na oběžné dráze. Projekt MEV-1 (Mission Extension Vehicle – zařízení pro prodlužování misí) na začátku roku úspěšně dokončil kritické posouzení návrhu a nyní již probíhá výroba zhruba jeho systémů. Celých 75% dílů pro základní platformu i přístrojové vybavení již dorazilo do firemního komplexu Satellite Manufacturing Facility ve Virginii. Zkoušky jednotlivých systémů začnou v roce 2018 a už na konci stejného roku by mohlo dojít ke startu. MEV-1 by tak mohl začít plnit své úkoly již na začátku roku 2019!

Trumpův návrh rozpočtu NASA

Administrativa prezidenta Donalda Trumpa v návrhu rozpočtu přisuzuje NASA na fiskální rok 2018 částku 19,1 miliardy dolarů, což je pokles o 561 milionů vůči dříve stanové úrovni. Ve škrtech se projevuje omezení misí sledujících Zemi, ale dopady se projeví i v oddělení, které má na starosti vzdělávání. Zřejmě definitivně by byl pohřbený i návrh robotické mise, která by dopravila asteroid k Měsíci, přičemž tato mise měla za Obamova prezidentování širokou podporu. Celá rozpočtová žádost poměrně dobře odráží prvotní návrh prezentovaný v březnu.

První prodlužovač života družic

Společnost Orbital ATK zažívá v těchto dnech úspěšné období. Ještě předtím, než se jejich raketa Antares vrátila do služby se jim podařilo uzavřít důležitý kontakt. Ten se týká prvního exempláře zařízení, které zatím nemá v historii kosmonautiky obdoby. Jde o robotický servisní tahač, který by měl pomáhat především družicím na geostacionární dráze. Aktuální kontrakt byl uzavřen se společností International Launch Services, která zajišťuje zakázky zahraničních partnerů pro ruské nosiče. Premiérový zástupce nové technologie bude v roce 2018 sdílet místo na raketě Proton s komunikační družicí Eutelsat.