Dnešní start Falconu 9 s pátou várkou ostrých družic Starlink proběhl ve 13:16 z floridské rampy 39A. Hlavní úkol, tedy doručení nákladu na oběžnou dráhu se podařil a mise je tedy hodnocena právem jako úspěšná. Diváky přenosu však vždy zajímá i sekundární úkol – tedy pokus o přistání prvního stupně a pokus o zachycení aerodynamických krytů loděmi GO MS Tree a GO Ms Chief. Bohužel však první stupeň při své páté misi nedokázal přistát. A jak se později ukázalo, ve vodě skončily i obě recyklované poloviny aerodynamického krytu.
Na tuto misi vyrazil první stupeň s označením B1048 a šlo o vůbec první případ, kdy nějaký první stupeň letěl na pátou misi. Jeho přistání na mořské plošině Of Course I Still Love You se ale nepodařilo. S vysvětlením přispěchal zakrátko Elon Musk. Ten na Twitteru oznámil, že jeden z motorů prvního stupně postihla anomálie (předčasné vypnutí) ještě během vzletové fáze, tedy v době, kdy byl ještě pořád připojen k hornímu stupni. Inkriminovaný moment je vidět i v přenosu – níže najdete konkrétní pasáž (anomálie v čase 2:21 po startu), po které SpaceX zařadila pohled z pozemní kamery.
H/T @TrevorMahlmann – here's more on that interesting event during first stage:https://t.co/UV24iNRTWQ pic.twitter.com/fKCmUfqgFY
— Chris Bergin – NSF (@NASASpaceflight) March 18, 2020
Selhání motoru však naštěstí nemělo vliv na finální dosaženou dráhu. Jednak díky tomu, že motor ukončil svou činnost pouze deset sekund před plánovaným vypnutím a také se ukázala výhoda devíti motorů. Při ztrátě jednoho z nich přijde nosič jen o devítinu tahu. Něco podobného se Falconu stalo při misi CRS-1, kdy zhruba 80 sekund po startu vybuchl jeden motor (tehdy ještě Merlin 1C).
Tehdy k této anomálii došlo zhruba o minutu dříve než dnes, takže dohánění oběžné dráhy bylo složitější. Ale zpět k dnešnímu startu. Selhání motoru při vzletové fázi je ale samozřejmě potenciální bezpečnostní hrozba. Elon Musk proto jedním dechem po osvětlení příčiny dodal, že před další misí bude muset proběhnout pečlivé vyšetřování, které se na celou situaci detailně zaměří.
V další zprávě zase Musk uvedl, že se zatím nedá vyloučit souvislost selhání motoru s příčinou odkladu nedělního startu. Stupeň už toho měl z minulých misí dost a proto selhání nemusí být až tak překvapivé. Dozvěděli jsme se také, že první stupně, které budou posouvat hranice znovupoužitelnosti, nechce SpaceX nasazovat na mise pro platící zákazníky, ale pro své vlastní projekty. A ještě Vám dlužíme informace o aerodynamických krytech, které byly při aktuální misi také použity opakovaně. SpaceX oznámila, že kryty přistály do vody, ze které byly rychle vyloveny.
Today’s Falcon 9 launch was the second time SpaceX has re-flown a full payload fairing. After landing in the water, both fairing halves were quickly recovered. pic.twitter.com/JF9y7yrkxp
— SpaceX (@SpaceX) March 18, 2020
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/ETZMC7SWoAAwee_?format=jpg&name=large
https://www.astro.cz/_data/images/news/2012/11/17/oospacex_engine.jpg
skvely titulny obrazok 🙂
vie sa nieco o pristani? ci stupen sa aspon pokusil o pristatie na hladine? bolo by skvele, ak by mala spacex co najviac materialu na skumanie…
Díky, taky mne zaujal. 😉
Bohužel, tyto informace zatím nejsou k dispozici, ale podle komentátora v pozadí přenosu jsem neslyšel, že by začal přistávací zážeh.
uz si viaceri vsimli objekt:
https://twitter.com/i/status/1240285970374840322
Toho si všimne pokaždé mnoho lidí.
Tak doteraz som si nič podobné danej veľkosti nevšimol. Ale budem rád ak to je len mojou nevšímavosťou.
Pro mne už je to takový docela folklór. 😉
Klasická 6-hranná matička. Asi od Boeningu, že.
:))))))) Matička od Boeingu. Celkem vtipně řečeno… myslím, že se mi zítra bude snad i líp vstávat do dalšího koronavirového dne 🙂 Humor léčí!
Myslíte si, že toto selhání motoru, by při misi s posádkou spustilo aktivaci záchranného systému?
Vyloučit se to nedá, ale do architektury záchranného systému nevidíme.
To je dobrá otázka, co se ví, tak ten systém by měl reagovat na ztrátu tahu, ovšem záleží na jak velkou. Jelikož je F9 stavěna na to, že má vydržet ztrátu jednoho motoru po startu a dalšího během letu, tak je pravděpodobné, že by let pokračoval, ale stejně jako v tomto případě by stupeň nebyl schopen přistát z důvodu nedostatku paliva.
Možná hraje roli i to, v jaké fázi letu dojde k jak velkému poklesu – s blížícím se vypnutím prvního stupně se možná tolerance zvyšuje.
Myslím, že pilotovaný let má jiný profil, s menším zrychlením. Podle manuálu od SpaceX, těžší družice jsou vystaveny zrychlení 6g, lehčí až 8g, ale myslím, že astronauti jen 4g. Z toho usuzuji, že motory 1. stupně pracují ke konci na menší než plný výkon. Ztrátu 1 motoru tedy lze dohnat prostým zvýšením výkonu ostatních motorů.
poviem len svoj nazor: ano, spustil by sa zachranny system
Dovod preco si to myslim: strata motoru sposobila znizenie tahu. pri IFA malo dojst k spusteniu zachrannej sekvencie prave v dosledku poklesu tahu.
To je pravda, jenže nikdo z nás neví, jak velká je ta prahová hodnota, která už spouští abort.
„ukončil sovu činnost”
Milý preklep. 🙂
Díky moc, opraveno.
Nie je za čo sa ospravedlňovať. Myslím že porozumel každý. Pripadá mi ako obzvlášť milý a vydarený preklep.
🙂
Občas se to prostě povede. 😉
Manželka při venčení v 19:50 pozorovala prelet trainu druzic starlink! Měla samozřejmě šátek…
Gratuluji k pozorování. 😉
Gratuluji k vychované manželce.
Šáteček mala manželka alebo tá zostava družičiek ? Alebo obe ? A čo pes ?
Zdravim,
mam otazku, ptal jsem uz v chatu, ale bez odpovedi. Jelikoz delam filmarinu tak bych se rad dozvedel neco o tom jak funguje tym ktery zajistuje prenos. Jestli je to jako v beznem tv vysilani tedy kameramani, technici, strihac a rezie nebo jestli to maj udelany nejak jinak. A s tim spojeny dalsi veci, jako technika, zazemi atp.,tedy pokud se o tom vubec neco vic vi. Predem diky, za pripadny informace…
Hezký den,
bohužel tyhle interní informace jsem nikde neviděl.
Diky za info, skoda, bylo by to jiste zajimavy…
Bohužel nejsem pečlivka, takže jsem si neuložil odkaz, ale někde na webu je video, chlap sedí v křesle v otočné věži, na způsob menšího protiletadlového děla, má tam několik objektivů, největší je asi tak velký jako menší bojler, plus několik menších, a při dobrém počasí se dá z místa startu natočit, jak se první stupeň po oddělení otáčí. Netvrdím, že to tam mají pokaždé, ale párkrát už ano. Ostatní technika je asi celkem standardní. Co jim pořád chybí, je nějaký lepší přenos videa z plošiny, jak známo. Kdysi používali taky dron, což byla paráda, ale už to nedělají, škoda. Přitom dron by neměl být žádný problém.
Asi jste myslel tohle video.
Myslím že pro SpaceX jsou mise Starlink dobrá příležitost otestovat motory alias celé 1.stupně až na doraz co vydrží. Nic moc neriskují (navíc ještě když se družice dostanou tam kam mají) a i když se něco pokazí tak aspoň mají data k analýze a mohou zjistit slabé místa a bou vědět na co si mají dávat příště pozor. Jenom mě mrzí že nevysílali přenos z kamer 1. stupně. Ať mi nikdo nevykládá že to byla náhoda. Viděli na telemetrii že to není v pořádku. Mrzí mě to o to víc po tom co Musk prohlásil že budou vysílat vše. Ale samozřejmě chápu že na druhou stranu nemusí vysílat vůbec nic že?
Stupeň začal po vstupním zážehu poměrně divoce korigovat roštovými kormidly trajektorii letu. Ztráta videa mohla být způsobena tím, neházel bych to rovnou na úmyslné vypnutí feedu.
A proč teda nebyl ani záběr z OCISLY?
Nebyl k ničemu, nic by tam nebylo vidět – bez manévrování stupně během přistávacího zážehu dopadne stupeň stovky metrů od plošiny.