sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falconu dnes selhal motor – proto nepřistál

Dnešní start Falconu 9 s pátou várkou ostrých družic Starlink proběhl ve 13:16 z floridské rampy 39A. Hlavní úkol, tedy doručení nákladu na oběžnou dráhu se podařil a mise je tedy hodnocena právem jako úspěšná. Diváky přenosu však vždy zajímá i sekundární úkol – tedy pokus o přistání prvního stupně a pokus o zachycení aerodynamických krytů loděmi GO MS Tree a GO Ms Chief. Bohužel však první stupeň při své páté misi nedokázal přistát. A jak se později ukázalo, ve vodě skončily i obě recyklované poloviny aerodynamického krytu.

Na tuto misi vyrazil první stupeň s označením B1048 a šlo o vůbec první případ, kdy nějaký první stupeň letěl na pátou misi. Jeho přistání na mořské plošině Of Course I Still Love You se ale nepodařilo. S vysvětlením přispěchal zakrátko Elon Musk. Ten na Twitteru oznámil, že jeden z motorů prvního stupně postihla anomálie (předčasné vypnutí) ještě během vzletové fáze, tedy v době, kdy byl ještě pořád připojen k hornímu stupni. Inkriminovaný moment je vidět i v přenosu – níže najdete konkrétní pasáž (anomálie v čase 2:21 po startu), po které SpaceX zařadila pohled z pozemní kamery.

Selhání motoru však naštěstí nemělo vliv na finální dosaženou dráhu. Jednak díky tomu, že motor ukončil svou činnost pouze deset sekund před plánovaným vypnutím a také se ukázala výhoda devíti motorů. Při ztrátě jednoho z nich přijde nosič jen o devítinu tahu. Něco podobného se Falconu stalo při misi CRS-1, kdy zhruba 80 sekund po startu vybuchl jeden motor (tehdy ještě Merlin 1C).

Selhání motoru Merlin 1C při misi CRS-1
Selhání motoru Merlin 1C při misi CRS-1
Zdroj: https://www.astro.cz/

Tehdy k této anomálii došlo zhruba o minutu dříve než dnes, takže dohánění oběžné dráhy bylo složitější. Ale zpět k dnešnímu startu. Selhání motoru při vzletové fázi je ale samozřejmě potenciální bezpečnostní hrozba. Elon Musk proto jedním dechem po osvětlení příčiny dodal, že před další misí bude muset proběhnout pečlivé vyšetřování, které se na celou situaci detailně zaměří.

V další zprávě zase Musk uvedl, že se zatím nedá vyloučit souvislost selhání motoru s příčinou odkladu nedělního startu. Stupeň už toho měl z minulých misí dost a proto selhání nemusí být až tak překvapivé. Dozvěděli jsme se také, že první stupně, které budou posouvat hranice znovupoužitelnosti, nechce SpaceX nasazovat na mise pro platící zákazníky, ale pro své vlastní projekty. A ještě Vám dlužíme informace o aerodynamických krytech, které byly při aktuální misi také použity opakovaně. SpaceX oznámila, že kryty přistály do vody, ze které byly rychle vyloveny.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/ETZMC7SWoAAwee_?format=jpg&name=large
https://www.astro.cz/_data/images/news/2012/11/17/oospacex_engine.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Casso
Casso
4 let před

skvely titulny obrazok 🙂

vie sa nieco o pristani? ci stupen sa aspon pokusil o pristatie na hladine? bolo by skvele, ak by mala spacex co najviac materialu na skumanie…

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Casso

Díky, taky mne zaujal. 😉
Bohužel, tyto informace zatím nejsou k dispozici, ale podle komentátora v pozadí přenosu jsem neslyšel, že by začal přistávací zážeh.

blacksheepoi2
blacksheepoi2
4 let před
Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  blacksheepoi2

Toho si všimne pokaždé mnoho lidí.

blacksheepoi2
blacksheepoi2
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak doteraz som si nič podobné danej veľkosti nevšimol. Ale budem rád ak to je len mojou nevšímavosťou.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  blacksheepoi2

Pro mne už je to takový docela folklór. 😉

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  blacksheepoi2

Klasická 6-hranná matička. Asi od Boeningu, že.

ldx
ldx
4 let před
Odpověď  pbpitko

:))))))) Matička od Boeingu. Celkem vtipně řečeno… myslím, že se mi zítra bude snad i líp vstávat do dalšího koronavirového dne 🙂 Humor léčí!

Jiri Svarc
Jiri Svarc
4 let před

Myslíte si, že toto selhání motoru, by při misi s posádkou spustilo aktivaci záchranného systému?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jiri Svarc

Vyloučit se to nedá, ale do architektury záchranného systému nevidíme.

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  Jiri Svarc

To je dobrá otázka, co se ví, tak ten systém by měl reagovat na ztrátu tahu, ovšem záleží na jak velkou. Jelikož je F9 stavěna na to, že má vydržet ztrátu jednoho motoru po startu a dalšího během letu, tak je pravděpodobné, že by let pokračoval, ale stejně jako v tomto případě by stupeň nebyl schopen přistát z důvodu nedostatku paliva.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ivo

Možná hraje roli i to, v jaké fázi letu dojde k jak velkému poklesu – s blížícím se vypnutím prvního stupně se možná tolerance zvyšuje.

David R.
David R.
4 let před
Odpověď  Ivo

Myslím, že pilotovaný let má jiný profil, s menším zrychlením. Podle manuálu od SpaceX, těžší družice jsou vystaveny zrychlení 6g, lehčí až 8g, ale myslím, že astronauti jen 4g. Z toho usuzuji, že motory 1. stupně pracují ke konci na menší než plný výkon. Ztrátu 1 motoru tedy lze dohnat prostým zvýšením výkonu ostatních motorů.

Casso
Casso
4 let před
Odpověď  Jiri Svarc

poviem len svoj nazor: ano, spustil by sa zachranny system

Dovod preco si to myslim: strata motoru sposobila znizenie tahu. pri IFA malo dojst k spusteniu zachrannej sekvencie prave v dosledku poklesu tahu.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Casso

To je pravda, jenže nikdo z nás neví, jak velká je ta prahová hodnota, která už spouští abort.

pbpitko
pbpitko
4 let před

„ukončil sovu činnost”
Milý preklep. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  pbpitko

Díky moc, opraveno.

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nie je za čo sa ospravedlňovať. Myslím že porozumel každý. Pripadá mi ako obzvlášť milý a vydarený preklep.
🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  pbpitko

Občas se to prostě povede. 😉

janecka
janecka
4 let před

Manželka při venčení v 19:50 pozorovala prelet trainu druzic starlink! Měla samozřejmě šátek…

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  janecka

Gratuluji k pozorování. 😉

Ričrd
Ričrd
4 let před
Odpověď  janecka

Gratuluji k vychované manželce.

pbpitko
pbpitko
4 let před
Odpověď  janecka

Šáteček mala manželka alebo tá zostava družičiek ? Alebo obe ? A čo pes ?

Ladinek
Ladinek
4 let před

Zdravim,
mam otazku, ptal jsem uz v chatu, ale bez odpovedi. Jelikoz delam filmarinu tak bych se rad dozvedel neco o tom jak funguje tym ktery zajistuje prenos. Jestli je to jako v beznem tv vysilani tedy kameramani, technici, strihac a rezie nebo jestli to maj udelany nejak jinak. A s tim spojeny dalsi veci, jako technika, zazemi atp.,tedy pokud se o tom vubec neco vic vi. Predem diky, za pripadny informace…

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Ladinek

Hezký den,
bohužel tyhle interní informace jsem nikde neviděl.

Ladinek
Ladinek
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Diky za info, skoda, bylo by to jiste zajimavy…

David R.
David R.
4 let před
Odpověď  Ladinek

Bohužel nejsem pečlivka, takže jsem si neuložil odkaz, ale někde na webu je video, chlap sedí v křesle v otočné věži, na způsob menšího protiletadlového děla, má tam několik objektivů, největší je asi tak velký jako menší bojler, plus několik menších, a při dobrém počasí se dá z místa startu natočit, jak se první stupeň po oddělení otáčí. Netvrdím, že to tam mají pokaždé, ale párkrát už ano. Ostatní technika je asi celkem standardní. Co jim pořád chybí, je nějaký lepší přenos videa z plošiny, jak známo. Kdysi používali taky dron, což byla paráda, ale už to nedělají, škoda. Přitom dron by neměl být žádný problém.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  David R.

Asi jste myslel tohle video.

Vasek
Vasek
4 let před

Myslím že pro SpaceX jsou mise Starlink dobrá příležitost otestovat motory alias celé 1.stupně až na doraz co vydrží. Nic moc neriskují (navíc ještě když se družice dostanou tam kam mají) a i když se něco pokazí tak aspoň mají data k analýze a mohou zjistit slabé místa a bou vědět na co si mají dávat příště pozor. Jenom mě mrzí že nevysílali přenos z kamer 1. stupně. Ať mi nikdo nevykládá že to byla náhoda. Viděli na telemetrii že to není v pořádku. Mrzí mě to o to víc po tom co Musk prohlásil že budou vysílat vše. Ale samozřejmě chápu že na druhou stranu nemusí vysílat vůbec nic že?

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
4 let před
Odpověď  Vasek

Stupeň začal po vstupním zážehu poměrně divoce korigovat roštovými kormidly trajektorii letu. Ztráta videa mohla být způsobena tím, neházel bych to rovnou na úmyslné vypnutí feedu.

Vasek
Vasek
4 let před
Odpověď  Vasek

A proč teda nebyl ani záběr z OCISLY?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vasek

Nebyl k ničemu, nic by tam nebylo vidět – bez manévrování stupně během přistávacího zážehu dopadne stupeň stovky metrů od plošiny.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.