sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    CAS Space

    Čínská komerční firma CAS Space zahájila svůj první suborbitální let a zkušební misi Lihong-1, přičemž došlo i k úspěšnému testu sestupu kapsle na padáku.

    ClearSpace

    Evropská kosmická agentura a lucemburská společnost ClearSpace 12. ledna oznámily novou spolupráci na misi PRELUDE, která bude zahrnovat servis a aktivní odstraňování trosek na oběžné dráze.

    NOAA

    Slyšení konané 13. ledna zdůraznilo důležitost pokračující spolupráce mezi Národním úřadem pro oceán a atmosféru (NOAA) a ozbrojenými složkami USA.

    JP Morgan

    Krátce po říjnovém kosmickém týdnu oznámila investiční společnost JP Morgan investiční plán ve výši 10 miliard dolarů zaměřený na odvětví klíčová pro národní bezpečnost Spojených států. Kromě nanomateriálů, autonomní robotiky a solární energie se oznámení zaměřilo také na financování kosmických lodí a vesmírných startů.

    NRO

    Bill Adkins, dlouholetý profesionální pracovník podvýboru pro obranné rozpočtové prostředky Sněmovny reprezentantů, se s účinností od 12. ledna připojuje k Národnímu průzkumnému úřadu jako hlavní zástupce ředitele.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    ŽIVĚ A ČESKY: Unikne Crew Dragon od letící rakety?

    ODKLAD NA NEDĚLI
    Nalijme si čistého vína – tenhle test bude opravdu mimořádně atraktivní. SpaceX při něm vyzkouší fungování záchranného systému lodi Crew Dragon, která má za pár měsíců vozit na ISS astronauty, v těch nejhorších podmínkách – během fáze největšího aerodynamického odporu. Jakmile loď pomocí motorů SuperDraco odletí od rakety, dá se očekávat, že nosič bude odporem atmosféry zničen. Pro tento první stupeň to bude již čtvrté a zároveň poslední nasazení, konstrukce stupně druhého je silně zjednodušená a chybí zde třeba motor. Ještě váháte, zda si pustit náš sobotní komentovaný přenos? Pak Vám řeknu, že čas zkoušky nám přeje – má se letět v sobotu po poledni. Okno trvá 4 hodiny a otevírá se ve 14:00.

    Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 13:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče. Ve vloženém okně naleznete i záznam přenosu, který bude díky vylepšení systému k dispozici během pár desítek sekund po ukončení vysílání. A pokud z nějakého důvodu nemůžete sledovat přímý přenos, připravili jsme pro Vás psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec.

    Aktualizováno 18. ledna 11:40
    SpaceX odvolala dnešní pokus o zkoušku lodi Crew Dragon. Důvodem je špatné počasí – silný vítr a velké vlny. Zítřejší okno se otevře ve 14:00 SEČ a bude trvat šest hodin. Náš přenos tedy začne v neděli ve 13:45 – v případě posunů se příslušně upraví.

    Zdroje informací:
    https://www.elonx.cz/
    https://spaceflightnow.com/
    https://www.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://www.nasaspaceflight.com/…/Dragon-2-IFA-july-2019-final.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    188 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    zvejkal
    zvejkal
    5 let před

    Waaaahaaaou.
    Tak toto bude sakra divadlo 🙂

    zvejkal
    zvejkal
    5 let před
    Odpověď  zvejkal

    Alebo „big badda boom“ 🙂
    Uvidime, strasne im drzim palce. Neviem, ci niekto nieco taketo v ramci skusok uz predviedol, ak ano, rad si to pozriem ak existuje filmovy zaznam.
    Ak sa to podari, tak Boeing (s prepacenim) bude vyzerat ako zaciatocnik.
    Aj ked – aj SpaceX buchla cela kapsula … hm.

    Radim
    Radim
    5 let před
    Odpověď  zvejkal
    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Radim

    Orion jsme komentovali dokonce živě. 😉

    Radim
    Radim
    5 let před
    Odpověď  zvejkal

    New Shepard
    – httpss://youtu.be/ESc_0MgmqOA

    beepee
    beepee
    5 let před
    Odpověď  zvejkal

    Připomněl bych Apollo Launch Abort System Test:

    https://www.youtube.com/watch?v=AqeJzItldSQ

    Větší realističnosti při testu se asi dosáhnout nedá 🙂

    zvejkal
    zvejkal
    5 let před
    Odpověď  beepee

    Dakujem vsetkym!

    Brodský
    Brodský
    5 let před
    Odpověď  beepee

    Díky, tohle jsem nevěděl ani neviděl – i když je logické, že to museli dělat.

    martin
    martin
    5 let před
    Odpověď  zvejkal

    Sice to nebola skuska, ale zachranny system bol pouzity pri Soyuz MS-10.

    Pavel
    Pavel
    5 let před

    Věřím, že jim to vyjde. Bude to nezapomenutelný zážitek. Přeji všem ostrý a plynulý obraz.

    Výstava
    Výstava
    5 let před

    Budeme tou dobou na výstavě v Holešovicích, nebudete komentovat odtamtud? 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Výstava

    Nikoliv, nejraději komentuju z domova, odkud mohu divákům zajistit tu nejvyšší kvalitu.

    atlas
    atlas
    5 let před

    Preco trva okno 4 hodiny? nemaju ziadny ciel na obeznej drahe, tak naco okno?

    Pavel
    Pavel
    5 let před
    Odpověď  atlas

    Uzavření prostoru pro lodní dopravu a nevyzpytatelné počasí. Teda to se domnívám.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Pavel

    Uzavření oblasti pro dopravu je jedním z faktorů. Ten druhý souvisí s tím, že po dobu startu jsou uzavřeny silnice v okolí, nebo musí start zajišťovat obsluha kosmodromu – z těchto důvodů mají okna i statické zážehy.

    TomášH
    TomášH
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Kabína bude v podmienkach akoby tam naozaj sedela posádka? Atmo. a tlak?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  TomášH

    Ano, je to kabina, která se měla původně použít pro pilotovanou testovací misi DM-2. V kabině budou dvě figuríny.

    Špajda
    Špajda
    5 let před

    Na tohle se těším ještě víc než na DM-1

    Pavel
    Pavel
    5 let před

    Těším se na opožděný novoroční ohňostroj. Držím palce ať to klapne. Ostrý obraz a zvuk!

    Mattonius
    Mattonius
    5 let před

    Bude Ripley na palubě?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Mattonius

    Na palubě jsou prý hned dvě figuríny. 😉

    Mattonius
    Mattonius
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Že by si konečně našla chlapa? Už bylo na čase po tolika letech 🙂

    Pavel
    Pavel
    5 let před
    Odpověď  Mattonius

    Nebo je v tom skafandru vetřelec. U Spacex by to nebylo nic divného 🙂 .

    Jiri Hadac
    Jiri Hadac
    5 let před

    Mezi autory článku je i Martin, znamená to, že bude spolukomentovat? 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jiri Hadac

    Martinova funkce je v článku popsána. 😉

    Petr
    Petr
    5 let před

    V době startu budu pryč a bez přístupu k internetu. Bude možné si celý let pustit ze záznamu? Pokud ano, tak kde?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Petr

    Samozřejmě, všechny naše přenosy si můžete pustit ze záznamu. Ten najdete tam, kde můžete sledovat přímý přenos.

    Jozef
    Jozef
    5 let před

    Podla poslednych informacii sa start odklada cca o 4 hodiny kvoli nepriaznivym podmienkam v mieste pristatia. Ako sa to bude riesit pocas realnej misie ak v mieste pristatia budu nepriaznive podmienky? Vie Spx upravovat miesto pristatia ?

    David R.
    David R.
    5 let před
    Odpověď  Jozef

    Při návratu z ISS je samozřejmě možné počkat, využít předpověď počasí. Pokud by se sešly krajně nepříznivé okolnosti, jako např. hurikán na Floridě + nutnost bezpodmínečně urychleně dopravit někoho na Zem, asi by se změnilo místo přistání a přistávalo by se někam, kde je dobré počasí. USA mají vojenské lodi po celém světě, nějak by si poradili.
    Zde je to ale jiný případ. Jde totiž o vylovení trosek nosiče. SpaceX slíbila, že vyloví co se dá. Na rozbouřeném moři by samozřejmě nevylovili nic.

    Radim Pretsch
    Radim Pretsch
    5 let před
    Odpověď  David R.

    Vylovení trosek s tím nemá co dělat. Místo přistání je místo, kde přistane kabina. Její vylovení na rozbouřeném moři je samozřejmě komplikovaný a nebezpečný úkon.

    Toto je příliš důležitý test na to, aby se odkládal kvůli velmi nejistému získání pár trosek ze 4x letěného stupně. O ten tady vůbec nejde.

    Alois
    Alois
    5 let před

    Vypadá to bledě, si se dnes nepoletí. Počasí si zkrátka dělá co chce.

    Kamil
    Kamil
    5 let před

    Poslední klíč k bráně od nové éry kosmonautiky. Pokud se test podaří, brána bude otevřena a bude zbyvat do ní vstoupit.
    Věřím, že teď začíná nejen nová éra americké kosmonautiky ale i té světové,že uvedení nových pilotovaných lodí do provozu bude impulsem pro všechny.
    Během dvou tří let tu budeme mít nejméně 4 nové lodě, když za 60 let jich bylo vyvinuto jen 7. Během pěti či sedmi let možná až 4 orbitální stanice. Letos také začíná pokročilý průzkum Sluneční soustavy, když se začne s přípravou návratu vzorků z Marsu, chystá se mise na Titan. A rok 2020 bude taky rokem masivního budování družicových megakonstelací.
    Je na čase, aby to přechodné období skončilo a začala pořádná éra expanze lidských kosmických aktivit.

    Majo
    Majo
    5 let před
    Odpověď  Kamil

    Presne tak.Aj Starship bude.Určite nie 2024 Mars ale s odkladmi ale poletí.Znova sa to rozbehne.

    Ladislav
    Ladislav
    5 let před

    V čem jsou ruské rakety lepší že nemají tolik odkladů startů kvůli počasí? Hromy blesky, startují

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Ladislav

    Hodně je to tím, že Sojuzy i Protony jsou vlastně odvozené z vojenských raket, které z vlastní podstaty musí být schopny startovat za každého počasí. Američané vsadili na opatrnější přístup, ale vzpomínám si třeba na asi tři roky starý start Falconu 9, který odstartoval jen pár hodin předtím, než na Floridu udeřil hurikán. Tehdy šlo o misi, která potřebovala startovat co nejdříve.

    Radim
    Radim
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Další věci je umístnění kosmodromu, kdy přece jen hluboce vnitrozemský Bajkonur má stabilnější podmínky než přímořská a subtropická Florida.
    R.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Radim

    To je pravda, ale zase s sebou nese jiné extrémy – horká léta a mrazivé zimy, ve kterých nechybí vánice.

    Jarda K.
    Jarda K.
    5 let před
    Odpověď  Ladislav

    Dalším faktorem si myslím je to, že přeci jen počasi ve vnitrozemí a na pobřeží oceánu bude také trošku rozdílné.

    maro
    maro
    5 let před
    Odpověď  Ladislav

    Nemusí řešit žádné vlny v místě přistání.

    Alois
    Alois
    5 let před

    Podíval jsem se do historie na pauzy kdy byly USA bez kosmické lodi.
    Mercury -Gemini : 05/63 – 03/65 = 2 roky
    Gemini – Apollo : 11/66 – 10/68 = 2 roky
    Apollo – Raketopl:06/75 – 04/81 = 6 let
    Raketop- SX/Boe: 07/11 -/07/20/ = 9 let

    Již těch 6 let bylo mnoho, odnesl to Skylab, ale dá se to zdůvodnit přelomovou technologií, ale nynějších 9 let, kdy se staví lodi podle padesát let starého vzoru to je pro kosmickou velmoc č. 1 vskutku ostuda, to se nedá hodnotit jinak.

    Alois
    Alois
    5 let před
    Odpověď  Alois

    Ještě by se tam dalo zařadit období po Gagarinovi :
    Vostok – Mercury : 04/61 – 02/62 = 1 rok

    Z toho všeho plyne, že za 60 let kosmické éry byly USA třetinu té doby, tedy 20 let, bez kosmické lodi, která by dopravila astronauty alespoň na LEO.

    Casso
    Casso
    5 let před
    Odpověď  Alois

    treba sa na to trosku pozriet aj v kontexte tej doby a z pohladu politickej situacie a nazoru verejnej mienky.

    2-3 rocne pauzy bez kozmickej lodi v case kedy nebolo potrebne navstevovat orbitalnu stanicu, by som ani nenazyval pauzou, slo o cas potrebny pre vyvoj novych systemov.

    v pripade apollo si treba priznat, ze uz pocas letu apollo 13 (do vybuchu) verejnost to povazovala za vyhadzovanie penazi a tento let ich uz skoro vobec nezaujimal. aj preto bol projekt apollo dost osekany, bohuzial o misie, ktore by mohli priniest mnoho zaujimavych vedeckych poznatkov.

    9 rocna pauza od skoncenia STS je skutocne dlha doba. urcite by to dopadlo inak, keby v roku 2008 nenastala hospodarska kriza a nemuseli sa robit financne skrty.

    Program CCDev zacal v roku 2010, co bolo dost neskoro, kedze o konci STS sa vedelo uz od roku 2003 (havaria kolumbie). CCDev planoval prve lety v roku 2015, cize planovana pauza bola 4 roky. no kedze vitazi boli vybrani az v roku 2014, je pochopitelne, ze tato pauza je omnoho vacsia.

    Kamil
    Kamil
    5 let před
    Odpověď  Alois

    Za to teď budou mít 3 lodě naráz (Dragon, Starliner, Orion) a další jsou ve vývoji, pilotovatelné na orbitální dráhu aspoň potenciálně nebo při dalším vývoji (Space Ship, StarShip, Dreamchaser, New Shepard)

    Alois
    Alois
    5 let před

    Ještě jsem se podíval na Rusko, doufám, že tím neotravuji, pokud ano, tak to smažte.
    Vostok-Vochod : 06/63 – 10/64 = 1,5 roku
    Voschod-Sojuz : 03/65 – 10/68 = 3,5 roku / vynechána havárie Komarova 1967 /

    Rusové bez kosmické lodi pouze 5 let. Létají sice s předpotopní technikou, ale celkem spolehlivě a to jim umožňuje se v době amerických pauz na Ameriku vytahovat a sbírat kosmické body – viz poslední případ s “ trampolínou „.

    Alois
    Alois
    5 let před

    Škoda, byl by to bonus po nedělním obědě, ale asi se dnes nepoletí.

    MIKA
    MIKA
    5 let před

    Já si nemohu pomoci, ale mně odklady kvůli počasí v případě této konkrétní mise nedávají smysl. Účelem této zkoušky přeci je otestovat únikový systém v extrémních podmínkách a proto by naopak nepřízeň počasí měla naopak představovat „bonus“ a možnost jak se bude únikový systém při něm chovat. A u silných vln by si mohli záchranné týmy nacvičit záchranu posádky v případě nouzového návratu, kdyby loď musela nutně přistát bez ohledu na podmínky.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  MIKA

    Není tomu tak. Start pilotované lodi má své předpisy a zkouška záchranného systému je kopíruje. Kdyby bylo takovéhle počasí při startu pilotované mise, také by se posouvala – a je jedno, zda by ty podmínky byly špatné ve startovní nebo přistávací oblasti. Dovolím si připomenout, že raketoplány několikrát odkládaly kvůli špatnému počasí ve Španělsku, kam měly přistávat v případě problémů v určité fázi letu.

    Radim Pretsch
    Radim Pretsch
    5 let před
    Odpověď  MIKA

    Je to dílčí test záchraného systému. Nikoliv záchranných operací.
    Cokoliv dalšího totiž představuje možné riziko komplikací a „rozptyluje pozornost“.

    Z pohledu diváka je to rychlá několika minutová akce (viz odkazy na jiné abort testy). Ale věřte, že za ní skrývá hodně práce. Zapojené týmy se nejen „zapotí“, ale díky té časové náročnosti to je i stres. Bylo by chybou ten tlak zvyšovat přidáváním další činností/ úkolů.

    Petr Spurný
    Petr Spurný
    5 let před

    Tak šup šup, ještě mám dnes nějakou práci;)

    jaaara
    jaaara
    5 let před

    @SpaceX na TW: Now targeting 10:30 a.m. EST; teams are continuing to track weather in the recovery area.
    Posunuto na 16:30 našeho času, vlny a vítr jsou zatím na hraně, ale situace se má zlepšovat.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  jaaara

    Díky, snad jsme to aktualizovali všude. 🙂

    Alois
    Alois
    5 let před

    Tankuje se , to je nadějné.

    pepik
    pepik
    5 let před

    Přenos zvuku vypadává. Tak snad se to dá dokupy… 🙁

    Majo
    Majo
    5 let před

    IN MUSK WE TRUST!!!SpaceX is future!!!

    Marek
    Marek
    5 let před

    Nadhera, diky za super koment!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Marek

    Díky, že jste byl s námi.

    Vít Výmola
    Vít Výmola
    5 let před

    Vynikající. Gratulace SpaceX a doufejme, že to byl největší ohňostroj, který letos uvidíme. 🙂
    Věděl jsem, že bude simulována porucha vypnutím motorů, ale nečekal jsem, že první stupeň exploduje. Autodestrukce? Bylo to v plánu?

    Marek
    Marek
    5 let před
    Odpověď  Vít Výmola

    Se priznam, ze jsešm v to doufal 🙂 Aspon to palivo neplave na hladine.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Vít Výmola

    Výbuch se čekal, psali jsme o tom. Proto nebyly na stupni ani nohy ani kormidla.

    Vít Výmola
    Vít Výmola
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Děkuji. Jen jsem myslel, že po vypnutí motorů první stupeň zkrátka dopadne do moře.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Vít Výmola

    Tady v článku jsem to rozebíral.

    Raketu Falcon nebude možné po úniku Crew Dragonu řídit a dosavadní simulace předpokládají, že nosič bude zničen odporem okolního prostředí.

    Jindřich
    Jindřich
    5 let před

    Nádhera. Krásný únik. I ten výbuch Falconu byl efektní. Mám z toho skvělý pocit.

    kosmoman
    kosmoman
    5 let před

    ☁️☁️☁️
    ☁️
    ☁️☁️☁️
    ☁️
    ☁️☁️☁️

    Pavel
    Pavel
    5 let před

    Sssekalo se to, tak jsem si musel odskočit na YouTube Spacex. Ale, jak praví hláška z filmu Na samotě u lesa: To si shlédnu ještě jednou, až bude víc klidu.
    Tak vzhůru na ISS!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Pavel

    Pokud se Vám to stane i příště, doporučím Vám spustit přenos v tzv. anonymním okně prohlížeče. To řeší problémy většiny lidí.

    Luděk
    Luděk
    5 let před

    Po úspěšném testu už věřím tomu, že plánovaný start CD v první třetině března 2020 s posádkou je reálný. 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Luděk

    Je to blízko, ale ještě je potřeba vyhodnotit data. Ale nepopírám, že taky cítím optimismus!

    Martin Gembec
    Martin Gembec
    5 let před
    Odpověď  Luděk

    No, tak co jsem zahlédl, tak loď pro pilotovaný let má být k dispozici ke konci února, takže po nějakých těch testech bych čekal její let někdy v druhém kvartálu 2020, budu spokojený, když to bude dříve, než v květnu. Snad vše proběhne v zájmu bezpečnosti a ne jen v zájmu konkurenčního boje.

    Kamil
    Kamil
    5 let před

    Brána je otevřená, poslední klíč pasoval přesně. Na tohle budeme vzpomínat, až poletí třeba 10 Dragonů ročně nebo až se s ním sveze první Čech.

    Scarab
    Scarab
    5 let před

    Tak MALL.TV opět nezklamala – na 50Mbit lince živý přenos bez lagů dostupný pouze v kvalitě 360p – tedy vhodné tak max pro cca 5 let staré mobilní telefony :-/
    Naštěstí včas přeladěno na Youtube, kde to bez problémů běželo ve FULL HD (1080p) naprosto spolehlivě.
    Takže v zásadě máme dvě možnosti – buď koukat na přenos sice s českým komentářem, ale ideálně na 4″ mobilním telefonu :-/, kde se nedostatky plynoucí z nízké kvality přenosu ztratí (pokud není člověk bystrozraký) a nebo se vykašlat na mall.tv a kosmonautix a pustit si to bez lagů na 50″ TV ve FULL HD z Youtube s anglickým komentářem.
    Za mne zcela jasná volba, ale každý je svého štěstí strůjcem, někomu třeba stačí pohyblivé obrázky jak ze začátků filmu :-/

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Pokud se Vám to stane příště, dokud to Mall.TV nevyřeší, je tu poměrně snadné řešení, které pomohlo už dost lidem – pustit si vysílání v tzv. anonymním okně prohlížeče. Podle informací, které mám, je problém v tom, jak Mall.TV pracuje s cookies prohlížeče.

    Scarab
    Scarab
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Spouštěl jsem to na androidovém TV boxu (4 jádro 2GHz + 4GB RAM), vyzkoušeno jak přes prohlížeč Firefox – jak přes kosmonautix, tak i přímo na Mall.tv, tak i přímo v androidové aplikaci MALL.TV – všechno stejná tragédie – buď režim auto v nízké kvalitě (360p) a nebo libovolná vyšší kvalita a po cca 5-10 sec několikasekundové výpadky. Naproti tomu z aplikace Youtube naprosto perfektní FULL HD.
    Takže podle mne jednoznačně nedostatečné připojení serverů Mall.tv

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Servery to opravdu není. Důkazem budiž, že mnoha lidem, kteří tyto problémy hlásili, pomohlo buďto promazání cookies nebo sledování v anonymním okně prohlížeče.

    Mikbasket
    Mikbasket
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Na čemkoliv, starý ntb, stolní stroj, mobil, i 9 let staré, mi to vždy jede na první našlápnutí tak jak má…. Vím, že to lidem dělá problém, ale já ses tím nesetkal… Na všem pusté o ve firefox, i v mobilu…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Mikbasket

    To mám radost, že tu zazní i tento názor. 😉

    Martin Gembec
    Martin Gembec
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Je to frustrující a rozhodně by bylo férovější, kdyby na tom lidi z Mall.tv zapracovali rychleji, než aby člověk četl dokola něco o anonymním okně a podobně. Mě to na PC připojeném pevným kabelem k lince 100 Mbit vypadlo jen jednou na pár sekund asi půl minuty před startem. Stát se to víckrát, taky přeladím na Youtube, než abych řešil nějaká anonymní okna. Na Youtube jsem samozřejmě byl na notebooku kvůli textovému přenosu. Tam to jelo pochopitelně bez výpadků. Čas ukáže, jak se toho lidi z Mall zhostí, zdá se, že lidí, kteří ještě zkouší Mall, je dost, dneska přes 4000. Věřím, že jich bude i více, až se vyřeší problémy.

    Lukas
    Lukas
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Nejste sám, u nás prvních 5s a pak zásek, zkusím další 2 prohlížeče a podobná situace. Na Youtube bylo kolem 50 tisíc sledujících a jelo to naprosto bez problému. Příště jdu rovnou na Youtube, abychom s děckama nepřišli o začátek, jako tentokrát na mall.tv.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Lukas

    Jak jsem psal výše, řešení je jednoduché. Stačí buďto promazat cookies v prohlížeči, nebo si video spustit v anonymním okně prohlížeče. To pomáhá většině diváků.

    Lukas
    Lukas
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Bohužel to v mém případě nepomohlo, ani jedna z následujících kombinací nejela: Linux + Firefox, Linux + Chrome, Linux + Chromium v anonymním režimu.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Lukas

    Tak to potom nevím. Je pravda, že zatím všichni, kterým to pomohlo, měli Windows.

    H@ns
    H@ns
    5 let před
    Odpověď  Lukas

    Většinou je přímý přenos s problémy, ale dnes to šlo jako víno. Přehráváč normálně v článku, Linux Mint + Opera, na asi osm let starým noťasu.
    Díky za bezva podívanou. To čekání stálo za to.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  H@ns

    Tak to mám velkou radost, že Vám to šlapalo. 😉

    Dan
    Dan
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    K přenosu jsem se dostal asi 5 minut před startem a kromě krátkého zaškobrtnutí při startu to běželo v HD. Potěšila možnost vrátit video zpět (ta expoloze byla skvělá, snad jsem se jí nabažil dost a už nikdy jí neuvidím). Vše na 2 roky starém hardwaru, W10 Home + Chrome, žádná anonymní okna, možná je trochu tvrdší adblock pravidla. Běžně přenosy na Mall.tv sleduji i na mnohem starším PC (2. generace i3 s integrovanou GPU, W7 Pro + Chrome pod tím samým účtem, žádná anonymní okna) a zážitek v pohodě. Nějaké přepínání do 360p a podobně se mi stává výjmečně. O obecné kvalitě mého internetového připojení budu raději mlčet 🙂

    Mimochodem, nesleduji v embedovaném okně na kosmonautixu, přepnu přímo na mall.tv, i když to embedované okno normálně funguje.

    Bývalo mnohem hůř na Mall.tv, sice mohu porovnávat jen komentované starty raket, ale ten pokrok je znát.

    A děkuji Dušanovi za komentovaný zážitek 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Dan

    Díky za zpětnou vazbu. Jsem rád, že Vám to šlape a že vidíte pokrok.

    Radomír
    Radomír
    5 let před

    Jaký vlastně měly flight abort system raketoplány?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Radomír

    Měly jich několik – v první fázi bez šance, v další fázi by se stroj vrátil na Floridu, v dalším by přistál v západní Evropě / Africe, v dalším by obletěl zemi a přistál v USA a v posledním by dosáhl nižší než plánované dráhy. Každý z těchto režimů by se aktivoval v jiném čase – žádný z nich vyjma toho posledního se nikdy neuplatil v praxi. Pěkně to popisuje pár let starý článek z ABC.

    Radomír
    Radomír
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Děkuju

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Radomír

    Není zač.

    Lukas
    Lukas
    5 let před

    Zdravim.bol falcon 9 natankovany az doplna?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Lukas

    Ano, aby letové parametry odpovídaly skutečné misi.

    B.Boruvka
    5 let před

    Ted jsem si precetl clanek o tomto testu na Novinkach a nevim jestli se mam smat nebo mi ma bejt smutno-Jak z obsahu tak z komentaru…. 🙂

    Smart Honza
    Smart Honza
    5 let před
    Odpověď  B.Boruvka

    Taky jsem to četl a pěkně jsem se pobavil 😀

    RoliD
    RoliD
    5 let před
    Odpověď  B.Boruvka

    Popravdě jsem si před startem říkal co asi napíšou na novinkách za nesmysl. A nezklamali. V tom článku popletli vlastně asi všechno. Můžeme bejt rádi že do titulku nenapsali „Americká raketa vybouchla při testovacím letu do vesmíru“!

    Jandys
    Jandys
    5 let před

    Mám otázku ohledně padákových šnůr. Při přenosu si nešlo nevšimnout jako by roztřepených hran. Nevím, jestli jde o tkanice, které se roztrhnou při vytažení hlavních padáků, nebo došlo degradaci materiálu.

    Jandys
    Jandys
    5 let před
    Odpověď  Jandys

    PS díval jsem se fotky z předchozích testů a podobné trhance na šnůrách nebyly

    Scarab
    Scarab
    5 let před
    Odpověď  Jandys

    Byl jste o fous rychlejší 🙂 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jandys

    Takováto zakončení nejsou neobvyklá. Jsou třeba vidět i u Starlineru.

    Scarab
    Scarab
    5 let před

    Ještě se zeptám na padáky – když kabina klesala, tak byly při pohledu na padákové šňůry vytažených padáků vidět na šňůrách v pravidelných vzdálenostech nějaké uzlíky nebo smyčky (jako by se šňůry páraly – což asi ne :-)) – co to je? Napadlo mne, že by šňůry (resp. závěsy padáků) byly ve sbaleném stavu prošité tzv trhacími stehy (něco jako jednorázový ferratový set), které jednak zajišťují co nejmenší objem sbalených šňůr a které se při rozbalení postupně roztrhnou (samozřejmě nedojde k narušení vlastních šňůr), čímž současně zafungují jako jakási „brzda“ (stejně jako je to u toho ferratového setu), když absorbují část nárazu při vytažení padáků – ale to je samozřejmě jen můj dohad – zajímalo by mne na co je to doopravdy.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Tak tohle bohužel netuším, ale zkusím to dohledat.

    Radoslav
    Radoslav
    5 let před

    Ako najdem odkaz na tom ubohom mall tv. Je tam najnovši z 12 mesiaca 2020

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Radoslav

    Odkaz na dnešní přenos máte přímo v našem článku, stačí na něj kliknout, nic hledat nemusíte, chce to jen číst všechna písmenka. 😉
    P.S. prosinec 2020 pobavil. 🙂

    Radoslav
    Radoslav
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Mozno mam na svojom mob. problem ale na druhom sa objavil odkaz a uz sa tam toci koliecko načitavania 5 min. Tak som to zapol na PC a to iste. Tebe Dusan ten odkaz alebo aj nove okno ide? Mne len do 00:03.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Radoslav

    Ano, funguje mi jak vložený přehrávač na našem webu, tak odkaz na Mall. TV v článku v pasáži „Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV.“.

    Radoslav
    Radoslav
    5 let před
    Odpověď  Radoslav

    Tak po preklikani som to konecne spustil cez firefox. Na pc ale mobil 0 bodov a to som skušal 3. Odkedy ste na mall tak je sledovanie stazene.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Radoslav

    Díky za info, jsem rád, že Vám to už funguje.

    Tomáš Kratochvíl
    Tomáš Kratochvíl
    5 let před

    Skvělé představení v podání Falconu s Dragonem, nádherný ohňostroj a velká gratulace Spacex. Opět výborný přenos, škoda jen že nebyla telemetrie z Dragonu.
    Jak jsem tak viděl pohled na Launch pad při startu, říkal jsem si jak by to byl super výhled z té prosklené galerie alias přístupového ramene – na samotný start. Tomu se žádná jiná první řada libovolné scény ve světě ani neblíží. Je jasné, že tam jaksi nikdo nesmí být, ale to by dobrodružnou povahu nemělo zastavit, k tomu pytlík Nachos.
    Když se rozebíralo co se asi stane s F9 po oddělení Dragonu, nevím proč jsem tak trochu tušil, že se hned tak nerozpadne. A skutečně, vypadalo to jako by vteřiny ubíhaly a nic se nedělo, tak byl zničen autodestrukcí, výbuch byl okamžitý a téměř perfektní koule. Vtipně štafetu v závodu převzala jakási letící část s kouřovou stopou, letící stabilně vpřed. Že by ve Spacex vyprodukovali další létající COPV? Jedna už tu byla v podání Starhopperu. Nějaké další tipy?
    Kdybych mohl na tiskové konferenci po přistání astronautů Douga a Boba po DM-2 letu mít jednu otázku, chtěl bych od nich porovnání svezení s raketoplánem a Dragonem. Oba v STS letěli. A doufám, že by to dokázali pěkně vystihnout. Tak uvidíme co na to řeknou, jsem na to docela zvědavý.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před

    Díky za pochvalu přenosu. 😉

    Alois
    Alois
    5 let před

    Ta letící část po výbuchu byla zřejmě maketa druhého stupně.

    Tomáš Kratochvíl
    Tomáš Kratochvíl
    5 let před
    Odpověď  Alois

    Máte pravdu, vypadá to tak.

    Vojta4
    Vojta4
    5 let před

    Přenos super, díky!
    Možná hloupý dotaz, ale jak je řešeno selhání rakety a následný únik lodi s předpokládaným dopadem někde nad Afrikou/indickým oceánem? Může se to vůbec stát? Jde mi o záchranu posádky, respektive za jak dlouho by byla posádka vyzvednuta. Předpokládám, že by se jednalo až o selhání až druhého stupně, děkuji

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Vojta4

    Záchrana je možná a docela pravděpodobně by mohla pomoci i nějaké plavidlo amerického námořnictva v okolí.

    Martin Gembec
    Martin Gembec
    5 let před
    Odpověď  Vojta4

    Vojto možná ti za chvíli někdo odpoví fundovaněji, ale loď je vždy za necelých deset minut na orbitě, takže se odděluje od druhého stupně už nad Atlantikem nedaleko Floridy, takže kdyby byl problém s druhým, tak záleží na rychlosti. Přiznám se, čekal bych spíš dosažení nouzové oběžné dráhy s přistáním po jednom obletu, než s přistáním někde v Africe nebo Indickém oceánu a v případě malé rychlosti na jeden oblet bych čekal přistání v Atlantiku. Sám jsem zvědav, jak to odpoví někdo líp.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Martin Gembec

    Indický oceán ne, ale u pobřeží Evropy / Afriky to být může.

    Vojta4
    Vojta4
    5 let před
    Odpověď  Martin Gembec

    To mě nenapadlo, že už nad Atlantikem dosáhne dostatečné rychlosti aspoň na jeden orbit, a Afrika/indický oceán nepřichází moc do úvahy. Člověk se pořád učí. Díky pánové

    Josef
    Josef
    5 let před
    Odpověď  Vojta4

    Do Indického oceánu dopadala externí nádrž raketoplánu, která byla oddělována těsně před dosažením orbitální rychlosti.

    Kamil
    Kamil
    5 let před
    Odpověď  Martin Gembec

    Analogií by mohl být Sojuz 18A. Tam raketa selhala ve výšce cca 180 km a přistáli na Altaji.

    Vlada
    Vlada
    5 let před
    Odpověď  Martin Gembec

    Udajne mohou byt zachranari kdekoliv na svete do 24h. Na ElonX je o tom zajimavej clanek 😉

    milda
    5 let před

    Trochu „mimo misu“
    Ten prechod na MallTV je za trest. Nic ze startu jsem nevidel a skoro neslysel. K TV jsem si pripojil IntelStick s W10 a pustil Edge. Pro nizkou rychlost wifi (DSL.cz test ukazoval v tom case kolem 1 Mb/s stahovani) jsem nastavil v okne prenosu rozliseni 360p a nijak to nepomohlo. Okno prohlizece zustalo cerne s neustale se tocicim koleckem vlevo dole „updating“. Dusanuv komentar se ozyval tak par vterin v minute. Takze diky aspon za psany prenos.
    Ani na mobilu s WPh8 na stejne wifine to neslo naladit.
    Takove patalie jsem u sousedniho pocitace s WxP nezazival.

    Ted necelou hodinu po ukonceni jsem si pustil zaznam na Kos. a vcelku v pohode jen s drobnymi vypadky shledl cely uspech. Jsou to borci SpaceX a fandim jim priletet s posadkou pred Boeingem.
    Co si pocnou Rusove, kdyz Nauka jeste nefunguje, a nebudou mit levnejsi sedacky?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  milda

    Zkuste příště výše popsaný fígl s anonymním oknem, to mnoha lidem pomáhá.

    RoliD
    RoliD
    5 let před
    Odpověď  milda

    Asi bych začal řešit hlavně rychlost připojení. Předpokládám. že když máte ken 1mbit na wifi tak tam bude i nějaká ztráta paketů. Za to mall tv asi moc nemůže. Mne to jelo bez problémů na nejvyšší rozlišení celou dobu.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  RoliD

    To mám radost, že Vám to šlapalo.

    Radoslav
    Radoslav
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Konečne som si to pozrel. Super prenos.
    Odkedy ste prešli na Mall tv tak som žiadny prenos od vás nepozeral a nemal som čas si vyskúšať, ako to spustiť. Pri problémoch od začiatku prechodu z YouTube na MALL som to jednoducho vzdal. A to som od 14.1.2014 odkedy som sa registroval na fóre nevynechal žiadne video.
    Od skalného užívateľa to nebol ukážkový prístup, ale ten MALL ma úplne znechutil.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Radoslav

    Jsem moc rád, že video fungovalo správně. 😉

    Jiří Vránek
    Jiří Vránek
    5 let před
    Odpověď  RoliD

    Jeli jsme synchronně na PC Dušana a na smart TV přenos od NASA a bylo to fajn. Ale přeci jenom, není to trochu divný řešit fungující přenos tipama na anonymní kartu, u firmy Mall? To to pořád provozujou kluci z garáže? Ostuda.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jiří Vránek

    Víte, já se řídím heslem, pomáhat, pokud to jde. Když vím, že existuje řešení, rád poradím, aby o tom lidé věděli. Mall.TV o tom ví a určitě to dříve či později opraví (stejně jako zavedli jiné často požadované novinky). Chci ale, aby lidé nemuseli čekat na tu opravu a měli řešení dříve. V garáži opravdu nejsou, jen mají na starost mnohem víc věcí než „jen“ přenosy. 😉

    Josef Somik
    Josef Somik
    5 let před

    Ten výbuch Falconu byl určitě inicializován ze země, jelikož roztrhání aerodynamickými silami vypadá jinak.
    Sice je smyslem testu zjistit, jestli posádka unikne při zkáze nosiče, ale takový test vlastně proveden nebyl. Podmínky při oddělení byly úmyslně připraveny tak, aby únik mohl být proveden v „klidu a pohodlí“.
    Původně jsem myslel, že třeba záměrně nechají vybuchnout jeden motor, a že se bude sledovat, jak si s tím záchranný systém poradí.
    Ale tento test byl pro záchranný systém jen taková „pohodička“.
    No nic, hlavně že to funguje alespoň takhle. Ten test je hlavně důležitý pro důvěru astronautů a teď je ještě vyšší než předtím. Takže držím palce k prvnímu pilotovanému let SpaceX. 🙂

    RoliD
    RoliD
    5 let před
    Odpověď  Josef Somik

    Já si dokonce myslím že ta destrukce rakety byla spuštěna automaticky a nezávisle na obsluze ze Země.
    A ano pohodička to pro ten systém byla. Až bouchne jeden motor a během dalších sekund začne problem eskalovat až k nádržím tak to teprv bude pořádný test. Doufejme že se to nikdy nestane. I když popravdě je to jen statistika, takže pokud se bude lítat hodně, tak se to jednou otestuje v plné parádě i s lidma.

    Josef Somik
    Josef Somik
    5 let před
    Odpověď  RoliD

    Jasně, autodestrukce. Já to prostě myslel tak, že vybuchlá destrukční nálož. 😉

    Tomáš Kratochvíl
    Tomáš Kratochvíl
    5 let před
    Odpověď  RoliD

    Souhlasím, jak Dragon tak Falcon řídí letové počítače na palubě. Je také pravda, že bych tento test neprováděl výbuchem nějaké nálože. Test se odehrál tak, že letový počítač Dragonu při dosažení určité rychlosti vydal pokyn k vypnutí motorů F9 a okamžitě pokračoval natlakováním Superdraco systému a zážehem motorů a separací od Falconu.
    Když jsem se o tomto testu tenkrát poprvé dozvěděl, intuitivně jsem myslel, že separace přijde při plném tahu motorů pro případ, že nepůjdou vypnout. Stačilo by vyblokovat ten povel. Zvolili však tu variantu testu, ve které vyzkoušejí právě schopnost abort systému Dragonu vypnout motory na Falconu. Taky dobře.

    Tomáš Kratochvíl
    Tomáš Kratochvíl
    5 let před
    Odpověď  RoliD

    Sekvenci testu popisoval Elon Musk na šťouravé dotazy koho jiného než Everyday Tima Dodda, ke konci tiskové konference k úspěšnému IFAT.

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Josef Somik

    No neříkal bych že záchrana lodi při MaxQ je „pohodička“. A dopředu bylo oznámeno že test proběhne po nasimulování ztráty tahu motorů (jejich vypnutí) a ne destrukcí rakety nebo její části…

    Josef Somik
    Josef Somik
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Pro řádný záchranný systém musí být únik při maxQ pohodička.
    A jaký má smysl testovat únik při maxQ? No vyzkoušet to v nejextrémnějších podmínkách s tím, že když to bude fungovat, tak to pak bude fungovat i v jiných méně náročných podmínkách letu.
    A jaké jsou nejextrémnější podmínky poruchy nosiče? Prostá ztráta tahu asi ne, že.
    Ten test byl záměrně připraven tak, aby ten únikový systém měl pohodičku.
    Nečekané komplikace nikdo v této fázi nechce, že.

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Josef Somik

    Musím s Vámi nesouhlasit jelikož testy se nedělají proto aby to byla „pohodička“ ale proto, aby se vše co lze co nejlépe otestovalo a poté to bylo pro posádku co nejbezpečnější.

    Josef Somik
    Josef Somik
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    A podle vás dnešní test prokazuje, že záchranný systém zachrání posádku i při fatální destrukci nosiče?
    Myslím, že si ten test prostě nechtěli komplikovat a proto zvolili ztrátu tahu motorů místo třeba exploze celého nosiče, takže pěkně v „klidu a pohodě“. 😉

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Josef Somik

    Ono je to s tím vypnutím trochu komplikovanější, možná to bylo jinak. A navíc se to dá dá říct, že když explodoval F9 s Amos 6, tak kdyby byl tehdy na vrcholu CD, tak by zvládl uniknout bez problémů.

    RoliD
    RoliD
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Dušane, jste nezměrný optimista. Já bych to viděl maximálně „o fous“. Zvlášť když explosivní! destrukce začala na 2 stupni, tedy blízko Dragonu, a hlavně náhle.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  RoliD

    To není můj názor, čerpal jsem z vizualizací jiných tvůrců. Někdo dokonce vytvořil video, kde zkombinoval explozi F9 a únik CD z rampy. Bylo vidět, že exploze se šíří mnohem pomaleji než CD uniká. Zkusím to video najít.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Zatím jen tohle, ale vím, že někde to bylo prolnuté do sebe. je tam vidět, že ohnivá koule postupuje relativně pomalu, zatímco CD uhání poměrně svižně pryč. Zkusím ještě najít to prolnuté video.

    RoliD
    RoliD
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Díky za odkaz, no nemyslím si, že by to bylo úplně průkazné. Je otázkou jak rychle by dokázal zareagovat počítač a sekvenci spustit. Ale věřím, že v tomto okamžiku toto mají již plně zajištěno a počítač by to stihnul.

    Pavel Riedl
    5 let před

    Pěkná podívaná, jen mě poněkud znervózňovaly berany-berany-duc vrchlíků padáků. Být v Dragonu a koukat na to… 😉

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Pavel Riedl

    Jo taky by mě zajímaly detaily ohledně padáků – jestli hrozí třeba jejich zamotání do sebe, nebo jejich poškození nebo „zavření“ po nárazu do sebe… A taky jak se tu psalo ohledně těch šňůr jak vypadaly jako potrhané… potrhané asi nebyly ale co to tedy bylo? Možná opravdu roztrhlé zašití šňůr což možná má snížit ráz při vystřelení padáků.

    RoliD
    RoliD
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Nebezpečné by to mohlo být v nějakém silnějším větru s nejen horizontálním vektorem. Je možné že časem ty padáky upraví tak aby se lépe stabilizovali a rozevírali (např použitím propustnější látky na jedné straně)

    Tovy
    Tovy
    5 let před

    Dneska sledováno v pěti lidech na PS4 a až na drobný zádrhel chvíli před startem byl přenos v pohodě.
    Až jsem se divil :-). Kvalitu nevím, nebyl čas sledovat detaily 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Tovy

    Díky za info, asi ještě nikdo nám nenapsal, že nás sleduje na PS4. 🙂

    Kamil
    Kamil
    5 let před

    Co bylo za informace na tiskovce?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Kamil

    Já jsme ji nesledoval, ale kluci na fóru ano. Nenapsali ale žádné informace, jen pár screenshotů. Takže předpokládám, že šlo spíše o obecné zhodnocení.

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Kamil

    No nevypadá že by tam zaznělo něco důležitého. Hlavní teď stejně bude až bude analyzován celý profil letu a údaje z čidel na figurínách. A taky v jakém stavu je CD.

    Milan
    Milan
    5 let před

    Dobrý večer. Prvně bych chtěl poděkovat za super přenos (koukal jsem na MALL TV v 1080p a vše plynulé) a hlavně za skvělý, zasvěcený a pro mě hodně přínosný komentář. Jen bych měl otázku. V komentáři je, že tento test je nezbytně nutný pro další možnost letět s posádkou a chvilku po tom, že je to test dobrovolný a Boeing ho podstupovat nebude. Z toho mi ale vyšlo, že Boeing nebude mít nezbytně nutný test pro let s posádkou. Můžete mi to prosím osvětlit? Omlouvám se za dotaz, ale nejsem až tolik znalý, jako odborníci zde a tak se raději zeptám, abych měl jasno. Předem děkuji za případnou reakci.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Milan

    Hezký večer,
    jsem rád, že jste nás sledoval a těší mne, že Vám přenos šlapal bez problémů.
    K dotazu: Vidím, že jste poslouchal pozorně, tak to má být. 😉 Ono jde o to, že když si nějaká firma zvolí nepovinný milník, tak jej pak musí splnit. SpaceX si nepovinný milník vybrala a proto po ní NASA chce, aby jej splnila – jakmile se k tomu přihlásíte, už z toho nejde vycouvat. Pro Boeing byl touto vstupenkou k pilotovanému letu test únikového systému z rampy.

    Milan
    Milan
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Děkuji za pohotovou odpověď, už v tom mám jasno. Ještě jednou díky za skvělý přenos a moc se těším na další vaše přenosy. Přeji hezký zbytek večera 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Milan

    Rádo se stalo a krásný večer i Vám.

    Jiří
    Jiří
    5 let před

    Děkuji, že máme kosmonautix. To, co dokáží napsat Novinky, je opravdu k pláči.
    https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/vesmirna-lod-crew-dragon-podstupuje-klicovy-test-raketa-bude-znicena-40310368

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jiří

    Já to těm redaktorům taky nezávidím – za den píší o tolika tématech, že nemohou mít pro psaní dostatek informací. Kvantita článků rozhoduje. Ale zase buďme rádi, že se o tom píše.

    Josef Somik
    Josef Somik
    5 let před
    Odpověď  Jiří

    No, ony se i na Kosmonautixu najdou v článcích věty, po jejichž přečtení jsem se musel ujistit, že jsem na webu o kosmonautice.
    Prostě nikdo není dokonalý.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Josef Somik

    Pokud na nějakou takovou větu narazíte, napište. Zkusím ji dát do pořádku. 😉

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Hlavně by bylo fajn dát do pořádku ten článek na Novinkách i když chápu že Vy s tím nic neuděláte…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Tam mám úplně stejné možnosti jako kdokoliv jiný z čtenářů.

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Josef Somik

    A rozhodně tady nebudu rozebírat všechny chyby a nesmysly které jsou v tom článku, to bych opravdu musel rozebrat celý článek větu po větě. Ale jenom pro „zasmání“ – chtěl bych vidět jak se od CD oddělují motory SuperDraco 🙂

    Jiří
    Jiří
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    No píšou tam „s již vyhořelými motory SuperDraco“, takže by se popel co z nich zbyl mohl vyfouknout těmi otvory 😀

    Dan
    Dan
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Asi je čekali v trunku 🙂

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Dan

    Ano, samozřejmě, mluvili o trunku…

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Jiří

    No tam ani tak nejde o věty jako o celý článek který je naprosto nesmyslný, plný chyb a zavádějících faktů. Člověk při čtení neví jestli se má smát nebo brečet. A to stačilo, kdyby si autor článku pustil výborný komentovaný přenos zde od pana Majera a hned by ten článek měl alespoň nějakou úroveň a hodnotu…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Jenže oni v té době už píší článek zase úplně o něčem jiném. Nemají prostě čas na shánění informací, pořizování rozhovorů a tak dál, oni prostě tvoří články na počet. O to víc si pak člověk váží třeba přístupu České televize nebo Českého rozhlasu, kteří pečlivě skládají a ověřují informace, aby byly správné.

    Vasek
    Vasek
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Hlavně jsem si při čtení toho článku uvědomil že nebýt kosmonautixu tak bych možná i já věřil všemu tomu co tam píší… no zaplať pánbůh za to!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Vasek

    Já se zase děsím tomu, co si přečtu na podobných webech z oborů, kterým nerozumím. 🙂

    Ondra
    Ondra
    5 let před

    Díky za parádní přesnos. Všiml jsem si, že padáky Dragonu mají na sobě různé kresby. Nevíte k čemu slouží?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Ondra

    Díky za pochvalu! A k dotazu – budu spekulovat -není to kvůli sledování pomocí kamer, aby se dala určit jejich pozice?

    Pavel
    Pavel
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Taky mě to zaujalo. Myslím, že to je pro vyhodnocování. Kdyby byly stejné, tak by při selhání nevěděli kdo se na tom podílel. Takhle můžou porovnávat a vědět co bylo jinak oproti ostatním. Určitě mají záznamy z výroby a balení atd..

    Honza
    Honza
    5 let před

    Všechny předstartovní vidaa a komentář Dušana Majera v pohodě a potom .. eight, seven, six, five, four, three, two, one, ingnition, liftoff … Černá obrazovka s nápisem: „Přenos začne za několik minut. MallTV.“ Takže rychle na Youtube, abych stihnul podstatné. Opravdu mě to po přechodu Kosmonautix na Mall překvapuje při každém přenosu.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Honza

    To je zvláštní, přenos sledovalo několik tisíc lidí. Musel jste mít mimořádnou smůlu.

    David R.
    David R.
    5 let před

    Možná jste si všimli, že hlášení 1. komentátora „Vehicle is supersonic“ je v čase 1:00, kdy je na telemetrii údaj cca 1080 km/h, tedy spolehlivě podzvuková rychlost, ale lze to chápat jako cca 2-sekundový posun zvukové stopy proti telemetrii. Následuje ihned hláška o dosažení MaxQ, zatímco motory se vypínají až v čase 1:26. (nikoli podla audia, ale podle videa). Takže laik si řekne, že není pravda, že dochází k testu v době max Q. A konspirátoři řeknou, že to SpaceX schválně šidí. Nicméně, ono to je trochu jinak. Odpor vzduchu neroste rovnoměrně s druhou mocninou rychlosti. Při překonávání zvukové bariéry roste strmě, namáhání rakety dosáhne 1. maxima. (Namáhání je „součet“ zrychlení a odporu vzduchu, přičemž zrychlení je kolem 1g, takže má minoritní podíl) Pak odpor vzduchu chvilku roste pomalu, vrací se zpět k té kvadratické funkci, a hustota atmosféry klesá – takže logicky klesá i namáhání rakety. Jenže: od určitého momentu opět roste odpor kvadraticky, a současně raketa i čím dál rychleji akceleruje, protože klesá její hmotnost, jak ubývá palivo. A zde pravděpodobně nastává něco jako druhé MaxQ. No a já si myslím, že to první MaxQ je maximem z pohledu nosiče, zatímco to druhé z pohledu Crew Dragona. No a o ten tu jde primárně.
    Pak je tu samozřejmě otázka, zda by simulace neměla probíhat při zapálených motorech 1. stupně. O tom si myslím, že tento případ závady je buďto úplně vyloučený, nebo extrémně nepravděpodobný. Pokud 1. stupeň „bouchne“, je okamžitě bez tahu. A pokud je jiný fatální problém, počítač samozřejmě ihned vypne motory.
    A ještě ty třásně na lanech: Má to pravidelné rozestupy a účel je asi ten, aby se lana natahovala kultivovaně, a ne že vypadnou ven jako žvanec a zamotají se do sebe. Na rozdíl od ferratového úvazu to nemá za cíl absorbovat kinetickou energii, protože ta je obrovská, to by mělo minimální efekt.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  David R.

    Díky moc za rozbor!

    David R.
    David R.
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Není zač, snad se moc nepletu.
    Každopádně, tento test nám udělal všem obrovskou radost, protože už nic zásadního nebrání tomu, aby astronauti mohli konečně létat na ISS něčím, co odpovídá aktuálnímu letopočtu a pokroku v technologiích. Dnes jsem se mj. kochal designem nástupního můstku i skafandrů SpaceX a líbí se mi, že Musk dělá kosmonautiku atraktivní i po této stránce. Přitáhne to víc lidí a i astronauti si to zaslouží. Stále ještě riskují životy, a toto je také kousek jejich odměny.

    Dan
    Dan
    5 let před
    Odpověď  David R.

    K té rychlosti zvuku: To není absolutní číslo 330 m/s, výrazně se mění s teplotou. Těch 1080 km/h by odpovídalo tak -30°C. Takže v pořádku.

    Ričrd
    Ričrd
    5 let před

    Zdravím, přenosy sleduji na monitoru s poměrem stran 21:9 a mám problém s fullscreenem. Mall.tv (na rozdíl např. od YT, které správně přidá svislé černé pruhy po stranách) roztáhne 16:9 obraz na celou obrazovku. Výsledkem je pak chybějící obraz nahoře a dole. Díky.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Ričrd

    O tomto problému se již ví, ale díky za hlášení. Problém je, že není mnoho lidí s takovým monitorem a tudíž se kolegové přednostně věnují věcem, které využije více diváků. Říkám Vám to upřímně.

    Scarab
    Scarab
    5 let před

    Navážu na moji kritiku Mall.tv (viz o několik příspěvků výše).
    Teď v cca 22:30 jsem si udělal pokus se záznamem startu na Mall.tv, provedl jsem několik pokusů na Androidovém TV boxu (Android 9, 4 jádro 2GHz, 4GB RAM) s prohlížeči Firefox a Chrome. Zkoušel jsem i anonymní režim prohlížečů a to přímo na Mall.tv, dále jsem vyzkoušel i přímo aplikaci Mall.tv pro Android. Mezi vlastními testy jsem testoval i rychlost linky (https://speed.measurementlab.net/#/) – download cca 20Mbit/sec, upload cca 60Mbit/sec.
    V ŽÁDNÉM z těchto pokusů se mi nepodařilo na Mall.tv docílit plynulého sledování (bez přerušení) v kvalitě lepší než 360p!!!
    Naproti tomu, sledování libovolného záznamu na Youtube (kanál NASA, SpaceX,… ), ať už přes prohlížeč nebo přes aplikaci Youtube pro Android, proběhlo vždy naprosto plynule v nejvyšší dostupné kvalitě (1080p, případně 720p).
    Z výše uvedeného mi boužel vychází, že Mall.tv je pro daný účel stále naprosto nepoužitelná a degraduje jinak perfektní práci týmu Kosmonautix. Jak je patrno z někteých příspěvků výše, nejsem se svými poznatky zdaleka jediný.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Netvrdím, že jste jediný, ale lidé s problémy tvoří absolutní minoritu – přenos sledovalo v době největšího zájmu téměř 4200 lidí souběžně. Tady jsou hlášení problémů v řádu jednotek – to jsou opravdu výjimečné případy.

    David R.
    David R.
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Já jsem dnes kvůli telefonátu „naskočil“ až po 15 minutách, tj. cca v době, kdy server Mall.tv procházel okamžiky MaxQ, přesto přenos naskočil ihned a do vysokého rozlišení. Takže se to evidentně zlepšuje. Ale znáte zákony schválnosti… Myslím, že kdyby byl pod tím oknem ještě odkaz na Youtube originál, byť bez češtiny, začne to šlapat úplně všem 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  David R.

    To mám radost. Ono to opravdu není tím, že by servery Mall.TV nestíhaly, jak se někteří domnívají. 😉

    Scarab
    Scarab
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    No a nešlo by (jak píše David R.) pro naši „absolutní minoritu“ :-/ kromě odkazu na Mall.tv vložit do článku na Kosmonautix i odkaz na „originální“ přenos na Youtube (případně jinde)? Mall.tv by z toho asi radost neměl, ale jejich služby mají k dokonalosti stále zjevně dost daleko. No a „minorita“ by potom v časové tísni (při nefunkční Mall.tv) nemusela dlouze na Youtube hledat ten správný živý přenos 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Já nevím, to jsme nikdy nedělali a myslím si, že je zbytečné to nyní zavádět.

    Jandys
    Jandys
    5 let před
    Odpověď  Scarab

    Dnešní přenos byl alespoň z mého pohledu technicky jeden z nejlepších. Jak Smart TV přes dráty Cetinu, tak iPad přes LTE Vodafone a dokonce i druhý iPad přes LTE T-mobile, šlapaly na 1080 bez sekání. S mladým jsme to měli pro jistotu připravené přes 3 nezávislé sítě, ale zálohy jsme nakonec odpojily. Primár šlapal skvěle.
    Za mě má plný počet nejen Space X za test flight, ale i Mall TV za technickou stránku komentovaného přenosu.
    Díky p. Majere za skvělý komentář.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jandys

    Díky moc za pochvalu, to mne velice potěšilo.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.