sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Na Floridě roste rampa pro Super Heavy

Že u floridské rampy 39A panuje čilý stavební ruch, není nic nového. Ostatně na našem webu najdete nejméně tři články (z května, srpnaříjna letošního roku), které se tomu věnují. SpaceX, která má rampu pronajatou, spustila už před několika měsíci stavební práce, jejichž úkolem mělo být podle očekávání vybudování startovní rampy pro kosmické lodě Starship a vzniknout zde měla i přistávací plocha, na kterou by testovací exempláře dosedaly. Jak ale čas plyne a na staveniště přijíždí další a další díly, tak se zdá, že SpaceX míří s tímto areálem výše, než se původně čekalo.

Černá kovová konstrukce na budované rampě u 39A by měla být základem deflektoru spalin.
Černá kovová konstrukce na budované rampě u 39A by měla být základem deflektoru spalin.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Přiložené fotky, které pořídil Jared Frankle, ukazují, že na staveništi vyrostla velká černá kovová konstrukce. Na internetu se okamžitě rozběhly spekulace o jejich účelu. Vzhledem k rozměrům, tvaru a umístění se zdá, že by mělo jít o deflektor spalin (flame diverter). Podstatné ale je, že by podle kvalifikovaných a důvěryhodných odhadů neměl sloužit lodím Starship, ale rovnou velkým raketám Super Heavy. Až doposud se očekávalo, že u rampy 39A vznikne jen zjednodušená konstrukce se startovním stolem, jakou má SpaceX na texaské základně Boca Chica. Nyní se zdá, že na Floridě roste skutečná plnohodnotná startovní rampa, která bude mnohem větší, bytelnější a komplexnější.

Takto si Jay DeShetler z NSF představuje rampu 39A po dokončení stavebních úprav.
Takto si Jay DeShetler z NSF představuje rampu 39A po dokončení stavebních úprav.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Zdroje informací
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EL7jDLBWkAAXws3?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/EL7jCV-X0AAjAPQ?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/10/NSF-2019-10-07-15-13-46-149.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před

Jsem na těch 170 m na výšku celé konstrukce i s věžojeřábem zvědavej. Byla by to nejvyšší stavba v okolí, čnící i nad VAB.

KarelTv
4 let před

To je celkem povzbuzující, StarShip je samotný k ničemu bez SuperHeavy. Radši bych nejdřív viděl SH třeba i s jednorázovým 2.stupněm. Ale ta rampa bude muset být obrovská a nebude levná, včetně zázemí okolo. Takové monstrum nezbastlí za pár měsíců.

Vašek
Vašek
4 let před
Odpověď  KarelTv

Že je samotná StarShip bez SuperHeavy k ničemu si nemyslím. Musk přece řekl že pro dopravu lidí na Zemi se StarShip bez SuperHeavy obejde.

Jakubko
Jakubko
4 let před
Odpověď  Vašek

Musk toho vraví veľa a nie vždy to vyjde, pokiaľ tou dopravou myslíte to z jedného mesta na druhé tak to je čistá utópia, zatiaľ treba mať funkčnú SH/SS a potom môžeme myslieť aj na toto

Petr Šída
Petr Šída
4 let před
Odpověď  Jakubko

Ale poté došel k závěru, že to není třeba

A není, když si uvědomíte, že je třeba doletět maximálně 20 tisíc km a s malým nákladem

kuban
kuban
4 let před
Odpověď  Petr Šída

StarShip má dostatečný tah pro bezpečný start na Zemi? nezdá se mi, i když nebude mít plnou nádrž

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  Petr Šída

zatím ne, ale výkon raptoru se zvýší, náklad nebude mít oněch 100 t a nádrže možná nebudou muset být tak velké. Takže bych to nevylučoval.

Jan
Jan
4 let před
Odpověď  Vašek

Na presentacich Elona byly suborbitalni skoky z místa na místo vždy s SH, pokud mne paměť neklame. Na každém startpointu byla jedna SH

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  Jan

Následovaly tweety a úvahy od E. Muska, že při určitých modifikacích, týkajících se hlavně motorů, by většinu vzdálenosti na Zemi bylo možno obsloužit bez Super heavy. Jedná se o suborbitální lety, nikoliv plně orbitální, tak je to teoreticky možné.

Karel Novák
Karel Novák
4 let před

Můžu se zeptat, kde najdu ty kvalifikované a důvěryhodné odhady, podle kterých jde konstrukcí pro Super Heavy?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Karel Novák

Fóra nasaspaceflight, nebo u nás na kosmonautixu, dále tweety. Ty informace jsou od lidí, kteří mají dobré a důvěryhodné informace.

KarelTv
4 let před

Vzhledem k tomu, že se na trhu neudržela ani supersonická dopravní letadla, která byla schopna fungovat z běžných letišť, lze o rentabilitě osobní dopravy raketou už z tohoto principu pochybovat. Další problém je bezpečnost.

Petr Šída
Petr Šída
4 let před
Odpověď  KarelTv

No jo, jenže to jedno fungující nadzvukové letadlo trpělo mnoha omezeními a mělo extrémně drahy provoz a malou kapacitu

KarelTv
4 let před
Odpověď  Petr Šída

No a co z toho bude mít raketová doprava lepší ? 🙂 Technika od éry Concordů taky výrazně pokročila a dá se očekávat, že dopravní supersonik s dlouhým doletem by měl dnes lepší parametry.

ldx
ldx
4 let před
Odpověď  KarelTv

Určitě v tom, že většinu letu se bude pohybovat mimo hustou atmosféru, takže nebude tady například omezení max. rychlosti na Mach 3 dané zahříváním pláště.
A taky parabolická dráha je myslím přirozeně nejefektivnější, pokud teda není potřeba si pomáhat vztlakem vzduchu na křídlech.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
4 let před
Odpověď  Petr Šída

Vývoj v leteckej doprave je kontinuálny a prejavuje sa to aj cenou leteniek. Starship odhliadnuc od ceny, už len svojimi obmedzeniami vyplývajúcimi z použitia raketových motorov nemôže v blízkej dobe tej leteckej hoc nazvukovej konkurovať.

Racek
Racek
4 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Pokud nebude poptávka, nebude ani supersonic. Boeing taky v době Concordu vyvíjel typ 2707 pro 300 lidí, ale aerolinky po počátečním nadšení zájem neměly. Boeing 787 měl být také původně o aso 120 km rychlejší, ale aerolinky chtěly úspornější variantu. No a v dnešní době uhlíkové nákazy by každý litr paliva vzbudil mocné demonstrace. Pod heslem kapka ke kapce … a máte 2 kapky. Bohužel pořád jen ty dvě… ale to se slyšet nechce.
Ovšem některé představy pana Muska jsou jaksi …

Vladimir Todt
Vladimir Todt
4 let před
Odpověď  Racek

Pro i ověření získávání metanu na Marsu chce už na Zemi získávat metan pro rakety onou reakcí z CO2 a H2O s energetickým využitím Slunce. Uvidíme jak mu to vydrží, sice ano, byl by to uhlíkově více neutrální zdroj (odejme CO2 z atmosféry a pak po spálením zase vrátí), ale zemní plyn je stále levnější, než takto uměle získaný metan.
Takže argumentace ohledně uhlíkové stopy je u EM zatím nejasná, dle toho jak se mu představy promění v realitu.

bohyn
bohyn
4 let před
Odpověď  Racek

Todt: ta výroba metanu ze solarů uspokojí ty hloupejší ekology. Realista si spočítá, kolik se toho metanu, tak jak je to teď prezentováno, dá vyrobit.

Jana Kosova
Jana Kosova
4 let před

Četla jsem, že do nákladní varianty této rakety by se mohl vejít několikanásobně větší kosmický dalekohled než JWST. Dá se odhadnout jak velký by tedy mohl být ? Nebo to samé se dá odhadnout i o nástupci BFR, kterého první náčrty byli nedávno publikovány i zde ?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jana Kosova

Hovoří se o průměru zrcadla cca 15 metrů. Tento dalekohled je zatím jen hypotetickým návrhem, takže se průměry mohou v různých zdrojích lišit. Tento projekt bývá označován buďto jako ATLAST nebo LUVOIR.

Jana Kosova
Jana Kosova
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

A těch 15 m u kosmického dalekohledu by odpovídalo výkonu jak velkého pozemního teleskopu, byť vybaveného adaptivní optikou ? Otázka zní, zda stavět tedy velké pozemní, nebo raději „sériově“ vyrábět kosmické – třeba dva spojené do binokuláru, apod.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jana Kosova

To se takhle porovnávat nedá, oba typy mají jiné výhody. V současné době se obě kategorie vhodně doplňují, ale postupem času se dá očekávat větší přesun teleksopů do kosmického prostoru – ale to až se opravdu zlevní vynášení velkých dílů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.