Zbrusu nový první stupeň Falconu, který se pokusí přistát na mořské plošině. Horní stupeň, který bude testovat prodloužený pobyt na oběžné dráze a konečně loď Dragon, která veze na ISS několik tun nákladu – to jsou hlavní účinkující středečního představení, které Vám přineseme živě a s českým komentářem. Ke startu by mělo dojít v 18:51 a meteorologové zatím slibují 90% pravděpodobnost dobrých podmínek. Vrásky na čele dělá jen výškový vítr, který se do uvedených parametrů nezapočítává. Snad ale bude vše v pořádku.
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 18:35 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být díky novému vylepšení k dispozici několik desítek sekund po ukončení vysílání.
EDIT: SpaceX se rozhodla zrušit dnešní pokus o start kvůli nadlimitním hodnotám výškového větru. Další možnost přijde ve čtvrtek.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/SpaceX_CRS-19_Patch.png
IN MUSK WE TRUST!!!
Tak dneska nic:
Dnešní start byl odložen kvůli nepříznivým výškovým větrům a také špatným podmínkám na moři v místě přistání prvního stupně Falconu 9. Záložní termín je 5. 12. v 18:29 SEČ.
Díky, už jsme to zapracovali do článku.
Škoda,moc jsem se těšil.No třeba to zítra vyjde.I když předpověď taky není o moc lepší,spíš horší.Tak uvidíme.
Musk chce so starship prepravovat ludi po svete.
A pritom starty rakiet(a aj pristania) su velmi citlive na pocasie.
Ako chce toto riesit?
Ci starship je odolny voci pocasiu ako lietadla?
Ano, postupně by se do této fáze měli dostat. Starship bude těžší a tudíž by jí neměly poryvy větru tolik vadit.
Hmm, dobra otazka. Rek bych, ze tvar raket i kosmickych lodi je kompaktnejsi nez tvar letadel, takze by vuci povetrnostnim podminkam na startu mely byt odolnejsi. A maji lepsi pomer tahu a hmotnosti, coz by melo byt taky plus. Ale chtelo by to nazor konstruktera, ktery ma zkusenosti s pevnostnimi vypocty aspon nejakych tech bajecnych letajicich stroju 🙂
Konstruktér rozhodně nejsem, ale u raket je problém, že létají výše a rychleji než letadla, takže se na ně vztahují i jiná pravidla – třeba ty výškové větry.
Řekl bych že ty limity jsou dány velikostí maximální možné výchylky gimbalu motorů, což většinou není moc, a taky omezenou rychlostí provedení změny náklonu těch motorů a dále softwarem, který to musí regulovat, protože raketa i v tom šíleném počasí, narozdíl od letadla, vždycky letí na autopilota. A k tomu to tlačné uspořádání s blbým poměrem průměru a délky a navíc absence křidélek v místě, kde by nejvíc pomohly, tedy nahoře, dělá z rakety proti letadlu o dost nestabilnější objekt.
Strih vetru ve vyssi atmosfere je take problem. MaxQ se u Falconu odehrava ve vysce mezi 10-15 km a leti tesne na hrane limitu pro kryt/Dragon (Dragon ma ten limit trochu nizsi nez kryt) a naklon je v te vysce kolem 60°, takze kdyz leti po vetru o rychlosti 200 km/h a prijse strih vetru a razem leti proti vetru tak se muze snadno dostat za hranici pevnosti.
Letadla jsou na pocasi take hodne citliva, zejmena bocni vitr, strih vetru, bourky, snih… Rocne jsou ruseny tisice letu kvuli pocasi. Rekl bych ze v tomto jsou jen spolecnosti operujici rakety a jejich zakaznici, opatrnejsi, nez piloti letadel a aerolinky. Proto taky rakety, narozdil od letadel, nepadaji kvuli pocasi (nebo aspon ne tak casto, vybavuje se mi jen Challenger).
Taky jich oproti letadlům moc nelétá 🙂
Počasí ve vysokých vrstvách atmosféry bude jedním z problémů…
Ty další by vydaly na pěkně velký článek.
Já bych ty prohlášení vůbec nebral vážně. Ne se současnou úrovní techniky a s koncepcí Starshipu, je tam tolik bezpečnostních rizik v porovnání s letadly. Budeme rádi pokud se to podaří dokončit a bude fungovat jako nákladní nosič. I tak by to bylo obrovské plus pro kosmonautiku.
Lépe bych to nenapsal.
tak kdypak nam to mall.tv prelouska do zaznamu?
Taky čekám a zatím stále nic. Živý přenos jsem nestihl.
Video je už víc než hodinu online k dispozici.
Dusane, ja to co chvili sledoval a bylo fakt az o pul devate cca. Driv ne. Vim, ze si psal pod video komentar driv, ale video fakt nebylo k dispozici, mozna pro vetejnost nebylo.
To je zvláštní, díky za info, ale video už jelo před půl osmou. Asi nějaký bug.
psalo to ‚video je soukrome‘
Zajímavé.
Je fascinující, jakou máte všichni s mall trpělivost. Já už to dávno vzdal a rovnou koukám na originál přenosy.
Pokud mi pekař prodá několikrát připálené, nedopečené nebo přesolené rohlíky, už tam taky nikdy nepůjdu.
A sem vás tedy přivedlo co? Když sem na přenosy nechodíte… Potřeba plácnout duchaplný komentář?
Videa normálně fungují, což uznávají i lidé, kteří dříve nadávali, jak mohli. Pokrok, který se v tomto směru uskutečnil, musí vidět každý (kdo jej vidět chce).
Když už se tu nakousla technika a video, tak živé vysílání mi fungovalo, jak mělo. Jen cca v desáté minutě se vrátila zvuková stopa na začátek. Reload stránky to vyřešil.
Když zapnu cookies třetích stran, funguje i vložené video na kosmonautixu. Každopádně děkuji za trpělivost s technickými komentáři u posledního startu Starlinku. Myslím, že se tam vyřešilo několik problémů. Přenosů nás teď čeká víc v krátké době, tak uvidíme, kam se věci pohnou.
To mám radost, že Vám to šlapalo.
Dusane nedalo by se neco udelat s tim Mall prehravacem? Kdyz to dam na 21:9 monitoru do fullscreenu, tak se to resizuje na celou sirku a ja prijdu o vrsek a spodek videa. V tom malem okenku se na to koukat neda. Mate nejaky kontakt, kam bych to mohl napsat?
Doporučuji kontaktovat Adama Chudárka ([email protected]). Psal jsem mu, už o Vás ví.
Diky moc.
Rádo se stalo, držím palce, ať se to vyřeší. 😉
Ten ,,vak“ na horním stupni nemůže pulzovat vlivem výfuku zplodin z pohonu turbo čerpadel, protože ten je u Merlinu 1D vac zaveden do trysky motoru aby ji chladil. Stejně tomu bylo u motoru F-1.
Osobně se domnívám, že onen ,,vak“ se nafoukne vlivem zbytku atmosféry a tudíž tlaku v něm. A ono pulzování je projevem dynamických sil. Ty na něj působí například když motorky RCS na horním stupni stabilizují jeho letovou dráhu, nebo když je upravován výkon Merlinu.
I to je možné, ale domnívám se, že „výfuk“ se na tom, může také podílet. Stačí se podívat, jak se u vaku někdy u jedné trubičky akumuluje ztuhlý kyslík.
nevypousti se tudy treba prebytek odpareneho helia nebo dusiku? Kdyby byl pretlakovy ventil umisten kolmo na podelnou osu, tak by, byt nepartne, ovlivnoval oriantaci 2. stupne. V podelne ose by to tolik nevadilo.
Přiznám se, že nevím.
Zhlédnuto ze záznamu na Mall a vše bez problémů.
Díky, to mám radost.