sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-48)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Maxar Intelligence

    Společnost Maxar Intelligence vydala nový mapovací produkt vyvinutý s využitím umělé inteligence Ecopia, který převádí družicové snímky do detailních 2D a 3D map. Produkt s názvem Vivid Features kombinuje archiv družicových snímků společnosti Maxar se softwarem umělé inteligence od společnosti Ecopia

    Novaspace

    Novaspace s podporou regionu Occitanie pořádá ve dnech 12. a 13. května 2026 v Toulouse ve Francii inaugurační Vesmírný summit pro odolnou budoucnost. Toto mezinárodní setkání shromáždí více než 500 lídrův oboru, politiků a vedoucích pracovníků z průmyslu a koncových uživatelů z celého globálního řetězce v oblasti vesmíru.

    GHGSat

    Společnost GHGSat plánuje rozšířit svou konstelaci monitorovacích a analytických služeb skleníkových plynů o 47 milionů kanadských dolarů formou vlastního kapitálu a půjčky.

    Anduril

    Společnost Anduril, která se zabývá obrannými technologiemi, a startup pro vesmírnou dopravu Impulse Space se připravují na demonstraci autonomního setkání a přiblížení na geostacionární oběžné dráze Země. Test je plánován na rok 2026.

    SpaceX

    SpaceX očekává, že začne testovat služby přímého přenosu dat do zařízení s využitím nově získaného spektra od společnosti EchoStar již koncem příštího roku.

    Swissto12

    Společnost Swissto12 dokončila předběžné posouzení návrhu své první družice Neastar-1 s přímým připojením k zařízení. Švýcarský výrobce malých geostacionárních družic to oznámil 15. září.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    „Supersprcha“ rampy 39B

    NASA se drobnými krůčky posouvá vstříc prvnímu startu rakety SLS, která má při třetím startu v roce 2024 pomoci dostat na Měsíc první ženu a dalšího muže. Jedním z významných testů, který je i vizuálně velmi atraktivní, je zkouška vodních chrličů na mobilní odpalovací plošině, ke které došlo na floridské rampě 39B. První test systému proběhl už v červenci a inženýři při něm sbírali informace. Ty pak využili k drobným úpravám, které ověřovali v pátek 13. září. Test měl za úkol prověřit systém pro eliminaci hluku z raketových motorů, který se poprvé v ostrém provozu dostane ke slovu u startu mise Artemis I.

    Během 30 sekund dlouhé zkoušky bylo do kanálu pro odvod spalin vystříkáno stěží představitelných 1 700 000 litrů vody. V době maximální špičky bylo dosaženo průtoku 3 750 000 litrů za minutu! „SLS vytvoří při startu hluk 176 decibelů, což je mnohem hlasitější než tryskové letadlo,“ vysvětluje Nick Moss, projektový manažer prvků rampy a dodává: „Proudy vody sníží tento hluk o pár decibelů.

    Zkouška vodních chrličů, které budu eliminovat účinky hluku při startu rakety SLS.
    Zkouška vodních chrličů, které budu eliminovat účinky hluku při startu rakety SLS.
    Zdroj: https://www.nasa.gov

    Když se budou raketové motory rozbíhat na plný výkon, začnou horké spaliny silně tlačit na stísněný prostor mobilní plošiny. Tyto tlakové vlny mohou způsobit vibrace, které by mohly potenciálně plošinu poškodit a to samé hrozí i startující raketě. „Systém pro eliminaci hluku funguje jako tlumič, který pohlcuje akustickou energii a snižuje intenzitu tlakových vln,“ popisuje Cliff Lanham, projektový senior manažer mobilní plošiny a dodává: „Vytváří tak ochranné prostředí, které zajistí bezpečný start.

    K aktivaci systému dojde zhruba 20 sekund před časem T-0. Motory začnou chrlit plameny a kouř o nějakých 10 sekund později. „A tady přichází naše úloha – zajistit, že dalších 10 sekund proběhne bez problémů a raketa bezpečně odstartuje,“ uvedl Moss. Páteční zkouška s sebou přinesla i první použití softwarového sekvencéru pozemního vybavení. Tento program se bude používat i při skutečném startu, přičemž jeho úkolem bude řídit systémy podporující start na rampě 39B. Inženýři však netestují jen optimální průběh. O víkendu se zkoušela jak nominální situace, tak i stav, kdy je jeden z ventilů poškozen, aby se ověřilo chování systému za mimořádné situace. V současné době provádí odborníci analýzu naměřených dat, která se budou hodit před závěrečným testem vodního systému, který přijde za pár týdnů. Jeho součástí bude i zapojení dalšího subsystému do komplexní skládačky – konkrétně půjde o zapalovače systému pro spálení přebytečného vodíku.

    Přeloženo z:
    https://www.nasa.gov/

    Zdroje obrázků:
    https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/west_flow_test_1.jpg
    https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/west_flow_test_2.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    34 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    6 let před

    K poslední větě úvodního odstavce:
    Nejen ve zdrojovém článku, ale obecně v názvech článků NASA byla v posledních dnech číslice 1 přepsána na římskou I, viz články v tomto odkazu:
    https://www.nasa.gov/artemis-1

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    A vida, díky, toho jsme si nevšiml. Díky moc, opraveno.

    Kamil
    Kamil
    6 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    To se nechytne

    MichaelM
    MichaelM
    6 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Aha, takže třicátá devátá mise bude opravdu Artemis XXXIX? Asi jako Super Bowl?

    Nebylo by vhodnější s Artemis rovnou používat řecké číslice?

    https://cs.wikipedia.org/wiki/Řecké_číslice#Tabulka_hodnot_znaků

    lvy
    lvy
    5 let před
    Odpověď  MichaelM

    Mám obavu, že se nedojde dál, než k číslovce III a pak vše zastaví kongres pro nehorázné plýtvání prostředky. Ale uvidíme, třeba taky ne a budou pumpovat dále. 🙂

    lvy
    lvy
    6 let před

    Vypalovače vodíku? Nebylo by lepší spíš spalovače vodíku?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  lvy

    Použít se dají oba výrazy. Ale pokud projeví zájem i někdo další, klidně to změním.

    Jirka Hadac
    Jirka Hadac
    6 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Polozim jinou otazku, k veci. Mam si to prelozit tak, ze pred startem bude SLS horet jak Delta IV 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Jirka Hadac

    Systém bude podobný spíše raketoplánům. 😉

    Vojta
    Vojta
    5 let před
    Odpověď  Jirka Hadac

    Delta IV, pokud vím, vypalovače vodíku nemá a proto taky tak hezky hoří. Jak psal výše Dušan Majer, bude to jako u Raketoplánu. Ostatně SLS je v podstatě jen trochu jinak sestavený a posílený Raketoplán.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    5 let před
    Odpověď  Vojta

    O chrličích jisker pro SLS máme tento starší článek.
    https://www.kosmonautix.cz/2015/05/chrlice-jisker-pro-sls/

    Michal Václavík
    6 let před
    Odpověď  lvy

    Odborný český termín existuje, zde sice použit nebyl, ale to nijak nesnižuje srozumitelnost textu.

    Vladimír Todt
    Vladimír Todt
    6 let před

    Já bych ta marketingově vzatá biliardová čísla čísla průtoku přepočítal na představitelné číslo.
    Je to průtok asi 62,5 m3/s (asi 8 klasických středních fekálů za sekundu), což je 43 % dlouhodobého průtoku ve Vltavě nebo průtok 2x větší než v Berounce.

    Tommy
    Tommy
    6 let před

    Také se přimlouvám za vhodnější jednotky m3/s…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Tommy

    Ohledně jednotek se vždy najde někdo, komu zvolený formát nevyhovuje. Už jsme to řešili u rychlostí, teď u objemů. Čtenáři, kterým převody nedělají problémy, to zvládnou levou zadní a my jsme popularizační web pro širokou veřejnost. A právě pro ně jsou litry mnohem více vypovídající. Jsou věci, o kterých nediskutujeme. A tohle je jedna z nich. Pokud patříte mezi čtenáře, kteří preferují metry krychlové, pak máte s největší pravděpodobností dostatečné znalosti na to, abyste si daný údaj převedl. Běžný člověk se s litry setká mnohem častěji než s metry krychlovými. A pro takové píšeme. Nechceme se stát portálem jen pro pokročilé čtenáře. Chceme krásy kosmonautiky ukazovat i začátečníkům a proto usilujeme o nízkoprahový přístup.

    tycka
    tycka
    6 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    V tomto případě 62500 litru za sekundu je přece jen lépe představitelný údaj.

    Petr Groh
    Petr Groh
    5 let před
    Odpověď  tycka

    Víc se mi líbí ta Vltava, nebo Berounka.
    🙂

    Jura
    Jura
    6 let před
    Odpověď  Tommy

    To já bych se přimlouval za nesystémovou veličinu 8 fekálů/s.
    Článek by se odlehčil a snad přitáhl i nadšence ze zemědělství. :-))

    Pavel
    Pavel
    6 let před
    Odpověď  Jura

    Kolik soucasne jedoucich fabii vyloudi zvuk 176 dB?

    Jura
    Jura
    6 let před
    Odpověď  Pavel

    Myslíš 1.2 MPI nebo HTP?

    Pavel
    Pavel
    6 let před
    Odpověď  Jura

    To se budeme muset zeptat redaktoru idnes.cz. Ale to sem uz nepatri a nebylo by to ani vtipny.

    Havec
    Havec
    5 let před
    Odpověď  Pavel

    Tolik aut Skoda nikdy nevyrobila a ani nikdy nevyrobi.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Havec

    Tady už se trochu odchylujeme od tématu, díky za pochopení. 😉

    Petr Groh
    Petr Groh
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Mně ten rámus taky zajímá.
    🙂
    Našel jsem tohle video (v češtině):

    https://m.youtube.com/watch?v=mj6JlmFDXEg

    v čase od 2:10.

    pave69
    pave69
    5 let před
    Odpověď  Pavel

    Tak čistě výpočtově to bude asi 4,3 miliardy Fabií (tj. 2na32 pro rozdíl hluku 176-80 = 96 dB) – samozřejmě vzhledem k tomu, že takové množství aut nejde fyzicky umístit dost blízko sebe, tak by ani tento počet vozidel takové hlučnosti v žádném prostorovém bodě nedosáhl.

    havec
    havec
    5 let před
    Odpověď  pave69

    Ve skutecnosti o 300 milionu mene. 10*log(2) se nerovna 3 uplne presne.
    Je uzasne si spocitat akustickou intenzitu. Pro 120 dB to je „pouhy“ 1 wat na metr ctverecni. Pro 176 dB pak 400 kW/m2. Tady je videt, ze to muze mit nezanedbatelny vliv na sve okoli (raketu).

    Vašek
    Vašek
    5 let před

    Mám takovou otázku, co se děje s použitou vodou po startu? Odteče do moře nebo se někde zpětně zachytává? Je to nepředstavitelné množství, takže by se dalo i říci, ze recyklace ny stála za úvahu, ale předpokládám, že zde bude roli hrát i znečištění pohlcenými spalinami..

    Jura
    Jura
    5 let před
    Odpověď  Vašek

    Další otázka se týká složení použité vody. Nepředpokládám, že se jedná o surovou mořskou vodu pro její korozivní působení. Tipoval bych vodu destilovanou, aby se minimalizoval její korozivní vliv na zařízení rampy. S ohledem na ten objem by se možná vyplatilo ji recyklovat opětnou destilací. Navíc při spalování paliva v urychlovacích blocích SRB dochází určitě ke kontaminaci použité vody jedovatými látkami. Nepředpokládám, že by takovou vodu prostě vypustili do moře.

    Vojta
    Vojta
    5 let před
    Odpověď  Jura

    Destilovanou vodu bych tam nehledal. Koneckonců je korozivnější než normální sladká voda, kterou nejspíš používají (předpokládám vyčištěnou na úroveň užitkové vody) a hlavně hrozně drahá.
    Jak fungují ekologická opatření kolem ramp, by mě taky zajímalo, ale nemyslím si, že by byla kontaminace vody takovým problémem. Tak jako tak se zplodiny dostanou do vzduchu a spadnou buď na zem nebo do moře. Ta trocha, co se smíchá s vodou z chrličů, bude v celkovém objemu zanedbatelné množství. Nepil bych to, ale v moři se to rychle rozředí na neškodnou koncentraci. Raketa navíc nebude startovat každý den, tak můžou vodu pomalu odpouštět třeba měsíc a ředit vodou z řeky, aby se ani lokálně nedostala nad limity.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Vašek

    Takto velké množství vody by se recyklovalo jen stěží.

    bill
    bill
    5 let před

    Aby byla nějaká cca představa, tak sekundový výkon těch chrličů vody je jako 2 Berounky. Dvě roury a z každé jedna Berounka. 🙂

    https://www.google.com/maps/place/Soutok+Berounky+a+Vltavy/@49.9944205,14.3973627,1825m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x470b97cda698c211:0x8638ffd8c00d7643!8m2!3d49.9951406!4d14.4010786

    A Berounka je vlastně ta menší 🙂 polovina Vltavy.
    Omlouvám se za nekosmické doplnění.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  bill

    Za nic se neomlouvejte, je to moc pěkná souvislost. 😉

    pave69
    pave69
    5 let před
    Odpověď  bill

    Já bych poprosil o přepočet na počet Svratek. V těch veletocích u vás na západě se moc nevyznám. 🙂

    bill
    bill
    5 let před
    Odpověď  pave69

    cca 4 Svratky 🙂

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.