sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

„Supersprcha“ rampy 39B

NASA se drobnými krůčky posouvá vstříc prvnímu startu rakety SLS, která má při třetím startu v roce 2024 pomoci dostat na Měsíc první ženu a dalšího muže. Jedním z významných testů, který je i vizuálně velmi atraktivní, je zkouška vodních chrličů na mobilní odpalovací plošině, ke které došlo na floridské rampě 39B. První test systému proběhl už v červenci a inženýři při něm sbírali informace. Ty pak využili k drobným úpravám, které ověřovali v pátek 13. září. Test měl za úkol prověřit systém pro eliminaci hluku z raketových motorů, který se poprvé v ostrém provozu dostane ke slovu u startu mise Artemis I.

Během 30 sekund dlouhé zkoušky bylo do kanálu pro odvod spalin vystříkáno stěží představitelných 1 700 000 litrů vody. V době maximální špičky bylo dosaženo průtoku 3 750 000 litrů za minutu! „SLS vytvoří při startu hluk 176 decibelů, což je mnohem hlasitější než tryskové letadlo,“ vysvětluje Nick Moss, projektový manažer prvků rampy a dodává: „Proudy vody sníží tento hluk o pár decibelů.

Zkouška vodních chrličů, které budu eliminovat účinky hluku při startu rakety SLS.
Zkouška vodních chrličů, které budu eliminovat účinky hluku při startu rakety SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Když se budou raketové motory rozbíhat na plný výkon, začnou horké spaliny silně tlačit na stísněný prostor mobilní plošiny. Tyto tlakové vlny mohou způsobit vibrace, které by mohly potenciálně plošinu poškodit a to samé hrozí i startující raketě. „Systém pro eliminaci hluku funguje jako tlumič, který pohlcuje akustickou energii a snižuje intenzitu tlakových vln,“ popisuje Cliff Lanham, projektový senior manažer mobilní plošiny a dodává: „Vytváří tak ochranné prostředí, které zajistí bezpečný start.

K aktivaci systému dojde zhruba 20 sekund před časem T-0. Motory začnou chrlit plameny a kouř o nějakých 10 sekund později. „A tady přichází naše úloha – zajistit, že dalších 10 sekund proběhne bez problémů a raketa bezpečně odstartuje,“ uvedl Moss. Páteční zkouška s sebou přinesla i první použití softwarového sekvencéru pozemního vybavení. Tento program se bude používat i při skutečném startu, přičemž jeho úkolem bude řídit systémy podporující start na rampě 39B. Inženýři však netestují jen optimální průběh. O víkendu se zkoušela jak nominální situace, tak i stav, kdy je jeden z ventilů poškozen, aby se ověřilo chování systému za mimořádné situace. V současné době provádí odborníci analýzu naměřených dat, která se budou hodit před závěrečným testem vodního systému, který přijde za pár týdnů. Jeho součástí bude i zapojení dalšího subsystému do komplexní skládačky – konkrétně půjde o zapalovače systému pro spálení přebytečného vodíku.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/west_flow_test_1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/west_flow_test_2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
34 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před

K poslední větě úvodního odstavce:
Nejen ve zdrojovém článku, ale obecně v názvech článků NASA byla v posledních dnech číslice 1 přepsána na římskou I, viz články v tomto odkazu:
https://www.nasa.gov/artemis-1

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

A vida, díky, toho jsme si nevšiml. Díky moc, opraveno.

Kamil
Kamil
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

To se nechytne

MichaelM
MichaelM
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Aha, takže třicátá devátá mise bude opravdu Artemis XXXIX? Asi jako Super Bowl?

Nebylo by vhodnější s Artemis rovnou používat řecké číslice?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Řecké_číslice#Tabulka_hodnot_znaků

lvy
lvy
5 let před
Odpověď  MichaelM

Mám obavu, že se nedojde dál, než k číslovce III a pak vše zastaví kongres pro nehorázné plýtvání prostředky. Ale uvidíme, třeba taky ne a budou pumpovat dále. 🙂

lvy
lvy
5 let před

Vypalovače vodíku? Nebylo by lepší spíš spalovače vodíku?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  lvy

Použít se dají oba výrazy. Ale pokud projeví zájem i někdo další, klidně to změním.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Polozim jinou otazku, k veci. Mam si to prelozit tak, ze pred startem bude SLS horet jak Delta IV 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Systém bude podobný spíše raketoplánům. 😉

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Delta IV, pokud vím, vypalovače vodíku nemá a proto taky tak hezky hoří. Jak psal výše Dušan Majer, bude to jako u Raketoplánu. Ostatně SLS je v podstatě jen trochu jinak sestavený a posílený Raketoplán.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Vojta

O chrličích jisker pro SLS máme tento starší článek.
https://www.kosmonautix.cz/2015/05/chrlice-jisker-pro-sls/

Michal Václavík
5 let před
Odpověď  lvy

Odborný český termín existuje, zde sice použit nebyl, ale to nijak nesnižuje srozumitelnost textu.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před

Já bych ta marketingově vzatá biliardová čísla čísla průtoku přepočítal na představitelné číslo.
Je to průtok asi 62,5 m3/s (asi 8 klasických středních fekálů za sekundu), což je 43 % dlouhodobého průtoku ve Vltavě nebo průtok 2x větší než v Berounce.

Tommy
Tommy
5 let před

Také se přimlouvám za vhodnější jednotky m3/s…

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Tommy

Ohledně jednotek se vždy najde někdo, komu zvolený formát nevyhovuje. Už jsme to řešili u rychlostí, teď u objemů. Čtenáři, kterým převody nedělají problémy, to zvládnou levou zadní a my jsme popularizační web pro širokou veřejnost. A právě pro ně jsou litry mnohem více vypovídající. Jsou věci, o kterých nediskutujeme. A tohle je jedna z nich. Pokud patříte mezi čtenáře, kteří preferují metry krychlové, pak máte s největší pravděpodobností dostatečné znalosti na to, abyste si daný údaj převedl. Běžný člověk se s litry setká mnohem častěji než s metry krychlovými. A pro takové píšeme. Nechceme se stát portálem jen pro pokročilé čtenáře. Chceme krásy kosmonautiky ukazovat i začátečníkům a proto usilujeme o nízkoprahový přístup.

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

V tomto případě 62500 litru za sekundu je přece jen lépe představitelný údaj.

Petr Groh
Petr Groh
5 let před
Odpověď  tycka

Víc se mi líbí ta Vltava, nebo Berounka.
🙂

Jura
Jura
5 let před
Odpověď  Tommy

To já bych se přimlouval za nesystémovou veličinu 8 fekálů/s.
Článek by se odlehčil a snad přitáhl i nadšence ze zemědělství. :-))

Pavel
Pavel
5 let před
Odpověď  Jura

Kolik soucasne jedoucich fabii vyloudi zvuk 176 dB?

Jura
Jura
5 let před
Odpověď  Pavel

Myslíš 1.2 MPI nebo HTP?

Pavel
Pavel
5 let před
Odpověď  Jura

To se budeme muset zeptat redaktoru idnes.cz. Ale to sem uz nepatri a nebylo by to ani vtipny.

Havec
Havec
5 let před
Odpověď  Pavel

Tolik aut Skoda nikdy nevyrobila a ani nikdy nevyrobi.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Havec

Tady už se trochu odchylujeme od tématu, díky za pochopení. 😉

Petr Groh
Petr Groh
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Mně ten rámus taky zajímá.
🙂
Našel jsem tohle video (v češtině):

https://m.youtube.com/watch?v=mj6JlmFDXEg

v čase od 2:10.

pave69
pave69
5 let před
Odpověď  Pavel

Tak čistě výpočtově to bude asi 4,3 miliardy Fabií (tj. 2na32 pro rozdíl hluku 176-80 = 96 dB) – samozřejmě vzhledem k tomu, že takové množství aut nejde fyzicky umístit dost blízko sebe, tak by ani tento počet vozidel takové hlučnosti v žádném prostorovém bodě nedosáhl.

havec
havec
5 let před
Odpověď  pave69

Ve skutecnosti o 300 milionu mene. 10*log(2) se nerovna 3 uplne presne.
Je uzasne si spocitat akustickou intenzitu. Pro 120 dB to je „pouhy“ 1 wat na metr ctverecni. Pro 176 dB pak 400 kW/m2. Tady je videt, ze to muze mit nezanedbatelny vliv na sve okoli (raketu).

Vašek
Vašek
5 let před

Mám takovou otázku, co se děje s použitou vodou po startu? Odteče do moře nebo se někde zpětně zachytává? Je to nepředstavitelné množství, takže by se dalo i říci, ze recyklace ny stála za úvahu, ale předpokládám, že zde bude roli hrát i znečištění pohlcenými spalinami..

Jura
Jura
5 let před
Odpověď  Vašek

Další otázka se týká složení použité vody. Nepředpokládám, že se jedná o surovou mořskou vodu pro její korozivní působení. Tipoval bych vodu destilovanou, aby se minimalizoval její korozivní vliv na zařízení rampy. S ohledem na ten objem by se možná vyplatilo ji recyklovat opětnou destilací. Navíc při spalování paliva v urychlovacích blocích SRB dochází určitě ke kontaminaci použité vody jedovatými látkami. Nepředpokládám, že by takovou vodu prostě vypustili do moře.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  Jura

Destilovanou vodu bych tam nehledal. Koneckonců je korozivnější než normální sladká voda, kterou nejspíš používají (předpokládám vyčištěnou na úroveň užitkové vody) a hlavně hrozně drahá.
Jak fungují ekologická opatření kolem ramp, by mě taky zajímalo, ale nemyslím si, že by byla kontaminace vody takovým problémem. Tak jako tak se zplodiny dostanou do vzduchu a spadnou buď na zem nebo do moře. Ta trocha, co se smíchá s vodou z chrličů, bude v celkovém objemu zanedbatelné množství. Nepil bych to, ale v moři se to rychle rozředí na neškodnou koncentraci. Raketa navíc nebude startovat každý den, tak můžou vodu pomalu odpouštět třeba měsíc a ředit vodou z řeky, aby se ani lokálně nedostala nad limity.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Vašek

Takto velké množství vody by se recyklovalo jen stěží.

bill
bill
5 let před

Aby byla nějaká cca představa, tak sekundový výkon těch chrličů vody je jako 2 Berounky. Dvě roury a z každé jedna Berounka. 🙂

https://www.google.com/maps/place/Soutok+Berounky+a+Vltavy/@49.9944205,14.3973627,1825m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x470b97cda698c211:0x8638ffd8c00d7643!8m2!3d49.9951406!4d14.4010786

A Berounka je vlastně ta menší 🙂 polovina Vltavy.
Omlouvám se za nekosmické doplnění.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  bill

Za nic se neomlouvejte, je to moc pěkná souvislost. 😉

pave69
pave69
5 let před
Odpověď  bill

Já bych poprosil o přepočet na počet Svratek. V těch veletocích u vás na západě se moc nevyznám. 🙂

bill
bill
5 let před
Odpověď  pave69

cca 4 Svratky 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.