sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Cubesat prověří dráhu stanice Gateway

NASA přidělila firmě Advanced Space z coloradského Boulderu 13,7 milionu dolarů na vývoj a provoz cubesatu, který bude umístěn na stejnou oběžnou dráhu kolem Měsíce jako chystaná stanice Gateway. Projekt CAPSTONE (Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment) by se měl stát prvním lidským výtvorem na dráze označované jako NRHO (near rectilinear halo orbit) kolem Měsíce. Na této speciální dráze se bude cubesat otáčet s Měsícem podle toho, jak bude obíhat Zemi – v perilunu (nejnižší bod dráhy) bude jen 1600 km nad Měsícem, a v apolunu (nejvyšší bod) pak celých 70 000 km daleko.

Tato mise, která by měla vyšlapat novou cestu, má startovat nejdříve v prosinci 2020. CAPSTONE ověří, jak vstoupit na tuto dráhu, jak na ní fungovat a otestuje také nové navigační možnosti. Tím pomůže snížit logistickou nejistotu pro vývoj stanice Gateway, kterou chystá NASA s mezinárodními partnery a která má zajistit snadný přístup astronautům na povrch Měsíce a také poskytne prostor pro vědecké experimenty.

Vizualizace oběžné dráhy NRHO kolem Měsíce. Na této dráze má být nejprve cubesat CAPSTONE a později i stanice Gateway.
Vizualizace oběžné dráhy NRHO kolem Měsíce. Na této dráze má být nejprve cubesat CAPSTONE a později i stanice Gateway.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Cubesat o rozměru 12U (3 × 2 × 2 základní „kostky“) bude vybaven komunikačním systémem schopným určit, jak daleko se CAPSTONE nachází od sondy LRO a jak rychle se tato vzdálenost mění. Výměna informací mezi sondami se použije k demonstraci autonomní navigace, která by budoucím misím mohla umožnit nespoléhat se pouze na sledování ze Země. Úkoly projektu CAPSTONE se dají shrnout do následujících bodů:

  • Demonstrovat navigační možnosti mezidružicové komunikace
  • Ověřit charakteristiky dráhy NRHO pro budoucí mise
  • Vyzkoušet vstup na tuto dráhu vysoce efektivní metodou
  • Vyzkoušet možnosti sdíleného startu pro let k Měsíci
  • Umožnit komerčním firmám získat zkušenosti s plánováním a provozem cubesatu mimo oběžnou dráhu Země
  • Rychlé komerční dodání cubesatu mířícího mimo dráhu Země

CAPSTONE sice bude malý, ale zvládne toho hodně,“ říká Bradley Cheetham, šéf firmy Advanced Space a dodává: „Nejen, že poslouží jako průkopník programu Artemis, ale také vyzkouší klíčové možnosti komerčního sektoru. Náš tým bude pracovat s nejmodernějšími nástroji pro plánování mise, abychom umožnili rozvoj počtu budoucích misí k Měsíc, Marsu a po celé naší soustavě.“ Možností, na jaké raketě cubesat poletí, je mnoho. Vyloučena není ani možnost vyhrazeného startu na malé raketě. Zhruba tři měsíce po startu se CAPSTONE dostane na svou dráhu a začne jeho půlroční demonstrační fáze pro pochopení vlastností této dráhy.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/capstone-2.png
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/capstone-orbit-large.gif

Rubrika:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
5 let před

O nějaké “ snadnosti“ nemůže být ani řeči. Stanice bude obíhat Měsíc v jedné rovině, což omezuje výběr přistávacích míst. Do nejbližšího bodu se přiřítí rychlostí minimálně o polovinu vyšší než je orbitální. Přistávací modul bude brzdit o polovinu více než při přímém letu od Země a navíc podstatně měnit rovinu dráhy aby vedla nad místem přistání. Setkávací operace zbytečně spotřebují značné množství paliva. Krom toho se bude zbytečně prodlužovat pobyt posádky ve zdraví nesvědčícím prostředí mikrogravitace. Všechno na stanici se stejně musí dovézt ze Země a vše musí absolvovat navíc energeticky náročné stykovky.
Stanice je dobrá jen pro ty kteří by se jinak vlastní silou nikdy k Měsíci, natož na jeho povrch nedostali a takhle se elegantně přiživí na Američanech, divím se, že do toho Amerika jde po zkušenostech s “ mezinárodností “ ISS, kde táhla více než 90% nákladů, a hlavně se divím tomu, že to pragmatik Trump nezatrhl.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  Alois

Je potřeba vyvážit energetickou náročnost zásobování Gateway ze Země a výprav na povrch. Dále je třeba počítat s tím, že landery budou alespoň částečně znovupoužitelné (předpokládám vzletový modul) a to by bez Gateway nebylo realizovatelné. Plus to, co psali ostatní diskutující. Záleží na počtu přistání, ale ve větším počtu by to mělo vyjít levněji než přímé lety (dokud nezprovozní Starship nebo tak něco).

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Vojta

Podmínka znovupoužitelnosti modulů landeru byla zrušena, nikoli však zavržena. Nyní záleží na tom, s jakými nabídkami přijdou komerční společnosti, až NASA vydá finální poptávku.
V tomto týdnu bychom měli vydat článek obsahující mj. jedenáct grafů s posuzovanými koncepty landeru a scénáři dosažení povrchu Měsíce z Gateway, které vznikly na základě dosavadní zpětné vazby z průmyslu.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  Vojta

Jen ke znovupouzitelnosti z pohledu lunarnich vozidel:

Pokud by se pocitalo v Artemis od zacatku s rovery, tak me jen napadlo jak to s nimi bude, jestli ho vezmou zpet na Gateway a pouzijou na dalsi misi nebo ho nechaji svemu osudu na miste a na dalsi misi se poveze novy.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Hawk

Můžu jen odkázat na tento obrázek, kde to na návrat roveru ke Gateway nevypadá.comment image

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

To ano, ale ten obrazek evokuje rover od Toyoty, ten s ohledem na velikost(6 metru delka) se divim, ze nepotrebuje vlastni lander. Myslel jsem spise, jestli uz soucasti prvnich misi nebudou soucasti mala „priblizovadla“ ve stylu roveru Appolla(delka cca 3 m), ale podle obrazku to vypada ze ne.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Podrobnější informace jsou pouze k úvodnímu pilotovanému přistání. Rover, ani nehermetizovaný, není součástí předběžného plánu.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Alois

Jen pro připomenutí. Američtí astronauti na ISS běžně využívají kanadské robotické rameno, japonský modul Kibo, evropský Columbus a Cupolu, ruský Sojuz,…..

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  Alois

„Stanice je dobrá jen pro ty kteří by se jinak vlastní silou nikdy k Měsíci, natož na jeho povrch nedostali a takhle se elegantně přiživí na Američanech, divím se, že do toho Amerika jde po zkušenostech s ” mezinárodností “

Podle me to spise poskozuje ESA, ktera se diky spolupraci s NASA nedokaze v urcitych oblastech sama emancipovat(nema vlastni pilotovany system, nema vlastni resp. nevyviji tezky nosic apod.). Pro Evropu je mama-hotel NASA levnejsi, ale na druhou stranu se ochuzuje o technologie/prumysl, ktere jsou na tyto aktivity navazane, neplati to 100% , nektere drobky ze spoluprace obcas spadnou i do Evropy(ATV,servisni modul Orionu napr.).

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  Alois

Ona ta NRHO dráha má několik výhod, které nevidíte. V aposelenu se budou měnit parametry dráhy jen tím, že astronautům přidají trochu vodíku do pitné vody. Správně načasovaný přílet ze Země na NRHO je energeticky méně náročný, než přílet na kruhovou LMO. Daní za toto je větší nárok na delta-V pro přistání, protože tu vysoce excentrickou dráhu chcete zakulatit před přistáním.

Ze začátku návratu na povrch nebude hrát roli ani inklinace, ani délka vzestupného uzlu, to až se na povrchu postaví nějaké struktury, to bude určitě žádoucí určit příletový/odletový koridor a orbitu tomuto podřídit. Takhle daleko ale ještě dlouho nebudeme.

xxl
xxl
5 let před
Odpověď  Alois

a kto im moze za to, ze maju tak nakladny vyvoj a ze pouzivali raketoplany kde start stal skoro 1,5mld?

cenovo sice podiel americanov vychadza velky, ale to hlavne pre vysoke ceny vyvoja v usa a vysoke ceny za raketoplany

ak cena prace inziniera v usa bola niekolkonasobne vyssia ako cena prace inziniera/technika/robosa v rusku tak je jasne, ze ak nieco vyrobi nasa tak je to niekolko nasobne drahsie ako ked to vyrobia v rusku, ale to je akoze problem ruska? nie, to je problem nasa, mohli si to dat vsetko vyrobit v rusku a vyniest na ruskych protonoch a vyslo by ich to podstatne ale naozaj podstatne lacnejsie

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  xxl

Pokud by NASA postupovala Vámi popsaným způsobem, tak by opravdu ušetřila, protože by ISS dodneška neexistovala. Stačí si vzpomenout na to, jaké problémy měli Rusové s vlastním modulem Zarja nebo aktuální Naukou. Váš pohled je značně idealizující celou složitou situaci.

xxl
xxl
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

skuste lepsie pochopit com som napisal

ISS by stala aj keby si to cele nechali americania vyrobit v rusku, ale nestalo by to americanov 70+50 mld. ale podstatne menej 🙂
rusi mali problem s financovanim, nie s vyvojom a vyrobou. ak niekto zabezpecil financovanie tak rusi to vyvinut a vyrobit vedeli prikladom je prave ta zarja, takze ste vedla jak ta jedla s tym, ze by ISS dodnes nestala

ak sa dohodnu americania s rusmi, ze kazdy vyrobi a dopravi na iss 100m2 solarnych panelov a rusi to dokazu spravit za X a americania za 4x, tak spravili americania 4x tolko pre iss? nie nespravili, spravili presne tolko co rusi, nikoho nebude zaujimat kolko to koho stalo, prinos oboch je uplne identicky a preto nieje dobre porovnavat kto sa ako podielal na iss len cisto cez $$$$

myshpul
myshpul
5 let před
Odpověď  xxl

A vy víte jak byly dodávky smluvně organizované? Protože takhle to nelze počítat jelikož by se nedomluvili. Bud to zastřešuje NASA nebo jiná, mezinárodně ustavená organizace, která od dodavatelů odebírá části za jednotkové ceny bez ohledu na to, kde se vyrobily. Pokud má jeden výrobce nižší výrobní náklady, o to větší zisk má v rámci dodávky.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  xxl

Tak pokud to berete z tohohle pohledu, tak Rusové dodali pro ISS jen dva velké moduly (Zvezda, Zarja) a dva malé (Pirs, Poisk), kdežto západní segment je z velké části americký. Tudíž i z tohoto pohledu, který navrhujete, je americký podíl na ISS výrazně vyšší. Pravda, Rusové teď měli několik let monopol na vynášení posádek, ale je sporné, zda to vyváží komplexnost amerického segmentu stanice.
Pořád mám pocit, že srovnáváte hrušky s jablky a tlačíte na pilu i když jdete hlavou proti zdi.

myshpul
myshpul
5 let před
Odpověď  xxl

Ještě bych pro xxl dodal, že proto se tomu říká mezinárodní spolupráce, protože se předpokládá rovnost vstupních podmínek. Jinak by nebylo pro NASA nic jednoduššího než si pro ISS schválit americký rozpočet, nechat si to pak vyrobit v rusku a slušně tak ušetřit. Takhle to dělají soukromí výrobci raket třeba s motory. Otázka jak je to s jízdenkami na orbit, ale je možné, že tam je cena v rámci partnerství taky nakonec nějak regulovaná.

xxl
xxl
5 let před
Odpověď  xxl

ja som niekde spochynil to, ze americky resp. esa-kanadsko-japonsko-americky segment je podstatne vacsi ako ruski? pokial viem nikde som to nespochybnil

stale mam pocit, ze ste nepochopili presne preco som zareagoval na aloisov koment a co som tam pisal
a ako sa hovori ja o voze, ty o koze

pre myshpul
nebola ziadna organizacia ktora by preberala sucasti za nejake jednotkove ceny
mozno by to bolo dobre lebo by alois videl, ze prinos nasa urcite nezodpoveda 90% voci ostatnym ucastnikom vyletu

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  xxl

Máte pravdu, asi si opravdu nerozumíme. Jen pro upřesnění – komentář pana Aloise mi přijde také mimo.

Jožka Somík
Jožka Somík
5 let před

Alois napsal: „Do nejbližšího bodu se přiřítí rychlostí minimálně o polovinu vyšší než je orbitální. Přistávací modul bude brzdit o polovinu více než při přímém letu od Země a navíc podstatně měnit rovinu dráhy aby vedla nad místem přistání.“

Orbitální rychlost kruhové dráhy 100km nad povrchem Měsíce je nějakých 1,63km/s. Úniková rychlost z této oběžné dráhy je nějakých 2,3km/s. Pokud bude stanice na oběžné dráze Měsíce, nemůže logicky dosahovat únikové rychlosti! Naopak, mise Apollo přilétali k Měsíci rychlostí vyšší, něž je úniková a museli brzdit na orbitální rychlost.
Takže kde jste vzal, že by přistávací modul musel z oběžné dráhy NRHO brzdit o polovinu více, než při přímém příletu od Země?
A pokud se bude sklon dráhy k rovníku měnit v nejvyšším bodě dráhy kolem Měsíce, tak to bude energeticky náročné jen málo.

Je evidentní, že tvůrci zamýšlené stanice a její dráhy znají nebeskou mechaniku lépe než vy.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Jožka Somík

Vzhledem k téměř polární oběžné dráze Gateway a prvnímu přistání v blízkosti jižního pólu nebude změna roviny dráhy zapotřebí. Při případných pozdějších přistáních v oblastech mimo rovinu dráhy stanice provede tuto změnu přeletový modul landeru po odpojení od Gateway v blízkosti apolunu.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Jožka Somík

Jožko, nešlo by to bez invektiv, chápu, že se chceš zalíbit, ale není to pěkné.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Na Vašem místě bych se spíše zamyslel nad tím, zda místo obviňování ostatních z osobních invektiv by nebylo lepší se zamyslet nad vlastním přístupem k faktům. Ostatní vám jasně ukázali, že se mýlíte. Je proto docela nevhodné místo uznání své chyby argumentovat zpochybňováním vhodnosti použitých výrazů jinými čtenáři.

Jožka Somík
Jožka Somík
5 let před
Odpověď  Alois

Za prvé jsem čekal odpověď na mojí otázku. A za druhé si nepleťte invektivy s holým konstatováním.

KarelTv
KarelTv
5 let před

Je vidět, že na cubesatu 12U už se dá postavit celkem zajímavá sonda, (manévrování, větší anténa, přístorjové vybavení, atd.). Myslím že do budoucna se budou pro praktické aplikace vypouštět právě větší cubesaty s tím jak bude klesat cena za vynášení. Do 1-3U, zkrátka nic extra rozumného nenacpete, je to spíš jen testovací/výuková platforma na jednoduché experimenty.

Josef Nežerka
Josef Nežerka
5 let před

https://space.stackexchange.com/questions/24019/what-is-a-near-rectilinear-halo-orbit

Super článek popisující NHRO. Bohužel jsem nikde nenašel rozsahy orbitálních rychlostí.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Josef Nežerka

Pokud jsou mé výpočty správné (raději to někdo, prosím, zkontrolujte), tak by měla mít Gateway na dráze 3 000 × 70 000 km v periapsidě rychlost 1393 m/s, v apoapsidě pak 92 m/s.
Hmotnost Měsíce jsem použil 7,34767309 × 10 na 22.
Průměr Měsíce jsem použil 1 737,1 km

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.