sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SpaceX dělá jasné kroky k testům Starship na 39A

Vizualizace rampy 39A s dodatečnou rampou pro testovací lodě Starship.

O tom, že by firma SpaceX mohla použít floridskou rampu 39A ke zkouškám inovativního systému Starship, jsme na našem webu psali již v květnu. Nyní se zdá, že to SpaceX myslí vážně, protože si na celou akci nechala zpracovat posudek vlivu na životní prostředí. Z něj se dá vyčíst mnoho zajímavých informací o tom, jak si to vlastně Muskova firma představuje. Zájemci, kteří se nebojí opravdu velkého množství anglického textu, mají k dispozici originální dokument s rozsahem 250 stran.

Motor Raptor s výrobním číslem 6 během instalace do Starship hopperu.
Motor Raptor s výrobním číslem 6 během instalace do Starship hopperu.
Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net

Poté, co se testovací zařízení Starhopper na texaské základně Boca Chica dočkalo v červenci prvního neupoutaného poskočení do výšky 20 metrů, mohl by již 12. srpna přijít skok do desetkrát větší výšky. Termín zatím není znám, ale prý by to tentokrát mohlo být za světla. Je však jasné, že jako vždy není tohle datum stoprocentně jisté a může dojít k odkladům.

I druhý skok Starhopperu bude proveden s motorem Raptor s výrobním číslem 6, ale v centrále SpaceX v kalifornském Hawthorne se již slušným tempem rozbíhá výroba těchto kyslíkometanových motorů. Sedmý Raptor již čeká na testovacím stanovišti základny McGregor v Texasu, ale jeho další osud není jistý.

Stavbu Starship v Texasu pravidelně sleduje bocachicagal
Stavbu Starship v Texasu pravidelně sleduje bocachicagal
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Motory s výrobními čísly 8 (ten již čeká na stanovišti na McGregor)  až 13 zatím na své testy teprve čekají, ale očekává se, že právě ony vytvoří dvě trojice, kterými budou vybaveny zkušební lodě Starship budované v Texasu a na Floridě. Stavba obou prototypů je na obou stanovištích zhruba ve srovnatelné fázi, ačkoliv na Boca Chica je na vše lépe vidět. Posledním významným milníkem byla instalace dna nádrže. Očekává se, že již brzy dojde k připojení horní kuželovité části – pak bude možné získat představu o velikosti celého zařízení.

Starship bude první starty provádět z floridské rampy 39A, kterou má SpaceX v dlouhodobém pronájmu. Rampa pro Starship by se měla nacházet mimo hlavní rampu, což dává smysl a čekalo se to – díky tomuto řešení SpaceX nepřijde o možnost vypouštět z rampy 39A rakety Falcon 9 a Falcon heavy. Podle informací zveřejněných ve výše uvedeném dokumentu se zdá, že stavba má dobré posudky vlivu na životní prostředí, díky čemuž může SpaceX přistoupit k samotným úpravám komplexu 39A.

Plánované úpravy rampy 39A.
Plánované úpravy rampy 39A.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Dokument dále uvádí, že SpaceX plánuje z této rampy provést až 24 startů Superheavy/Starship za rok, přičemž každému startu by měl předcházet ještě klasický statický zážeh. V dokumentu se zároveň dočteme, že první Starship by měly přistávat na ploše LZ-1, kam v současné době sedají první stupně Falconů 9. Do budoucna však SpaceX možná sáhne k vybudování nové přistávací plochy v těsném sousedství rampy 39A.

V dokumentu je také uvedeno, že SpaceX chce na dalších pět let zvýšit tempo startů znovupoužitelných raket Falcon: „SpaceX plánuje zvýšit frekvenci startů raket Falcon až na 20 ročně z rampy 39A a až na 50 startů ročně z rampy 40 – to vše do roku 2024.“ Ještě nedávno se hovořilo o tom, že by SpaceX do budoucna ráda od používání raket Falcon ustoupila a nahradila je systémem Superheavy/Starship. V současné době se však zdá, že i když se Superheavy/Starship stane hlavním prostředkem Muskovy firmy, nemusí to znamenat konec Falconů. SpaceX je totiž bude používat, dokud o ně budou zákazníci projevovat zájem.

Takto si úpravy rampy 39A představuje Jay DeShelter.
Takto si úpravy rampy 39A představuje Jay DeShelter.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/05/Pad-39A-SSTO-Master-B-35.png
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…bbfd887f0c0ee16b65c788494244ca2c&oe=5DA18E70
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/08/NSF-2019-08-02-21-10-30-368.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EA7pQS0WwAAQp8S.jpg:large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/08/NSF-2019-08-02-21-08-25-445.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavelll
Pavelll
5 let před

To, ze Space X pocita s dalsim vyuzivanim Falconu 9 a Falcon Heavy, je dle meho z mnoha duvodu dobre. Nejen proto, ze F9 a FH jsou overene systemy, coz SH/SS jeste dlouho nebude. Ale i proto, ze mit v  nabidce znovupouzitelne rakety o nosnostech na LEO cca 20 – 60 – 100 tun je pro zakazniky o hodne lepsi nez kdyby meli jen jednu supertezkou raketu.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
5 let před
Odpověď  Pavelll

A někteří zákazníci jsou navíc hodně konzervativní/opatrní, např USAF a NASA, vyžadují hodně důkladné certifikace nosiče před tím, než na něj posadí svůj náklad, takže než si v budoucnu získají důvěru v SS/SH, uteče ještě hodně vody.

gg
gg
5 let před
Odpověď  Pavelll

To by ale platilo, kdyby FH a F9 byly znovupoužitelné systémy, což není tak úplně pravda. SH/SS k dodatečnému startu nepotřebuje nový horní stupeň, kdežto F9/FH ano. Takhle SpaceX ušetří spoustu peněz za nové stupně, i kdyby si účtovali za stejný náklad stejné peníze (z čehož plyne větší zisk).

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  gg

To je pravda, ale zatím je Starship hudbou budoucnosti. Uvidíme, jak se povede chlazení při vstupu do atmosféry a hlavně jaká bude spolehlivost a ekonomika provozu. Taky je otázkou, jestli je prioritou pilotovaná nebo cargo verze. Pokud pilotovaná, tak bude vývoj trvat o hodně déle a cargo bude nejdřív rok potom. Kombinaci po ekonomickém průšvihu Shuttlu, předpokládám, ještě dlouho nezkusí. Armáda také neposadí své satelity na nezalétaný stroj úplně odlišné konstrukce, než na jaké je zvyklá, takže po určitou dobu bude preferovat Falcony. Zkrátka F9 i FH ještě čeká dlouhá kariéra.

Petr Groh
Petr Groh
5 let před
Odpověď  Vojta

Starship bude nejdřív létat ve verzi Cargo. Jednak je jednodušší a hlavně – bude nosit satelity Starlink.
Těch verzí bude nejspíš víc. Kromě pilotované (Crew), to bude ještě tanker a možná dojde i na vámi zmiňovanou kombinaci Cargo/Crew – kvůli ISS a delším cestám.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
5 let před

„Sedmý Raptor již čeká na testovacím stanovišti základny McGregor v Texasu, ale jeho další osud není jistý… Motory s výrobními čísly 8 -13 zatím na své testy teprve čekají.“

Raptory SN07 a SN08 jsou od víkendu oba upnuty na standech v McGregor a připravují se na testovací zážehy.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Díky za aktualizaci informací, opravil jsem to v článku.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.