ŽIVĚ A ČESKY: Záchrana Orionu za letu

Důraz na bezpečnost je v dnešní kosmonautice všeprostupující. A pokud jde o kosmonautiku pilotovanou, tak to platí dvojnásob. NASA už nechce opakovat tragédie raketoplánů Challenger a Columbia, proto po soukromých firmách, které budou vozit astronauty vyžaduje důsledné plnění bezpečnostních pravidel. Na sebe je ale také přísná – připravovaná loď Orion bude vybavena záchrannou věžičkou, která dokáže loď odnést od nebezpečné rakety. A právě zítra  uvidíme takovou zkoušku v akci – 55 sekund po startu speciálně upravené rakety dojde k aktivaci záchranné věžičky, která odnese kabinu pryč. Celá zkouška, která má začít zítra ve 13:00 nebude zakončena aktivováním padáků – jde pouze o test záchranné věžičky. Padáky se testovaly samostatně již mnohokrát.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 12:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.gannett-cdn.com/…las-firing.jpg?width=3200&height=1680&fit=crop

ŽIVĚ A ČESKY: Záchrana Orionu za letu, 5.0 out of 5 based on 8 ratings
Pin It
(Visited 6 550 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (8 votes cast)
(Visited 6 550 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


39 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Záchrana Orionu za letu”

  1. Makro hod napsal:

    Takže s sebou práskne někam do vody?

    • Jiří Hošek napsal:

      Ano, dopad do vody bude v rychlosti cca 500 km/h. Neočekává se, že by kabina náraz v pořádku přežila.

  2. casso napsal:

    Pri pohlade na press kit mi hned napadla znacna podobnost s little joe II z programu apollo. nie len, ze cely zachranny system je velmi podobny s tym, ktory bol na saturn V, este aj nosna raketa sa velmi podoba.
    Tym nechcem povedat, ze za 50 rokov nevymysleli nic nepsie, prave naopak, chcem pozdvihnut genialitu ludi, ktori stali pri projekte apollo.

  3. Petr napsal:

    Nechapu, proc tam nedaji i ty padaky. Jasne maji je otestovane samostatne, ale o to vic, bych to otestoval jako celek. A jako bonus se to snese na padacich, misto toho, aby se to rozbilo.

  4. Tomas T napsal:

    Mam jen takove drobne prani. Uvital bych, pokud by den a cas testu byl uveden nekde prehledne v clanku, na zacatku nebo na konci?

    • Dušan Majer napsal:

      A četl jste vůbec ten článek? Ten termín je tam uveden dokonce na DVOU místech:
      Celá zkouška, která má začít zítra ve 13:00 nebude zakončena aktivováním padáků …
      Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 12:45 SELČ.

      Opravdu to nestačí a mám to tam psát ještě potřetí?

      • Robert napsal:

        I přes mou neskonalou úctu k vám pane Majer musím trochu souhlasit s Tomášem .
        Pro některé návštěvníky by bylo lepší takto zvýraznit tuto primární událost a ne ji hledat v textu .
        Připomnělo mi to poslední Pokec s Kosmonautixem kdy se několik posluchačů přiznali že pořad poslouchají ale Web nečtou .Pro ně by to bylo plus .
        Jinak vás moc zdravím a děkuji za vaši skvělou práci

        • lvy napsal:

          Ano mám stejné problémy, pokud sem přijdu dneska, tak si přečtu, že test bude zítra, ale on už přitom dávno byl. Správně by mělo být napsáno kdy má test proběhnout, protože taky se může stát, že neproběhne. Tento problém je u většiny zdejších článků a další problém je ten, že se neaktualizují tím pádem tady pak visí něco, co už třeba dávno není pravda.

        • Dušan Majer napsal:

          Já už opravdu nevím, kde všude mám ty termíny uvádět, aby někdo neměl s jejich pochopením či nalezením problémy. Vždyť harmonogram přenosů s jasně uvedeným datem je v pravém sloupci, který se zobrazuje na všech stránkách našeho webu. Moc prosím, nejen u nás na webu, snažme se všichni trochu používat zdravý úsudek a přemýšlejme. Mám strach, že se internetová populace pomalu blíží do situace, kdy bude potřebovat zopakovat nějakou informaci v každé větě, aby to náhodou nepřehlédla. Je mi jasné, že to není Váš případ, ale obecně si asi rozumíme.

      • Tomas T napsal:

        omlouvam se, nevyjadril jsem se uplne presne, zcela. Me zmatlo to slovo Zitra. Clanky ctu nekdy kolem brzkeho rana tak pak dohledavam co vlastne znamena pojem zitra, podle aktualniho datumu clanku. Osobne mi proste vyhovuje jasna informace datumu a casu nekde na prehlednem miste. Budu tedy sledovat ZIve a Cesky – to mi vyhovuje.
        Jinak dekuji za jinak opravdu kvalitni praci.

      • mates napsal:

        Jistým problémem je absence data. Čas tam je sice dvakrát, ovšem datum není v článku zmíněno ani jednou.

        • Dušan Majer napsal:

          V článku je uvedeno slovo ZÍTRA. To ve spojitosti s jasně viditelným datem vydání článku a po vyvinutí nevelkého úsilí podle mého názoru stačí na to, aby každému došlo, kdy má ke zkoušce dojít. A navíc datum testu je uvedeno v pravém sloupci ve výpisu nejbližších přenosů.

          • Petr Groh napsal:

            Promiňte, možná je to tím, že řada lidí čte vaše stránky v mobilu (včetně mně).

            Na displeji to vypadá podstatně jinak, než na monitoru počítače a řada věcí se vůbec nezobrazuje.
            Samozřejmě se to dá dohledat někde v menu, ale je snadné to minout.

          • Dušan Majer napsal:

            Ach jo, zase ta mobilní verze. Já si občas říkám, jestli by nebylo lepší ji zrušit, aby se i lidem na mobilech zobrazovala desktop verze. Každou chvíli někdo píše, že si nás prohlíží na mobilu a nějaká funkce mu tam chybí, nebo se mu tam něco nezobrazuje.

          • Mojmir napsal:

            Výborný nápad Dušane! Já bych tu zrušil, na co taky nějakou mobilní aplikaci, ne? Už jste udělali “krok vpřed” přechodem na Mall.TV, teď je na řadě mobilní aplikace. Co bude následovat, zrušíte web a začnete rozesílat oběžníky? Jo, pokrok nezastavíš…

          • Dušan Majer napsal:

            No upřímně řečeno bych si tím ušetřil dost starostí, ale pořád mne to ještě dost baví. 😉
            P.S. Nemluvil jsem o mobilní aplikaci, na tu si nikdo nestěžuje. Ale s mobilní verzí webu má pořád někdo nějaké problémy, tak si říkám, zda by nebylo lepší ji deaktivovat, aby se lidem ukazovala desktop verze. Podle všeho by to spoustě lidem ušetřilo starosti – nestalo by se jim, že mobilní verze neobsahuje krátké zprávy, nebo že nevidí informace z pravého sloupce a tak dále.

          • Mojmir napsal:

            O tom dost pochybuji. Většina uživatelů používá na mobilu/tabletu Chrome, který u spousty webů nabízí “Zjednodušené zobrazení” a tam kde to nenabízí, je možné si ho vynutit. Jinak řečeno, i když nebude mobilní verze webu, nářky typu “Ale ono to tam není!” neustanou.

            Nebylo by jednodušší to dát přímo do názvu článku? Třeba “21.06.2019 14:00 SEČ – ŽIVĚ A ČESKY: XXXXXXXXXXX” Anebo obráceně, datum pod nadpis, ale aby byl stále názvem článku? Protože zrušením mobilní verze se mnoho nezmění…

          • Dušan Majer napsal:

            To by byly názvy neúměrně dlouhé. 🙁 Ideální řešení to asi nemá. Nejlepší bude používat klasický selský rozum.

          • Mojmír napsal:

            Jenže jak vidno, i to je dost složité

    • Brodský napsal:

      Mimochodem, datumy a čas přenosu je uváděn v pravém sloupci Kosmonautixu pod nadpisem ŽIVĚ A ČESKY.

  5. Miloš Hůla napsal:

    Mě přenos nejde ani v okně na této stránce ani na MallTV. Na obojím vidím nápis: Tento odkaz není momentálně aktivní. A to mi to chvíli nap očátku šlo, starší přenosy si mohu pustit. 🙁

    • Dušan Majer napsal:

      Přišel jste pozdě, přenos skončil, momentálně se tvoří záznam.

    • Peter H. napsal:

      Ide o to, že prenos sa skončil cca o 13:10. Problém je v tom, že sa prešlo na vysielanie cez Mall.TV, kde to bohužiaľ funguje veľmi nešťastne a bezprostredne po ukončení prenosu je daný prenos/záznam/video nedostupné. Trvá určitú dobu (niekedy až hodiny alebo dni), kým Mall.TV video “zpracuje” a uvoľní záznam.
      Hold už to nie je zlatý YT, kde aj po 10 sekundách po skončení streamu bolo všetko dostupné hneď vo FullHD. Budete si musieť proste chvíľu počkať.

      • Dušan Majer napsal:

        Dny to netrvalo nikdy! Maximum bylo 20 hodin kvůli mimořádným technickým problémům. Běžně je záznam k dispozici cca. dvě hodiny po přenosu, což je uvedeno i v článku.

        • Peter H. napsal:

          Priznávam, nesformuloval som to úplne správne. Myslel som tým druhý deň po prenose – proste až ďalší deň, to je správnejšia formulácia.

          • Dušan Majer napsal:

            Ano, to je mnohem správnější formulace. Víte, musel jsme se ozvat, abych to uvedl na pravou míru, protože původní formulace byla trochu zavádějící. Jsem rád, že se to vysvětlilo. 😉

          • Dušan Majer napsal:

            Záznam dnešního přenosu je již k dispozici. Systém postupně jako vždy vytvoří i další (vyšší) kvality (rozlišení) až do FullHD, ve kterém jsem vysílal. Od konce přenosu uplynula sotva hodina.

        • Mojmir napsal:

          Ale no tak hned první přenos, nejen že byl pro spoustu lidí nedostupný, ale záznam nebyl ještě po dvou dnech.

  6. edemski napsal:

    Super!
    Dobře to čvachtlo do vody!

    https://opu.peklo.biz/p/19/07/02/1562066910.jpg

  7. Alois napsal:

    Záchranné systémy mimo kabinu se od dob Apolla nezměnily. Jejich výhodou je, že při vlastní anomálii neohrozí kabinu a nosič je nemusí vézti na orbitu, odhazují se cestou. Podíváme-li se do historie zjistíme, že u prvních lodí pro posádku před 60-ti lety Sověti použili katapultovací křeslo a Američané vnější raketu na HTP. U Lodí druhé generace tomu bylo právě naopak. Oba tehdejší konkurenti pak postavili každý jednu loď bez záchranného systému, Sověti záchranný systém vyřadili aby do jednomístné kabiny nacpali tři kosmonauty a Američané proto aby raketoplán vůbec něco vezl, kdyby příkladně měli v raketoplánu 7 katapultovacích křesel a 7 otvorů v draku, tak by raketoplán krom astronautů mohl nésti méně než 15 tun nákladu.
    Mě se nejvíce líbí záchranný systém Valkýry, který by mohl být aplikován i v kosmu. Valkýra měla jakési vajíčko do něhož se pilot při anomálii uzavřel a byl katapultován. Při zkouškách to fungovalo bezvadně i za rychlosti přes 3M a výšce nad 25 km. Slabinou systému bylo, že před katapultáží nejprve pyropatrony posunuly sedačku s pilotem cca o 5O cm od pracovní polohy, aby se vajíčko mohlo zavřít a iniciovat katapultáž. Při skutečné anomálii se Valkýra dostala do ploché vývrtky, pyropatrony nedokázaly překonat odstředivou sílu a jeden z pilotů zahynul.

    • Dan napsal:

      Co jsem četl, už je to delší doba, tak ono vychytané vajíčko umělo během 1/4 sekundy urazit ruce při zaklapnutí, piloti s tím museli počítat. Ale pokud se jednalo o nutnost katapultáže v Mach 3, tak klasická katapultáž by asi byla fatální.

      Pro představu o co jde – https://en.wikipedia.org/wiki/Escape_crew_capsule

    • Cateye napsal:

      Záchranný system pro XB-70 Valkyrie byl převzat z B-58 Hustler a i ta nehoda probíhala jinak. Druhý pilot vystřelovací kapsuli vůbec neinicioval a kapitán letounu přišel při zaklapnutí ochranného obalu o prsty.
      Mimochodem pilotem F-104 který se s XB-70 srazil, byl šéfpilot NASA, Joe Walker, který létal i na X-15.

    • Vojta napsal:

      Obávám se, že výrazná anomálie vnějšího záchranného systému (roztržení spalovací komory) by kabinu ohrozila také. Výhodou je spíš pohon na tuhá paliva, který je o dost spolehlivější.
      Oproti tomu vnitřní záchranný systém (v modulu pro posádku nebo v servisním modulu) má zase jiné výhody a nevýhody. Výhodou je možnost aktivace kdykoliv od startu až po dosažení orbity. Pak sdílení palivových nádrží záchranného a manévrovacího systému a možná i znovupoužitelnost (i když té dala nedávná havárie Dragonu slušnou ránu) a možnost využití pro motorické přistání (třeba jen nákladní verze a jen v případě, že zbylo palivo po manévrování). Nevýhodou je hypergolické palivo, které je toxické, potřebuje složitější motory i řízení a jak jsme viděli, není až tak bezpečné.

Zanechte komentář