VZLUSAT-1 oslavil dva roky v kosmu

VZLÚSAT-1

Včera to byly přesně dva roky od startu indické rakety PSLV, která nesla na oběžnou dráhu desítky malých družic. Mezi nimi bychom našli i český cubesat VZLUSAT-1. Zástupci projektu v rámci výročí vydali tiskovou zprávu, podle které se českému výtvoru ve výšce 495 km stále daří a je zdrojem cenných dat. „Průměrná délka života Cubesatů se přitom udává 1,1 roku. VZLUSAT-1 tak vstoupil do vybrané společnosti zhruba 15 % cubesatů, které jsou schopny operovat dva roky a více,“ poznamenal Daniel Zeman z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Zkušenosti z provozu prvního českého cubesatu se navíc využijí i při stavbě jeho nástupce.

Optika miniaturizovaného rentgenového dalekohledu cubesatu VZLUSAT-1

Zdroj: http://vzlusat1.cz

Družice je stále funkční, přesto je už teď možné celou misi zhodnotit. Jako velmi vědecky zajímavý je hodnocený palubní rentgenový dalekohled, tvořený multifóliovým širokoúhlým systémem typu račí oko, který pokrývá energie záření 3 – 30 keV. „Jedním z nových výstupů je například rozlišení rentgenových a gama fotonů od ostatních ionizujících částic, kterým je družice vystavena. Pro tuto separaci byla provedena nová měření ve speciálním režimu operování detektoru Timepix na palubě VZLUSAT-1,“ popisuje Daniel Zeman. Český rentgenový dalekohled zaujal i ESA, která se spolu s českou stranou podílí na vývoji druhé generace. „Cílem druhé generace je ukázat, že existuje relativně levná varianta malých družic, která by umožnila vědecké monitorování rentgenových
záblesků. Stavbou takového zařízení by se Česká republika zařadila mezi několik málo zemí schopných samostatně vyvinout kosmický rentgenový dalekohled,“ informuje Daniel Zeman.

Mapy rentgenových a gama fotonů rozdělené podle deponované energie v detektoru Timepix.

Mapy rentgenových a gama fotonů rozdělené podle deponované energie v detektoru Timepix.
Zdroj: https://www.vzlu.cz/

VZLUSAT-1 vyvinul Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ) ve spolupráci se společnostmi Rigaku Innovative Technologies Europe s.r.o., 5M s.r.o., TTS s.r.o., HVM Plasma s.r.o. a IST s.r.o. a univerzitami FEL ZČU, ČVUT ÚTEF, FEL a FJFI. Na palubě najdeme kromě zmíněného miniaturního dalekohledu i přístroj FIPEX pro měření koncentrací kyslíku v atmosféře planety, nebo český radiační štít z kompozitního materiálu a další experimenty.

Radiační stínění cubesatu VZLUSAT-1

Zdroj: http://vzlusat1.cz

Právě u něj se ukázal komerční potenciál českého cubesatu. „Jednotlivé společnosti měly jedinečnou příležitost si ověřit, zdali jejich řešení funguje ve vesmíru, což je příklad kompozitního radiačního štítu od společnosti 5M, jehož radiační vlastnosti jsou měřeny pomocí miniaturního dozimetru, který byl vyvinut ve VZLÚ a který se nyní připravuje jako komerční řešení, které budou moci používat další satelity nebo drony.

Už za dva roky bychom se měli dočkat nástupce českého cubesatu, který se bude jmenovat stylově VZLUSAT-2. „Na palubě ponese nový přístroj SpacePix vyvíjený společně firmou ESC a ČVUT FJFI. Dále bude na palubě mimo jiné i experimentální kamera pro sledování Země a nové generace přístrojů, které se osvědčily na první družici,“ avizuje Daniel Zeman.

Tisková zpráva VZLUSAT-1

VZLUSAT-1 oslavil dva roky v kosmu, 5.0 out of 5 based on 16 ratings

Rating: 5.0/5 (16 votes cast)

10 komentářů ke článku “VZLUSAT-1 oslavil dva roky v kosmu”

1. spimfurt napsal:

hosana! o tomhle satelitu se tak malo pise. diky kosmonautixi. doufam, ze jednou prijde nejaky dokument.

2. Tempac napsal:

Jen houšť a víc, díky

3. Tomas napsal:

Zdravím, mohu se zeptat jak je to s rotací cubesatů kolem své osy obecně? Předpokládám že nedisponují žádným stabilizačním systémem a pokud by chtěli třeba snímkovat zemi je přesné natočení nezbytné.

Stabilizovat jdou i cubesaty, například magneticky pomocí cívky a zemského mag. pole.

• Ivo Veřtát napsal:

Technologie pro CubeSaty prochází neuvěřitelným vývojem. Krom zmíněné magnetické stabilizace cívkami existují řešení převzatá z větších satelitů, např. miniaturizovaná reakční kolečka v několika osách. A nejen stabilizace, už jsou i prototypy pohonných systémů pro CubeSaty, umožnující změnu dráhy.