sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Které soukromé firmy budou zásobovat Gateway?

14. června vydala NASA návrh žádosti pro průmyslové partnery. Jejím obsahem byla snaha zmapovat názory na možnost, že by v budoucnu americké firmy vozily náklad a další zásoby na chystanou stanici Gateway na oběžné dráze Měsíce. První logistická zásilka by zřejmě měla k Měsíci dopravit vědecké experimenty, a zařízení pro program Artemis, v rámci kterého mají lidé v roce 2024 přistát na Měsíci. Vloni na podzim NASA požádala průmyslové partnery o nápady na nejlepší zásobování Gateway. Po této prvotní výzvě, která „mapovala situaci“ se tedy nyní pokročilo o stupínek výše. NASA již chce konkrétní komentáře k logistickému řešení – limitem je 10. červenec letošního roku.

Žádáme soukromé firmy, aby poskytly kosmickou loď pro dopravu nákladu a zásob na Gateway. Loď se připojí k základně, ale energii si bude muset vyrábět sama,“ říká Marshall Smith, ředitel lunárního pilotovaného průzkumného programu a dodává: „Měsíc použijeme pro zkoušky technologií pro Mars a pro vývoj technologií a systémů k průzkumu vzdálenějšího vesmíru. Chceme proto vědět, jak firmy zareagují na naši výzvu a do budoucna i kontrakty pro lunární služby.

Aktuální trend je pouze přirozeným vývojem dřívějších postupů, které NASA aplikovala na nízké oběžné dráze. Ta by měla být více komecionalizována a již nyní poskytuje podporu soukromým firmám. „Gateway a naše logistické požadavky na zásobovací řetězec představují další krok této komercionalizace,“ říká Mark Wiese, manažer logistiky pro gateway z Kennedyho střediska a dodává: „Společně s dodávkami nákladu, vědy a zásob je tu i potenciál pro rozšíření možností soukromých firem pro dodávku jiných prvků celé lunární architektury.

V létě se očekává vydání formální žádosti na kontrakty s pevně danou cenou. NASA očekává, že by souhrnné ceny kontraktů pro 15 let provozu Gateway neměly přesáhnout 7 miliard dolarů. Na Floridě se bude 26. června konat průmyslový den od NASA, kde by se měl hlavně představit navržený postup logistiky.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/image/concept-gateway-2024_full_00010_bus.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin
Martin
6 let před

Předpokládám, že Dragon 2 nebo Crew Dragon bude schopný gateway zásobovat, přece jenom uvažovali o obletu měsíce, takže tam asi vcelku bez problémů doletí.

Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
6 let před
Odpověď  Martin

Pomuk ho posadi na FH tak asi jo… Ale pujde jen o naklad FH nema certifikaci pro lety s posadkou.. to bude ale stejne zajistovat Orion tak je to fuk…

No a Starliner – otazka je jestli pro nej je dost silna raketa… ze by ho prestavely na nakladni verzi.. to by snad takovy problem byt nemusel…

Mr. G
Mr. G
6 let před
Odpověď  Stepan Krnansky

Ak sa nemylim, CrewDragon na FH mal letiet okolo Mesiaca po trajektorii volneho navratu. Otazne je, ci by mal dostatok paliva aby sa dostal na orbitu a spojil sa s Gateway ?

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  Mr. G

Asi bude potřeba odlišit reálné plány od marketingových proklamací či nezávazných studií.

Crew Dragon je velký sotva pro dva lidi a pro pouhý oblet Měsíce (je potřeba méně než 7 dní trvanlivost), ale na zaparkování okolo měsíce je potřeba mnohem větší výdrž a docela dost paliva a zásob (a posílat jenom dva lidi je taky na prd).

Falcon Heavy dokáže teoreticky vynést Crew Dragon k Měsíci, ale je otázka s jakým nákladem v jaké konfiguraci (částečně reusable ?).
Každopádně v současnosti nemá certifikaci pro lety s posádkou a Elon o ni žádat nechce a nebude (doufá že Starship dokončí co nejdřív)

hanh
hanh
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Zase bych to tak moc nepřeháněl s plácáním se do prsou, že Crew Dragon je malý.
Celý lunární modul a velitelský modul Appola byl jen o 3m3 větší. 9,3 < 12,9. Je spíš luxusně velký pro 2 na oblet měsíce.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  hanh

O velikost nejde. Jde o delta v pro vstup na dráhu Gateway. A tam cítím trochu problém.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Lunar Orbit Insertion (LOI) into the Gateway
DV = ~450 m/s

Marw
Marw
6 let před
Odpověď  3,14ranha

Vie sa už aká je predstava čo so zásobovacími loďami po skončení misie? Nechajú ich na nejakej parkovacej orbite okolo mesiaca podobne ako putujú na svoj cintorín satelity na GEO?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Marw

To je právě taky předmětem návrhu těm firem.

Hawk
Hawk
6 let před

Predpokladam , ze budou poptavat kompletni sluzbu nosic+lod. Kombinace startu 2 nosicu(2xFH, 2xVulcan,2xNewGlenn + lod) by pravdepodobne vysla porad levneji nez start SLS+lod.
Protoze krome SLS typuju, ze zadna „komercni“ raketa schopna dopravit naklad/lidi na jeden zatah ke Gateway se do konce 20tych let neobjevi, tak me jiny zpusob, nez vyse uvedeny nenapada.

Racek
Racek
6 let před
Odpověď  Hawk

No, nechám se překvapit. Kosmický transportér bude potřebovat nějaký servisní stupeň pro setkání na oběžné dráze země, přelet k měsíci, zbrzdění a setkání s možností mnoha opakovaných zážehů a také vývoj bezpečného setkávacího systému. Nevím nevím, jestli se to v rámci finančního a časového limitu dá postavit.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.