sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nehoda Crew Dragonu ovlivní nejbližší misi

Exploze lodi Crew Dragon během příprav na zkoušku záchranného systému za letu je stále předmětem vyšetřování, takže si na výsledky budeme muset chvíli počkat. Již krátce po nehodě se však objevily spekulace o tom, zda tato anomálie nezpůsobí odklad startu nákladní lodi Dragon, který je zatím plánován na 30. dubna. Nebylo to příliš pravděpodobné, protože k nehodě došlo těsně před zážehem motorů SuperDraco, které se na nákladních Dragonech nenachází. Přesto jsme neměli jistotu a v rámci předběžné opatrnosti by se odklad dal pochopit. Jelikož však pár dní po nehodě začal prodej lístků na start Dragonu, je jasné, že start zůstává neovlivněn. Ale přesto bude mít nehoda vliv na průběh mise.

Pokud pomineme misi CRS-8, při které se SpaceX podařilo vůbec poprvé přistát na mořské plošině, pak všechny další Falcony, které vynášely lodě Dragon a měly přistávat, se pokoušely přistát na pevnině. Není se co divit – loď Dragon je relativně lehká, míří na nízkou oběžnou dráhu, což společně s profilem letu umožňuje návrat stupně na pevninu. Jinými slovy – první stupeň má dost pohonných látek na to, aby nemusel přistávat na mořské plošině, která je ve srovnání s pevninou logisticky složitější.

Hnědo-oranžový kouř po explozi Crew Dragonu je zbarven oxidem dusičitým.
Hnědo-oranžový kouř po explozi Crew Dragonu je zbarven oxidem dusičitým.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Jenže k explozi Crew Dragonu došlo na testovacím stanovišti, které těsně sousedí s přistávací plochou LZ-1. Výbuch rozmetal do okolí nejen kusy kabiny, ale i obsah nádrží. Připomeňme, že Crew Dragon využívá hypergolickou směs hydrazinu a oxidu dusičitého, což nejsou látky, které bychom mohli považovat za neškodné, spíše naopak. Celá oblast proto musí projít poměrně zdlouhavým procesem úklidu a dekontaminace. Z těchto důvodů není možné, aby se na nedalekou plochu LZ-1 vracel první stupeň.

SpaceX proto sáhne k řešení, které si otestovala v loňském roce na západním pobřeží při misi SSO-A. Tehdy stupeň nemohl přistávat na pevnině, protože existovalo teoretické riziko ohrožení tajné mise NROL-71, která se chystala ke startu na nedaleké rampě. Proto se přistávalo také na mořské plošině, ale ta se nacházela jen 45 kilometrů od pobřeží, ačkoliv běžně je to nejméně 10× dál. U aktuální mise by to mělo být podobné. Jelikož se nemůže přistávat na pevnině, bude přistávací plošina nedaleko od pobřeží – možná jen 30 km daleko. Díky tomu bude snazší dopravit případně zachráněný stupeň na pevninu.

Očekávaná pozice přistávací plošiny při misi CRS SpX-17
Očekávaná pozice přistávací plošiny při misi CRS SpX-17
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/2018/12/SpaceX-Launch-with-Smoke.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D4oMNJmXsAAv_7B.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/D4y_hRhXoAARjE4.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
61 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Aleš Kotásek
Aleš Kotásek
5 let před

předpokládám, že LZ-2 je stále příliš blízko místu havárie, nešla tedy také použít?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Aleš Kotásek

Ano, dá se to předpokládat.

Petr Melechin
5 let před
Odpověď  Aleš Kotásek

Myslím, že LZ-1 i LZ-2 mají společnou příjezdovou cestu, takže pokud ta je uzavřená, přistání na LZ-2 by jim nepomohlo.

Hawk
Hawk
5 let před

„k nehodě došlo těsně před zážehem motorů SuperDraco, které se na nákladních Dragonech nenachází.“

Problem muze byt tedy nekde jinde nez v motorech.Pokud se zjisti ,ze problem vznikl diky morske lazni, tak by zdrzeni nemuselo byt tak dlouhe. Se znovupouzitim CD se pro NASA stejne nepocitalo.
Musi se postavit novy testovaci modul, staci zaklad bez sarapaticek a kdyz zkouska dopadne ok, tak neni pro dalsi otaleni duvod.

Honza
Honza
5 let před
Odpověď  Hawk

Veškeré kvaltování toliko pro hovado dobré jest. A v kosmonautice obzvlášť. Takže ať raději vyšetřují pořádně než, aby se to podělalo, až v tom bude posádka. Spěch a podceňování problémů se nevyplatil Rusům (Nedělin, Sojuz 1) ani Američanům (Challenger)

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  Honza

Rekl bych ze se riskovalo, casto i nevedomky, vicekrat a  vetsinou s uspechem.
Nemusite spechat, muzete zkouset a zkouset, testovat a testovat, kontrolovat a kontrolovat, naklady nakonec vzrostou tak, ze to musite zabalit. Nakonec na to dojelo STS. Pokud bude takto postupovat SpaceX, tak se bude asi opakovat stejny scenar.
Jen jsem napsal ,ze pokud za problemem stalo vniknuti morske vody, ze neni duvod ke zbytecnemu zdrzeni. Pokud NASA bude po tomto incidentu pozadovat dalsi hromadu testu ,tak je otazka kdo to zaplati a kolik to bude stat. Lety do vesmiru za stavajici situace nejsou superbezpecna zalezitost. A pokud to spolecnost nechce prijmout, tak se letat za statni penize nebude. Otazka je jestli to spolecnost/stat bude zakazovat i lidem, kteri budou chtit toto riziko podstoupit.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  Hawk

Nejdřív musí zjistit, jestli za to opravdu může mořská voda. Pak musí ověřit, že se podobná nehoda nemůže stát i bez ní jen menší pravděpodobností. A nakonec musí tak jako tak zajistit, aby ta voda nepronikala, kam nemá, protože i přistávající Dragon má docela dost paliva a pokud jednou nehodu vyvolala, není radno riskovat, že ji způsobí i kratší kontakt.
Zkrátka z nějakou chvíli potrvá.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Hawk

Keďže aktuálne je v slušne pokročilom procese výroby CD pre DM-2 (teraz pravdepodobne pozastavaný okrem trunku) je tu adept na test ktorý bude rýchlo pripravený (záleží čo zlyhalo) ak sa podarí pletí na IFA a až nasledujúca kapslula ktorá sa taktiež vyrába poletí na DM-2.

Mirek S.
Mirek S.
5 let před
Odpověď  Samo2

Bylo by zajímavé, kdyby nakonec vyrukovali s kabinou z pad abort testu. Motory SuperDraco má otestované :). Jestli ovšem neleží někde v kopřivách.

Pavel
Pavel
5 let před
Odpověď  Hawk

Počítalo se se znovupoužitím CD ale již jen pro bezpilotní mise (CRS), nebo?

Pospíšil
Pospíšil
5 let před
Odpověď  Pavel

Ano

zargos
zargos
5 let před

Takže příčina bude známa a rovněž,že to u Dragonu nehrozí. Pochybuji,že by SpX nebo NASA riskovalo takový výbuch u ISS.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  zargos

Niektoré systémy CD a klasického Dragonu sú si podobné no palivový systém pre CD je kompletne prekopaný jediné spoločné sú trysky Draco, palivo, materiál armatúry a snáď nejaké ventily. Dalej pokiaľ viem ak letí dnes letený Dragon tak jeho systémy sú kompletne rozobrané. Jediné čo ostane je pretlaková konštrukcia, oststné systémy
sú kontrlované a vyčistené prípadne vymenené. Čo môže podporovať to že ak za zlyhanie može morská voda súčastný nákladný Dragon nebezpečný nieje, no vôbec to pravda byť nemusí.

dolph1888
dolph1888
5 let před

Zde půjde o zdržení v měsících, maximálně bych tipoval rok (dle závěrečné zprávy, co selhalo a proč). Jde ovšem také o jisté varování, že naše technika, její spolehlivost a odolnost zatím nedává moc šancí na pilotovaný let k Marsu. Myslím si, že bude nutné počkat až do další poloviny tohoto století (2050+), kdy bych očekával první úspěšné a dlouhodobé mise se stálou základnou. Takovou, která bude bezpečná, odolná radiaci, prachu i výkyvům teplot, se spolehlivými, redundantními systémy, s dostatečnými zásobami pro případ nouze, duálně napájená solár / mobilní reaktor (mimochodem nutný také k výrobě paliva pro návratovou misi, panely nedodají dostatek energie), v neposlední řadě musí být dokončeny lehké skafandry, opět chránící před zářením s dostatečným mobilním zdrojem energie pro recyklační systémy). Umí si někdo představit, že jsou vysláni lidé na misi, kdy mají na hlavu pár tun zásob, při uvažovaném chemickém pohonu se na Marsu vyrábí palivo pro návrat (metan / kyslík) a až bude loď blíže k Marsu výroba selže, tedy nevyrobí se dostatek paliva? Selhání statického testu motorů není v tomto srovnání vlastně nic, ale jak říkám, odhaluje se křehkost pozemských systémů. Lidské dobývání vesmíru ve velké míře zatím neumožňují.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  dolph1888

Tak čierno by som to nevidel, ak sa budeme báť na Mars nepoletíme nikdy… Vlády a vládne agentúry sa boja, ostávajú súkromíci. Ak uspeje Starlik SpaceX má mať do 2025 zisky rovné rozpočtu NASA a zárobkok Starliku nebude závisieť od zlyhaní/úspechov na Marse. V spojenectve NASA ktorá dodá potrebné elementy ako reaktor, systémy podpory života či výskum vplyvu radiácie a SpaceX vidím lety na Mars reálne kľudne do 2030.

pbpitko
pbpitko
5 let před
Odpověď  Samo2

Súkromníci nikam nepoletia pokiaľ to nebude sľubovať rýchly zisk – a to ešte dlho nehrozí !

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  pbpitko

Jistá možnost je v tom, že leckdo kdo má peníze se touží zapsat do historie a let na Mars by mohl být dobrou příležitostí.

Duško
Duško
5 let před
Odpověď  tycka

Jedného takého sme poznali: Steve Fossett.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  pbpitko

Všetci vieme prečo SpaceX vznikla a ako vznikla áno zisk za tým môže byť no Falcon 1 za ziskom nebol lebo sa ziskovým nikdy nestal. Ak chceli konkourovať s Falconom 9 stačila im iba aplikovaná vertikálna integrácia memuseli vraziť miliardu do vývoja znovupoužiteľného Falconu 9. Za ziskom je až Starlink no nemyslím že ho chcú na to aby sa nabalili je to príliš veľký risk na životaschopný systém čo má predikcie že zarobí stačí aj taká obdoba ako OneWeb systém čo sa odhaduje že v 2025 bude zarábať 20 miliárd čo môže mať reálny cieľ organizovať lety na Mars a tam sa budú hodiť technológie iných súkromíkov ktorý radi zarobia a ktoré SpaceX rada kúpi. SpaceX ako súkromík vytvorí príležitosť pre zisk aby sa dostali na Mars.

Hawk
Hawk
5 let před

Mozna by stala za uvahu typovaci anketa kdy poleti Dragon s lidmi. Ja uz jsem skeptik a typuju rok 2021. I kdyz v kosmonautice I to muze byt nakonec optimisticke cislo.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Hawk

2021 je veľký pesimizmus optimista do konca roku a realista polovica 2020.

David R.
David R.
5 let před

Už tu zase někdo básní o tom, jak Musk báječně vydělá na Strarlinku a vrazí ten zisk do všeho, co nějak souvisí s Marsem.
Já se naopak denně modlím, aby Starlink nevysosal Muskovu kapsu až do dna. Bude to trvat hezkých pár let, než se peníze vložené do Strarlinku vrátí. A není ani jisté, čí potom budou. Protože, pokud bude zle, Musk prodá spíš Starlink, než SpaceX nebo Teslu.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  David R.

Ak sa im to podarí tak prečo nie? Ak sa im to nepodarí pokus bol. Teraz na to definitívne majú so zoznaom zákazok za 12 miliárd (infomrácia z cca. januára toho roku) uvidí sa o rok keď bude aspoň 100vka satelitov na orbite.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Samo2

Pánové, tahle debata trochu utíká od původního tématu, nezdá se vám? Ano, pořád se to týká SpaceX, ale snažte se držet původního tématu více. Děkuji.

Alois
Alois
5 let před

Neměla být loď pro posádku projektována jako vícenásobně použitelná ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Ano, však také je. Stejně jako byl na opakované použití od začátku stavěný i nákladní Dragon. NASA ale na začátku vždy chtěla pro každou misi novou loď. Teprve když jim SpaceX dodala podklady dokazující jejich stav po přistání, tak kývli na opakované používání. U CD se dá očekávat stejný proces.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

To znamená, že nápady na působení mořské vody jsou nesmysl.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Zapomínáte na možnost, že došlo k nějaké chybě. Samozřejmě, že se ta voda neměla dostat dovnitř, ale co když se tam dostala? Není možné smést tuhle možnost se stolu jen proto, že kabina je stavěná na znovupoužitelnost.

frank
frank
5 let před

Tak mě napadlo, že být to loď z jiné země , tak už se (ne)oficiálně spekuluje, že se v ní někdo na oběžné dráze trošku povrtal… 🙂

maro
maro
5 let před
Odpověď  frank

Spíš teď jsou Rusové víc na koni ohledně dohadů kolem jejich „otálení“ se schválením, aby se ten „krám“ mohl připojit k ISS. Si představte, že by se to stalo po připojení k ISS na oběžné dráze.

frank
frank
5 let před
Odpověď  maro

tedy je chyba, že si tam spacex na oběžné dráze nedal kameru aby věděl kdo mu tam lezl ? 🙂

Jinak by mě zajímalo, kdy přesně a jak dlouho měli Rusové otálet se schválením, nějak si ten okamžik nemohu vybaviti ?
Pokud vím, tak si NASA a Roskosmos obvyklou cestou a v obvyklých termínech schválily protokol a algoritmy pro připojení a případný postup při nenadálé situaci, tedy přesně stejný postup jaký měli pro připojení raketoplánů, Sojuzů a nákladních lodí všeho druhu, vlastnictví a státní příslušnosti.

Pokud kolem toho rmédia dělala nějakou propagandu tak to musela být spíš média typu sputnik, která občas vypouští “ ruské náhledy “ na věc poněkud neoficiální blafající cestou skrz spřátelené experty na všechno…

maro
maro
5 let před
Odpověď  frank

Nevybavujete? Tak si skočte zpět do té diskuze u článku o připojení Dragonu. Ta vlna ohledně otálení se schválením ze strany Ruska ještě večer před připojením proběhla i přímo tady na diskuzích kosmonautixu.

frank
frank
5 let před
Odpověď  maro

ahá tak potvrzením je, že Roskosmos se vyjadřuje skrz diskuse 🙂 Dobrý pokus

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  frank

Řešilo se to v diskusi, protože Roskosmos tehdy instruoval Kononěnka (velitele expedice), co má dělat. Skutečně rusové s vydáním povolení CD k ISS otáleli ještě ještě večer před připojením.

frank
frank
5 let před
Odpověď  maro

Skutečnost je taková, že protokoly, postupy a připojovací standardy musely být a byly dávno podepsány jinak by se ani neodstartovalo.

Roskosmos jen potřeboval trošku mediálně přikydnout, lépe řečeno se revanšovat za to jak se jim nepodařilo hodit na posádku ISS tu dírku v Sojuzu.

maro
maro
5 let před
Odpověď  maro

Roskosmos prostě chtěl dát najevo trošku nedůvěry v nový stroj. A tahle havárie jim teď dává do ruky munici: „Vidíte, vždy je potřeba být ve střehu, zvlášť při prvním připojení.“

frank
frank
5 let před
Odpověď  maro

Roskomos napřed ohledně DM1 a připojení k ISS naprosto vše odsouhlasil a až pak se začaly dít ty hrátky okolo.
Inu není se co divit, není to vlastně tak dlouho kdy Muska vypoklonkoval Roskosmos z Ruska ( chtěl si tam koupit technologie a  přímo kontraktovat rakety) s tím, že děkují a vystačí si sami, teď si drbou hlavu…

Matias
Matias
5 let před

Možno, že sa pýtam na hlúposti.

Ale podľa článku na Armádních novinách https://www.armadninoviny.cz/americke-ussf-vesmirne-sily.html majú Rusi v zásobe už len dva Sojuzy, schopné dopraviť posádky na ISS (na viac teraz nemajú navigácie, vyrábané na Ukrajine) a majú objednané miesta u Američanov. Tým zase, teda vlastne SpaceXu vybuchol program Crew Dragonov a pre takýto prípad majú objednané miesta v Sojuzoch. Takže v súhrne mi to pripadá, že koncom roka 2019 možno budú všetci štartovať na ISS z povestnej (Rogozinovej?) trampolíny – alebo tomu zle rozumiem a je to všetko ináč?

Ďakujem za vysvetlenie a ešte raz prepáčte, ak sa pýtam hlúpo.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Matias

Ale kdepak. Ukrainská avionika byla na Sojuzu FG. Rusové ovšem přechází na novější raketu Sojuz 2-1a. Ta má ruskou avioniku. A ta ponese i nové lodi Sojuz.
http://www.russianspaceweb.com/soyuz-ms-soyuz2-1a.html

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Matias

Otázka rozhodně není hloupá, jen se ptejte klidně dál. 😉

Cateye
Cateye
5 let před
Odpověď  Matias

Především je zásadní si držet zdravý odstup a nadhled od tohoto Sputniku v opačném gardu, jakým Armádní noviny jsou 🙂

Přemek
Přemek
5 let před

Beru to jako příjemné ozvláštnění v nepříjemném období, však kalifornské přístaní na plovoucí plošině pozorované z pevniny bylo epické.

PetrK
PetrK
5 let před

Věřím, že SpaceX dokáže vše technicky připravit pro přistání na mořské plošině, ale překvapuje mě, že v tak krátkém čase je možné získat potřebná povolení? Nebo je to typ změny, který
probíhá kratším procesem?

lvy
lvy
5 let před
Odpověď  PetrK

Tak jestli ono to nebude tím, že tam nemají EU a komunismus je tam zatím jen v plenkách.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  PetrK

Ja se obavam, ze kdyby v Kolumbove dobe potrebovali na vsechno razitka, certifikace , skoleni o bezpecnosti prace, normy na plachty, lana, kotvy,zachranne cluny a nevim co jeste a dalsi posveceni od 51 instituci, tak by indiani drive objevili Evropu.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Hawk

Hawk. Sám budete první, kdo bude řvát po povolení a razítkách, až si do prostoru kolem Florida keys vyrazí se svou lodí nějaká jiná loď a začne tam z paluby vypouštět svoje výzkumné raketky a zrovna v době, kdy bude startovat Falcon Heavy.

maro
maro
5 let před
Odpověď  maro

….nějaká jiná společnost ….

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  maro

Krome duchaplneho predjimani chovani druhych osob jste toho moc nepredvedl, hezky den

maro
maro
5 let před
Odpověď  Hawk

Ale předvedl. Dvojí metr ve vaší hlavě. Jedni asi razítka potřebujou a druzí asi ne.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpověď  Hawk

maro: Nezlobte se, vy jste uplne mimo, kde jsem psal ze nekdo musi mit razitka? Vidim, ze mate obsedantni potrebu mit za kazdou cenu posledni slovo, i kdyz vypotite uplny nesmysl. Ok, tak si ho mejte, ja tady nebudu ztracet cas.

frank
frank
5 let před
Odpověď  maro

sice se mluvilo o přistávání …

Ale stejně mě nenapadá proč by tam měla jet nějaká jiná loď ? Pokud by odpalovali rakety z lodě, tak mají v  Atlantiku asi 10,000 lepších možností než je pobřeží plné lodních tras kolem hranice USA a navíc čím blíž k rovníku tím vyšší nosnost:)

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  PetrK

Pokud bude plošina čekat v okolí kosmodoromu, kde je už tak při startu vyznačena uzavřená zóna, pak by těch razítek nemělo být potřeba tolik. Něco jiného by asi bylo, kdyby se musela vyznačit nová uzavřená oblast, ale takhle se využije ta existující – můj názor.

PetrK
PetrK
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vypadá to tak. Níže ve zdrojovém tweetu je uvedeno, že FCC žádost (o přistání na mořské plošině) čeká na schválení.
Díky za odpověď a za článek.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  PetrK

Domnívám se, že už možná došlo k udělení onoho povolení, protože s touto informací pracují i zahraniční portály jako s definitivní.

ESE
ESE
5 let před

Bavíme se v diskusi o tom, že se zdá být v dnešní době problém postavit spolehlivý systém, který by dokázal dopravit posádku na Mars, nebo třeba opět „jen“ na Měsíc. Jak je možné, že se toto podařilo před 50 lety? A opakovaně! Úspěšně! S technologiemi, které byly několik generací za současnými možnostmi. O kolik zkušeností tenkrát bylo méně? Jakou úroveň měla výpočetní technika? To se tolik riskovalo? Byla jen náhoda, že to tak vyšlo?
Ono to nesouvisí přímo s článkem, ale váže se to obecně na problematiku pilotovaných letů, o které zde jde.
(Prosím, vyhněme se případným komentářům, že program Apollo byl podvod. Díky.)

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  ESE

To je jednoduché. V době Apolla tekly do kosmonautiky mnohem větší objemy peněz než dnes a to se musí někde projevit. Stejně tak se i méně řešilo riziko,méně se testovalo, více se věřilo, že to půjde. Bylo potřeba, aby to šlo rychle. To, že program Apollo nepotkala kromě Apolla 13 žádná nehoda, je sice bezesporu perfektní prací celého týmu, ale svým způsobem to bylo i štěstí. Ta neotestovanost a neprověřenost se mohla projevit. Je to jen o pravděpodobnosti. Dnes je sice k dispozici mnohem lepší vybavení, zkušenosti, materiály, počítače atd. Ale na druhé straně je na vše méně peněz a zároveň se mnohem více testuje. Opět jsme u pravděpodobnosti – kdyby se CD tolik netestoval a k aktuální nehodě nedošlo, taky by třeba taky dokázal udělat deset misí bez nehody. Při té jedenácté by třeba nastaly podmínky, které způsobily aktuální nehodu. Testy se dělají kvůli tomu, aby se tyhle mouchy vychytaly. Jinými slovy riziko tu bude pořád. Jde jen o to, abychom neztratili každou dvacátou, ale třeba každou dvoustou loď.

havran
havran
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Apollo 1 patri na prve miesto v zozname nehod v programe Appolo. So vsetkym ostatnym mozno len suhlasit, bola ina doba a teraz je tiez ina.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  havran

Samozřejmě, bral jsem nehody za letu, u kterých se dá testováním mnoho odhalit. Apollo 1 bylo vlastně také zkouškou, proto jsem jej nezmiňoval.

Roman
Roman
5 let před

Měl bych otázku. O motorech superdraco se uvažovalo pro motorické přistávání modulu s posádkou na zemi. A i v tom případě by používali stejné toxické palivo nebo byly původně navrženy pro jiné palivo ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Roman

Palivo bylo stejné.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Roman

Pokud chcete mít superspolehlivé opakovatelně zapalovatelné „simple stupid“ motory, pak musíte použít toto toxické palivo, které se zapaluje jen pouhým kontaktem dvou složek nebo jedné složky s katalyzátorem.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.