sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Intelsat 29e v problémech

Společnost Intelsat si musí poradit s nečekanou komplikací – družice Intelsat 29e se dostala do situace, kdy není schopna poskytovat požadované telekomunikační služby. Její provozovatel uvedl, že 7. dubna došlo k poškození pohonného systému. Blíže neupřesněný podnět způsobil únik paliva, který vedl k vyřazení družice ze služby. O dva dny později se pozemní operátoři snažili obnovit fungování družice, ale místo úspěchu je potkala další anomálie. Tentokrát družice začala mít přerušovanou komunikaci.

Operátor pokračuje ve spolupráci s inženýry firmy Boeing, která 6,5 tuny těžkou družici vyrobila, v činnostech, které se snaží o obnovení provozu. Aby výpadkem netrpěli zákazníci, převedla firma úkoly poškozené družice na jiné zástupce letky Intelsat, ale i na některé partnerské družice třetích stran. Intelsat 29e byl vypuštěn v lednu 2016 na raketě Ariane 5 a netradičně tehdy letěl sám. Usadil se nad 50. poledníkem západní délky a jeho úkolem bylo pokrývat signálem oblast Latinské Ameriky, Karibiku, ale i lokality v severním Atlantiku. Intelsat 29e má v názvu písmeno e, které má svůj význam. Jde o první exemplář nové řady EPIC, která má do roku 2020 čítat hned šest družic. Intelsat disponoval komunikační kapacitou, která je srovnatelná s 270 tradičními transpondéry, což je 3–5× více, než na běžném komunikačním satelitu.

Příčin selhání může být více a vyšetřování by mělo tento široký okruh co nejvíce zúžit. První problém, tedy netěsnost palivového systému a následný únik pohonných látek může mít jak interní tak externí původ. Spektrum příčin sahá od výrobní vady (nekvalitní spoje palivových rozvodů) až po zásah mikrometeoritem. Ztráty komunikace by se zase daly vysvětlit neřízenou rotací družice. Ale počkejme na výsledky vyšetřování. Pravděpodobnost, že se družici podaří uvést zpět do běžného provozu je však relativně nízká.

Zdroje informací:
https://www.satellitetoday.com/
https://twitter.com/
https://arstechnica.com/

Zdroje obrázků:
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2018/07/SEF15-06017-032_High_Res-879×485.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
5 let před

Při současných kvalitách vývoje podobných družic bych tipoval na zásah mikrometeoritem. To se může stát kdykoli kterékoli družici.

Ledna
Ledna
5 let před

Dobrý den,
By mě zajímalo jak dlouho trva nahradu vyrobit. Nebo jestli jsou nejaky skladovky
Díky

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Ledna

Hezký den, skladovky nejsou. Bavíme se o horizontu let.

akuhtr
akuhtr
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Osboně by mě zajímalo, před spacex, na co se čekalo dýl, na novou družici, nebo na nosič?
Myslím že dnes, alespoň u Muska je pokud by někdo hodně spěchal nosič otázkou pár měsíců maximálně, pokud nebude vadit letělí. Bude zajímavé zda se tomu přizpůsobí i dostupnost družic.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  akuhtr

Vývoj družic trval vždycky déle než stavba rakety.

akuhtr
akuhtr
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Vývoj, ale z věty „Jde o první exemplář nové řady EPIC“ jsem myslel že těch 6 bude prakticky stejných a tedy vyrobit novou neznamená ji vyvinout, ale jen postavit.
U vývoje je to jasné, pokud by jsme tedy nesrovnávaly vývoj nosiče s vývojem družice.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  akuhtr

Jasně, ale i stavba trvá pár let, zvlášť když započítáme zkoušky.

akuhtr
akuhtr
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Ok, já se to jen chtěl ujasnit.

Jen osobně doufám že masová sériová výroba pro Starlink, oneweb,… povede ke zlevnéní a urychlení výroby družic. I když by prodávaly celou platformu, pro geostacionarni orbitu by se asi nehodily, ale alespoň motory a některé další komponenty by to mohlo zlevnit a hlavně by nějaké prostě mohly „ležet na skladě“. S poklesem ceny nosičů by se dlouhodobě mohla snížit náročnost testování a tím taky zlevnit a zrychlit produkci, jen proti tomu zas bude obava z kosmického smetí…

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  akuhtr

Některé družice se budou vyrábět sériově – hlavně ty malé, kterých je potřeba hodně. Ale těch velkých zase tolik potřeba není a tam se pak více hodí současný pozvolný a jednotlivý přístup.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
5 let před

Mohlo by být zajímavé vyslat k takovému satelitu další družici, která by obsahovala jen motory a palivo. Přilepila by se ke stávající družici jako protéza a fungovaly by společně.

tycka
tycka
5 let před

Pokud ta družice nekontrolovatelně rotuje -tak připojení jiné družice k ní by bylo zřejmě dost problematické.

dfx
dfx
5 let před

Nemoze to byt troska po raketovom zostrelovani satelitu, ako to nedavno predviedla India?

gg
gg
5 let před
Odpovědět  dfx

Indie nestřílela na GTO/GEO, takže ne.

rats
rats
5 let před
Odpovědět  gg

To bych spíš řekl, že v tom nesedí čas, než „výška“.

MartinH
MartinH
5 let před
Odpovědět  rats

Proč myslíte že tam nesedí čas? Ty trosky tam doletět mohly, času na to bylo dost. Nezapomeňte že i každý úlomek má svoji oběžnou dráhu. Tady jde spíš o to, že když něco sestřelíte na nízké dráze, tak i při výbuchu je velmi malá pravděpodobnost že by se nějaká část dostala na dráhu jenž dosahuje až ke geostacionární dráze.

To sestřelení družice Indií není zase takový problém jak se to prezentovalo. Družice byla na nízké dráze a i kdyby nějaký kus byl hodně urychlen, tak pořád bude na eliptické dráze procházející místem výbuchu. A právě to míso leží ve výšce, kde už je tření o atmosféru nezanedbatelné, takže postupně všechny trosky shoří v atmosféře.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  MartinH

Pokud si dobře pamatuju, tak z toho indického sestřelu bylo nejvyšší apogeum asi 2000 km.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpovědět  MartinH

Jo, Dušane, takové číslo tuším psali buď na Spacenews nebo na nsf. Taky si ho pamatuju

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Díky za potvrzení.

frank
frank
5 let před

Hm špatná zpráva pro aerolinky a námořní dopravu Atlantiku , je dost pravděpodobně že na výpomoc přijde Intelsat 32e který už stejně pokrývá část severního Atlantiku.

Část pokrytí momentálně dle narychlo uzavíraných kontraktů přebírá i SES 14

https://kosmonautix.cz/2019/04/13/intelsat-29e-v-problemech/