SpaceX usiluje o znovupoužitelnost raket. První stupně Falconů 9 ve verzi Block 5 zvládnou jen s drobnou kontrolou až deset startů – na tyto a různé podobné věty jste mohli slyšet reakci, která fungovala jako studená sprcha, ale byla pravdivá: „Vždyť zatím letěl každý stupeň jen dvakrát.“ Jenže staré rčení o huse a klasu platí i v tomto případě. Už dnes večer bychom se měli dočkat startu Falconu 9, který použije první stupeň, který už má za sebou dvě mise. Ale tenhle start není zdaleka zajímavý jen prvním stupněm – i náklad si zaslouží pozornost.
Ke startu by mělo dojít dnes, tedy v pondělí 3. prosince v 19:31 středoevropského času. Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 19:15 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight.com/
https://directory.eoportal.org/
https://www.elonx.cz/
Zdroje obrázků:
https://2ch.hk/spc/src/438094/15411065790750.jpg
Po kolikáté se sojuzu podařil 6tihodinový profil přiblížení (teď jsem seldoval jeho připojení)?
Uf, tak to nevím. Ale odhaduju cca. kolem deseti úspěšných pokusů.
Zde je k tomu dobrý článek: https://spaceflight101.com/progress-ms-07/russia-to-introduce-two-orbit-express-rendezvous/
Ano, vydali jsme o tom i článek u nás. 😉
Dobrý den,
pozor,pozor -ne jenom češi a slovácí-je tady bulhar:)
Dobrý den, díky za info, to máme opravdu radost! 😉
Jak to vypadá s koly na Curiosity ??
Tento dotaz od vás vidím už na třetím místě. Ssnažíme se odpovídat na všechny dotazy. Tím, že stejnou otázku napíšete na různá místa nás jen obíráte o čas. Dotaz, prosím, zopakujte až když třeba pár hodin nedostanete odpověď.
Kole fungují, je to spíše problém vizuální než technický.
Jak dopadli aerodinamicke kryty a cubestaty?
Cubesaty se vypouští, kryt se zachytit nepovedlo.
To jsem zvědavý jak budou 1. stupně vypadat po takovém 7 startu. To budou opečené jako buřty spadlé do ohně.
Hlavne je to v akom stave su motory a nadrze, trup rakery podla mna zamerne spacex nechava s takouto „patinou“ 🙂
Tak ono je to otázka financí, musel byste celou raketu umýt a kdo ví jak to bude s nátěrem, jestli by ho to opakované mytí nemohlo třeba poškodit.
„Třetí opakované použití“
Hmm…není to spíš druhé?
Navíc kromě článku s nadpisem „Třetí opakované použití je tu!“ je tu ale i článek s nadpisem „Druhé opakované použití Falconu 9 je tu“, který mluví o něčem úplně jiném, asi aby to nebylo příliš málo matoucí. 😉
Super reportaz i nasledny on-line „odpovedny“ chat, dik. A hlavne, povedl se další krůček v revoluci jmenem Space X 🙂 Snad to opalovani nateru nebo i castecne propalovani trupu při pocetnejsich opakovanych startech a navratech nebude zavazne, hmm. No, když tak najde Elon a jeho parta urcite nejake reseni a Block5 vylepsi 🙂
Řekl bych, že asi moc nepůjde zabránit tomu, aby se první stupeň „neopaloval“. Je to hold dáno tím, jakou rychlostí prolétává atmosférou a taky, že spodní plameny motorů Merlin dosahují až na plášť prvního stupně.
Mám takový dojem, že jsem někde slyšel/četl, že trup není ohořelý, ale při brzdících zažezích prolítává bordelem co vznikne po spalování kerosinu z jeho motorů a proto je vlastně začouzený.
Takže jsou vlastně na trupu saze?
Ano, z velké části saze, ale i spáleniny z průchodu atmosférou.
Nevím odkud máte tyto informace, podle toho co vím já, tak jde čistě o mastné saze ze spalování kerosinu. Pokud by se měl trup propalovat, tak bychom tady asi neměli opakované použití.
Psal o tom Elon Musk na Twitteru. Jsou to jakési spáleniny povrchu, které však neohrožují bezpečnost rakety.
Takže čistě teoreticky, kdyby měl Falcon motory Raptor a lital na metan tak to tak očouzene nebude?
Ano, přesně tak. Počítám, že by začouzení od metanu bylo minimální.
Když se podíváš na rovnici spalování metanu, tak zjistíš že:
CH4+O2 => CO2 + 2H2O. Tam ti prostě nemá kde co opalovat raketu.