sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Servisní modul pro Orion míří na Floridu

Na dnešní ranní hodiny je ohlášeno zahájení přepravy evropského servisního modulu pro kosmickou loď NASA Orion, určenou pro misi Exploration Mission-1, na Kennedyho vesmírné středisko. Transportní letoun Antonov An-124 Ruslan společnosti Volga-Dnepr vzlétne z letiště v německých Brémách. Na kosmodrom má modul dorazit zítra. Servisní modul má tvar válce o výšce i průměru přibližně čtyři metry. Dohoda o dodání modulu mezi NASA a ESA byla ratifikována v prosinci 2012. V listopadu 2014 ESA vybrala jako hlavního dodavatele pro vývoj a výrobu společnost Airbus Defence and Space. Úkolem servisního modulu při kosmické misi bude kromě pohonu a řízení polohy Orionu i zajištění tepelné regulace modulu pro posádku a jeho zásobování elektřinou, vodou, kyslíkem a dusíkem. Uvnitř modulu se nachází více než 20 000 dílů a komponentů zahrnujících mimo jiné jedenáct kilometrů kabelů a stovky metrů trubek. Po natankování 8,6 tuny paliva přesáhne jeho hmotnost třináct tun. Podívejme se, jak probíhala stavba modulu, kterou rozhodně nelze označit za lehkou, a jaké další kroky jej ještě čekají.

Základní struktura servisního modulu byla 25. dubna 2016 letecky přepravena z italského Turínu do německých Brém k integraci jednotlivých systémů. V hale společnosti Airbus byla umístěna na montážní stůl. Termínem dodání na KSC byl tehdy leden 2017.
Základní struktura servisního modulu byla 25. dubna 2016 letecky přepravena z italského Turínu do německých Brém k integraci jednotlivých systémů. V hale společnosti Airbus byla umístěna na montážní stůl. Termínem dodání na KSC byl tehdy leden 2017.
Zdroj: https://78.media.tumblr.com
Teprve po čtyřech měsících, 24. srpna 2016, byl modul převezen do čisté místnosti k instalaci vnitřních systémů. Termín dodání na KSC sklouzl na 30. dubna 2017.
Teprve po čtyřech měsících, 24. srpna 2016, byl modul převezen do čisté místnosti k instalaci vnitřních systémů. Termín dodání na KSC sklouzl na 30. duben 2017.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/
Na fotografii z února 2017 je zachycen stav instalace kabelů, které budou propojovat jednotlivá zařízení a počítače. Z důvodu skluzu dodávky palivových nádrží, boxů s avionikou a dalších systémů byl termín dodání na KSC odložen na konec roku 2017.
Na fotografii z února 2017 je zachycen stav instalace kabelů, které budou propojovat jednotlivá zařízení a počítače. Z důvodu skluzu dodávky palivových nádrží, boxů s avionikou a dalších systémů byl termín dodání na KSC odložen na konec roku 2017.
Zdroj: https://airbusdefenceandspace.com
Horní část servisního modulu zakrytovanými otvory pro palivové nádrže, červen 2017
Horní část servisního modulu se zakrytovanými otvory pro palivové nádrže, červen 2017
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/
Spodní část servisního modulu s osmi motory R-4D-11 v ochranných červených krytech, červen 2017. Přeprava na KSC sklouzává na duben 2018.
Spodní část servisního modulu s osmi motory R-4D-11 v ochranných červených krytech, červen 2017. Přeprava na KSC sklouzává na duben 2018.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/
Instalace postranních korekčních motorů systému RCS, listopad 2017. Airbus zaznamenává další skluzy od dodavatelů a zprávy z ESA hovoří o přepravě na KSC v červnu 2018.
Instalace postranních korekčních motorů systému RCS, listopad 2017. Airbus zaznamenává další skluzy od dodavatelů a zprávy z ESA hovoří o přepravě na KSC v červnu 2018.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Instalace první palivové nádrže, 29. března 2018. Všechny čtyři palivové nádrže byly zabudovány do 6. dubna. Přeprava na KSC je plánována na červen 2018.
Instalace první palivové nádrže, 29. března 2018. Všechny čtyři palivové nádrže byly zabudovány do 6. dubna. Přeprava na KSC je stále plánována na červen 2018.
Zdroj: https://orionesm.airbusdefenceandspace.com
Horní část servisního modulu, duben 2018
Horní část servisního modulu, duben 2018
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Motor AJ10-190. Tento exemplář absolvoval devatenáct vesmírných misí raketoplánů. Motor byl v roce 2017 odeslán do Brém k zabudování do servisního modulu, zatímco tryska zůstala v USA a bude připojena později.
Motor AJ10-190. Tento exemplář absolvoval devatenáct vesmírných misí raketoplánů. Motor byl v roce 2017 odeslán do Brém k zabudování do servisního modulu, zatímco tryska zůstala v USA a bude připojena později.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Instalace hlavního motoru AJ10-190, květen 2018. Přeprava na KSC je plánována na přelom srpna a září 2018.
Instalace hlavního motoru AJ10-190, květen 2018. Přeprava na KSC je plánována na přelom srpna a září 2018.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com
Test naklánění neletové trysky hlavního motoru AJ10-190 na letovém servisním modulu, srpen 2018
Test naklánění neletové trysky hlavního motoru AJ10-190 na letovém servisním modulu, srpen 2018
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Instalace obvodového radiátoru, září 2018
Instalace obvodového radiátoru, září 2018
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com
Instalace posledního radiátoru na servisní modul, září 2018. Přeprava na KSC je plánována na 29. října s pravděpodobným týdenním skluzem.
Instalace posledního radiátoru na servisní modul, září 2018. Přeprava na KSC je plánována na 29. října s pravděpodobným týdenním skluzem.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Horní pohled na servisní modul, 1.11.2018
Horní pohled na servisní modul, 1.11.2018
Zdroj: https://c2.staticflickr.com
Spodní pohled na servisní modul, 1.11.2018
Spodní pohled na servisní modul, 1.11.2018
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Video zachycující přesun servisního modulu z montážního stanoviště k přepravnímu kontejneru

Několik dalších obrázků zobrazuje schematicky díly servisního modulu. Zde pohonný systém.
Několik dalších obrázků zobrazuje schematicky díly servisního modulu. Zde pohonný systém.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Skladovací systém plynů a vody pro systém zabezpečení životních podmínek modulu pro posádku obsahuje nádrže na kyslík, dusík a vodu
Skladovací systém plynů a vody v servisním modulu pro zabezpečení životních podmínek modulu pro posádku obsahuje nádrže na kyslík, dusík a vodu
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Hlavní systémy servisního modulu
Hlavní systémy servisního modulu
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Hlavní díly servisního modulu
Hlavní díly servisního modulu
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Odspodu nahoru: Spacecraft Adapter (SA), evropský servisní modul (ESM), Crew Module Adapter (CMA), na vnějším obvodu tři odhazovací panely Spacecraft Adapter Jettisoned Panels (SAJP)
Odspodu nahoru: Spacecraft Adapter (SA), evropský servisní modul (ESM), Crew Module Adapter (CMA), na vnějším obvodu tři odhazovací panely Spacecraft Adapter Jettisoned Panels (SAJP)
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com
Strukturální exemplář servisního modulu Orionu ve Waterton Canyon, září 2017
Zkušební exemplář servisního modulu Orionu pro strukturální testy ve Waterton Canyon, září 2017
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zítřejším doručením modulu na Kennedyho vesmírné středisko začne další etapa, která je rozpočítaná na 404 dny. Etapa plná integrací a testů. Nejprve bude shora připojen adaptér modulu pro posádku CMA. K servisnímu modulu bude připojena tryska hlavního motoru AJ10-190, solární panely, a modul bude usazen na adaptér SA.

Průběžně bude testována správnost propojení kabelů, a po připojení modulu na zdroj energie budou prováděny i funkční testy systémů. V rámci testů projde modul i tepelným cyklem, a poté podstoupí akustický test. Na jaře by mohla sestava vypadat podobně jako strukturální exemplář na fotografii vpravo.

Poté má dojít ke spojení s modulem pro posádku, následovaném komplexními testy systémů. Po dokončení testů má být servisní modul uzavřen aerodynamickými kryty. V létě 2019 by měla budovu O&C opustit sestava vizuálně podobná sestavě z další fotografie, na které je zachycen Orion pro kosmický let EFT-1, který se uskutečnil v roce 2014.

Letová sestava Orionu pro EFT-1 v roce 2014 v budově O&C. Servisní modul byl pro tuto misi nahrazen hmotnostním simulátorem.
Letová sestava Orionu pro EFT-1 v roce 2014 v budově O&C. Servisní modul byl pro tuto misi nahrazen hmotnostním simulátorem.
Zdroj: http://d1jqu7g1y74ds1.cloudfront.net

První cesta Orionu pro EM-1 povede na stanici Plum Brook v Ohiu. Zde bude podroben testům vlivu okolního prostředí na systémy lodi. Ve vakuové komoře podstoupí tepelně vakuové zkoušky, po jejichž dokončení budou probíhat testy elektromagnetické kompatibility elektronických systémů. Po dokončení testů bude Orion přepraven zpět na Kennedyho vesmírné středisko, kde má předáním pozemnímu týmu v prosinci 2019 skončit zmíněná 404denní etapa.

Kompletní letová sestava Orionu pro EFT-1 v roce 2014
Kompletní letová sestava Orionu pro EFT-1 v roce 2014
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Na servisním stanovišti v budově MPPF budou provedeny finální práce, zahrnující například obsluhu dusíkových a heliových nádrží, servis amoniaku pro aktivní systém řízení teploty lodi, naplnění systému RCS pohonnými látkami a podobně.

Poté bude Orion převezen do budovy LASF ke spojení se záchrannou věžičkou. Jeho další cesta povede do montážní haly VAB k integraci na nosnou raketu SLS. Fotografii s vizuálně podobnou sestavou (vlevo) si opět vypůjčíme z roku 2014, kdy Orion pro let EFT-1 kolem haly pouze projížděl.

Orion pro EFT-1 na raketě Delta IV Heavy, 5. prosince 2014
Orion pro EFT-1 na raketě Delta IV Heavy, 5. prosince 2014
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Zdroje informací:
https://www.esa.int/
https://www.esa.int/
https://www.esa.int/
https://www.esa.int/
https://www.nasa.gov/
https://www.popularmechanics.com/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/5/4910/45686021661_669bbd0a64_b_d.jpg
https://78.media.tumblr.com/…/tumblr_o6d63zWD0p1ubfmn8o1_1280.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…3144228939899741898_o.jpg
https://airbusdefenceandspace.com/wp-content/uploads/2017/02/esa2-1024×683.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4238/35176296111_554eabe2a0_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4236/34496048843_95b23a842e_b_d.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DO0tw9mXUAAZjik.jpg
https://orionesm.airbusdefenceandspace.com/wp-content/uploads/2018/03/img_8074_low.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DaGzUXoU8AApu7p.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…04b189479c_o.35pct-1170×878.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/976/40517779670_55cc5e8d72_b_d.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/Dic_Y9EW0AAQq0Y.80pct-1170×780.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=34696.0;attach=1511331;image
https://pbs.twimg.com/media/Dm-ZZREX0AEYFhX.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1933/44756915395_8cc08ed52a_b_d.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1955/43853028340_25ae9fa66c_b_d.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/08/OrionEM1_Auto23.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/06/ESM-CSS-Diagram.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/06/ESM-Subsystems.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/06/ESM-Diagram.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…Overview-Graphic.Slide-20.Cleanup.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DJJmU2mXcAAhpHJ.jpg
http://d1jqu7g1y74ds1.cloudfront.net/…5999162835640737333_o.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2018/10/2014-4436.65pct-1170×780.jpg
https://c2.staticflickr.com/8/7496/15951841562_202dbc759c_b_d.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ptpc
ptpc
6 let před

Fantastický článok! 🙂
Ak to niekde máš uvedené v niektorom predchádzajúcom popise SLS, tak sa ospravedlňujem ale aké delta v má tento servisný modul?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  ptpc

Jsem rád, že se Ti článek líbil.
Podle https://www.nasa.gov/sites/default/files/fs-2014-08-004-jsc-orion_quickfacts-web.pdf je pohonný systém servisního modulu schopen udělit lodi celkovou změnu rychlosti 1338 m/s.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

V noci (po vydání článku) byl servisní modul naložen do letadla. Fotografie z nakládky:comment image

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Další fotografie z nakládky a odletu:comment imagecomment imagecomment imagecomment image

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Antonov po čtyřhodinovém mezipřistání opustil Hamburk.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ra-82068#1e7435b6

Lukas
Lukas
6 let před

Super clanok

Ake pohonne hmoty bude vyuzivat servisny modul

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Lukas

Díky za kladnou reakci.
Servisní modul má čtyři velké nádrže. V infografice „Hlavní díly servisního modulu“ jsou dvě nádrže označeny jako MMH (monometylhydrazin) a dvě jako MON. To je zkratka pro Mixed Oxides of Nitrogen, což by měly být směsi oxidů dusíku, tedy roztoky oxidu dusnatého (NO) v oxidu dusičitém (N2O4/NO2).

Michal Václavík
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Přesněji jde o MON-3, tedy se 3 % hmotnostními procenty oxidu dusnatého.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Děkuji za upřesnění!

frank
frank
6 let před

Článek je moc pěkný, zajimavé detaily, ty mě vlastně trošku zarazily a proto :

Docela by mě zajímaly detaily kontraktu NASA a ESA ohledně téhle skoro-celo-severo-polokoulní skládačky Orionu.

Je to něco jako bartrový obchod tedy vy nám součást lodi, my vám nějaké sedačky na letech ?

Nebo se něco platí ?

Jaké jsou skutečné termíny plnění kontraktů(alespoň hrubě) a co se bude dělat/platit , když další servisní moduly budou místo skládání jedné pětiletky skládat jednu dvouletku ?

Nic proti evropskému( kosmickému) průmyslu, ale těch úzkých hrdel při výrobě a na cestě je na mě až moc 🙁 .
Už jenom představa, že dopravní společnost tajga tundra, pardon majitelé Antonova, se rozhodnou, že nemají kapacitu, nebo že nemají čas vozit pro ESA a NASA protože jim zavolala věrchuška, že se to zrovna nehodí ? 🙂

Je to airbusí Běluga schopná přehodit přes oceán?

Existuje nějaký plán bé, tedy že si servisní modul mohou vyrobit američané sami/rozjet v dohledné době výrobu ?

Co by třeba znamenalo pro kompletování kosmické lodi případné přerušení letecké dopravy jako v době, kdy bouchla sopka na Islandu ?

Hawk
Hawk
6 let před
Odpověď  frank

Tak v zajmu vyvazenosti mohli jeste prehodit cast vyroby Orionu do Japonska.
Ale jestli se nepletu, tak kolem kosmickeho prumyslu se politikari v USA celkem dost a vyroba se rozstrkava po ruznych statech unie.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  frank

Mám radost, že máme pozorného čtenáře. 🙂

Je to barterová smlouva. Dodáním servisního modulu pro misi EM-1 ESA kompenzuje NASA svůj podíl na společných provozních nákladech na ISS.

Termíny dodání dalších modulů jsou v diskusním fóru od tohoto příspěvku dál: http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=21&t=775&start=50#p94025

Beluga by to měla s mezipřistáním zvládnout. I Antonov letí s mezipřistáními pro doplnění paliva.

Funguje plán A, takže plán B je momentálně u ledu.

frank
frank
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

díky za odkaz , je mi jasné, že není velký spěch:)
To, že je to rovnou kompenzace za ISS jsem netušil ani náhodou….

To by mě zajímalo, jestli se někdy dočkáme i toho, že kabinu předají američané rovnou do Kourou 🙂

zargos
zargos
6 let před
Odpověď  frank

O leteckou přepravu nouze není,An-124 a dokonce i An-225 provozují Antonov airlines,ale i za mořem by to např. zvládla C-5 Galaxy či 747 Dreamlifter. V krajnosti by to přepravili i po moři.

jregent
jregent
6 let před

Krásný kousek techniky i poutavý popis. Díky 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  jregent

Rádo se stalo.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

An-124 se servisním modulem přistál na letišti v Portsmouth (stát New Hampshire), kde natankuje pohonné hmoty.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Antonov opustil Portsmouth a nyní letí nad Severní Karolínou.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Evropský servisní modul je na KSC.comment image

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Příjezd do budovy O&Ccomment image

Racek
Racek
6 let před

Tak jsem otevřel poslední číslo Tajemství Vesmíru a tam v úvodníku se píše, že dle závěrů inspekce OIG není pravděpodobné, že by SLS odstartovala před polovinou dvacátých let…. Prý Boeing prostě nezvládá. Tak no znná že … pro mě hlavně to, že se asi misí k Europě možná ani nedočkám.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Racek

Jsem rád, že jste to sem napsal a nenechal si to pro sebe. Ve zprávě OIG https://oig.nasa.gov/docs/IG-19-001.pdf se ve druhém odstavci píše, že zpoždění ve stavbě centrálního stupně SLS má za následek odklad startu EM-1 na polovinu roku 2020 („mid-2020“) a EM-2 na polovinu roku 2022 („mid-2022“). Redaktor zřejmě „mid-2020“ chybně přeložil jako „polovina dvacátých let“. Na úvodník Tajemství Vesmíru se dnes podívám v trafice.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Úvodník jsem si přečetl. Opravdu tam je chybný překlad.

Racek
Racek
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Tak to jste mě potěšil. Díky!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.